Test: KIA Stonic Advance Intro Edition 2018



Med fare for at gentage mig selv, så er crossovers det hotteste ord inden for bilbranchen lige nu. Små biler på stylter er lige præcis det kunderne vil have – og derfor har KIA selvfølgelig også lavet en. Denne hedder Stonic, og vi har testet den i varianten, der hedder “KIA Stonic Advance Intro Edition” med en 1,0-liters T-GDI benzinmotor, som yder 120 hestekræfter og et moment på 171 Nm. Den går angiveligt fra 0-100 km/t på 10,3 sekunder, og så er den udstyret med en 6-trins manuel gearkasse.

Prisen på en standard KIA Stonic i udstyrsvarianten Vision starter ved 174.999 kroner. Her får man blandt andet 15-tommers alufælge, LED kørelys, eljusterbare sidespejle med varme, aircondition, elruder foran, 4-vejs justerbart rat, 7-tommer infotainmentskærm, Apple CarPlay, Bluetooth, samt en række sikkerhedssystemer.

Som nævnt, testede vi dog ikke Vision-varianten med Advance Intro Edition, som starter ved 194.998 kroner. Her får man blandt andet læderrat, lædergearknob, varme i forsæder og rat, automatisk nedblændeligt bakspejl, navigation, bakkamera, DAB+ radio, mørktonede bagruder, klimaanlæg og regnsensor. Den testede variant havde derudover også 17-tommers alufælge, og var udstyret med en anden motor end den billigste variant. Derfor er den totale pris for bilen, som denne test er baseret på, 237.698 kroner.

Ønsker du at se testbilens fulde specifikationer kan du gøre det her. Ønsker du at se prislisten for KIA Stonic kan du gøre det her.

(KIA Danmark tilbød at låne os en KIA Stonic i en uge med henblik på test. Den blev leveret i Odense, nypoleret og fuld optanket.)

KIA Stonic_12

Kørsel

Ydeevne
Som nævnt, er testmodellen, som kan ses på billederne, udstyret med en 1,0-liters T-GDI motor, som en er turboladet benzinmotor med en ydelse på op til 120 hestekræfter. Det lyder måske, som en lille motor, når der både er 1,2 og 1,6-liters benzin, og en 1,6-liters diesel som mulighed, men den er en tilpas størrelse for denne lille bil. Den er overraskende kvik, og mens det ikke er en racerbil, så er der ingen problemer med at nå op til motorvejshastigheder, eller overhale en langsom billist på landevejen.

Kørsel og komfort
Som de fleste KIA’er, er Stonic letkørt. Selv den grønneste af grønskollinger, som lige har erhvervet sig sit kørekort, vil kunne sætte sig ind i KIA Stonic, og køre uden de helt store problemer. Styringen er præcis, og minder meget om det du finder i en KIA Rio. Her vinder den over for eksempel Renault Captur og C3 Aircross, da den er noget mere adræt end sine to franske konkurrenter.

Hvor Stonic til gengæld mister et point til franskmændene, er affjedringen, som er lidt til den stive side. Det er ikke så slemt, at det er decideret ubehageligt, men rammer man et lille bump på vejen, så mærker man det.

Vind- og vejstøj er på et okay niveau ved bykørsel, men lige så snart man kommer på motorvejen, er støjniveauet relativt højt.

Eftersom koblingspunktet er nemt at finde og Idle Stop & Go (ISG) er Stonic en overraskende behagelig bil at køre køkørsel i.

Brændstofforbrug
Den testede variant er opgivet til at kunne køre 20 km/l. Efter en uge med et par hundrede kilometers kørsel, nogenlunde ligeligt fordelt mellem landevej, by og motorvej, opnåede vi et forbrug på 15,6 km/l. Det er ikke fantastisk, men okay, taget vejrforholdene i betragtning.

KIA Stonic_4

Kabinen i KIA Stonic Advance Intro Edition

Kabinen
I modsætning til andre crossovers og SUV’er sidder man lidt lavt i KIA Stonic. Det kan for nogle være fint, men for andre ødelægger det lidt pointen i at købe en crossover. Man kan dog godt pumpe sædet op og justere på rattet, så man kommer lidt højere op i luftlagene.

Pladsmæssigt klarer Stonic det okay. Det er ikke den største bil på markedet, men man kan sagtens sidde komfortabelt på bagsædet. Står man i en nødsituation kan det godt lade sig gøre at sidde tre voksne på bagsædet, men hvis det bliver en regelmæssig begivenhed, er KIA Stonic nok ikke bilen for dig.

Personligt synes jeg, at interiøret er ganske pænt i den lille Stonic, og det virker hovedsageligt til at være af en ordentlig kvalitet. Når det så er sagt, er kabinen præget af hård plastik, som det er tilfældet med mange af de her lidt billigere biler. Der er dog lidt blødere materialer enkelte steder, hvor man oftest vil have sin arm hvilende eller på anden måde være i kontakt med bilens interiør.

Opbevaringspladsen rundt omkring i kabinen er ikke overvældende, men udmærket. Der er en lomme i ryggen på passagersædet, men ikke på førersædet. Lommerne i bagsædedørene har lige akkurat plads til en halvliters flaske, og på forsæderne kan man også lige presse en bog, eller en iPad ned. Det er ikke just imponerende, men til gengæld så er handskerummet rent faktisk af en brugbar størrelse, og så er der diverse opbevaringsmuligheder til telefon og nøgler, samt to kopholdere foran.

Bagagerum
I flere og flere biler er bagagerummet efterhånden blevet et sted med masser af diverse features. Det er dog ikke situationen hos KIA Stonic. Det er et simpelt bagagerum, der har rigeligt med plads til en uges dagligvareindkøb eller en lille barnevogn. Det er da også muligt at køre på bilferie med familien, så længe man pakker let og i bløde tasker.

En positiv ting er dog, at, når bagsæderne lægges ned, så er det et næsten fladt bagagerumsgulv. Det gør det let at skubbe store ting helt op foran, uden at de støder på ved overgangen mellem bagagerumsgulvet og stolenes ryglæn.

Infotainmentsystem
I midterkonsollen finder man en 7-tommers touchskærm, som er udstyret med det samme infotainmentsystem, som man finder i alle andre nyere KIA’er. Det fungerer rigtig fint, og har blandt andet navigation, Apple CarPlay, Bluetooth, DAB+ radio, etc.

Det er nemt, overskueligt og hurtigt. Det eneste problem, som jeg oplever gentagende gange, er at kortet i navigationen ikke er helt så opdateret, som det kunne være. Det er lige et års tid eller to bagud.

KIA Stonic_14

Udsyn
Udsynet fra KIA Stonic er ganske pænt. Især fremadrettet, eftersom stolperne i hver side af forruden er relativt tynde. Udsynet bagudtil er også okay, på trods af de lidt tykkere stolper ved bagruden. Til gengæld er bilen udstyret med baksensorer, og så er der mulighed for bakkamera, hvilket gør livet markant nemmere.

Sikkerhed

KIA Stonic scorede egentligt kun tre stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest. Den model vi kan købe i Danmark scorede dog fem stjerner, eftersom den danske KIA importør har valgt at tilbyde al sikkerhedsudstyr som standard. Det vil sige, at Stonic i Danmark, som standard har følgende: ABS-bremser med EBD, AEB (automatisk nødbremse), BAS (bremseassistent), DAW (opmærksomhedsassistent), dæktrykskontrol TPMS, ESC med TCS, FCA (kollisionsadvarsel), HAC (Hill Assist Control), IsoFix, LDWS (vognbaneassistent), VSM (stabilitetsassistent), HBA (lysassistent) og 6 airbags.

Det var en lang række forkortelser, der for de fleste nok ikke giver så meget mening, men kort sagt er KIA Stonic udstyret med en række diverse sikkerhedssystemer, som gør at den har scoret fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest. Det er baseret på 93% i beskyttelse af voksne passagerer, 84% i beskyttelse af børn, 71% i beskyttelse af bløde traffikanter og 59% i diverse sikkerhedsassistentsystemer.

Konklusion

KIA Stonic er en lille, flot, og veludstyret bil, til en fornuftig pris. Det bliver aldrig en racerbil, men den er nu alligevel adræt, men samtidig letkørt. Desværre er affjedringen lidt hård, og bagagerumspladsen kunne være bedre.

Men til prisen, så får man en smart bil, med masser af udstyr, som måske ikke er helt så praktisk, som nogle af konkurrenterne, men til gengæld har lang garanti.

Total
0
Shares
1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler