Vi havde tidligere på året mulighed for at teste den spritnye FIAT 500e i hatchback-udgaven (altså med fast tag). Da solen begyndte at titte frem og give os de første tegn på en dejlig sommer, fik vi muligheden for at køre i den nye FIAT 500e Cabriolet.
Hvis du skulle være i tvivl, så lad os kort fortælle, at FIAT 500e er en elektrisk udgave af den populære bybil fra det italienske mærke. Selvom den umiddelbart ligner en ”normal” FIAT, så er den vitterligt helt ny. Den er nemlig opbygget fra bunden som elbil og det er en ret vigtig pointe, da det giver nogle flere muligheder og fordele, end hvis den blot var blevet konverteret fra benzin til el.
Vi kunne allerede tidligere på året konkludere, at FIAT 500e er vellykket. Men lad os da undersøge om det også er tilfældet, når den får en kaleche. Læs med og bliv klogere på den, i dette tilfælde, lyserøde bybil med stoftag.
Hvad koster FIAT 500e Cabriolet?
Inden vi går i dybden med FIAT 500e Cabriolet som bil, vil jeg hurtigt gennemgå priserne på elbilen. De starter i skrivende stund ved 250.090 kroner for en motor med 87 kW (118 hk) og en rækkevidde på 306 kilometer. Det er samtidig den eneste motorvariant, som cabriolet-udgaven af den elektriske FIAT 500 kan købes i. Priserne afhænger derfor af udstyrsvarianterne.
Der er tre forskellige udstyrsvarianter, der hedder Passion, Icon og La Prima. Fordi der er lidt mere udstyr i hver af de tre udgaver, betyder det faktisk, at rækkevidden forringes fra 306 kilometer til 300 kilometer mellem den billigste og dyreste variant.
Priser på FIAT 500e Cabriolet | |
---|---|
FIAT 500e Cabriolet Passion | 250.090 kroner |
FIAT 500e Cabriolet Icon | 260.090 kroner |
FIAT 500e Cabriolet La Prima | 290.090 kroner |
Gældende priser ved anmeldelsens udgivelse. Aktuelle priser kan ses på FIATs hjemmeside.
Udstyrsvarianter
Fordelen ved FIAT 500e Cabriolet er, at den starter et udstyrsniveau over hatchback-udgaven. Det betyder i bund og grund, at man får tilpas meget standardudstyr til, at man ikke behøver at opgradere yderligere. Passion-varianten byder nemlig blandt andet på:
- Aircondition
- LED kørelys
- Vognbaneassisten
- Automatisk nødbremse med registrering af fodgængere
- Træthedsovervågning
- Skiltegenkendelse
- Automatisk lyssensor
- 7-tommers touchskærm med Apple CarPlay og Android Auto
- Fartpilot
- Mulighed for 85 kW hurtigopladning
- 7-tommers display i instrumentbrættet
- Nøglefri start
- Automatisk nødopkald ved uheld
De mest basale behov er derfor i den grad dækket ind her – der kan dog måske godt være en idé i at opgradere til en af de andre udstyrsvarianter. I Icon får du nemlig også 16-tommers alufælge, en større touchskærm i midterkonsollen med navigation, regnsensor, et rat i dellæder, varme i forsæder og i viskerbladene.
Men det er især i La Prima, at udstyret for alvor får gas. Her får man den mere luksuriøse oplevelse, som FIAT så gerne vil sælge. Det tæller blandt andet nogle større alufælge, LED forlygter, 360-graders kamera, trådløs oplader til telefon, opvarmede sidespejle, lukning af kaleche via fjernbetjening, intelligent adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, sæder og rat i såkaldt læderoptik og mere.
Det er også FIAT 500e Cabriolet La Prima, som denne anmeldelse er baseret på – og hvis man har pengene til det, kan jeg allerede nu sige, at det er den udstyrsvariant, som jeg ville vælge. Men som sagt, kan man sagtens nøjes med standardudstyret.
Hvordan kører FIAT 500e Cabriolet?
FIAT 500 electric er en bybil – uanset om man har fast tag eller ej. Det kan man mærke på flere måder; både fordi den er så letkørt og lille, at det er tydeligt for enhver, at den er lavet til små og snørklede italienske gader. Men også fordi, at den er tilpas dårligt isoleret til, at man hører alt, hvad der minder og vind- og vejstøj. Dertil sluger det hurtigt strøm, så snart man kører motorvejshastigheder, hvilket jeg vil skrive lidt mere om senere.
Når vi ser bort fra det, så kører FIAT 500e Cabriolet faktisk rigtig godt – og den er nem at gå til. Ligesom så mange andre elbiler, har den også forskellige køreindstillinger (drive modes), som i forskellige grad hjælper dig med at spare på strømmen. Indstiller man den til at køre i Range-mode, så slipper man faktisk for nogensinde at bruge bremsen, da bilen bremser, så snart man slipper speederen.
Det kan lyde ubehageligt og irriterende, men så snart man vænner sig til det, er det svært at gå væk fra det igen. Det er nemlig en rigtig god måde at håndtere bykørsel med mange start og stop på, da det bliver mindre anstrengende at køre.
Det bemærkes, at affjedringen i FIAT 500e Cabrio er lidt til den hårde side. Det skyldes muligvis, at testudgaven her står på nogle, for bilen, store 17-tommers alufælge.
Ydeevne
Som nævnt kan man kun vælge én motor og batteripakke, hvis man vil have en FIAT 500e Cabrio. Det er en 87 kW elmotor, hvilket svarer omtrent til 118 hestekræfter. Det er egentligt ikke synderlig mange hestekræfter, for en relativ tung bil (elbiler er tunge grundet deres batteripakker), men fordi en elmotor reagerer så snart man trykker på speederen, så føles FIAT 500e Cabrio faktisk rigtig hurtig.
Der er ingen tvivl om, at man flyver ud af starthullerne i cabrioleten her, og det giver i den grad noget til køreoplevelsen; uanset om man skal lave en overhaling på motorvejen, eller ræser rundt i byen. Det kræver naturligvis noget tilvænning, men når først man har styr på bilens ”kræfter”, så indser man nok hurtigt, at man har savnet lidt hurtig speederrespons i sin gamle FIAT 500.
Rækkevidde
FIAT 500e Cabriolet er i denne udstyrsvariant opgivet til at køre 300 kilometer på en fuld opladning ved blandet kørsel – og op til 425 kilometer ved bykørsel. Som med praktisk talt alle andre elbiler, er det fuldstændig urealistisk, især herhjemme i Danmark.
Efter en uge med bilen har jeg kunne konstatere, at den i realiteten kører et sted mellem 230 kilometer og 280 kilometer på opladning afhængig af vind og vejr. Hvis man kører meget på motorvej, er det tal nok tættere på 200 kilometer, mens det i byen nok er nærmere de 300 kilometer.
Men vi er altså ikke i nærheden af de opgivne tal, hvilket er rigtig ærgerligt. I realiteten er tilfældet det samme for de andre små elbiler som eksempelvis MINI Cooper SE og Renault ZOE.
FIAT 500e Cabrio strømforbrug og rækkevidde | ||
---|---|---|
Bykørsel | 8,6 km/kWh | 361 kilometer |
Landevejskørsel | 7,2 km/kWh | 302 kilometer |
Motorvejskørsel | 5,0 km/kWh | 210 kilometer |
Gennemsnit for testperioden | 6,1 km/kWh | 256 kilometer |
Hvis du har læst vores anmeldelse af FIAT 500e Hatchback vil du måske opdage, at forbruget er væsentligt bedre her i Cabriolet-udgaven. I realiteten skyldes det dog med al sandsynlighed, at vejret har været varmere, og dermed har batteriet ikke skulle bruge lige så meget energi på at varme op. Det betyder i sidste ende, at der har været mere strøm til at køre bilen og dermed også et bedre forbrug og en længere rækkevidde.
Opladning
Nu nævnte jeg, at de andre små elbiler også døjer med korte rækkevidder – især på motorvejen. Det er naturligvis irriterende, at det også er tilfældet for FIAT 500 electric, men det der gør den vanvittig interessant er, at den er bygget fra bunden som elbil (som nævnt tidligere). Det har nemlig gjort det muligt at give bilen kapacitet til at oplade med hele 85 kW.
Det finder du ikke i andre små elbiler – ja sågar ikke engang i nogle af de store elbiler – og det er et kæmpe plus-point for FIAT 500e Cabriolet. Det betyder nemlig, at du kan lade bilen op fra 0% til 80% på cirka 35 minutter – hvis ellers du kan finde en lynlader.
Kigger vi på ovenstående betyder det, at man får omtrent 211 kilometers gennemsnitlig rækkevidde på en halv times tid. Det gør pludselig FIAT 500e Cabrio mere interessant som motorvejsbil, da pauserne undervejs bliver mere overkommelige.
I hverdagen vurderes det, at mellem 300 kilometer og 360 kilometers rækkevidde er rigeligt for langt de fleste, hvis de alligevel bare kører i byen. Ja faktisk viser statistikker, at danskerne i gennemsnit kører 42,5 kilometer om dagen – og i så fald vil en fuld opladning kunne holde til en lille uges kørsel.
Mest populære ladebokse og opladekabler
Vi har ikke haft lejlighed til at teste Fiat 500e Cabrio ved en hjemmelader, men det skal ikke afholde dig fra at installere en derhjemme. Ved at have en ladeboks på adressen får du nemlig mulighed for at oplade din elbil, når du ikke kører i den. Dermed er den altid klar med strøm på batteriet, når den skal bruges. Nedenstående er derfor en oversigt over de mest populære ladebokse og ladekabler til elbiler på PriceRunner.
Kabinen i FIAT 500e Cabriolet
Kvaliteten af kabinen her i FIAT 500e Cabrio er generelt god – og den virker lidt bedre end i Hatchback-udgaven. Det skyldes givetvis, at der her er tale om en højere udstyrsvariant, hvilket også medfører interiør i læderoptik i stedet for stof.
Jeg holder dog fast i, at kvaliteten ikke helt er på niveau med eksempelvis den kvalitet, man ser i MINI Cooper SE. Til gengæld er den fuld konkurrencedygtig med kvaliteten i Renault ZOE og Honda e.
Kabinen er ganske komfortabel, og den er generelt rigtig lys. Det bliver naturligvis blot forstærket, når man kører kalechen tilbage, hvilket er vældig fint. Kalechen kan justeres på flere forskellige måder, så der kan være varierende grader af ”åbenhed”. Det er sådan set fint, men realiteten er, at hvis ikke den er helt tilbage, så giver det en rungende lyd i kabinen, i stil med den, der opstår, når man kun ruller ét vindue ned på motorvejen.
Omvendt blokerer kalechen også for det meste af udsynet bagtil, hvis den bliver kørt helt tilbage, så man skal være klar på at bruge sine sidespejle i højere grad end sit bakspejl.
Kabineplads
Det er generelt en positiv ting, at FIAT 500e Cabrio har en kaleche. Det bløde tag fylder nemlig knap så meget, når det er lukket som udgaven med fast tag, og det giver lige lidt ekstra plads til hovedet. Det kan være tiltrængt, hvis man er 1 meter og 90 centimeter eller højere, men for sådan en som mig på 1,80 meter, er det bare dejligt med lidt ekstra luft om ørene.
Helt generelt er pladsen og rummeligheden på forsædet af FIAT 500e Cabrio rigelig fin til langt de fleste. Man har ingen gearkasse, hvilket betyder, at der er masser af gulvplads, og generelt set er oplevelsen af kabinepladsen god. Den eneste undtagelse er, hvis man vil dele midterarmlænet med personen på passagersædet – det er det nemlig ikke stort nok til.
På bagsædet er sagen naturlig nok en helt anden. Jeg kan ikke rigtig sidde bag mig selv uden at støde knæene på forsædet, og der er bare en mere trang fornemmelse. Det bliver naturligvis bedre, hvis taget køres tilbage, men vi må nok desværre også indse, at vi bor i et land, hvor kalechen store dele af året kommer til at være lukket.
Opbevaringsplads
Opbevaringspladsen i FIAT 500e Cabriolet er faktisk ganske udmærket. Her har vi et ret stort handskerum, et stort opbevaringsrum i midterkonsollen, en telefonholder med indbygget trådløs oplader, dørlommer i en fornuftig størrelse og et opbevaringsrum under midterarmlænet.
På bagsædet er det naturligvis endnu engang en anden snak. Her er ikke meget opbevaringsplads, men der er til gengæld et lille armlæn i hver side, hvor man kan hvile armen. Så det er da bedre end ingenting.
Bagagerum
Bagagerummet i FIAT 500e Cabrio er i den grad påvirket af, at der skal være plads til hele kalechemekanikken. Den er nemlig blevet til en sedan i den forstand, at det kun er en lille lem, der åbner. Så hvor hatchback-udgaven af den elektriske FIAT 500 havde et fornuftigt bagagerum, så er det mere kritisk i cabrioleten.
Det kan dog klare enkelte småting i hverdagen, men det er altså ikke bilen, der er lavet til at køre i IKEA eller på genbrugspladsen.
Infotainmentsystem
Modellen her er udstyret med en 10,25-tommer stor touchskærm, der rummer det nye og meget flotte infotainmentsystem. Det spiller rigtig godt, og det står godt sammen med det digitale instrumentbræt. Funktionerne virker som hovedregel, og man kan både bruge Apple CarPlay og Android Auto.
Det sker dog af og til, at softwaren lever lidt sit eget liv. Eksempelvis kan sproget finde på at skifte lige pludselig, eller også er der en knap der ikke virker, før man tænder og slukker bilen. Mit umiddelbare gæt er dog, at det er noget, der kan og vil blive fikset via en softwareopdatering.
Det virker nemlig til, at FIAT har fokus på, at der skal være styr på den digitale oplevelse – og her spiller infotainmentsystemet naturligvis en stor rolle. Udover det, jamen så er de med deres trådløse mobiloplader og USB-C stik med på ”moden” i den forstand, at bilen kan håndtere dine fremtidige devices uden forskellige adaptere.
Man har valgt at beholde en del fysiske knapper i FIAT 500e Cabrio, og det er en god ting – både fordi det kan være nemmere at bruge, når man kører, og fordi de ikke kan give fejl på samme vis som touchskærmen.
Sikkerhed i FIAT 500e Cabriolet
Når det kommer til sikkerhedsudstyr i FIAT 500e Cabrio, så er der lidt af hvert. Mens det ikke er den bil, der er længst fremme på lige præcis det her område, så er det umiddelbart de vigtigste ting. Som standard får du blandt andet:
- LED kørelys
- Automatisk nødbremse med fodgængerregistrering
- Træthedsovervågning
- Vognbaneassistent
- Automatisk nødopkald ved uheld
- Skiltegenkendelse
- Automatisk lyssensor
Min erfaring er, at disse systemer fungerer ganske udmærket, om end de ikke er de bedste på markedet. Det har de på sin vis aldrig været, men med FIAT 500 electric er de tættere end nogensinde på mange af konkurrenterne. Det gælder især, hvis man opgraderer og får ekstra sikkerhedsudstyr som eksempelvis:
- LED forlygter
- Regnsensor
- Skilteinformation
- 360-graders kamera
- Automatisk fjernlys
- Blindvinkelalarm
- Intelligent adaptiv fartpilot
- Vognbaneassistent
Det bemærkes dog, at de to sidstnævnte fungerer i varierende grad. Det er ikke altid, at de er lige pålidelige, men som udgangspunkt er det godt, at de er der.
EuroNCAP sikkerhedstest
Normalvis plejer jeg at inddrage resultaterne af EuroNCAPs sikkerhedstest af den bil, der anmeldes i dette afsnit. EuroNCAP har dog endnu ikke testet den nye FIAT 500e, hvorfor der ikke er så meget at berette. Man kan tage et kig på den gamle test fra 2013, men det er svært at argumentere for, at den test på nogen måder er repræsentativt for den nye bil.
Dengang scorede bilen 3 ud af 5 stjerner, men jeg er af den overbevisning, at den med et nyt karosseri, samt førnævnte sikkerhedsfunktioner, ville kunne komme tættere på de 5 stjerner. Det er dog svært at sige, og det kan først vurderes med sikkerhed, når eller hvis testen bliver gennemført.
Konklusion
FIAT 500e Cabrio er en vældig fin bil, som jeg rent faktisk synes er særdeles vellykket. Jeg har aldrig været stor fan af den ”gamle” FIAT 500, men jeg er i den grad blevet positivt overrasket af den nye. Det er jeg blandt andet, fordi de er gået all-in på at bygge den som elbil, og dermed har de fået plads til hurtigopladning på hele 85 kW.
Kvaliteten af kabinen virker bedre i FIAT 500e Cabrio end i Hatchback-udgaven, hvilket nok til dels kan tilskrives udstyrsniveauet, og designet er meget vellykket. Man kan selvfølgelig sige, at det er ærgerligt, at de ikke har kunne skabe lidt mere plads på bagsædet, men man har været meget fokuseret på at bibeholde designet og dermed også størrelsen.
Så FIAT 500e Cabrio er en bybil – og det fortsætter den altså med at være. Den bliver kritiseret for sin korte rækkevidde, men ser man den som en bybil, er mellem 250 kilometer og 330 kilometer i realiteten ikke så slemt.
Når man kigger på, hvordan de fleste FIAT 500’ere bliver brugt i dag, så er jeg ikke et sekund i tvivl om, at den nye FIAT 500e Cabrio kan klare præcis de samme opgaver uden de store udfordringer. Med mere sikkerhed, et flot design og muligheden for el, tror jeg gerne på, at den bliver en salgssucces.
Fordele
- Charmerende design
- Hurtigopladning (85 kW)
- God køreoplevelse
Ulemper
- Kort rækkevidde
- Lille bagagerum