Test: Fiat 500X City Cross First Edition 2019

Fiat 500X City Cross forfra

I løbet af den seneste uge, har vi haft vores første Fiat som testbil. Det er en Fiat 500X, og er dermed crossover/suv-udgaven af den lille, men meget populære Fiat 500. Og alt i alt blev vi faktisk ret positivt overrasket over, hvad den store Fiat 500X kunne byde på.

Men inden vi går i dybden med alt det som Fiat 500X gør godt, og det som den gør knap så godt, så kigger vi lige på priserne på bilen.

Fiat 500X kan fås fra 209.990 kroner, mens testbilen, en Fiat 500X City Cross First Edition med en 4 cylindret 1,3-liters benzinmotor, der yder op til 150 hestekræfter og 270 Nm gennem en 6 trins automatgearkasse med dobbeltkobling, kostede 299.990 kroner.

Denne pris er inklusiv ekstraudstyr for 20.000 kroner; metallak til 8.000 kroner, TomTom navigation til 7.000 kroner, automatisk indklappelige sidespejle til 3.000 kroner og automatisk nedblændigt bakspejl til 2.000 kroner.

Kan man undvære ovenstående, kan man derfor få testbilen med samme motor, automatgear, og en lang liste af standardudstyr, som blandt andet tæller nøglefri betjening, skiltegenkendelse, 16-tommers alufælge, et hav af velfungerende sikkerhedssystemer, 7-tommers touchskærm med infotainmentsystem, Apple CarPlay, 2-zonet klimaanlæg, el-ruder for- og bag, bakkamera, og meget mere, til 279.990 kroner.

Hvordan kører Fiat 500X?

Ydeevne
Mens motorlyden er langt fra så charmerende som bilens udseende, så har den faktisk et rigtig pænt moment, når du trykker på speederen. Nuvel, det er ikke en racerbil, men den får dig frem i trafikken. Vi havde derfor ingen problemer med bilens ydeevne i løbet af testugen, og klarede snildt overhalinger – selv ved høje motorvejshastigheder.

Den er også relativ kvik ud af starthullerne, så intet med at være den langsomme bilist, når lyskurven skifter til grønt. Når det så er sagt, så er den officielle 0-100 km/t tid 9,4 sekunder med benzinmotoren, som testbilen her er udstyret med. Du kommer derfor ikke til at vinde drag races lige foreløbig i Fiat 500X.

Men konklusionen på ydeevnen må være, at til hverdagsbrug, kommer du ikke til at mangle noget i den henseende.

Kørsel og komfort
Det her er et virkelig ambivalent punkt for os. For mens Fiat 500X er en behagelig bil at køre i ved alle hastigheder, med en gearkasse, som man ofte ikke engang lægger mærke til, og en kabine, der næsten er fri for vind- og vejstøj, så opfører den sig også bare nogle gange lidt .. interessant.

Vi oplevede nemlig adskillige gange at bilen på sin vis rykkede og hoppede, som hvis man kører på en meget ujævn vej. Problemet var bare, at det skete lige så ofte på helt nyasfalterede veje. Nu skal vi huske at nævne, at der er en lille sandsynlighed for, at det kunne have noget at gøre med dækkene på bilen – men hvis ikke, så er der noget gearkasse eller noget affjedring, der har været lidt til den skæve side.

Og selvom det ikke er det store problem, så kan man hurtigt blive lidt øm i baghovedet, hvis man er en person, der normalt hviler sit hoved på nakkestøtten, når det hele det hopper.

Men udover de gange, hvor vi blev udsat for et bumletur, så var det en fornøjelse at køre i Fiat 500X. Den er letkørt, på trods af sin størrelse, den er relativ komfortabel, og vigtigst af alt, så har den ikke nogen ubehagelig adaptiv fartpilot, men helt gammeldags cruise control. Det er da noget man kan sætte pris på.

