Guide til re-leasing i Danmark



Danskerne er generelt meget glade for at lease deres biler – ja faktisk så glade, at tal fra Danmarks Statistik viser, at knap hver femte nyregistrerede bil mellem 2016 og 2019 var leaset. Interessen for leasing er særligt stor omkring større byer, som eksempelvis Aarhus, Odense og ikke mindst København, hvor andelen af leasingbiler sniger sig helt op på 45,2 %.

Der kan med andre ord ikke herske tvivl om, at leasing i mange år har vundet frem. Men hvis du står og overvejer at lease en ny bil, kan det hurtigt blive lidt overvældende. For hvilken leasingform skal du vælge, skal bilen være ny eller brugt og hvor skal du lease den fra? Der er mange spørgsmål, der melder sig.

For at hjælpe dig lidt på vej, tager vi i denne artikel et nærmere kig på re-leasing, og du kan med fordel læse nogle af vores øvrige artikler om leasing også.

Hvad er re-leasing?

Re-leasing er leasing af brugte biler. Typisk vil det være biler, der allerede har været leaset af en eller flere tidligere kunder, og som nu leases ud igen. På trods af, at det ikke er et begreb, der er vidt brugt, så er der faktisk en af de mest almindelige former for leasing herhjemme.

Mange leasingselskaber tilbyder nemlig at købe leasingbiler tilbage efter endt leasingperiode. Dette gør de med henblik på at lease bilen uden igen til nye kunder (deraf begrebet re-leasing eller releasing). Det er en af årsagerne til, at det ofte er brugte biler med et par år på bagen og kilometer på tælleren, der er at finde på leasingselskabernes hjemmesider.

Samtidig er der den fordel, at biler har det med at tabe megen værdi – særligt i de første år. Ved at lease en brugt bil, er der andre, der har taget sig af den værste afskrivning, og du kan derfor få drømmebilen lidt billigere end, hvis den var leaset fra ny.

Attraktiv skattefordel for biler ældre end 3 år

Re-leasing kan i princippet laves som flere forskellige former for leasing. Men selvom privatleasing og operationel leasing har sine fordele, så er det som oftest mest attraktivt at flexlease en brugt bil.

Skattereglerne er nemlig skruet sådan sammen i Danmark, at hvis en bil er mere end 3 år gammel, betales der kun 0,5 % i forholdsmæssig registreringsafgift under leasingperioden, fremfor de 1 – 2 %, der betales frem til bilens 3-års fødselsdag.

Selvom det kan virke som en banal forskel, betyder det store besparelser på både førstegangsydelsen og den månedlige ydelse, når du leaser særligt premiumbiler, der typisk er underlagt en høj registreringsafgift.

Dermed har vi også den primære årsag til, at re-leasing er et ganske populært koncept. Det gør det nemlig meget mere realistisk for danskerne at komme bag rattet i deres drømmebiler.

Det er særligt brugte premiumbiler, såsom Aston Martin DB11, der er populære at re-lease.

Vær opmærksom på restværdien

Hvis du vælger at flexlease en brugt bil, som re-leasing jo i bund og grund er, vil du som regel stå inde for restværdien. Det er den værdi, som man på forhånd forventer, at bilen er værd (typisk eksklusiv moms og registreringsafgift), når leasingperioden udløber.

Det kan være fristende at gå med til en høj restværdi for at spare på leasingydelsen, men det kan vise sig at være problematisk, hvis det betyder, at du efter endt leasingperiode ikke kan sælge bilen videre for den aftalte værdi.

For faktum er, at når leasingperioden slutter, skal du enten:

  1. finde en køber eller ny leasingtager til bilen,
  2. købe bilen selv eller
  3. sælge den tilbage til leasingselskabet.

Sørg derfor for at sikre dig, at restværdien bliver fastsat til et realistisk niveau inden, at leasingaftales indgås. Det vil du takke dig selv for, når du står med opgaven ovenfor. Heldigvis behøver den ikke at falde så meget, da afskrivningen som nævnt er størst i bilens første år på vejene.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler