Test: Hyundai i10 Essential 2020

I Danmark elsker vi mikrobiler. Det skyldes til dels de høje afgifter, som gør det til en dyr fornøjelse at købe større biler, og det skyldes til del også, at de fungerer perfekt i små byer, til små ture og ikke mindst som bil nummer to.

En af de meget populære mikrobiler herhjemme er den sydkoreanske Hyundai i10. Den er sådan cirka på størrelse med en Skoda CitiGo eller en Citroën C1 – og så er den praktisk talt identisk med en KIA Picanto. Hyundai og KIA er nemlig eget af samme selskab, og deler i stor grad teknologi.

I denne anmeldelse kigger vi nærmere på den helt nye Hyundai i10, som netop er blevet lanceret i Danmark. Og som du kan se på billederne, er dette ikke topvarianten i den turkise markedsføringsfarve og med et tag i kontrastfarve. Til gengæld er den Hyundai i10, som du ser på billederne sandsynligvis den variant af mikrobilen, der kommer til at sælge bedst her i Danmark

Læs med i vores Hyundai i10 anmeldelse her, for at blive klogere på den lille bil – eller se med, når min kollega Mads anmelder bilen på Youtube lige her.

Hyundai i10 priser

Som sædvanlig gennemgår vi lige udstyrsvarianter og priser på den nye Hyundai i10, inden vi kommer for godt i gang med vores anmeldelse af bilen.

Hyundai i10 kan købes i tre forskellige udstyrsvarianter; Pure, Essential og Advanced, som kan kombineres med enten en 5-trins manuel gearkasse eller en 5-trins automatgearkasse. Fælles for alle varianterne er, at bilen har en 1.0-liters motor, der yder 67 hestekræfter.

Se nedenstående tabel for en oversigt over Hyundai i10 priser i Danmark i skrivende stund, eller besøg Hyundais hjemmeside for en opdateret prisliste.

ModelPris
i10 Pure med manuelt gear99.995 kroner
i10 Essential med manuelt gear109.995 kroner
i10 Advanced med manuelt gear116.995 kroner
i10 Pure med automatgear114.995 kroner
i10 Essential med automatgear124.995 kroner
i10 Advanced med automatgear131.995 kroner

Følgende liste består af udvalgt Hyundai i10 standardudstyr:

Opgraderer man til en af de øvrige udstyrsvarianter, kan man også få ting som bakkamera, klimaanlæg, varme i forsæder og rat, en 8-tommers touchskærm, aircondition, Bluetooth og meget mere.

Meget af dette vil du se på billederne, da testbilen er en Hyundai i10 Essential. Det vil sige, at der er tale om den midterste udstyrsvariant, der blandt andet er udstyret med:

Dertil er testbilen også udstyret med komfortpakken til 4.995 kroner, som byder på varme i forsæderne, varme i rattet og et 1-zonet automatisk klimaanlæg.

Kombineret med en metallak i farven Dragon Red, ender den Hyundai i10, som vi har testet, med at koste 120.485 kroner.

Men nok om priser – lad os se nærmere på, hvordan den lille bil klarer sig i denne Hyundai i10 test.

Hvordan kører Hyundai i10?

Ydeevne

Som vi nævnte i starten af anmeldelsen her, er den nye Hyundai i10 udstyret med en lille 1.0-liters motor, der yder 67 hestekræfter. Det lyder ikke af meget, og det er det heller ikke, hvis bilen er fyldt til randen med 4 voksne passagerer og tilhørende bagage (hvis de altså kan få plads til den). I sådanne tilfælde kan den lille bil nemlig have det en anelse hårdt. Nåh ja, og hvis man kører på motorveen i strid modvind.

Men er man bare sig selv eller måske to personer, med indkøbsposer eller en weekendtaske i bagagerummet, så er 67 hestekræfter mere end rigeligt til Hyundai i10. Den kommer forholdsvis hurtigt op i fart, den overhaler gerne på motorvejen, selvom det tager tid, og man føler helt generelt ikke, at man mangler motorkraft i hverdagen.

Det gælder naturligvis kun så længe, at man ikke kaster sig ud i at race mod større biler eller går og drømmer om at kunne trække en trailer. Men set i lyset af bilens størrelse og det faktum, at den for de fleste vil blive brugt til kortere ture og som bil nummer to, så er der ikke meget at klage over, når det kommer til ydeevne.

Kørsel og komfort

Selve køreoplevelsen i Hyundai i10 er udmærket. Det er naturligvis ikke noget at skrive hjem om, men den klarer hverdagskørsel ganske fornuftigt. Du hører naturligvis til støj fra både vind, vej og motor, og når du kommer op i motorvejshastigheder, kunne man da også godt ønske sig et 6. gear. Og måske også nogle mere støttende sæder.

Men når det så er sagt, så er der ganske fint udsyn fra bilens førersæde, ligesom man også sidder sådan nogenlunde behageligt – bare ikke i længere tid af gangen. Jeg har andre biler, jeg hellere ville køre til Sydeuropa i, men det kan vel godt lade sig gøre, hvis ikke man har andre muligheder.

Ved lavere hastigheder og distancer er situationen dog en noget andet. Her er bilen letkørt, med et nemt koblingspunkt og en fornuftig venderadius. Dertil kommer størrelsen, der jo absolut er en fordel, når man skal finde parkering i storbyen.

Igen må konklusionen være, at mens Hyundai i10 ikke er fantastisk på lange ture og ved høje hastigheder, så er den virkelig i sit es i byen og til dels på landevejene.

Brændstofforbrug

Hyundai i10 er opgivet til at kunne køre 20,8 km/l med manuelt gear, og 19,2 km/l med automatgear. I løbet af ugen med den lille røde bil på billederne, har vi konstateret, at det reelle forbrug med manuelt gear, ser nogenlunde sådan her ud:

Ved primært bykørsel19,6 km/l
Ved primært landevejskørsel20,8 km/l
Ved primært motorvejskørsel18,0 km/l

Især i biler med manuelt gear afhænger det reelle brændstofforbrug meget af ens kørestil. Derfor kan du potentielt set køre enten kortere eller længere på literen end vi har formået. Når vi tester biler forsøger vi så vidt muligt at skifte gear på de helt rigtige tidspunkter, samt at lave accelerationer og køre hastigheder, der passer til trafikken omkring os.

Kører du mere forsigtigt end gennemsnittet vil du derfor sandsynligvis opleve et bedre forbrug. Omvendt vil dig, der kører mindre forsigtigt end den gennemsnitlige trafikkant, sandsynligvis opleve et værre forbrug.

Kabinen i Hyundai i10

Når man sætter sig ind i den nye Hyundai i10, så er det en blandet oplevelse. Det er nogle forholdsvis behagelige sæder, som man sidder godt i, og de støtter da også nogenlunde fornuftigt taget bilens størrelse og pris i betragtning. Sveder man og har samtidig bare ben eller arme, kan jeg dog godt forestille mig, at sæderne vil kradse en anelse.

Interiøret er primært udført i plastik, hvilket er standard for denne klasse af biler. Hyundai har forsøgt at smukkesere i10’eren med lidt forskellige konturer på nogle af plastikdelene, og det hjælper da lidt på det designet.

Men der er ingen tvivl om, at der her er tale om en lille bil, hvor den lave pris og de praktiske egenskaber har været de primære mål.

Kabineplads

På trods af den lille størrelse, så er Hyundai i10 overraskende rummelig. Der er ikke oceaner af plads på hverken forsæde eller bagsæde, men det er rigeligt fint, hvis ikke bilen skal bruges til længere ferier.

Selv er jeg 1 meter og 80 centimeter høj, og når jeg sætter mig på bagsædet ”bag mig selv”, har jeg ganske fornuftigt med benplads. Det er ikke overvældende, men lige akkurat nok til, at mine knæ ikke støder på ryggen af forsædet.

En lille notits må være, at jeg som regel sidder tættere på rattet i en bil med manuelt gear, end jeg gør i en bil med automatgear. Er man ligesom mig, og samtidig køber en Hyundai i10 med automatgear, kan det altså være, at resultatet af benplads er lidt anderledes end min oplevelse.

Hovedhøjden er også fornuftig i sådan en grad, at jeg lige har et par centimeters frirum, når jeg sidder på bagsædet. Er man 2 meter, eller måske bare endda 1 meter og 90 centimeter, er det nok en god idé, lige at teste loftshøjden af inden man svinger dankortet.

Opbevaringsplads

Og inden vi smutter om til bagagerummet, vil jeg kort berører opbevaringspladsen i Hyundai i10 – for den er faktisk ganske fornuftig. Du har et handskerum i en nogenlunde størrelse, hvor du kan have en manual, handsker, sikkerhedsveste eller lignende – men du kan eksempelvis ikke bruge det til at gemme et spejlreflekskamera væk.

Ovenover handskerummet er der et lille indhak i interiøret. Det er et oplagt rum til at opbevare vandflasker, telefoner eller måske en pose slik. Rummet har nemlig en lille kant, der sikrer, at tingene, der opbevares deri, ikke skøjter ud af rummet igen ved opbremsninger eller accelerationer.

I midterkonsollen er et lille opbevaringsrum foran gearstangen. Det kan desværre ikke dækkes til, men er fint til en telefon eller lignende. Samme sted er der adgang til et USB-stik og et 12V-stik.

På den anden side af gearstangen er der to kopholdere i en størrelse, der gerne rummer en almindelig flaske på 0,5 liter eller mellemstore kopper fra en fastfood restaurant. Dertil er der to mindre rum, det ene ved siden af kopholderne og det andet langs gearstangen. De rummer ikke meget, men er eksempelvis fine til at have solbrilleetuier eller lignende i.

Allerbagerst i midterkonsollen er der et større rum, som kan bruges til at have en flaske stående, som passagererne på bagsædet kan nå. Det er vigtigt, fordi de har nemlig ikke lommer i deres døre, og har altså ikke adgang til anden opbevaring.

Det problem har man dog ikke på forsædet, hvor der er dørlommer i en nogenlunde størrelse. De er ikke vildt store, men rummer gerne en lidt større vandflaske, samt diverse.

Bagagerum

Hyundai i10 er lige en anelse større end konkurrenterne fra eksempelvis Skoda, Fiat og Renault. Det mærker man blandt andet i bagagerummet, der faktisk er en fornuftig størrelse. Rent teoretisk rummer det 252 liter, hvilket er 1 liter mere end i Skoda CitiGo, VW up! og SEAT Mii.

Det virker dog som om, at man får lidt ekstra plads i Hyundai i10 (hvilket man jo så også gør), og jeg tror ærligt talt, at man med lidt fornuftigt pakkearbejde kan pakke bagage til 4 mennesker. Såfremt at man pakker i bløde tasker, vel at mærke.

Til gengæld er jeg blevet ret træt af hattehylden (bagagerumsdækkenet) i Hyundai i10. Jeg ved ikke om det er fordi, der er nogen, der har nappet snorene, der gør at den ikke løfter sig sammen med bagagerumsklappen – men i hvert fald gør den det ikke. Når det i forvejen er et forholdsvist smalt bagagerum, hjælper det ikke, at hattehylden ikke flytter sig automatisk, og dermed skygger og blokerer for, at man kan nå ned i bagagerummet.

Jovist, du kan bare vippe den op selv, men det er da træls – især fordi det umuligt kan være det, der gør forskellen for prisen på bilen.

Lægger du bagsæderne ned får du naturligvis en stor kant mellem bagagerumsgulv og de nedlagte sæder, men det er trods alt meget almindeligt i denne størrelse bil. Ligesom det er almindeligt at måtte tage til takke med at bagagerumsgulvet ikke flugter med kanten til bagagerummet, hvilket kan gøre det ekstra besværligt at læsse bagagerummet med tunge ting.

Infotainmentsystem

Når man køber en Hyundai i10 i udstyrsvarianten Essential får man en 8-tommers touchskærm med i købet. Den sidder i forlængelse af instrumentbrættet, men hvor det ligner en lang skærm i eksempelvis en Mercedes-Benz, så er det bare en sort plastikklump i Hyundai i10. Godt forsøgt, men måske jeg bare havde valgt at integrere skærmen i interiør.

Når det så er sagt, så fungerer det faktisk udmærket. Som du kan se på billederne, er der en række sorte knapper rundt om skærmen, som gør det muligt at navigere mellem de forskellige funktioner uden at skulle trykke på selve skærmen.

Det kan jeg lide af flere årsager; det betyder færre fedtede fingre på skærmen, det er rarere på en kold vintermorgen at trykke på en knap end på en endnu koldere skærm, og man får respons på sit tryk (man kan mærke at knappen bliver trykket ind) – noget du ikke kan på en touchskærm.

At knapperne så er lidt træls, og skal trykkes på en helt bestemt måde, det er så, hvad det er.

Infotainmentsystemet i sig selv er ikke synderligt imponerende. Det virker som det skal, men byder ikke på mange spændende funktioner. Til gengæld får man også Apple CarPlay, hvilket betyder, at hvis man har en iPhone, så kan man gøre brug af Apples infotainmentsystem – og det spiller bare.

Her får du navigation, Spotify og alt hvad du ellers behøver integreret direkte på skærmen helt uden problemer. Så det er okay, at Hyundai ikke har givet den hele armen med deres eget infotainmentsystem i i10’eren.

Sikkerhed

Hyundai i10 er ligefrem spækket med sikkerhedsudstyr, men der er da en lille smule på listen, når man kigger den igennem. Helt konkret kan vi nævne:

Generelt virker sikkerhedssystemerne udmærket, men det er ikke sådan at bilen kører af sig selv. Til gengæld er jeg ret glad for den funktion, der hedder ”fri bane-assistent”, der giver besked i instrumentbrættet, når bilen foran begynder at bevæge sig igen. Det er oplagt til dig, der kører meget i byen, tit holder i kø eller dig der er regelmæssig gæst i drive through køen på Sunset. I alle tre tilfælde får du en besked, når det er blevet din tur til at køre.

Bilen kan derudover også udstyres med en række andre sikkerhedsudstyr som eksempelvis bakkamera, LED lygter, tågelygter, nødhjul, baksensor og mere.

Hyundai i10 i EuroNCAP

Den nye Hyundai i10 er endnu ikke blevet testet af EuroNCAP, og vi kan derfor ikke rapportere om den aktuelle score. Vi kan dog sige, at den foregående i10’er scorede 4 stjerner, da den blev testet i 2014 – dette kan dog være svært at sammenligne med et eventuelt resultat i dag.

EuroNCAP er den europæiske organisation for sikkerhedstest af personbiler, der sælges i EU. De vurderer de fleste nye biler på en skala fra 0 til 5, hvor 5 er det bedste resultat. Herunder angiver de en procent-score for 4 underkategorier, der skal belyse hvordan bilen beskytter voksne, børn og bløde trafikanter, samt hvor godt de assisterende sikkerhedssystemer fungerer.

Vi opdaterer anmeldelsen, når vi får besked om, hvordan den nye Hyundai i10 har scoret i EuroNCAP.

Konklusion

Inden vi siger farvel og tak for denne gang, vil jeg lige runde vores Hyundai i10 anmeldelse af.

Hyundai i10 er på mange måder en rigtig fin bil, der fungerer perfekt til alle dem, der ikke har brug for masser af motorkraft eller plads. Det kan eksempelvis være familien, der skal bruge en bil nummer to, den 18-årige, der skal have sin første bil eller pensionisten, der bare skal have noget til kortere ture.

Som med de fleste andre mikrobiler brillerer Hyundai i10 ikke når det kommer til sikkerhed, men jeg er alligevel imponeret over, at den har vognbaneassistent, fri bane-assistent, fjernlysassistent, træthedsregistrering som standardudstyr. Kombinerer man det med en 5 års garanti, er det hele måske slet ikke så slemt endda.

Som altid med Hyundai (og deres søsterselskab KIA) er udstyrsniveauet altså højt – og for ikke ret mange penge kan du få varme i rattet og meget mere.

Til gengæld må man så leve med, at den ikke er synderlig god at køre lange ture i, at der er godt med støj i kabinen, og at der er masser af plastik rundt omkring. Hvis du er heldig, kan du finde konkurrerende mikrobiler, der performer lidt bedre på disse parametre, hvis du tager turen hele vejen rundt.

Men hvis du kun skal bruge din nye bil til bykørsel med dig selv og måske en enkelt anden, så får du meget værdi for pengene i Hyundai i10.

Exit mobile version