Brændstofforbrug
Fiat 500X er opgivet til at kunne køre 14,5 km/l ved blandet kørsel med den benzinmotor og automatgear, som vi havde til test. I løbet af vores uge med bilen, kørte vi omtrent 50 procent motorvejskørsel, og lige dele 25 procent by- og landevejskørsel. Da ugen sluttede, havde bilen et gennemsnitligt forbrug på 13,7 km/l, hvilket er ganske respektabelt ved den kørselsfordeling.

Kabinen i Fiat 500X

Kabinen
Når man sætter sig ind i Fiat 500X bliver man mødt af en klassisk Fiat 500-kabine. Den er retro, med samme farve som eksteriøret, et stort 500X-emblem, og så videre. Der har været øje for detaljen, med lækre materialer både på sæderne, men også ved armlænene, og andre steder man er i berøring med.

Derudover, har Fiat formået at gøre den plastik, som man ellers ofte ser ned på i biler, til en del af designet, så man ikke ville have det på nogen anden måde.

Pladsmæssigt, er der rigelig med plads på forsædet, og som 180 centimeter høj kan man da også godt være på bagsædet. Man støder ikke på loftet, men til gengæld må man indfinde sig med, at benpladsen nok ikke er helt i top. Forstå os ret, der er intet problem i kortere ture på et par timer eller fem. Men længere ture i Fiat 500X med voksne mennesker eller langbenede teenagere på bagsædet, kan muligvis godt vise sig at udløse lidt klager undervejs.

Men heldigvis er det faktisk pænt med opbevaringsplads, og ikke mindst bagagerums plads – så måske det kan gøre lidt op for manglen af plads til familiemedlemmerne.

Opbevaringsplads
Rundt omkring i kabinen er der faktisk helt pænt med opbevaringsplads. I midterkonsollen under armlænet finder man blandt andet et større opbevaringsrum, med plads til alverdens ting, lige fra et lille kamera til en vandflaske. Derudover, har midterkonsollen også to kopholdere i en pæn størrelse, samt et roderum til telefon, nøgler, mønter, eller hvad du ellers lige kan finde på.

Dørlommerne har også en pæn størrelse. Fortil har man rigelig med plads til både vandflaske og diverse småting, en tablet, eller lignende. Bagtil, er rummet ikke helt så stort, og der er derfor ikke plads til at have en tablet ved siden af vandflasken. Til gengæld kan man nok godt få klemt et sæt kort ned.

Heldigvis har bagsædet i stedet mulighed for at opbevare større ting i den lomme, der er på ryggen af det ene forsæde. Foran kan man også gøre brug af handskerummet, som har en ganske brugbar størrelse, og dermed sagtens kan rumme diverse kort, GPS, manualer, og lignende.

Bagagerum
Bilens bagagerum er større og mere praktisk, end man måske lige skulle tro. Her er rigelig med plads til fire mellemstore kufferter, især hvis man sænker gulvet. Man kan nemlig justere på gulvets højde, alt efter om man foretrækker den ekstra plads, som dybden giver, eller om man hellere vil have et gulv, der er på højde med bagagerumskanten, hvilket gør det nemmere at læsse bilen.

Vælger man at hæve gulvet til højeste niveau, kan man lægge sæderne ned, og få en helt flad overgang fra bagagerum til bagsæderække, og dermed er det bare at skubbe større ting ind i bilen, uden at have nogen irriterende kant at skulle løfte dem op over. Samtidig, har det også den fordel, at du kan få hattehylden ned under bagagerumsgulvet, så den ikke skal sættes af i IKEA, eller smides ovenpå alt det andet i bagagerummet, når du er færdig.

Infotainmentsystem
I midterkonsollen af testbilen finder man en fin 7 tommers touchskærm, med et overraskende godt infotainmentsystem. Omend en anelse til den langsomme side var det enkelt at bruge, skærmen var mat, så der ikke var genskin fra solen, grafikken og layoutet var moderne, og navigationssystemet fungerede bare. Bluetooth var der heller ingen problemer med. Det eneste man kunne undre sig over, var forbindelsen til en app, Uconnect, som virkede lidt meningsløs. Det er dog ikke obligatorisk at benytte applikationen, hvorfor det blot er noget man glemme alt om, hvis man er uinteresseret, og bare gerne vil have en bil med et infotainmentsystem, der virker.

I bund og grund tilbyder det alt, hvad man skal bruge, i en meget stilfuld pakke.

Sikkerhed i Fiat 500X

Sikkerhedsudstyr
Når det kommer til sikkerhedsudstyr i Fiat 500X City Cross finder man blandt andet LED hovedlys, adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, automatisk langt lys, lys- og regnsesnor, vognbaneassistent, sammenstødsadvarsel, parkeringssensor for og bag, bakkamera, advarsel mod biler i blind vinkel og mere på listen over standardudstyr. Derudover, var testbilen udstyret med et automatisk nedblændligt bakspejl til 2.000 kroner.

Fælles for al sikkerhedsudstyret – især alle de digitale assistentsystemer – i Fiat 500X var, at det bare virkede hver gang. Vi har efterhånden prøvet mange biler, og dermed også mange sikkerhedssystemer, og få har fungeret lige så godt som i testbilen her. Blind vinkel advarslerne virkede hver gang, sensorerne fungerede godt, vi blev advaret hver gang, vi kom for tæt på eller kørte hurtigere end forankørende bil, i tide til, at et sammenstød kunne undgås, og skiltegenkendelsen fungerede også bare til UG – noget som hverken Mercedes-Benz eller BMW har kunne præstere, som du vil kunne læse mere om, når vi udgiver vores anmeldelser af Mercedes-Benz B180 og BMW X1.

EuroNCAPs sikkerhedstest
Fiat 500X blev i 2015 testet af EuroNCAP, som, så vidt muligt, sikkerhedstester alle nye biler, hvorefter de giver dem op til fem stjerner, samt en procentscore i fire underkategorier.

Fiat 500X scorede 4 ud af 5 stjerner, hvilket er lidt under, hvad vi ellers ser hos mange nye biler, som i de fleste tilfælde scorer 5 ud af 5 stjerner. I underkategorierne indhentede Fiat 500X følgende:

Beskyttelse af voksne passagerer: 86 procent
Beskyttelse af børn i bilen: 85 procent
Beskyttelse af bløde traffikanter: 74 procent
Assistentsystemer: 64 procent

Som det måske kan ses ud fra ovensteånde tal, var det manglen på diverse sikkerhedssystemer, der har trukket Fiat 500X ned i point. Men frygt ej, som nævnt ovenfor, så er den model, som du kan købe her i Danmark i dag, rigtig veludstyret når det kommer til assistentsystemer. Derudover, så er det jo en fryd, at man i Fiat 500X kan slå sin adaptiv fartpilot fra, da vi tidligere har oplevet at den ofte forårsager flere farlige situationer end den afværger (tag eventuelt et kig på vores anmeldelse af Suzuki Vitara, for at blive klogere på, hvad vi mener).

Konklusion

Når alt kommer til alt er Fiat 500X en rigtig fin bil – og en hel del bedre, end vi havde forventet. Der er muligvis andre i klassen som er mere fornuftige, har et lidt højere bevist sikkerhedsniveau, muligvis også lidt mere økonomiske, og så videre. Men ingen bil kan være bedst til det hele, og derfor er Fiat 500X med sin ganske pæne alsidighed, absolut et rigtig godt bud på en ny bil i crossover / lille-SUV-klassen – især til prisen. Og nåh ja, så finder du nok ikke en bil i klassen, der ser lige så retro ud som Fiat 500X.

Så vores endelige vurdering er helt klart, at hvis du kan lide designet på Fiat 500X, så sæt den på listen over biler, som du kraftigt overvejer. Det har den fortjent.

Exit mobile version