Test: Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI 2019



Vi har prøvet noget nyt. Og nej, det er ikke bare fordi, der er tale om en splinterny Mercedes-Benz Sprinter. Nej, det er faktisk første gang, at vi tester en varevogn her på Bilbloggen.dk, hvor vi ellers normalt beskæftiger os med personbiler.

Så læs med videre i denne anmeldelse af Mercedes-Benz Sprinter og bliv, ligesom os, klogere på om den store kassevogn fra Tyskland, er det rette valg for dig – hvad end du er håndværker, speditør eller måske blot har brug for meget bagagerumsplads.

Hvad koster Mercedes-Benz Sprinter?

Der er to forskellige måder, hvorpå du kan få nøglerne til en ny Mercedes-Benz Sprinter kassevogn. Den ene er gennem en ServiceLeasing aftale, hvor du betaler 4.020 kroner i etableringsgebyr, samt 35.000 kroner i førstegangsydelse. Herefter betaler du fra 1.995 kroner om måneden inklusiv service og vedligeholdelse, og så er du kørende med 15.000 kilometer om året i 4 år i en ny Mercedes-Benz Sprinter.

Vil du hellere købe en Mercedes-Benz Sprinter, så koster den fra 270.753 kroner ekskl. moms inkl. afgift, og fortsætter herefter op til en frapris på 372.966 kroner ekskl. moms inkl. afgift. Det afhænger af motor, længde, og andre tekniske specifikationer.

Testbilen, som du ser på billederne i denne Mercedes-Benz Sprinter anmeldelse, er en Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI A2 H2. Denne model starter ved 356.058 kroner inkl. afgift ekskl. moms. Af standardudstyr kan blandt andet nævnes:

  • Oliefyr m. timer
  • Fartpilot
  • Nøglefri start
  • Elektrisk sammenklappelige sidespejle
  • Klimaanlæg
  • 7-tommers touchskærm
  • Regnsensor
  • Sidevindsassistent
  • Højt tag
  • Opbevaring over forruden

Derudover, er testbilen udstyret med ekstraudstyr for cirka 160.000 kroner, som blandt andet tæller:

  • Metallak
  • Digital Radio
  • Læderrat
  • Elektrisk håndbremse
  • Distronic
  • MBUX med 10,25 tommers touchskærm
  • Smartphone holder
  • Sædevarme i fører- og passagersæde
  • Blindvinkel assistent
  • Vejskilteasisstent
  • Aktiv vognbaneassistent
  • 360 graders kamera
  • Farvedisplay i instrumentbræt
  • Tågelygter
  • Elektrisk indstilbart førersæde
  • Armlæn
  • LED forlygter

Listen fortsætter bare derudaf, og dermed ender den Mercedes-Benz Sprinter, som du ser på billederne, med at koste 469.559 kroner inkl. afgift ekskl. moms.

Hvis du er interesseret, kan du se hele faktaarket for bilen, som denne anmeldelse af Mercedes-Benz Sprinter er baseret på, lige her.

Hvordan kører Mercedes-Benz Sprinter?

Ydeevne

Med 190 hestekræfter under motorhjelmen, er Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI ganske udmærket udstyret. Det er ikke en racervogn, men den er alligevel rimelig godt med i optrækket – både i tom og læsset tilstand. I og med, at den er baghjulstrukken, skubber den bilen afsted, frem for at trække den – hvilket uden tvivl er en fordel, efterhånden som bagenden bliver tungere.

Vi kan dog have vores tvivl om hvorvidt en mindre motor, er optimal for brug, hvis du regelmæssigt transporterer tunge ting. Med blot 114 hestekræfter i den mindste udgave, kan det sandsynligvis hurtigt blive en sløv fornøjelse at køre en tungt læsset Mercedes-Benz Sprinter.

Kørsel og komfort

Generelt, var det en komfortabel oplevelse at sidde bag rattet i Mercedes-Benz Sprinter. Bilen var overraskende letkørt, med en, relativt set, kort venderadius, hvilket gør den til en fornøjelse at køre i byen.

På trods af bilens store størrelse, så havde man altid en idé om, hvad man havde omkring sig, med de særdeles brugbare 360 graders kameraer. Jeg har tidligere kørt varevogn, og generelt ikke oplevet dårlig udsyn som et særlig stort problem. Efter at have prøvet at have bakkamera, samt kamera foran og på siderne af bilen, så ville jeg dog ikke undvære det igen i en varevogn. Det giver bare mulighed for bedre præcision ved parkering og tæt kørsel, mens det samtidig også reducere risikoen for skader og ulykker.

Komfortmæssigt var Mercedes-Benz Sprinter ganske udmærket. Man tænker ikke meget over bump og ujævnheder i vejen, men til gengæld må man vænne sig til støj fra motoren ved højere omdrejning – det vil altså sige ved højere motorvejshastigheder og accelerationer.

Brændstofforbrug

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI er opgivet til at køre 10,1 km/l. I løbet af vores uge bag rattet i den store kassevogn, opnåede vi et forbrug på 8,47 km/l, efter cirka 50% kørsel på motorvej og ellers 25% landevejskørsel og 25% bykørsel.

Kabinen i Mercedes-Benz Sprinter

Kabinen

Sætter man sig ind i kabinen i Mercedes-Benz Sprinter, så kan man forberede sig på en oplevelse, der er lidt udover det sædvanlige, når man sammenligner med andre varevogne. I hvert fald, når der er tale om testbilen her.

Den er udstyret med komfortable sæder, hvor førersædet er elektrisk justerbart, som i en personbil. Der er både sædevarme og ratvarme, aircondition og relativt lækre materialer.

Rattet er en behagelig størrelse, som er godt at holde om ved længere køreture, så det er gode nyheder til dig der er kurer eller dig, der kører frem og tilbage mellem landsdele et par gange om ugen.

Kabineplads

Der er ganske udmærket med plads i kabinen i Mercedes-Benz Sprinter. Naturligt nok, så har en eventuel passager i midten af bilen knap så meget benplads, som føreren og den yderste passager, men generelt kan man sidde ganske behageligt – også på længere ture.

En enkel ting, som man godt kan finde en anelse irriterende er, at de to passagersæder ikke kan justeres i siddeposition, så man er ret bundet til en meget ret stilling under hele turen. Og det ville være fint, hvis det for eksempel var fordi, at der er opbevaringsplads under sæderne, og at de derfor ikke kunne rykkes. Men det er der ikke.

Opbevaringsplads

For i modsætning til nogle konkurrenter, så er testbilen ikke udstyret med opbevaringsplads under passagersæderne. Nuvel, man kan slå sæderne op, og dermed få adgang til rummet under sæderne, men de er tydeligvis ikke tiltænkt til opbevaringsbrug. Ej heller kan den midterste sæderyg slås ned, så man kan spise frokost i bilen.

Til gengæld er der opbevaringsplads næsten overalt i resten af kabinen. For eksempel er der i alt 8 kopholdere, et rum med 2 USB-C indgange, masser af opbevaring over forruden, store opbevaringsrum foran rattet og foran den midterste passager, samt nogle dørlommer i en ganske udmærket størrelse.

Overordnet set, har man rigeligt plads til at have alt, hvad behøver med sig – lige fra kaffen til iPad’en. Men frokosten må man spise et andet sted.

Lastrum

Lastrummet i testbilen er 10,3 kubikmeter, må laste op til 1.114 kilo, og er udmærket udnyttet. Som nævnt tidligere, er den Mercedes-Benz Sprinter, som vi har testet, en høj udgave. Hvor det i nogle biler betyder, at man har det ekstra opbevaringsrum i lastrummet over kabinen, så har det i testbilen blot betydet højere til loftet i kabinen, og dermed er det ikke en optimal udnyttelse af pladsen. Prøv dog at forhør din forhandler om, hvorvidt det er en mulighed at få lavet det sådan, at den ekstra højde over kabinen, kan blive til en “hylde” i lastrummet.

Mens der er godt med plads i lastrummet, og rigelig med steder, hvor man kan fæstne ting til, så skal du være opmærksom på 2 ting.

  1. Hjulkasserne rager en del op i lastrummet, så hvis du har brug for at køre med paller eller lignende, så skal du være opmærksom på, at du ikke kan udnytte pladsen fuldt ud.
  2. Lastrummet er højt. Jeg ville blive jævnt træt af at skulle stige op og ned i lastrummet til daglig uden et trinbræt. Gulvet i lastrummet rager nemlig cirka 66 cm op over jorden, og dermed skal man nærmest kravle op i bilen – og det kommer man ikke til, hvis man bærer på tunge ting.
    1. Til gengæld, så er der en lille nedsænkning i gulvet, når man går ind ad sidedøren. Det er en anelse nemmere at komme ind den vej, men alt efter formål med den pågældende Mercedes-Benz Sprinter giver det ikke nødvendigvis mening.

Bagdørene til lastrummet kan åbnes helt op, så de kommer om på siden af bilen, og dermed ikke blokerer mere end nødvendigt.

Personen på billederne er 167 centimeter høj og har en knæhøjde på 46 centimeter.

Infotainmentsystem (Mercedes PRO)

Den Mercedes-Benz Sprinter, som vi testede, er udstyret med det nyeste Mercedes-Benz infotainmentsystem, som også sidder i den nye Mercedes-Benz B-klasse. Desværre, er det ikke en gennemgående skærm, som vi havde håbet, men derimod digital instrumentering og så en aflang skærm i midterkonsollen.

Mens det ikke nødvendigvis er udført så kønt, som man kunne have håbet. Og mens, det havde været mere praktisk, hvis infotainmentskærmen havde været placeret tættere på føreren, så er det en ganske udmærket system. Som i øvrigt samarbejder med Mercedes PRO flådestyringssystem.

Dette system kan du bruge til at styre din flåde af biler, hvad end det er varevogne til dine håndværkere, dine kurere rundt omkring i landet, eller noget tredje. Med Mercedes PRO, kan du holde styr på dem alle. Du kan se deres placering, du kan se status på bilens kilometertal, eventuelle advarsler, samt, hvornår det er tid til service. Du kan endda automatisk indhente et tilbud og arrangere en tid hos dit Mercedes værksted.

Derudover, kan dine chauffører og medarbejdere også hente Mercedes PRO til deres telefon, hvor du kan skrive til dem, sende dem adresser og opgaver, samt, hvor de kan fører kørebog. På den måde, har du altid styr på hvilke kilometer, der er kørt i erhvervsmæssigt øjemed, samt hvilke kilometer, der er kørt privat.

Af andre funktioner kan blandt andet nævnes muligheden for at styre bilen fra telefonen, altså aktivere klimaanlæg, fyr, og så videre, inden man går ud i bilen. Derudover, kan du som flådestyringsansvarlig også se, hvor effektivt og økonomisk dine chauffører kører, og dermed bruge dataen til for eksempel at iværksætte konkurrence, hvor de mest økonomiske billister belønnes.

Mercedes PRO er stadig i et udviklingsstadie, men vi er oprigtigt imponerede over mulighederne med systemet, og kan kun anbefale det, hvis man råder over en større flåde af Mercedes biler.

Resten af infotainmentsystemet i Mercedes-Benz Sprinter fungerer ganske udmærket. Navigationen er fin, og opdateret, der er god forbindelse til alle de radiokanaler man behøver, Bluetooth forbinder bare med det samme, og alt er generelt velfungerende og pænt at se på.

Sikkerhed i Mercedes-Benz Sprinter

Sikkerhedsudstyr

Som du måske opfangede i starten af vores Mercedes-Benz Sprinter anmeldelse, så bestod en stor del af ekstraudstyrslisten af sikkerhedudstyr. Det gjaldt for eksempel:

  • Blindvinkelassistent
  • Vejskilteassistent
  • Aktiv vognbaneassistent
  • 360 graders kamera
  • Tågelygter m. kurve
  • Fjernlysassistent
  • LED lygter

Derudover, kommer Mercedes-Benz Sprinter også med enkelte sikkerhedselementer på standardudstyrslisten. De tæller blandt andet regnsensor, sidevindsassistent og bremseassistent.

Vi var virkelig godt tilfredse med bilens 360 graders kamera, og kan kun anbefale, at man bruger de 10.000 kroner, som det koster at få installeret. De penge er hurtigt tjent hjem i undgåede værkstedsregninger. Det fungerer hammergodt, og giver virkelig muligheden for at manøvre rundt på små steder.

Derudover, skal Mercedes-Benz Sprinter også have ros for sin sidevindsassistent. På trods af bilens store overflader, og at vi kørte rundt i den uden last, så mærkede vi ikke meget til hårde sidevinde – ikke engang, når man passerede bropillerne på Storebæltsbroen.

Konklusion

Nu beskæftiger vi os primært med personbiler her på Bilbloggen.dk, men overordnet set, så er vi ganske imponerede over Mercedes-Benz Sprinter. Den kører ganske udmærket og komfortabelt, den er letkørt og man kan sagtens navigere den inde i byen, uden de store problemer.

Der er masser af muligheder for motorkombinationer, udstyr, længde- og højdesammensætninger og mere. Kombineret med Mercedes PRO flådestyringssystemet, er vi nået frem til at Mercedes-Benz Sprinter er en rigtig fin løsning til dig, der er på udkig efter en ny varevogn, der gerne må udstråle seriøsitet, og samtidig er praktisk.

Så er det da også et plus, at dine ansatte samtidig kan få en komfortabel oplevelse undervejs.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler