Mercedes-Benz er muligvis det bilmærke, der har absolut flest forskellige modeller i deres portefølje – og nu er der kommet én til. Den hedder Mercedes-Benz GLB og er en SUV-lignende bil, der kan købes med 7 sæder.
Så tænker du nok: ”Det må være en af de største biler i Mercedes-Benz-regi”, men nej. Mercedes GLB er faktisk kortere end blandt andet mærkets elbil EQC, som vi testede i sidste uge – og der klagede vi endda en smule over pladsforholdene.
Derfor bliver det spændende at se, om Mercedes GLB er en bil, der giver mening – eller om det blot er et spørgsmål om at have endnu en bil, som kan vises frem hos forhandlerne.
Hvad koster Mercedes-Benz GLB?
Men inden vi kommer for godt i gang med vores Mercedes GLB anmeldelse, vil vi først kigge lidt nærmere på hvad en GLB koster. Derfor får du nedenfor en kort oversigt over Mercedes-Benz GLB priser i Danmark.
Man kan i skrivende stund købe den nye SUV fra Mercedes-Benz i en kampagneudgave, hvor priserne starter ved 464.900 kroner og slutter ved 539.900 kroner. Prisforskellen mellem den dyreste og billigste variant skyldes forskellige motorvarianter, da udstyrsniveauet er det samme; nemlig Advantage-pakken.
Model | Pris* |
GLB 200 d aut. Advantage | 464.900 |
GLB 220 d aut. Advantage | 484.900 |
GLB 220 d aut. 4MATIC Advantage | 509.900 |
GLB 200 aut. Advantage | 464.900 |
GLB 250 d aut. Advantage | 514.900 |
GLB 250 d aut. 4MATIC Advantage | 539.900 |
* = Aktuelle priser ved udgivelse af denne anmeldelse af Mercedes-Benz GLB.
Udstyrsvarianten Advantage betyder, at du får en lang række standardudstyr, der blandt andet tæller:
- Fuldautomatisk klimaanlæg
- Digital instrumentering (7 tommer)
- Touchskærm til MBUX infotainmentsystem (10,25 tommer)
- LED High Performance forlygter
- Elektrisk bagklap
- Stemmestyring (engelsk)
- Parkeringspakke
- Bakkamera
- Aktiv parkeringshjælp
- Nøglefri betjening
- Aktiv bremseassistent
- Aktiv vognbaneassistent
- Længdejusterbart bagsæde
- 18-tommers alufælge
- Nødopkaldssystem
- Live Traffic Information
- Regnsensor
- Og mere
Ønsker man ikke at købe en kampagnemodel, kan man naturligvis også det. Her er udstyrsniveauet naturligvis lavere, men til gengæld er prisen ikke tilsvarende lav. Derfor vurderer vi, at du i øjeblikket er bedst tjent med at købe en Advantage-udgave til kampagnepris, medmindre du specifikt ønsker at købe enten en Mercedes-Benz GLB 180 d eller en Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC, da ingen af disse kan fås i kampagneudgaven.
Testbilen, som denne anmeldelse er baseret på, er en hvid Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC med 224 hestekræfter, firehjulstræk og AMG styling både inde og ude. Den har kun 5 sæder, og er blandt andet udstyret med følgende:
- Førerassistentpakke
- Premiumpakke PLUS
- Trådløs opladning
- Apple Car Play og Android Auto
- MBUX Augmented reality navigation
- Nightpakke
- Parkeringspakke med 360-graders kamera
- Burmester Sound System
Hvis du vil vide mere om priser, udstyr og så videre, kan du følge nedenstående links til Mercedes-Benz’ hjemmeside.
Nok om priser – lad os komme i gang med vores Mercedes GLB test.
Hvordan kører Mercedes-Benz GLB?
Ydeevne
Som nævnt er testbilen udstyret med den største motorvariant, hvis man kigger bort fra AMG-udgaven. Det vil sige, at der under motorhjelmen ligger en 2,0-liters 4-cylindret benzinmotor med en ydelse på 224 hestekræfter, 165 kW og 350 Nm. Det er en pænt stor motor, og kombinerer man den med 4MATIC firehjulstræk, har man altså opskriften på en bil, der sagtens kan flytte sig.
I teorien er tiden fra 0-100 km/t 6,9 sekunder – jeg har ikke testet det, men jeg betvivler ikke tallet. Den eneste kommentar jeg har til ydeevnen er, at der er en del turbolag. Det vil sige, at der går lige et sekund eller to, fra du trykker speederen i bund, til bilen for alvor reagerer.
Men når den så har forstået, at du gerne vil afsted, så accelerere den hurtigt. Det larmer en hel del, men hvis man sætter sin GLB i sport mode, lyder det faktisk okay – muligvis fordi der bliver spillet lidt motorlyd ud gennem højtalerne.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billedet.
Kørsel og komfort
Rent generelt er køreoplevelsen ganske komfortabel. Den er ikke som sådan engagerende, for selvom bilen kan accelerer hurtigt, får man ikke fornemmelsen af, at det er en racerbil. Blandt andet krænger den en smule i sving – noget de fleste SUV’er gør, grundet deres højde.
Når det så er sagt, så savner jeg lidt, at Mercedes-Benz GLB var en anelse højere. Jeg føler ikke helt, at jeg kommer så langt op, at jeg får fornemmelsen af at sidde højt. Det føles desværre lidt som en mellemting mellem en almindelig MPV / familieflytter og en høj SUV – og jeg er ikke helt sikker på, om det fungerer super godt.
Når det så er sagt, så er det en utrolig stille kabine, hvor man ikke hører meget til hverken vind- eller vejstøj. Samtidig mærker man ikke stærke sidevinde, hvilket kommer lidt som en overraskelse, på grund af bilens størrelse (og dermed store flader som vinden kan skubbe til).
Og selvom man ikke har fornemmelsen af at sidde højt, så er der godt udsyn ud af bilen gennem de store vinduer hele vejen rundt.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billedet.
Brændstofforbrug
Mercedes-Benz GLB 250 4MATIC er opgivet til at køre 12,3 km/l – det kan virke lavt, hvis man kommer fra en bil med en lille effektiv motor, men når man tænker på hvilke kræfter denne GLB ligger inde med, ja så er det faktisk ganske fornuftigt.
Og hvad der er endnu mere fornuftigt er, at jeg har formået at køre 12,2 km/l – det kan nærmest ikke komme tættere på det opgivne. Dette forbrug blev opnået ved følgende fordeling:
Motorvej | 50 procent |
Landevej | 25 procent |
By | 25 procent |
Mere landevejskørsel ville sandsynligvis resultere i et bedre forbrug, mens mere bykørsel ville resultere i et værre forbrug. Ved ovenstående fordeling af kørsel, er vores erfaring, at Mercedes-Benz’ biler som regel rammer tæt på eller over den forventede rækkevidde pr. liter brændstof – og GLB er tydeligvis ingen undtagelse.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billedet.
Kabinen i Mercedes-Benz GLB
Interiøret i den nye Mercedes GLB er mere eller mindre identisk med de fleste andre nyere biler fra Mercedes-Benz. Der er blevet brugt lækre materialer, og den store tværgående skærm fra instrumentbræt til midterkonsol fanger hurtigt ens opmærksomhed.
Som nævnt tidligere er den GLB, som vi har til test, udstyret med AMG-styling både inde og ude. Indvendig betyder det, at der er røde kontrastsyninger, og at vi kan nyde godt af nogle sporty og faste sæder, som støtter godt op om passagerne. Det eneste jeg savner, er lidt bedre mulighed for indstilling af lændestøtte – det er som om, at jeg, samt øvrige passagerer, ikke helt kunne få det indstillet rigtigt.
Udover det er kabinen moderne både i udvalget af funktioner og i sit udtryk.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Kabineplads
På trods af, at Mercedes-Benz GLB er kortere end den EQC, som vi testede i sidste uge, så føles den mere rummelig. Det skyldes måske, at den er højere, og at der ikke skal ligge en batteripakke under bilen – jeg ved det ikke. Men i hvert fald, er der overraskende meget plads i bilen, både for og bag.
Køber man ovenikøbet bilen med bagsæder, der kan rykkes frem og tilbage, er der endnu bedre plads til enten bagage eller passagerer. Samtidig gør det det nemmere at sidde tre på bagsædet, da man kan forskyde sæderne. Dermed behøver man ikke at sidde skulder mod skulder.
Bilen er dog ikke så rummelig, at jeg kan forestille mig, at det ville være behageligt at sidde på de bagerste sæder i en 7-personers udgave. Vælger man at udstyre sin Mercedes GLB med 7 sæder, er det eneste rigtig valg, også at udstyre den med længdejusterbare bagsæder – så er der da lidt mere benplads til den bagerste række.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Bagagerum
På trods af den gode plads på bagsædet, er bagagerummet også en fornuftig størrelse i Mercedes-Benz GLB. Det rummer 560 liter, når bilen er udstyret med 5 sæder – og det bliver naturligvis udvidet i størrelse, hvis man flytter bagsæderne fremad.
Lægger man bagsæderne ned, resulterer det i et fladt gulv, hvilket absolut er guld værd, hvis man skal have skubbet ting så langt op foran i bilen som muligt. Samtidig kan bagagerumsgulvet justeres i højden, så man enten kan gøre det dybere eller man kan have et gulv, der flugter med kanten på bagagerumsåbningen. Sidstnævnte er oplagt, når man skal have tung ting ind eller ud af bilen, da det gør det nemmere at læsse og aflæsse bagagerummet.
Har man 7 sæder rejst i sin Mercedes GLB, skal man dog ikke forvente, at man kan pakke til hele skiferien uden at tage en skiboks i brug. Den bagerste sæderække kommer nemlig på bekostning af en del bagagerumsplads, hvilket naturligvis er uundgåeligt. Præcis hvor meget, kan vi desværre ikke vise, da testmodellen desværre kun er udstyret med 5 sæder.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Opbevaringsplads
Rummeligheden i Mercedes-Benz GLB fortsætter, når det kommer til opbevaringsplads. Helt konkret har den store dørlommer foran, som nemt rummer både vandflasker, snacks og måske en refleksvest. Dertil er den udstyret med et handskerum i en fornuftig størrelse, samt et opbevaringsrum under midterarmlænet, som også gerne rummer lidt af hvert. Foran armlænet finder man endnu et opbevaringsrum i midterkonsollen, som har to kopholdere der passer omtrent til en almindelig halv-liters vandflaske.
På bagsædet er der også dørlommer med plads til en vandflaske, om end lommen er en anelse mindre end dørlommer foran. Dertil er der et net på fastsat til ryggen af hvert forsæde, som gerne rummer et vejkort eller lignende. Det er en anelse stramt, hvilket betyder, at man ikke har plads til ekstraordinært meget.
Dertil kan ryglænet på det midterste bagsæde foldes ned, og dermed fungere som armlæn. Samtidig er det udstyret med to kopholdere.
Alt i alt, altså en række gode opbevaringsløsninger i Mercedes-Benz GLB.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Infotainmentsystem
Som vi efterhånden har nævnt et par gange, er der ingen tvivl om, at Mercedes-Benz’ infotainmentsystem (MBUX) er blandt de bedste i branchen i øjeblikket. Det er velfungerende og nemt at benytte, samtidig ser det ret godt ud med den skærmenhed, der dækker halvdelen af interiørbordet.
Der er ikke meget at sætte en finger på, udover at jeg til tider bliver en anelse frustreret over stemmestyringen. Flere gange har jeg måttet mere eller mindre råbe og skrige, for at få systemet til at registrere hvad jeg har sagt – måske det bare skyldes mit skoleengelsk, men under alle omstændigheder bliver jeg af og til frustreret.
Til gengæld fungerer navigationssystemet upåklageligt med live trafikinformation. Samtidig er denne Mercedes GLB udstyret med AR navigation, som udnytter kameraet forrest i bilen, til at kombinere kamerabilleder med navigation. Det betyder, at man kan se en pil på kamerabilledet, som indikerer, hvor man skal dreje. En gimmick måske, men også et fint blik ind i fremtiden.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Sikkerhed i Mercedes-Benz GLB
Endnu en ting, som vi er vant til at opleve i Mercedes-Benz’ biler, er velfungerende sikkerhedsfunktioner. Her er Mercedes-Benz GLB ingen undtagelse og den kommer da også med en del sikkerhedsudstyr som standard:
- Nedblændelig bak- og sidespejle
- Parkeringssensorer for- og bag
- Parkeringsassistent
- Bakkamera
- Active Lane Keeping Assist
- Fartpilot
- Automatisk barnestolsgenkendelse
- LED High performance forlygter
- Active Brake Assist
- Live Traffic Information
- Speed Limit Assist
- Mercedes-Benz nødopkaldssystem
- Tyverialarm
- Og mere
Dertil kommer muligheden for at købe en række øvrigt sikkerhedsudstyr, som blandt andet tæller en førerassistentpakke, der indeholder en hel masse systemer, der praktisk talt gør bilen selvkørende:
- Active Distance Assist
- Route-Based Speed Adjustment
- Active Steering Asssist
- Active Speed Limit Assist
- Active Braking Asssist with cross-traffic function
- Evasive Steering Assist
- Active Lane Changing Assist
- Active Emergency Stop Assist
- Active Blind Spot Assist
- PRE-SAFE PLUS med radar i bagkofangeren
- Færdselstavleassistent
Det er min helt klare anbefaling, at man udstyrer sin Mercedes GLB med ovenstående førerassistentpakke, hvis man synes, at man har råd til at bruge de 41.908 kroner på den, som det koster.
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billedet.
EuroNCAP
Den mest gængse måde at sammenligne biler og deres sikkerhedsniveau på, er ved at kigge på, hvordan de klarer sig i EuroNCAPs sikkerhedstest. EuroNCAP er et europæisk institut for test af bilers sikkerhed. De vurder bilernes sikkerhed på en skala fra 0 til 5 stjerner, hvor 5 er bedst. Denne vurdering foretages på baggrund af en række test, hvilket man kan læse meget mere om på deres hjemmeside. Du kan se den aktuelle sikkerhedstest af Mercedes-Benz GLB her.
Generelt klarer den nye SUV fra Tyskland sig rigtig godt. Mercedes GLB scorer 5 stjerner, og hiver i øvrigt flotte resultater hjem i de fire underkategorier.
Kategori | Resultat |
Beskyttelse af voksne i bilen | 92 procent |
Beskyttelse af børn i bilen | 88 procent |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 78 procent |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 74 procent |
Vores Mercedes-Benz GLB anmeldelse fortsætter under billederne.
Konklusion
Vores overordnede indtryk af Mercedes-Benz GLB er rigtig positivt. Den har virkelig mange kvaliteter:
- Designet er generelt vellykket
- Den er komfortabel at køre i
- Den er særdeles rummelig
- Testmodellen har en stærk motor
- Brændstofforbruget er meget tæt på det opgivne
Listen af positive ting er lang, og vi kunne fortsætte længe. Til gengæld er der også enkelte punkter, der taler lidt imod Mercedes-Benz GLB – eksempelvis, at de bagerste sæder (ved 7 sæder) næppe er brugbare for andet end børn eller små teenagere. Samtidig er det som om, at man ikke helt kommer højt nok op at sidde til, at det for alvor føles som en rigtig SUV.
Til gengæld er prisen ganske fornuftig – i hvert fald i Mercedes-Benz-regi. Som nævnt kan man købe en kampagneudgave med mere udstyr for 464.900 kroner i øjeblikket, det lyder måske af meget, men sammenligner man med den noget mindre og forældede Mercedes-Benz GLA til 419.818 kroner, som vi testede for et års tid siden – ja så virker Mercedes GLB lige pludselig super attraktiv til den pris.
Samtidig får man næppe en ny premium-bil med 7 sæder til sådan en skarp pris andre steder lige nu – så hvis man gerne vil køre stjerne, men helst ikke vil over 500.000 kroner, da man gerne skulle kunne bespise sine 5 børn, ja så er Mercedes-Benz GLB et kvalificeret bud på en bil.
Og den giver absolut også mening (muligvis endnu mere mening), når den kun har 5 sæder. Her får man en super rummelig bil hele vejen rundt – noget man absolut vil takke sig selv for på bilferier rundt omkring i Europa.