Test: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC



Mange forbinder Mercedes-Benz med store motorer og luksusvogne med en uslukkelig tørst efter de dyre dråber fra tankstationen. Derfor kan det komme som en overraskelse for mange, at Mercedes-Benz længe har gjort brug af såkaldte mild-hybrid-systemer, der gerne skal hjælpe med at holde bilens forbrug nede. Nu har de så taget skridtet videre med en ren elbil, nemlig Mercedes-Benz EQC.

Mercedes EQC er en elektrisk SUV og er første skridt på vej mod en modelportefølje med andet end brændstofhungrende biler hos Mercedes-Benz. Spørgsmålet er blot om EQC lover om en lys fremtid for premium elbiler?

Det forsøger vi at kigge nærmere på i denne Mercedes-Benz EQC anmeldelse, hvor vi kigger på alt fra ydeevne og rækkevidde til komfort, bagagerumsplads og ikke mindst sikkerhed. Er du interesseret i et specifikt afsnit af denne EQC test, kan du hoppe direkte derhen via vores indholdsfortegnelse nedenfor.

Hvad koster Mercedes-Benz EQC?

I skrivende stund kan man kun købe Mercedes-Benz eQC med én motorvariant. Den hedder EQC 400 4MATIC og har en ydelse på 300 kW, hvilket svarer til omtrent 408 hestekræfter. Samtidig får du et moment på op til 750 Nm, og når det kommer til CO2 udledning udleder bilen naturligvis 0 g/km.

Det betyder naturligvis, at du kan nøjes med at betale den laveste sats i halvårlig grøn ejerafgift på sølle 370 kroner – og så koster bilen ikke mere end 690.157 kroner fra start af. Jovist, det er mange penge, men for en Mercedes-Benz SUV er det faktisk ikke helt hen i vejret. For disse penge får du en række standarudstyr, som blandt andet tæller:

  • Stofindtræk
  • Rat i nappalæder
  • 19-tommers alufælge
  • Blindvinkelsassistent
  • Nøglefri betjening
  • Bakkamera
  • Ambiente belysning
  • Automatisk nedblænding af bak- og sidespejle
  • Elektrisk sammenklappelige sidespejle
  • Aktiv vognbaneassistent
  • Aktiv bremseassistent
  • Dæktryksovervågning
  • Ladekabel 4 meter
  • Kunstlæder på instrumentbord og døre
  • Aktiv parkeringsassistent
  • Fartpilot
  • Klimaanlæg 2 zoner
  • Og meget mere

Den lange standardudstyrsliste er en anden årsag til, at Mercedes-Benz EQC prisen ikke er så voldsom, som man kunne have frygtet.

Læs mere om Mercedes-Benz EQC priser og udstyr under billederne.

Testbilen har naturligvis også en række ekstraudstyrs, som blandt andet tæller:

  • Edition 1886 pakke
    • 20-tommers alufælge
    • El-justerbart fører- og passagersæde
    • Parkeringspakke med 360-graders kamera
    • Førerassistentpakke
    • Energizing komfortpakke
    • Burmester surround sound system
    • Trinbræt
    • Med mere
  • Premiumpakke PLUS
    • El-skydetag
    • Trådløs opladning af smartphone
    • Head-up display
  • Førerassistentpakke
    • Active Distance Assist (DISTRONIC)
    • Active Speed Limit Assist
    • Udvidet igangsætning på motorvej ved stilstand
    • Rutebaseret farttilpasning med registrering af start på kø forud
    • Active Steering Assist
    • Og meget mere
  • Anhængertræk
  • Multikontour sædepakke
  • Digital radio
  • MBUX augmented reality

Med ekstraudstyr koster den Mercedes-benz EQC 400 4MATIC edition 1886, som vi har testet, 855.739 kroner.

Hvis du vil kigger næmere på Mercedes-Benz EQC priser kan du altid besøge Mercedes’ egen hjemmeside, hvor de naturligvis opdaterer med aktuelle priser, udstyrslister og så videre.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billedet.

Hvordan kører Mercedes-Benz EQC?

Ydeevne

Som nævnt kan man i skrivende stund kun købe den elektriske SUV fra Mercedes i én udgave, nemlig den der hedder EQC 400 4MATIC. Denne udgave har, som vi også nævnte tidligere, en ydelse på 300 kW og et moment på hele 750 Nm. Det kan hurtigt komme til at lyde teknisk, men heldigvis er det ret nemt at forstå; den er lynhurtig i forhold til sin størrelse.

Det er jo noget af det fantastiske ved elbiler. Der er meget mindre energitab, og samtidig døjer man heller ikke med såkaldt turbolag. Det vil altså sige, at du har al motorens kraft, så snart du trykker på speederen.

Det betyder, at selvom der er tale om en stor og tung bil, kan den gå fra 0-100 km/t på sølle 5,1 sekunder. Til gengæld er tophastigheden 180 km/t, så der er altså ikke noget med at race afsted på den tyske Autobahn med 200+ km/t.

Den begrænsede tophastighed er naturligvis et spørgsmål om, at bilen skal kunne holde strøm længe nok til, at det ikke giver problemer for føreren. Men rækkevidde kommer vi naturligvis meget mere ind på lidt længere ned i vores Mercedes EQC anmeldelse.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billedet.

Kørsel og komfort

Når det kommer til køreoplevelsen i Mercedes-Benz EQC, er den overordnet set ret komfortabel. Det skyldes især to ting;

  1. De to elmotorer er praktisk talt lydløse
  2. Bilen er særdeles velisoleret

En af de mest anstrengende ting ved at køre bil er nemlig støjen fra motoren, vind og vejr – men i Mercedes-Benz EQC er det altså ikke et problem. Samtidig sidder man behageligt under hele køreturen, om end det midterste bagsæde godt kan være en anelse hårdt at sidde på.

Den eneste gene jeg gentagende gange har oplevet i EQC, er at rattet vibrerer ved høje hastigheder. Det er ikke meget, men nok til at det kan give flashbacks til dengang i efteråret 2019, hvor jeg brugte mange timer i selskab med en rystepudser i et forsøg på at slibe lakken af et meget orange lakeret bord fra 70’erne.

Vibrationerne er naturligvis ikke i nærheden af at være lige så kraftige, som med en rystepudser, men hvis man er følsom over for den slags, er det måske en god idé lige at prøvekøre EQC’en på motorvejen, inden man køber den.

Udover det, må man sige, at køreoplevelsen i Mercedes-Benz EQC er behagelig og afslappende, og der er altså ikke meget at sætte en finger på.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billedet.

Rækkevidde, strømforbrug og opladning

Når vi kigger på Mercedes-Benz EQC rækkevidde, så er den officielt opgivet til at køre mellem 374 kilometer og 417 kilometer på en opladning. Dette er naturligvis målt under helt uopnåelige forhold (i hvert fald i løbet af en dansk vinter). Samtidig siger de, at bilen i gennemsnit har et strømforbrug på 22,3 – 25 kWh / 100 km.

Desværre har vi ikke været i nærheden af ovenstående. Den reelle rækkevidde for Mercedes-Benz EQC i februar, var for os nemlig blot 321 kilometer, og det gennemsnitlige strømforbrug kom ikke under 29,2 kWh / 100 km.

Udover, at det naturligvis ikke er godt nok, at bilen befinder sig så langt under det opgivne (53 – 96 kilometer kortere på en opladning), er en rækkevidde på 321 kilometer også lige kort nok til, at det i vores øjne giver mening at købe Mercedes-Benz EQC som sin eneste bil.

Vi har testet opladning på tre forskellige typer af ladere, og har på baggrund af denne lavet nedenstående tabel med estimater over Mercedes-Benz opladningstid fra 0 til 100 procent.

Type af ladestander Opladningstid (0-100%)
22 kW 9+ timer
50 kW 2 timer og 30 minutter
175 kW (EQC lader med 110 kW) 1 time og 30 minutter

Mest populære ladebokse og opladekabler

Der er ingen tvivl om, at det bliver væsentligt nemmere at leve med Mercedes-Benz EQC, hvis man kan oplade den derhjemme. Det kræver naturligvis en ladeboks på matriklen. Derfor har vi indlejret nedenstående oversigt over de mest populære ladebokse og opladekabler på PriceRunner.

Kabinen i Mercedes-Benz EQC

Når man sætter sig ind i Mercedes-Benz EQC bliver man mødt af et interiør med et futuristisk design. Det har masser af flotte løsninger, og materialerne er generelt super lækre hele vejen rundt. Testbilen er udstyret med en blå beklædning i det meste af kabinen, hvilket egentligt fungerer overraskende godt – men det kan godt være, at det ikke falder i alles smag.

Man sidder behageligt både for og bag i bilen, og kan i øvrigt nyde godt af et soltag, der er med til give mere lys i kabinen. Noget der er meget tiltrængt, da materialerne med mørke farver kan få kabinen til at virke mindre end den måske i realiteten er.

En af de lidt sjovere tiltag i Mercedes-Benz EQC er dets duftsystem. Her har man mulighed for at købe en beholder med væske, der til forveksling kunne være en parfume. Denne sætter man i en dedikeret holder, og herefter vil duften blive blandet i luften, der pustes ud gennem bilens klimaanlæg. Noget der måske kan virke ligegyldigt, når bilen er ny, men når først den har mistet sin duft af ny bil, kan det måske give rigtig god mening? Jeg ved det ikke helt, men konceptet er da interessant.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billederne.

Kabineplads

Og kabinen skulle nødig virke mindre end den er, for der er faktisk ikke ret meget plads taget bilens størrelse i betragtning. Jeg forventede helt klart, at der ville være masser af benplads på bagsædet i Mercedes-Benz EQC, men jeg kunne kun lige akkurat sidde bag mig selv (jeg er 1 meter og 80 centimeter høj).

Til gengæld kan jeg sagtens bruge det forreste passagersæde som arbejdsstation, når jeg holder ved en oplader. Hvis bare man kører sædet lidt tilbage, er der intet i vejen for, at man kan sidde med bærbaren på skødet. Jovist, det er ikke lige så effektivt som ved et skrivebord, men det kan sagtens lade sig gøre – især hvis man har WiFi i Mercedes-Benz EQC, hvilket naturligvis er en mulighed.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billederne.

Bagagerum

Til gengæld er der rigelig med plads i bagagerummet. Med sine 500 liter er der altså god plads til det meste i EQC, og du får ingen problemer med at slæbe hele familien med på bilferie – i hvert fald ikke, når det kommer til bagage og komfort. De mange ladestop er en anden snak.

Men det betyder også, at Mercedes-Benz EQC sagtens kan bruges til at køre i IKEA (hvor de i øvrigt har gratis ladestandere). Derudover er der fint med opbevaringsløsninger, og i testbilen kan man oven i købet lægge bagsæderne ned ved hjælp af en enkelt knap i bagagerummet.

Når bagsæderne ligger ned bliver gulvet fladt, hvilket gør det til en sand fornøjelse at skubbe ting op foran i bilen. Bagsæderne er i et 40/20/40 split, hvilket vil sige, at det midterste sæde kan fældes for sig selv. Det gør det oplagt til at transportere ski, bjælker eller lignende uden at måtte bede en af ungerne om at sætte sig på taget. Hvorfor man ikke har valgt at lave en skilem i stedet tør jeg ikke sige. På den ene side er det træls, at der skal være så åbent om til bagagerummet fordi hele midtersædet lægges ned, på den anden side giver det plads til flere ski og endda et snowboard, end med en almindelig skilem.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billederne.

Opbevaringsplads

Der er generelt godt med opbevaringsplads rundt omkring i Mercedes-Benz eQC. Eksempelvis kan man på bagsædet slå et midterarmlæn ned med opbevaringsrum og to udfoldelige kopholdere. Bagsædepassagererne kan også nyde godt af lommer i ryggen af forsæderne, som virkelig kan rumme en del. Her er altså rigelig plads til vejkort, slik, tablets eller hvad man ellers måtte have med sig. Samtidig er dørlommerne i bagdørene en god størrelse, med plads en flaske plus diverse.

På forsædet har man endnu større dørlommer, med plads til to flasker og masser af snacks eller måske en sikkerhedsvest. Samtidig er der et stort rum under midterarmlænet, og et opbevaringsrum i midterkonsollen under infotainmentsystemet, hvor der både er to kopholdere og lidt aflægningsplads. Testbilen har også trådløs opladning, og dermed en dedikeret plads til din telefon – problemet er bare, at telefonen nærmest kommer så langt ind i konsollen, at den kan være en anelse svær at få fat i igen.

Handskerummet er desværre lidt til den lille side, hvilket er ærgerligt. En del af pladsen i det i forvejen lille handskerum bruges i øvrigt til tidligere nævnte duftholder. Et sjovt koncept, men ærgerligt at det skal gå ud over opbevaringsplads i kabinen.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billederne.

Infotainment

Infotainmentsystemet i Mercedes-Benz EQC er naturligvis det nyeste fra Mercedes, og det er en sand fornøjelse at bruge. Jeg er efterhånden blevet ganske begejstret for systemet, og det er hidtil det bedste infotainmentsystem, jeg har prøvet i en bil (måske med undtagelse af Tesla Model 3).

Der er indbygget et ekstra modul i softwaren, som er tilpasset det faktum, at EQC er en elbil. Det betyder blandt andet, at den kan fortælle hvor meget strøm du vil have på din bil, når du frem til din destination – og den kan fortælle, hvis du ikke har strøm nok til at nå frem. Du kan naturligvis se ladestandere på vejen og omkring dig, samt informationer om dit forbrug, m.m.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billederne.

Sikkerhed i Mercedes-Benz EQC

En af fornøjelserne ved Mercedes-Benz EQC, som jeg allerede har nævnt, er at den er spækket med standardudstyr. Det gælder naturligvis også på sikkerhedsfronten, hvor du blandt andet får følgende uden meromkostninger:

  • Blind Spot Assist
  • Parkeringspakke med bakkamera
  • Automatisk nedblænding af spejle indvendig og udvendig
  • Tyverisikring og indvendig bevægelsesensor
  • Active Lane Keeping Assist (vognbaneassistent)
  • Active Brake Assist (bremseassistent)
  • Dæktryksovervågning
  • Active Parking Assist (parkeringsassistent)
  • Regnsensor
  • Nødopkaldssystem

Alt sammen er særdeles velfungerende, og det samme gælder for det ekstraudstyr, som testbilen er udstyret med. Det er også vores generelle oplevelse med Mercedes-Benz’ nyere biler; sikkerhedssystemerne virker bare.

EuroNCAP

Mercedes-Benz EQC blev testet i september 2019 af det europæiske institut for bilsikkerhed, EuroNCAP. Her scorede elbilen 5 ud af 5 stjerner med følgende resultater i de fire underkategorier:

  • Beskyttelse af voksne i bilen: 96 procent
  • Beskyttelse af børn i bilen: 90 procent
  • Beskyttelse af bløde trafikkanter: 75 procent
  • Brug af assisterende sikkerhedssystemer: 75 procent

Hvis du vil læse mere omkring, hvordan bilen er blevet testet, se billeder, og mere, så kan du gøre det her.

Vores Mercedes-Benz EQC anmeldelse fortsætter under billedet.

Konklusion

Mercedes-Benz EQC er en rigtig fin bil. Den imponerer virkelig stort set hele vejen rundt; lige fra lækre materialer og velfungerende sikkerhedssystemer til et flot design og god plads i bagagerummet.

Desværre er der enkelte steder, hvor den ikke helt lever op til det jeg havde håbet. Det gælder primært pladsen på bagsædet og rækkevidden. For mig, der bor i Odense uden ladestander og pendler til Kolding, giver en elbil ikke mening, når den ikke har længere rækkevidde end lige omkring 300 kilometer.

Kan du installere en ladestander derhjemme, kan EQC sagtens være den rette bil for dig. Den har rigeligt med rækkevidde til at klare hverdagens små køreture, men hvis du eksempelvis har sommerhus i Skagen og bor i Odense – ja så begynder det at knibe med at nå det uden at skulle lade op undervejs.

Når det så er sagt, er Mercedes-Benz EQC virkelig en vellykket første elbil for Mercedes, og den kan absolut konkurrere med Tesla (som jo længe har været standarden indenfor elbiler) på alle andre punkter end lige præcis rækkevidde.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler