Mistænker du din bil for at have problemer med indsprøjtningsdyserne eller vil du bare gerne vide mere om dem? Så er du havnet det helt rigtige sted; her i artiklen får du nemlig en kort introduktion til alt, du skal vide; lige fra funktion og defektsymptomer til defektårsager og udskiftning af indsprøjtningsdyser.
Sådan fungerer en indsprøjtningsdyse
En indsprøjtningsdyse er lille dyse, der står for at motoren tilføres den korrekt mængde af brændstof. Dette gør den på baggrund af informationer, den modtager af motorens styreenhed, som også er ansvarlig for at aktivere dysen, hvilket sker ved hjælp af elektromagnetiske signaler. Når brændstoffet indsprøjtes, bliver det forstøvet. Dette sker for at sikre optimal forbrænding og samtidig for at reducere kondensationstabet.
Symptomer på en defekt indsprøjtningsdyse
Selvom der blot er tale om en lille del, er indsprøjtningsdyserne således ikke helt ubetydelige. Viser det sig, at en eller flere af dem er ramt af en defekt, kan det betyde, at motoren ikke tilføres den rigtige mængde brændstof eller at brændstoffet ikke forstøves korrekt.
Det kan føre til symptomer som eksempelvis:
- Forhøjet brændstofforbrug
- Problemer med at starte motoren
- Ujævn gang i motoren
- Reduceret ydelse
Ingen af disse symptomer er ønskværdige, men heldigvis har de alle det til fælles, at man ret hurtigt opdager dem. Kører du i din bil hver dag, vil du sandsynligvis ret hurtigt kunne mærke, hvis motoren begynder at gå mere ujævnt, bruge mere brændstof eller ikke har lige så meget kraft i sig.
Årsager til en defekt indsprøjtningsdyse
Der kan i princippet være mange årsager til, at en indsprøjtningsdyse er defekt og fører til symptomerne ovenfor. Blandt de mest almindelige er:
- Ledningsbrud mellem indsprøjtningsdysen og motorens styreenhed
- Tilstoppede filtre
- Utæt ventil
- Tilstoppet udløb
For de tre sidstnævnte årsager, kan urent brændstof være en af de helt store syndere. Er der for mange urenheder, der løber gennem indsprøjtningsdysen, kan det nemlig føre til tilstopning eller utætheder, fordi ventilen ikke kan lukke helt til.
Udskiftning af indsprøjtningsdyser
Indsprøjtningsdyser er relativt små og relativt billige. Selvom det i teorien er muligt, vil det det derfor typisk ikke give mening at begynde at skille dem ad for at reparere eller rense dem. I stedet vil den mest oplagt løsning være at købe en indsprøjtningsdyse, som kan bruges til at udskifte den defekte dyse i bilen.
Dette kan i princippet gøres selv ved at følge nedenstående trin:
- Sørg for at motoren er kold nok til at røre ved og frakobl batteriet.
- Løsn dysebroen og frakobl om nødvendigt brændstofslangen.
- Frakobl de elektriske stik for hver indsprøjtningsdyse.
- Løft dysebroen med tilhørende indsprøjtningsdyser lige op.
- Afmontér den defekte indsprøjtningsdyse fra dysebroen ved at rykke dem frem og tilbage.
- Installér den nye indsprøjtningsdyse ved at skubbe den ind på dysebroen.
- Sæt dysebroen tilbage på plads.
- Tilkobl de elektriske stik.
- Fastgør dysebroen og tilkobl brændstofslangen, hvis den har været frakoblet.
- Tilkobl batteriet.
Når du har gjort ovenstående, skal du sætte bilen i tænding og herefter vente i 10 sekunder inden, at du starter motoren. Ved at vente giver du bilen tid til at pumpe brændstof gennem systemet først – hvilket er det sundeste for motoren.
Når motoren har kørt længe nok i tomgang til, at omdrejningerne er faldet til et normalt niveau for tomgang, skal du slukke for bilen igen. Sørg nu for at kigge grundigt efter spildt brændstof; ser du væske under bilen eller i motorrummet skyldes det højst sandsynligt en utæthed i enten den installerede indsprøjtningsdyse eller i brændstofslangen.
Ovenstående er udelukkende vejledende. Vi anbefaler på det kraftigste, at du kun udskifter indsprøjtningsdyser på din bil, hvis du ved, hvad du laver. Har du ikke mekanisk erfaring, bør du i stedet opsøge en mekaniker for at få udskiftet dine insprøjtningsdyser.