Siden 1999 har SEAT Leon været en af SEATs absolut mest populære modeller. Faktisk er den blevet solgt mere end 2 millioner gange henover de seneste 20 år og 3 generationer. Nu er det blevet tid til, at SEAT Leon får en overhaling, og dermed går ind i fjerde generation. Det gør den med et helt nyt design, en række nye motorer og en masse ny teknologi.
Du får her i artiklen en introduktion til alt, der er værd at vide om den nye SEAT Leon.
Nye motorer i SEAT Leon
Den fjerde generation af SEAT Leon vil komme til Danmark med en række nye motorer, der skal gøre bilen mere attraktiv for danskerne. Motorprogrammet for den nye Leon dækker over både traditionelle benzin- og dieselmotorer, samt motorer med mild-hybrid-teknologi (MHEV) og en plug-in-hybrid variant (PHEV).
Tabellen nedenfor giver dig et overblik over de forskellige motorvarianter, deres ydelse og mere.
Motor | Drivmiddel | Ydeevne kW / hk |
1.4 TSI Plug-in-hybrid | El + Benzin | 75 kW / 102 hk + 115 kW / 156 hk |
1.0 eTSI (MHEV) | El + Benzin | 81 kW / 110 hk |
1.5 eTSI (MHEV) | El + Benzin | 110 kW / 150 hk |
2.0 TDI | Diesel | 85 kW / 115 hk |
2.0 TDI | Diesel | 110 kW / 150 hk |
1.0 TSI | Benzin | 66 kW / 90 hk |
1.0 TSI | Benzin | 81 kW / 110 hk |
1.5 TSI | Benzin | 95 kW / 130 hk |
2.0 TSI | Benzin | 140 kW / 190 hk |
Praktisk talt alle varianterne kommer med DSG automatgear, eller også kan de udstyres med det. Og mens vi er ved automatgear, kan vi fortælle, at den nye SEAT Leon bliver den første bil fra SEAT, som gør brug af såkaldt shift-by-wire-teknologi. Det betyder, at man kan erstatte gearstangen med en mindre gearvælger, så det bliver mere plads til andre ting i kabinen – eksempelvis opbevaring.
Vi har endnu ikke haft mulighed for at prøvekøre den nye Leon – og vi kender heller ikke priserne på de enkelte motorvarianter. Vores bud vil dog være, at det især vil være plug-in-hybriden, de to mild-hybrider, samt den anden mindste og den største benzinmotor, der vil blive mest populære herhjemme.
Udover ovenstående motorer, bliver SEAT Leon også produceret med en helt anden type motor. Vi får den ikke til Danmark, men i andre dele af verden kan man se frem til at købe den nye Leon med en motor, der kan køre på både CNG og benzin.
Helt præcist er der tale om en CNG 1.5-liters TGI-motor med en ydeevne på 96 kW eller 130 hk. Udover sin benzintank, er denne Seat Leon TGI udstyret med 3 CNG-beholdere, som rummer 17,3 kilo CNG. Det skulle angiveligt være nok til at køre 440 kilometer på én fuld tank.
Ligesom med SEAT Leon plug-in-hybrid, hvor man kan køre på ren el i op til 60 kilometer, for herefter at skifte over til en traditionel benzinmotor, så kan man med den gasdrevne motor gøre nogenlunde det samme. Skulle du nemlig løbe tør for CNG, kan bilen skifte over til at køre på benzin, indtil du igen har mulighed for at tanke CNG.
Det er ærgerligt at lige netop denne variant ikke kommer til Danmark, da vi ellers har en række CNG-stationer i landet. Men desværre er det, lidt ligesom brintdrevne biler, endnu noget, der har til gode at blive populært.
Nyt design til SEAT Leon
I modsætning til kollegaerne ved Volkswagen og Skoda, så har man hos SEAT fået mulighed for at give den lidt mere gas, da man designede den nye Leon. For mens Golf’en skal være fornuftig at se på, så må SEAT Leon gerne vække nogle følelser hos dem der ser den og kører den. Den er frisk at se på, og samtidig mere moderne end forgængeren.
Det nye designsprog virker måske bekendt – og det er fordi vi allerede har set det på blandt andet SEAT Tarraco. En fælles designlinje på tværs af mærkets modeller, er naturligvis også et af formålene bag en modelopdatering som denne.
Det er ikke kun det visuelle, der er opdateret på den nye SEAT Leon. Også sleve målene på bilen er ændret, så den nu er længere, men til gengæld er den blevet både smallere og lavere. Målene for den nye Leon og Leon Sportstourer (stationcar) kan du se i tabellen nedenfor.
SEAT Leon | SEAT Leon Sportstourer | |
Længde | 4.386 mm | 4.642 mm |
Akselafstand | 2.686 mm | 2.686 mm |
Bredde | 1.800 mm | 1.800 mm |
Højde | 1.456 mm | 1.448 mm |
Interiør og opkobling i ny SEAT Leon
Den nye SEAT Leon har også fået en overhaling indvendig. Her har man skåret gevaldigt ned på unødvendige og forstyrrende elementer, og altså gået en mere minimalistisk vej – eller i hvert fald har man forsøgt på det.
Bilen kan udstyres med en infotainmentskærm på op til 10 tommer, som har fået den nyeste software fra SEAT Digital Lab. Det betyder nyt design til infotainmentsystemet sammenlignet med tidligere modeller fra SEAT. Selvom det udgående system ikke er håbløst, er der ingen tvivl om at et nyt design er en forandring, som vi gerne byder velkommen.
Udover selve infotainmentsystemet i midterkonsollen, kan den nye Leon også udstyres med et digitalt instrumentbræt på 10,25 tommer. De to kan naturligvis arbejde sammen med hinanden, smat bilens øvrige funktioner som eksempelvis klimaanlæg og trådløs Apple CarPlay (noget vi er meget spændte på at prøve).
Er ens SEAT udstyret med et SIM-kort (og det er den sandsynligvis fra standard), får man dertil en række yderligere opkoblingsmuligheder via SEAT Connect. Det gør det eksempelvis muligt at låse op og låse for bilen via en app. Denne app kan også sættes til at give en alarm, hvis bilen overskrider en fastsat fartgrænse eller kører uden for et område, som man har tilladt. Det gør det lidt nemmere at holde styr på ungerne, når de har fået kørekort.
Har man købt sig en SEAT Leon plug-in-hybrid kan man også bruge applikationen til at styre bilens klimaanlæg.
Sikkerhedssystemer i den nye Leon
SEAT Leon er udstyret med en række af de sikkerhedssystemer, som vi allerede kender fra SEAT. Det gælder blandt andet vognbaneassistent og adaptiv fartpilot. Men SEAT Leon kan også købes med en række nye systemer. Eksempelvis Exit Warning, som giver en advarsel, hvis man er ved at smække døren op i forbikørende cyklist eller bil.
Derudover er der også mulighed for Predictive Cruise Control¸som tager skridtet videre fra adaptiv fartpilot. Den nye udgave benytter nemlig kameraet i bilens forrude, samt data fra navigationssystemet til at tilpasse bilens fart efter eksempelvis sving og fartskilte.
På et senere tidspunkt forventer SEAT også at kunne introducere Travel Assist i den nye Leon. Det skal bruge data fra en række sikkerhedssystemer i bilen til at gøre bilen nærmest selvkørende.
Udover sikkerhedssystemer, kan den nye Leon naturligvis også udstyres med Dynamic Chassis Control som benyttes til at ændre indstillinger for undervognen. Dermed kan man løbende tilpasse bilens karakter, alt efter om man ønsker at køre sportsligt, økonomisk eller bare gerne vil komme komfortabelt frem.
Hvornår introduceres den nye SEAT Leon i Danmark?
Hvis ellers alt går efter planen – hvilket det desværre ikke altid gør i disse coronatider – så bliver den nye SEAT Leon introduceret i maj 2020. Danmarkspremieren på den nye mellemklassebil fra SEAT kommer til at bestå af de traditionelle benzin- og dieselmotorer, samt motorerne med mild-hybrid-teknologi (MHEV).
Er man nysgerrig på den nye SEAT Leon plug-in-hybrid må man dog væbne sig med tålmodighed. Den har nemlig først premiere i Danmark til efteråret.
Der kommer også en CUPRA Leon sidst på året. Om den også når at komme til Danmark i 2020, vides endnu ikke.