Test: Mazda CX-30 2020

De seneste par ugers biltest hos Bilbloggen har været i elbilernes tegn, men nu er jeg tilbage til benzinmotoren igen med Mazda CX-30. Og hvad er det så for en størrelse?

Jo det er en lille SUV / Crossover, som størrelsesmæssigt placerer sig mellem Mazda CX-3 og Mazda CX-5. Hvorfor så ikke kalde den Mazda CX-4, vil den skarpe læser nok spørge sig selv. Det skyldes simpelthen, at der allerede eksisterer en Mazda CX-4 – bare ikke på det europæiske marked.

Læs med i anmeldelsen her, hvor jeg kigger nærmere på Mazda CX-30 (som i høj grad er en Mazda 3 på stylter). Tak fordi du læser med!

Hvad koster Mazda CX-30?

Mazda CX-30 kan købes i tre forskellige udstyrsvarianter; Sense, Sky og Cosmo, hvor Sense er den billigste. Allerede fra start kommer Mazda CX-30 med en fornuftig standardudstyrsliste, som blandt andet tæller:

  • Adaptiv fartpilot
  • LED-for- og -baglygter
  • Head-up display
  • En masse sikkerhedsudstyr (se afsnittet om sikkerhed senere i anmeldelsen)
  • 7-tommers digitalt instrumentbræt
  • Navigation
  • Apple CarPlay
  • Aircondition
  • Sædevarme
  • Og meget mere

Hvis du opgraderer til nogle af de øvrige udstyrsvarianter, får du også ting som alufælge, to-zonet klimaanlæg, Bose lydsystem, adaptiv full LED-forlygter og andet. Men der er ingen tvivl om, at du sagtens kan klare dig med den billigste udgave af Mazda CX-30.

ModelPris fra
Mazda CX-30 Sense295.000 kroner
Mazda CX-30 Sky310.000 kroner
Mazda CX-30 Cosmo333.000 kroner

Gældende priser ved udgivelsen af denne Mazda CX-30 anmeldelse. Se Mazdas hjemmeside for aktuelle priser.

Prisen afhænger naturligvis af, hvilken motor og gearkasse du vælger. Med den mindste motor, som er en SKYACTIV-G 2.0 150 hk M Hybrid er merprisen for automatgear 25.000 kroner, mens det på den større SKYACTIV-G 2.0 180 hk M Hybrid er 35.000 kroner.

Du kan også købe Mazda CX-30 med en 1.8-liters dieselmotor, der yder 116 hestekræfter, samt en benzinmotor med 180 hestekræfter og AWD (firehjulstræk).

Hvordan kører Mazda CX-30?

Ydeevne

Under motorhjelmen i den Mazda CX-30, som jeg har haft til test, ligger der en 2.0-liters Skyactiv-g 150 hestekræfters benzinmotor med Mild-Hybrid system. Du sender kraften ned i dækkene gennem en 6-trins manuel gearkasse. Og den kører rigtig godt – præcis som en Mazda skal!

De 150 hestekræfter er rigelig fint til hverdagsbrug og lidt til. Faktisk er den rimelig kvik i optrækket, og du når fra 0 – 100 km/t på blot 8,8 sekunder. Det er absolut prisværdigt.

Du kan også bruge Mazda CX-30 til at trække trailer med, hvor du må kører med 600 kilo uden bremse og 1.300 kilo med bremser. Naturligvis ikke alverdens, men absolut fint for en bil af den størrelse, som Mazda CX-30 nu engang er.

Kørsel og komfort

Køreoplevelsen i Mazda CX-30 er præcis, som den bør være i en Mazda; en god blanding af underholdende og komfortabel.

Underholdende fordi du har en rimelig kvik motor, fordi den ligger godt i svingene, og fordi udstødningen brummer en smule.

Komfortabel fordi kabinen er velisoleret, så du ikke hører meget til hverken dæk- eller vejstøj. Til tider hører du dog en dyb brummen fra motoren og afgangsrørene. Ligeledes er affjedringen nogenlunde behagelig, hvilket gør Mazda CX-30 til et ganske komfortabelt valg både i by, på landevej og på motorvej.

Det eneste jeg døjede lidt med i løbet af min uge med Mazda CX-30 var koblingspunktet. Det er en af de koblinger, der er for kendere, og som jeg ikke fik 100 procent styr på i løbet af ugen. Det kan være frustrerende indtil man lærer det at kende, men når først man har styr på det, er det ikke længere et problem.

Brændstofforbrug

Mazda CX-30 er opgivet til at køre 16,1 km/l efter WLTP-normen – og der nåede jeg ikke helt op. Efter en uge med den lille crossover, havde jeg i gennemsnit kørt 14,1 km/l ved en kørselsfordeling, der så nogenlunde sådan ud:

Bykørsel40%
Landevejskørsel20%
Motorvejskørsel40%

Havde jeg kørt en mere ligelig blanding, med især mindre bykørsel, ville jeg med stor sandsynlighed have ramt tættere på de opgivne 16,1 km/l.

Hvor langt du kører på literen afhænger naturligvis af dit kørselsmønster. Derfor har jeg for en god ordens skyld også testet det gennemsnitlige forbrug alt afhængig af, hvor jeg har kørt i Mazda CX-30. Som du kan se i nedenstående tabel, er brændstofforbruget væsentlig bedre på landevej og motorvej, end det er i byen.

Bykørsel (stop / start kørsel)12 – 14 km/l
Landevejskørsel22 – 25 km/l
Motorvejskørsel18 – 20 km/l

Kabinen i Mazda CX-30

Kabinen i Mazda CX-30 er i høj grad præget af lækre materialer over det hele. Stort set alle overflader, som man er i berøring med, og mange af dem man ikke er i berøring med, er udført i bløde og behagelige materialer.

Byggekvaliteten virker også til at være i orden, og det bidrager til et indtryk af, at man virkelig sidder i en premium bil. Og det er absolut et af de punkter, hvor Mazda CX-30 adskiller sig fra konkurrenter som eksempelvis Hyundai KONA.

Kabinen er meget minimalistisk anlagt. Jeg klagede for nyligt over det lidt kluntede og overdrevne kabinedesign i MINI Cooper SE, og sagde at jeg foretrak et mere simpelt udseende. Men måske det er en smule overgjort i Mazda CX-30, hvor man virkelig har haft fokus på at gøre interiøret så minimalistisk som overhovedet muligt.

Kabineplads

Der er godt med plads til passager på både for- og bagsæde i Mazda CX-30. Hvis vi starter med forsædet, er der rigeligt hovedplads, ligesom man også har et rigtig bredt midterarmlæn, hvor begge forsædepassagerer sagtens kan hvile armen samtidig.

Også på bagsædet er der fint med plads til både hoved og ben. Som 1 meter og 80 centimeter har jeg små 10 centimeter overskydende knæplads, når jeg sidder bag mig selv. Og hvis man virkelig vil det, kan man nok godt sidde tre personer skulder om skulder – ikke, at det er noget jeg ville kaste mig ud i.

Hvad der er lidt ærgerligt ved bagsædet er, at man sidder meget langt nede i forhold til vinduerne. Det skyldes ikke så meget sædes position, men mere, at man har valgt at gøre vinduerne meget smalle i Mazda CX-30, for at få den til at se højere ud end den måske er.

De smalle vinduer kan godt være med til at få bagsædet til at virke mere trangt, ligesom det kan være svært for de mindste at se ud af vinduet.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads, så er det ikke overvældende i Mazda CX-30. På forsædet har man et rum under midtearmlænet, et lille rum allerforrest i midterkonsollen, et handskerum i en gennemsnitlig størrelse og dørlommer, der gerne rummer en flaske eller to – men det er så også det.

På bagsædet er der en lomme i den ene sæderyg, men ikke den anden, og dørlommer med plads til en flaske og måske lidt diverse ved siden af.

Bagagerum

Bagagerummet i Mazda CX-30 har en god størrelse, som faktisk rummer det meste af det man kunne få behov for i hverdagen og til ferier. Det er ikke noget synderligt fancy bagagerum med en masse smarte løsninger og så videre, men det er der, og det rummer en del.

Under bagagerumsgulvet er der lidt ekstra opbevaringsplads.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i Mazda CX-30 er også meget minimalistisk. Det er nemlig både enkelt i sit design og i sit udvalg af funktioner. Men det virker fint, det er responsivt og det er jo sådan set det vigtigste.

Skærmen er placeret på en ret unik måde; nemlig nedsænket i toppen af instrumentbordet. Det er sådan set fin i min køreposition, men andre kan opleve, at de ikke kan se hele skærmen, fordi der er en forhøjning i instrumentbordet foran den.

Så måske der har været lidt for meget fokus på flot design, og lidt for lidt fokus på reel brugbarhed i lige præcis dette tilfælde.

Sikkerhed i Mazda CX-30

Mazda CX-30 imponerer på sikkerhedsfronten, hvor den både scorer godt i sikkerhedstest og kommer med en lang liste af sikkerhedsudstyr som standard. Det tæller eksempelvis:

  • Nødbremse med fodgængergenkendelse
  • Blindvinkeladvarsel
  • Vognbaneassistent
  • Træthedsalarm
  • Skiltegenkendelse
  • E-call (nødopkald via knap i bilen)
  • Parkeringssensorer bag
  • Regn- og lyssensor
  • Fjernlysstyring
  • Adaptiv fartpilot
  • LED lygter for og bag

Og hvis man opgraderer til en af de øvrige udstyrsvarianter, kan man også få:

  • Bakkamera
  • Parkeringssensorer for og bag
  • Automatisk nedblændeligt bakspejl og venstre sidespejl
  • Adaptive full LED-forlygter
  • 360-graders kamera
  • Cruising & Traffic Support
  • Træthedsalarm med kamera
  • Front Cross Traffic Alert (advarsel ved krydsende trafik foran bilen)
  • Rear Cross Traffic Brake (bremsning ved krydsende trafik bag bilen)
  • Smart City Brake support

Der er altså en masse sikkerhedsudstyr at komme efter, men de vigtigste systemer kommer som standard. Generelt for alle de sikkerhedsfunktioner, som vi har haft lejlighed til at teste, gælder det, at de fungerer særdeles godt.

EuroNCAP

EuroNCAP udfører hvert år massevis af sikkerhedstest på personbiler, der bliver solgt i Europa. De vurderer dem hver især på en skala fra 0 til 5 stjerner, for nemt at kunne fortælle dig og mig om, hvor sikker en bil er.

De har naturligvis også testet Mazda CX-30 i 2019, hvor den scorede 5 ud af 5 stjerner. Dertil har de også givet den en score angivet i procent (hvor 100% er bedst og 0% er værst), og læg gerne mærke til, hvor utrolig godt Mazda CX-30 klarer sig i beskyttelse af voksne i bilen.

Resultater fra Mazda CX-30 sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen99 procent
Beskyttelse af børn i bilen86 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter80 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer77 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Læs mere om EuroNCAPs sikkerhedstest af Mazda CX-30 her.

Konklusion

Mazda CX-30 er på mange måder en vellykket bil; den kører godt, den er sikker, den er rummelig og prisen er fornuftig. Men den almene holdning blandt mange af mine kollegaer er, at du skal vælge Mazda 3 i stedet – det er en lige så god bil, bare billigere og med endnu bedre køreegenskaber.

Og det er jeg tilbøjelig til at give dem ret i. Men hvis nu du rent faktisk er på udkig efter en god crossover, hvor du sætter dig ind i bilen, fremfor at sætte dig ned i den, så er Mazda CX-30 et rigtig godt bud.

Den er måske ikke lige så langt fremme rent teknologisk som nogle af sine konkurrenter, men til gengæld er det klart den crossover, der føles mest premium i klassen, ligesom den også er blandt de bedste, når det kommer til køreegenskaber.

Så den endelige konklusion må være;

  1. Vælg Mazda CX-30, hvis du gerne vil sidde højt i en lækker bil til en god pris, eller
  2. Vælg Mazda 3, hvis du ikke har noget imod at sidde lavt, men gerne vil have en lækker bil til en ekstra god pris.
Total
36
Shares
2 kommentarer
  1. Hej Joacim
    Købte for ca 1 1/2 mdr siden en brugt SKYACTIV-G 2.0 M Hybrid 150 hk aut. fra august 2020 som havde kørt ca 9000 km. Prøvekørte bilen (men var ikke på landevej). Bemærkede efterfølgende rystelser ved bestemt fart. Hjulene blev afbalanceret intet hjalp. Efterfølgende fik jeg at vide. at sådan er motoren bygget på grund af cylender aktivering. Har talr med Mazda danmark og fik at vide at det måtte jeg leve med Skyativ – g er bygget sådan. Man bliver ikke oplyst om dette problem ved køb elller har set det belyst ved div. tast. Med den viden jeg har i dag ville jeg ikke have købt denne udgave. Mvh Ole Pilgaard

    1. Hej Ole,

      Tak for din kommentar. Det lyder vældig irriterende, og det ærgrer mig i den grad, at det ikke var noget jeg opdagede under testen af CX-30’eren her.

      Ved hvilken hastighed er det, at du oplever rystelserne?

      Joachim

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler