Test: Mercedes-Benz E200 2020

Når danskerne skal købe en stor bil i premiumklassen overvejer de som regel fire biler; Audi A6, BMW 5-serie, Volvo 90-serie og Mercedes-Benz E-serie. Og i denne uge har vi haft muligheden for at teste sidstnævnte, så vi kan gøre dig klogere på, om en Mercedes-Benz E200 er det rette valg, når du skal købe en premium bil.

Selve bilmodellen er ikke ny – der er hverken tale om et facelift eller et generationsskifte. Til gengæld har Mercedes-Benz E200 fået en ny benzinmotor, som er den mindste i modelprogrammet. Derudover er testbilen også udstyret med en ny udstyrspakke, der giver den en lang række udstyr for ikke ret mange penge (i Mercedes-Benz-regi).

I nedenstående Mercedes-Benz E200 anmeldelse, forsøger vi at gennemgå alt fra priser og udstyrslister til køreoplevelse, kabine, sikkerhed og brændstofforbrug.

Hvad koster Mercedes-Benz E200?

Inden vi går i gang med anmeldelsen, får du først et indblik i Mercedes-Benz E200 priser. Køber du en E-klasse sedan privat, starter priserne ved 604.900 kroner, og slutter først ved 2.040.098 kroner for den helt vilde AMG-udgave med 612 hestekræfter. Mercedes-Benz E200 er den billigste benzinmotorvariant, og starter derfor ved 604.900 kroner. Fraprisen for den billigste dieselmotorvariant, Mercdees-Benz E220 d er den samme.

Vælger man at købe en Mercedes-Benz E200, vil man opleve, at den kommer med et væld af standardudstyr. Dette betyder faktisk, at du ikke behøver at købe ekstraudstyr, for at få en ægte Mercedes-fornemmelse i E-Klassen. Se listen over tandardudstyr i Mercedes-Benz E-klasse i Danmark:

Skal Mercedes-Benz E200 i stedet være din nye firmabil, kan den fås til et beskatningsrundlag på 490.000 kroner. Det er også her, at du kan få udstyrspakken Edition SPORTSSTYLE til blot 35.000 kroner. For dine penge får du:

Derudover er testbilen udstyret med en førerassistentpakke og en premiumpakke.

Hvordan kører Mercedes-Benz E200?

Ydeevne

Under motorhjelmen i Mercedes-Benz E200 finder du en 2-liters benzinmotor med en maksimal ydelse på 197 hestekræfter (145 kW) og et maksimalt moment på 320 Nm. Motorkraften bliver sendt ned i asfalten gennem en 9-trins automatgearkasse, som generelt fungerer godt.

Det lyder ikke umiddelbart som en lille motor, men det er faktisk den mindste motor, som man kan få til Mercedes-Benz E-klasse i øjeblikket. Vi kan dermed roligt konkludere, at ligegydlig hvilken variant du vægler så kommer ydeevnen ikke til at være et problem.

For med 197 hestekræfter ude foran oplevede vi ikke på noget tidspunkt, at vi manglede motorkraft. Du når altid op i fart på tilkørslen til motorvejen, du kan sagtens overhale uden at være bekymret for at skabe kø bag dig, og vi forestiller os ikke, at Autobahn-hastigheder er et problem.

Kørsel og komfort

Mercedes-Benz producerer som oftest biler, der er letkørte og komfortable for både passagerer og føreren af bilen. Og Mercedes-Benz E200 er ingen undtagelse. Helt generelt er køreoplevelsen nemlig ualmindeligt komfortabel og stille.

Kabinen er fornuftigt lydisoleret og affjedringen er god. Samtidig, har bilen en række velfungerende sikkerhedssystemer, såsom skiltegenkendelse og semi-autonome køreegenskaber.

Til gengæld er det til tider som om, at motoren og gearkassen har lidt svært ved at samarbejde, når man har holdt helt stille. Det sker nemlig, at opstarten blive lidt rykkende indtil bilen kommer “rigtig i gang”. Det kan være en anelse træls ved bykørsel, men når først man er væk fra regelmæssige lyskryds er det intet problem.

Brændstofforbrug

Mercedes-Benz E200 er opgivet til at kunne køre 13,9 km/l – køber man dog bilen med udstyrspakken Edition SPORTSSTYLE falder det opgivne forbrug til 13,3 km/l.

I løbet af vores tid med E200 opnåede vi et reelt forbrug på 11,63 km/l, hvilket er 1,7 km/l mindre end det opgivne. Kørselsfordelingen var cirka 75% motorvejskørsel, 20% bykørsel og 5% landevejskørsel. I bund og grund er det ganske forventeligt, hvis man tager omsætndighederne i betragtning.

Har man mulighed for at pendle mere på landevej, vil man sandsynligvis opleve et forbrug, der er tættere på det tal, som Mercedes har opgivet. Omvendt må man forvente, at meget bykørsel vil have den modsatte effekt.

Kabinen i Mercedes-Benz E200

Kabinen

Kabinen i Mercedes-Benz E200 med Edition SPORTSSTYLE er udført i lækre materialer, og virker generelt bare rigtig godt bygget. Som nævnt ovenfor, er den godt isoleret for udefrakommende støj – bortset lige fra, når man accelerer hårdt, hvor man får lov til at høre en del larm fra motoren.

Udover det, giver kabinen dig praktisk talt alle tænkelige muligheder for at gøre køreoplevelsen så komfortabel som mulig. Forsæderne, og især føresædet, kan indstilles på utallige måder, samtidig med, at man også på føresædet kan bestemme om man vil begrænse sædevarmen til ryggen, rattet kan justeres elektrisk og så videre.

Derudover er kabinen i Mercedes-Benz E200 også udstyret med ambient belysning – hvilket måske kan virke som en gimmick – men i virkeligheden er det rigtig rart at have på mørke vinteraftener.

Kabineplads

Mercedes-Benz E200 er en stor bil, hvilket betyder, at der også er rigelig med plads inde i kabinen. På forsæderne er der naturligvis god plads omkring hovedet (jeg er 1 meter og 80 centimeter høj) – og på bagsæderne kan jeg sagtens sidde “bag mig selv”, uden nogen problemer overhovedet.

Derudover, er bagsæderne mere støttende end man normalt ser på den bagerste sædderække. Så mens det ikke er en Mercedes-Benz S-klasse, så er det nu alligevel en bil, som man sagtens kan nyde fra bagsædet af.

Opbevaringsplads

Generelt er der godt med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen. Der er store dørlommer både for og bag, samt et par kopholdere i en fornuftig størrelse i midterkonsollen. Denne byder også på aflægningsplads til en telefon, samt et opbevaringsrum under midterarmlænet. Derudover kan personen på passagersædet også nyde godt af et net, der sidder ved siden af venstre ben. Her kan man blandt opbevare en sikkerhedsvest (betalt link) eller måske en pose slik.

På bagsæderne er der plads til opbevaring af vejkort, tablets, bøger, og så videre.

Bagagerum

Vælger man at købe en Mercedes-Benz E200 i sedan-udgave som testbilen her, må man give lidt op på bagagerumspladsen og -praktikaliteten. For mens der absolut er tale om et stort bagagerum, så er der ingen vej udenom, at det bare er væsentligt mere upraktisk med et bagagerum i en sedan sammenlignet med en stationcar.

Til gengæld har en sedan-udgave af Mercedes-Benz E200 den fordel, at det ikke “runger” lige så meget fra et tomt bagagerum, som det ville gøre i stationcar-udgaven. Pendler du langt og meget uden det store behov for masser af praktisk bagagerumsplads, vil du derfor sandsynligvis opleve, at kørekomforten er højere i en sedan.

Infotainmentsystem

Eftersom Merceds-Benz E200 ikke er kommet i en helt ny generation, har den endnu ikke fået Mercedes’ nye infotainmentsystem, som er den her lange skærm, der både fungerer som instrumentbræt og multimedieskærm med navigation, og så videre.

I stedet har den, i denne udstyrsvariant, den samme lange skærm – bare ikke med den samme software. Skærmen er heller ikke touch, og der mangler nogle funktioner sammenlignet med det nye. Eksempelvis, kan man i E200 ikke få navigation i fuld skærm, som man kan i nogle af de nyere Mercedes-biler.

Når det så er sagt, så er det et rigtig fint infotainmentsystem, og det er især en stor opgradering i forhold til det forrige system de brugte. GPS’en skal roses for at vise lyskryds på skærmen, hvilket gør det nemmere at gennemskue om man skal dreje på en sidevej, eller om det først er oppe i lyskrydset. Til gengæld, opførte den sig lidt mærkeligt inde i København, hvor den ledte os ned af en lukket vej – den informerede os godt nok om, at vejen var lukket, men ændrede ikke automatisk ruten, hvilket er en anelse underligt.

Hvad jeg til gengæld ikke vil rose er, at testbilen også er udstyret med trådløs opladning. Det i sig selv, er der sådan set ikke noget i vejen med. Problemet er bare, at hvis ikke man har en telefon, der kan tage imod trådløs opladning, men stadig har en indbygget NFC (som eksempelvis bruges til at betale med), så aktiveres Apple Pay / Google Pay konstant, når telefonen ligger i området, hvor der er indbygget trådløs opladning.

Har man derudover sin telefon forbundet til bilens Bluetooth, kan den af og til finde på at åbne telefonmenuen på infotainmentskærmen. Det er okay første gang det sker, men på en tur fra København til Odense kunne jeg underholde mig selv hele vejen med at skifte væk fra telefonmenuen, for så at se bilen skifte tilbage til den igen.

Det er blot små irritationspunkter, som man med garanti vænner sig til efterhånden som man får kørt nogle kilometer i bilen. Overordnet set fungerer infotainmentsystemet nemlig rigtig fint.

Sikkerhed i Mercedes-Benz E200

Sikkerhedsudstyr

Mercedes-Benz E200 kommer som standard udstyret med en række sikkerhedsudstyr:

Skiltegenkendelsen fungerer godt – næsten lidt for godt. Den registrerer nemlig også de fartskilte, der måtte stå ved afkørsler og tilkørsler til eksempelvis motorvejen. Har man valgt, at den adaptive fartpilot skal tilpasse sig fartgrænserne, kan man derfor lige pludselig gå fra 130 km/t til 90/kmt, når man passerer en tilkørsel – hvilket ikke bare er træls, men også kan være en anelse farligt for bagfrakommende bilister. Det gælder derfor om at være vågen.

Når det så er sagt, så er Mercedes-Benz E200s adaptive fartpilot særdeles velfungerende. Accelerationer og bremsning foregår blødt og behageligt – og så sørger bilen også for at holde sig i vognbanen, hvilket betyder, at du med bedre samvittighed kan fjerne hænderne fra rattet i to sekunder, for eksempelvis at skrue låget af en vandflaske.

Derudover, kan bilen også selv skifte vognbane. Du aktiverer blot blinklyset, hvorefter den tjekker dine omgivelser, og skifter vognbane, når der er plads til det – helt uden, at du skal gøre noget. Dette kræver naturligvis et godt blindvinkelssystem, som registrerer omgivelserne – og det har Mercedes-Benz E200 så sandelig også. Et af de mest vellykkede blindvinkelssystemer vi har prøvet til dato.

Endelig – inden vi runder af for sikkerhedsudstyr – vil jeg gerne rose det 360-graders kamera, som bilen også er udstyret med. Det er i umådelig høj kvalitet – præcis ligesom vi har set på flere af de Mercedesbiler, vi har testet på det seneste.

EuroNCAPs sikkerhedstest

EuroNCAP er det europæiske testinstitut, der forsøger at kortlægge sikkerheden i alle de biler, der bliver solgt på det europæiske marked. Her får bilerne en score fra 0-5 stjerner alt efter, hvor godt de klare en række sikkerhedstests. Da den nuværende generation af Merceds-Benz E-klasse blev testet i 2016, scorede den 5 stjerner, med følgende score i underkategorierne:

Konklusion

Alt i alt er Mercedes-Benz E200 en rigtig fin bil. På trods af, at der er tale om den mindste benzinmotor, er der ingen tvivl om, at du vil have rigelig med motorkraft til stort set alle opgaver.

Samtidig, får du en lækker bil, der kører både behageligt og komfortabel, og hvor du ikke behøver at have dårlig samvittighed over at bede kollegaer, venner, familie eller børn om at sætte sig på bagsædet.

Brændstofforbruget er ikke prængende, men befinder sig trods alt forholdsvist tæt på det opgivne, hvorfor man ikke kan sige meget til det. Vælger du det rigtige udstyr, kan du oven i købet få en semi-selvkørende bil, med en række smarte funktioner. Alt sammen til en fornuftig pris (for en Mercedes-Benz).

Exit mobile version