Hvis du er på jagt efter en 7-personers elbil, er der ikke mange valgmuligheder. Faktisk er KIA EV9 lige nu en af de eneste, der har rækkevidden til mere end bare almindelig hverdagskørsel.
Jeg har haft lejlighed til at teste den store SUV i en uge for at vurdere, hvad den gør godt og, ikke mindst, hvad den gør knap så godt. Resultatet er denne KIA EV9 anmeldelse, hvor du kan læse om alt fra kørekomfort og ydeevne til bagagerumsplads, sikkerhedssystemer, forbrug og rækkevidde.
Hvad koster KIA EV9?
KIA EV9 koster fra 599.900 kroner i Danmark, men alt efter udstyrs- og motorvariant kan prisen før ekstraudstyr nå op på 749.900 kroner.
Udstyrsvariant | Motor | HK | Rækkevidde | Forbrug | Pris |
---|---|---|---|---|---|
Premium | Long Range (RWD) | 203 hk | 563 km | 202 Wh/km | 599.900 kr. |
Premium | Long Range Performance (AWD) | 384 hk | 512 km | 223 Wh/km | 639.900 kr. |
GT-Line | Long Range Performance (AWD) | 384 hk | 505 km | 228 Wh/km | 749.900 kr. |
Farver
Som standard kommer KIA EV9 lakeret i farven Flare Red, men for 11.999 kroner kan man vælge mellem hvid, grå, sort, grøn, blå og knækket hvid i metalliske farver alt efter udstyrsvariant. Derudover kan bilen også fås i en mat farve for 24.999 kroner.
Standard- og ekstraudstyr
Præcis som vi kender det fra KIA, er standardudstyrslisten lang og ekstraudstyrslisten (relativ) kort. Her er udvalgte elementer fra bilens standardudstyr, men du kan med fordel se den komplette liste på KIAs egen hjemmeside.
- 12,3-tommer touchskærm med navigation, KIA Connect, Android Auto og Apple CarPlay
- 12,3-tommer digitalt instrumentbræt
- 360-graders kamera og parkeringssensorer
- Varme og ventilation i for- og bagsæder
- Blindvinkelskamera og -assistent
- Adaptiv fartpilot med vognbaneassistent og skiltegenkendelse
- Rullegardiner i bagdørenes sideruder
- 19-tommer alufælge
- ISOFIX-beslag på alle sæderækker
- Fjernstyret opvarmning af kabine
- Batterivarmer
Nedenstående tabel viser det tilgængelige ekstraudstyr for henholdsvis KIA EV9 Premium og KIA EV9 GT-Line ved udgivelsen af denne test.
Udstyrsvariant | Ekstraudstyr | Pris |
---|---|---|
Premium | Komfortpakke (el-justerbart rat m. memoryfunktion, memoryfuntkion i førersæde, el-justerbart passagersæde, lændestøtte i førersæde med 2 zoner, justérbar sidestøtte i førersæde, Premium Relaxion førersæde, Premium Relaxion passagersæde, massage i førersæde, quiltet sædebetræk) | 39.999 kr. |
Premium | Infotainmentpakke (Meridian Premium lydanlæg, centerhøjtaler og ekstern forstærker, digital bakspejl og head-up display) | 39.999 kr. |
Premium | Launchpakke (komfortpakke og infotainmentpakke) | 74.999 kr. |
Premium | Lys interiørpakke | 4.999 kr. |
Premium & GT-Line | Glassoltag og fast glastag (2-delt panorama) | 19.999 kr. |
Premium & GT-Line | Digitale sidespejle | 14.999 kr. |
GT-Line | Blå interiørpakke | 4.999 kr. |
GT-Line | 6-sæders konfiguration m. 2 Relaxion sæder på 2. række inkl. fodhvilere | 24.999 kr. |
Testbilen
Den model som denne test af KIA EV9 er baseret på, er en KIA EV9 Long Range Premium med baghjulstræk (RWD) til en frapris på 599.900 kroner. Udover Iceberg Green-farven til 11.999 kroner er Launchpakken (Komfortpakke + Infotainmentpakke til 74.999 kroner) det eneste ekstraudstyr i testbilen.
Dermed er totalprisen for den KIA EV9, som du ser på billederne, 686.898 kroner.
Hvordan kører KIA EV9?
KIA EV9 er stor – rigtig stor. Bilen måler 5,010 meter i længden og 1,980 meter i bredden. Samtidig er den 1,755 meter høj. Det betyder, at den burde køre omtrent som en færge, men det gør den ikke.
Jovist, det er ingen sportsvogn, men takket være batteriets placering i gulvet, er bilens tyngdepunkt meget lavt (for en SUV at være). Dermed undgås fornemmelsen af, at man kan være lige ved at vælte i sving, som man ellers så ofte kan have i de største SUV’er.
Samtidig hjælper baghjulsstyringen til, at man ikke helt oplever bilens usædvanlige længde, når man sidder bag rattet. I virkeligheden er det først, når der skal laves en uvending eller gaderne bliver rigtig smalle, at størrelsen bemærkes.
Men langt størstedelen af tiden er køreoplevelsen komfortabel og stille – også ved danske motorvejshastigheder.
Ydeevne
Den testede model har en ydeevne, der svarer til 202 hestekræfter. Selvom det givetvis lyder af meget, så er det nødvendigt, når bilen har en egenvægt på 2,5 ton.
Derfor byder KIA EV9 heller ikke på de samme vanvittige accelerationer som dem man får i Porsche Taycan og Tesla Plaid-modellerne. Faktisk er den store SUV i den testede udgave opgivet til at accelerere fra 0 til 100 km/t på 9,4 sekunder.
Der er dog fint med skub i bilen, når du trykker på speederen. Du kommer med andre ord ikke til at oplevelsen af manglede motorkraft midt i en overhaling. Så skal du i hvert fald til Tyskland, for KIA EV9 er elektronisk begrænset til 185 km/t – både af hensyn til sikkerhed og strømforbrug.
Med anhængertræk kan KIA EV9 trække 900 kg med bremser og 450 kg uden. Det bliver altså ikke til den store campingferie, men du kan sagtens klare turen på genbrugspladsen eller trække en lille båd bagpå.
Forbrug og rækkevidde
KIA EV9 er som nævnt opgivet til at have en rækkevidde på 563 kilometer efter WLTP-normen i den testede udgave. I løbet af min uge med bilen sidst i februar og starten af marts med temperaturer mellem 2 og 12 grader, har det dog set noget mere sølle ud.
Baseret på det gennemsnitlige forbrug ved blandet kørsel ugen igennem, har den realistiske rækkevidde været 407 kilometer – og det er til batteriet er helt tomt. Det kom dog ikke som nogen overraskelse, da bilen har været meget god til at estimere rækkevidden. Faktisk er den lidt til den konservative side, i modsætning til eksempelvis en Renault Zoe, der gerne er overoptimistisk omkring, hvor langt den kan køre.
Forbruget er opgivet til 202 Wh/km eller 20,2 kWh/100 km ved blandet kørsel, og det er lige til den lave side på denne tid af året. Se nedenstående tabel for det reelle forbrug i løbet af min uge med KIA EV9 til test:
Kørselstype | Forbrug | Rækkevidde |
---|---|---|
By | 28,9 kWh/100 km | 345 km |
Landevej | 18,8 kWh/100 km | 530 km |
Motorvej | 30,2 kWh/100 km | 330 km |
Blandet kørsel | 24,5 kWh/100 km | 407 km |
Kabinen i KIA EV9
Interiøret i KIA EV9 er kvalitetsmæssigt lige som det skal være. Mens vi ikke er på topudstyret Mercedes-niveau, så er det ikke langt derfra. Til stor overraskelse for mange, har den sydkoreanske i mange år været langt fremme på komforten – og det ændrer sig altså ikke med flagskibselbilen her.
Sæderne er komfortable, og særligt nakkestøtten på forsæderne er en af de mest behagelige jeg har prøvet i snart otte år som bilanmelder. Med komfortpakken er der et væld af indstillingsmuligheder – herunder en lægstøtte, der kan vippes op på forsæderne.
Hele vejen gennem kabinen er der højt til loftet, men det mørke interiør kunne med fordel komplementeres af glastaget, der kan købes som ekstraudstyr, for at få lidt ekstra lys ind i kabinen.
Midterste sæderække
Midterste sæderække har oceaner af plads, og kan køres frem og tilbage, samt justeres i ryghældningen på en måde, der gør det rimelig nemt at få en god siddeposition. Selv når jeg kører sædet helt frem, er der stadig fornuftig benplads – samtidig med, at jeg kan sidde bag mig selv på tredje sæderække også.
På ryggen af begge forsæder er der monteret lommer, der kan bruges til opbevaring af snacks, tablets, vejkort, refleksveste og hvad man ellers kan komme på. Derudover er der adgang til to kopholdere i midterkonsollen bag forsædernes midterarmlæn, samt et stort rum derunder.
Vipper man midtersædet på midterste sæderække ned, får man et armlæn, samt to kopholdere mere. Derudover er der god plads i dørlommerne, samt mulighed for både varme og ventilation i de yderste sæder.
Ruderne er i forvejen tonede, men skal solen skærmes mere af, kan man rulle et gardin op i begge bagdøres ruder. Det er i sandheden guld værd med små og store på bagsædet – især på længere ture.
Tredje sæderække
Er midterste sæderække kørt helt tilbage, er benpladsen noget værre helt bagerst i bilen. Faktisk vil jeg, som 1 meter og 80 centimeter høj, ikke kunne sidde der. Et barn eller en autostol vil dog godt kunne være der.
Hvad der er særligt bemærkelsesværdigt er, at tredje sæderække også kan justere ryglænets position – elektrisk endda. Det betyder, at det faktisk kan blive et udmærket behageligt sted at sidde som voksen, hvis man ellers kan få dem foran sig til at rykke lidt frem.
Derudover er der både kopholdere, USB-C-stik, højtalere og vinduer helt bagerst i bilen, som gør det til en ganske fin oplevelse at være passager #6 og #7. Det overraskede i den grad positivt, selvom det ikke helt er på niveau med en klassisk ”minivan” som eksempelvis SEAT Alhambra. Men de bliver jo ikke produceret længere – og kører slet ikke på el.
Bagagerum
Med fare for at gentage mig selv; KIA EV9 er stor – meget stor. Det ses i sandhed, når man åbner for bagagerummet. Med tre sæderækker oppe og fornuftig plads til voksne mennesker på alle tre, er der stadig 333 liters opbevaringsplads i bagagerummet.
Her kunne man uden problem have fire store duffelbags stablet ovenpå hinanden uden at skulle lægge bagsæderne ned. Har man alligevel pakket for meget, kan man fra bagagerummet vælte (og rejse) de bagerste bagsæder individuelt, samt midterste sæderække i et 60/40-split.
Bagagerumsgulvet bliver helt fladt hele vejen gennem bilen op til forsæderne, og det gør det til en drøm at læsse bilen efter en tur i IKEA. Samtidig er der faktisk langt nok til, at man kunne smide en madras bag i bilen. Kombineret med klimaanlægget, der kan køre hele natten uden at motoren skal stå tændt, er det faktisk en udmærket bil at overnatte i.
Med sæderne lagt ned udvider bagagerummet sig til henholdsvis 828 liter og 2318 liter – og der er plads til stort set alt. Derudover er det et lille bagagerum under ”motorhjelmen” (kaldet et frunk) på 90 liter. Oplagt til opbevaring af kabler, m.m., men kan nok også godt rumme en lille kabinekuffert.
Infotainmentsystem
KIA holder fast i at udvikle deres eget infotainmentsystem modsat eksempelvis Renault, der er gået over til en Google-løsning i deres biler. Jeg er klart mere begejstret for franskmændenes tilgang, men KIA slipper nu alligevel godt fra det.
Systemet er nemlig både overskueligt, brugervenligt og med meget hurtig responstid. Dertil er der både Android Auto og Apple CarPlay. Jeg har testet sidstnævnte qua min iPhone, og det spiller bare hver gang – både med trådløs og kablet forbindelse.
Desværre skal man have gang i enten Android Auto eller Apple CarPlay, hvis man vil have adgang til Google Maps. Gør man det, vil navigationen kun fremgå af skærmen i midterkonsollen og altså ikke af hverken instrumentbrættet eller head-up display’et i forruden. Det er lidt ærgerligt, men heldigvis er der også navigation med i KIAs egen del af infotainmentsystemet.
Apropos head-up displayet (også kaldet HUD), så er det af god kvalitet. Det er nemt at se i alt slags vejr og lysforhold, og indikerer alt fra fartgrænse og objekter i den blinde vinkel, samt opkald og meget mere. Det fungerer rigtig fint og gør i den grad noget godt for, at man holder øjnene på vejen.
Sikkerhed i KIA EV9
Listen over sikkerhedsudstyr i KIA EV9 er lang – og intet af det, skal du betale ekstra for. Det hele virker godt – lige fra blindvinkels- og vognbaneassistent til adaptiv fartpilot, 360-graders kamera, alarm for bagvedkrydsende trafik og så videre.
Men måske det i virkeligheden virker lidt for godt. Har du systemerne slået til i deres fulde funktion, må du forberede dig på, at du kommer til at køre i en evindelig støj af alarmerende bip.
Skiltegenkendelsen bipper lige så snart, at du kører bare 2 km/t hurtigere (på speedometeret) end det tilladte. I teorien fint, men i praksis ganske generende – særligt, hvis softwaren ikke får opfanget, at hastighedsgrænsen har ændret sig.
Førerovervågningssystemet, som skal give en alarm, hvis du kigger for længe væk fra vejen, bipper så snart kameraet, som sidder lige over instrumentbrættet, bliver blokeret. Det vil sige, at hvis du af og til holder på toppen af rattet, får du lov at høre for det.
Det er naturligvis noget man vænner sig til med tiden, og hvis ikke, kan de forskellige sikkerhedssystemer slås fra i varierende grader i bilens indstillinger. Og jovist er det irriterende, men der er ingen tvivl om, at funktionaliteten er lige som den skal være.
Bemærk i øvrigt også, at der er ISOFIX på alle sæderækker – inklusiv de bagerste to sæder.
EuroNCAPs sikkerhedstest af KIA EV9
KIA EV9 scorer 5 ud af 5 stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest og præsterer udmærket på tværs af de fire underkategorier.
Kategori | Score |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 84% |
Beskyttelse af børn i bilen | 88% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 76% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 83% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
Når alt kommer til alt, er KIA EV9 en bil uden mange mangler. Der er utallige smarte løsninger, som gør hverdagen lidt nemmere, og pladsen er helt i top, hvilket både du og dine børn vil sætte pris på.
Køreoplevelsen er i orden taget bilens størrelse i betragtning, og den har ikke helt det element af ”praktikken har vundet”, som mange 7-personers biler ellers hurtigt kan få.
Medmindre der absolut er nødvendigt med 7 sæder, ville jeg være tilbøjelig til at betale 25.000 kroner ekstra for udgaven med 6 sæder. Her får man nemlig to væsentlig mere behagelige sæder på midterste række, samt et gennemgangshul om til bagerste række. Noget der øger komfort og praktik for alle.
Jeg ville egentligt ikke være bekymret for at køre på sommerferie i KIA EV9. På den tid af året kan man nok få lidt ekstra rækkevidde ud af batteriet, så det måske kan blive til knap 400 kilometers motorvejskørsel på en opladning.
Til gengæld kræver det nok en del planlægning, hvis turen går til Norge eller Sverige på vinterferie i -10 grader eller koldere temperaturer.
Sammenlignet med de øvrige muligheder for en elbil til 7 personer i Danmark, såsom Mercedes EQV, Volkswagen ID Buzz, BYD Tang, Tesla Model X og Voyah Dream, så er KIA EV9 med afstand det bedste køb lige nu.
Fordele
- Høj komfort og stille kabine
- Brugervenligt og responsivt infotainmentsystem
- God plads på midterste og bagerste række
- Meget standardudstyr
- Attraktiv pris sammenlignet med konkurrenterne
- Velfungerende sikkerhedssystemer
- Mange smarte løsninger
- Meget praktisk bagagerum
Ulemper
- Lidt for finfølsomme alarmer på sikkerhedssystemer
- Noget lavere forbrug end WLTP ved vinterkørsel
- Længere end mange parkeringspladser
- Apple CarPlay / Android Auto integrerer ikke med instrumentbræt