Test: Porsche 911 Carrera S 2020



Der er næppe nogen Porsche, der er mere ikonisk end Porsche 911. Mennesker verden over kender til den unikke sportsvogn, ligegyldig om de er bilentusiaster eller ej. Og nu er der så kommet en ny generation med betegnelsen Porsche 911 922.

Sidst vi kørte Porsche var tilbage i efteråret. Her sad vi bag rattet i en vild og meget grøn Porsche 718 Boxster GTS. Det var en blandet fornøjelse, da vi på den ene side knuselskede dens hardcore køreegenskaber, men på den anden side, næsten blev dårlige af at køre i den, og dermed ikke helt syntes, at den var gangbar som hverdagsbil.

Men oplevelsen er en anden i den nyeste Porsche 911 Carrera S. Her får du fede køreegenskaber, god lyd og tilpas meget komfort til og plads, til at du kan bruge den i hverdagen. Men det kan du læse meget mere om i vores Porsche 911 anmeldelse nedenfor.

Hvad koster en Porsche 911 Carrera S?

Først vil vi dog lige gennemgå prisen på sådan en ikonisk sportsvogn fra Tyskland. Det er, desværre, sådan at det ikke er billigt at køre Porsche 911. Faktisk, så koster testbilen, som du ser på billederne, det samme som en pompøs murermestervilla: 2.813.065 kroner. Det kan blandt andet tilskrives ekstraudstyrslisten, som rummer på ubehageligt dyre overraskelser.

For Porsche 911 starter nemlig “allerede” ved 2.251.910 kroner, men med lidt ekstraudstyr som følgende, stiger prisen hurtigt.

  • Truffle Brown læderinteriør: 106.925 kroner
  • Sportsudstødningssystem (nødvendigt!): 51.565 kroner
  • Elektrisk soltag: 33.431 kroner
  • LED Matrix forlygter: 57.431 kroner
  • Adaptiv fartpilot: 33.662 kroner
  • BOSE lydsystem: 28.000 kroner
  • Adaptive elektrisk indstilbare spoortssæder: 64.765 kroner

Ja, du forstår vist pointen. Samlet set har den Porsche 911 Carrera S, som vi testede, ekstraudstyr for 561.155 kroner. Hvis du vil nørde med hele udstyrslisten, kan du finde den lige her.

Og hvis du vil designe din egen Porsche 911 Carrera S, så kan du gøre det på Porsches egen hjemmeside.

Hvordan kører Porsche 911 Carrera S?

Ydeevne

Når du først har betalt prisen for en Porsche 911, så kan du godt forberede dig på en oplevelse, som du ikke får mange andre steder. Den accellerer så hurtigt, at det kan få en Tesla til at blegne. Mens det måske ikke er fantastisk for miljøet, så varmer det alligevel mit hjerte en smule, at der endnu er hurtige sportsvogne med vilde benzinmotorer.

Nok om følelser. Den nye Porsche 911 er drevet af en 6-cylindret 3,0-liters motor med 450 hestekræfter og 331 KkW. Den går, i teorien, fra 0-100 km/t på blot 3,7 sekunder, fra 0-160 km/t på 8,1 sekunder og fra 80-120 km/t på sølle 2,2 sekunder. Med lidt god vilje og en racerbane eller tysk asfalt under bilen, kan man nå hele 308 km/t, inden Porsche 911 Carrera S takker af.

Vi forsøgte os med launch control, som i øvrigt er utroligt nemt at aktivere, og gik fra 0-100 km/t på blot 3,58 sekunder. Altså 0,12 sekunder hurtigere end opgivet – det skal man vist ikke klage over.

Aktivér launch control i Porsche 911 Carrera S ved at sætte bilen i Sport Plus, have venstre fod på bremsen, samtidig med at du trykker speederen i bund. Når du får besked om at launch control er aktiveret, slip da bremsen.

Som en rigtig sportsvogn, er Porsche 911 selvfølgelig baghjulstrukken, og så har den nye Porsche 911 Carrera S også en 8-trins automatgearkasse, som er særdeles velfungerende.

Kørsel og komfort

Som det bør forventes af en sportsvogn til flere millioner, så kører Porsche 911 rigtig godt. Man har altid en god fornemmelse af hvor hjulene er, man har altid det vejgreb som man behøver – og når man sætter den i Sport Plus, så har man den livlige bagende, som kan give de vildeste adrenalinkick.

Og det bedste af det hele? Det sker alt sammen, mens du sidder komfortabelt i et behageligt lædersæde, med sidestøtte til både lår og overkrop. Chassiet og affjedringen ændrer sig alt efter om du kører i sportstilstand eller normal tilstand, men fælles for dem begge er, at på intet tidspunkt er affjedringen så hård, at du føler, at din rygsøjle knækker sammen hver gang du kører over en ujævnhed i vejen.

Her får du altså sportslige køreegenskaber i behagelige omgivelser – og du kan justere på alt fra udstødning og spoiler, til chassiets opsætning og motorens reaktionstid. Sidstnævnte kan ændres med et klik på en fysisk knap, men resten må klares via touchskærmen i midterkonsollen. Hvilket er en anelse ærgerligt, man kommer hurtigt til at savne en fysisk knap, så man hurtigt kan slå sportsudstødning til, når man kører i normal køretilstand.

Men udover manglen på en “kikkertknap” til udstødningen, så byder Porsche 911 på det, der for os er den perfekte blanding af komfort og dynamik. Dermed er den nye Porsche 911 langt mere anbefalelsesværdigt til hverdagsbrug, end den Porsche 718 Boxster GTS, som vi tidligere har testet.

Brændstofforbrug

Når man køber en bil, der koster mere end de fleste parcelhuse, så er brændstoføkonomi nok ikke den største bekymring. Men lad os for en god ordens skyld gennemgå det under alle omstændigheder.

Porsche 911 er, i testudgaven, opgivet til at køre 9,6 kilometer på literen. I løbet af den tid, som vi brugt bag rattet i selvsamme vogn, kan vi rapportere om et brændstofforbrug på 8,54 km/l. Det er faktisk ganske respektabelt, når man kigger på de utallige hurtige accelerationer og meget uøkonomiske gearskift, som vores Porsche 911 blev udsat for i låneperioden.

Vi kørte omtrent 250 kilometer, med en god blanding af motorvej, landevej og bykørsel. Kører man meget landevej og motorvej, og knap så meget bykørsel, vil man sandsynligvis opleve et lavere forbrug, mens meget bykørsel med stop og start hele tiden, sandsynligvis vil resultere i et højere forbrug i Porsche 911.

Kabinen i Porsche 911 Carrera S

Når du sætter dig ind i Porshce 911 er det en behagelig oplevelse. Den har et klassisk Porsche-design, og testmodellen er udstyret med en flot brun læderkabine. Hvilket er heldigt, for det er ikke sikkert, at du nogensinde kommer ud af bilen igen.

På trods af, at testbilens forsæder kører tilbage, når bilen slukkes, så hjælper det ikke på det faktum, at du sidder cirka 30 centimeter over jorden, og dermed har meget langt op, når du skal ud af bilen igen. Nu er jeg en ung og, til tider, frisk gut på 21 år, og jeg klagede mig noget, når det var tid til at stå ud af bilen – og det var altså ikke kun fordi, at jeg uden tvivl foretrækker at køre rundt i en Porsche 911 end at lave så meget andet.

Som det kan forventes, så er der brugt lækre materialer i hele kabinen. Stort set alt, som dit øje falder på, og det det ikke falder på, er beklædt med blødt brunt læder eller stof. Knapperne er ikke billig plastik, men er derimod udført i lækre materialer, som man for ikke finder i for eksempel en Renault.

Kabineplads

En Porsche 911 kommer med bagsæder. Men inden du lover guld og grønne skove til din ægtefælle, så læs lige med. For mens bagsæderne er praktiske nok, så længe du har børn, der sidder i autostol, så er de praktisk talt ubrugeligt til al anden menneskelig transport. Medmindre du naturligvis regelmæssig kører rundt med et benløst barn på bagsædet.

Det er nemlig sådan, at der højst er et par centimeter mellem bagsædet og forsæderyggen, når jeg kører bilen. Jeg er 180 centimeter høj, og sidder en anelse langt fra pedalerne, hvis man skal tro min kæreste. Når hun kører bilen, foregår det lidt tættere på rattet, og jeg kan dermed lige akkurat få plads til mine ben, så længe de sidder spredt ud til hver side.

Heldigvis, er der dog faktisk ganske udmærket med plads til ens fødder under forsædet. Så når først man har fået kæmpet sig om på bagsædet, og fået bakset fødderne ned på plads, så har de det da i det mindste komfortabelt nok.

Til gengæld må hovedet og nakken lide. Som 1 meter og 80 centimer, skal jeg enten læne hovedet så langt tilbage, at jeg kigger op af bagruden – eller også skal jeg holde mit hoved i en 90 graders vinkel under hele kørslen, hvilket, som bekendt, kan være ganske ubehageligt. Sidder man bag en mindre person på 1 meter og 60 centimer, kan man lidt bedre være på bagsædet.

Godt, at det er mig der har nøgler til bilen, og dermed mig der har førsteret til at sidde bag rattet… Heldigvis kan bagsæderyggene ligges ned, og dermed kan man lige pludselig få noget, der ligner et bagagerum bagtil.

Konklusionen må være, at bagsædet er for børn og bagage. Voksne mennesker må købe deres egen Porsche 911, hvis de vil med ud og køre.

Opbevaringsplads

En lille bil (altså en lille kabine) har ikke ret meget opbevaringsplads. I hvert fald ikke, når der står Porsche 911 på bagenden. Men, der er alligevel nok til at klare sig.

I midterkonsollen har man én kopholder. Som er rigtig fin, men som også er placeret sådan, at hvis man nusser sidepassagerens lår, og lige pludselig skal have fat i rattet, så får man hurtigt slået armen ind i den kop, der nu måtte stå i kopholderen. Bag ved kopholderen er et armlæn, og under armlænet finder man et lille rum, der ikke er mere et par centimeter højt. Her kan man finde 2 USB-indgange, en trådløs oplader og lignende – og dermed er det et udmærket opbevaringssted for din telefon, nøgler og lignende småting, som for eksempel en intermistisk parkeringsskive, i form af kuglepen på et lommetørklæde, fordi din Porsche 911 naturligvis ikke er udstyret med en parkeringsskive.

Man har også et handskerum med en udmærket størrelse – her er plads til manual, et par vandflasker, en pose slik eller lignende. Det samme kan man cirka rumme i dørlommerne, som er i hver side af bilen. De er ikke så brede, men der er altså plads til en halv liters vandflaske, samt diverse småting.

Passageren på passagersædet skal naturligvis ikke gå tørstig hjem, så Porsche har fikset en smart kopholder, som kan trækkes ud og gemmes væk igen. Det foregår ved at åbne handskerummet, hive i kanten af kopholderen, som ellers er integreret med resten af kabinen, for herefter at lukke handskerummet igen. Så har man en kopholder i højre side af bilen lige under sidespejlet – det er ikke nødvendigvis kønt, men det er en ganske udmærket udnyttelse af pladsen.

Der er derudover knager i forsædernes nakkestøtter, så man kan hænge sin jakke bag sædet.

Bagagerum

Da Porsche 911 har motoren liggende bag i bilen, i modsætning til langt de fleste almindelige biler, som har motoren liggende foran. Den skarpe læser vil kunne regne ud, at det betyder, at der ikke er plads til et baggagerum bagerst i bilen. Derfor har man et lille bagagerum forrest i bilen, hvor man kan faktisk har ganske udmærket med plads. Nuvel, du får ikke plads til en barnevogn, men en kabinekuffert, en rygsæk og et par indkøbsposer kan, med lidt god vilje, klemmes ned i det lille bagagerum på 132 liter.

Derudover har man, som vi nævnte tidligere, også lidt opbevaringsplads bagerst i kabinen. Normalt er det et lille plateau bag bagsæderne, hvor man kan fralægge småting. Hvis man lægger bagsæderne ned, så udvides pladsen en smule – både i bredde og højde. Dermed, kan man også få plads til en weekendtaske eller lignende.

Infotainmentsystem

Jeg klagede en anelse over infotainmentsystemet, især navigationssystemet, i Porsche 718 Boxster GTS for et års tid siden. Men i den nye Porsche 911 fungerer alt stort set som det skal. Bortset fra et par enkelte missere i forhold til ensrettede gader og lyskryds, der er blevet til rundkørsler, så er der ingen problemer med navigationen i Porsche 911.

Resten af infotainmentsystemet er også rimelig lækkert. Det er en 10 tommer skærm med flot farvegengivelse og tilpas meget i skygge, så der er ingen problemer med genskær. Layoutet er intuitivt og nemt at bruge, og jeg er generelt ganske positivt overrasket.

Instrumentbrættet i Porsche 911 er kurvet, hvilket ser godt ud, og i bund og grund også er praktisk nok. Man har dog valgt at placere omdrejningstælleren i midten, hvilket er der, man normalt har sin digitale skærm. Det betyder, at ting som navigation, brændstofniveau, og lignende nu ryger ud til højre på instrumentbrættet. Det fungerer fint, men hvis man har rattet placeret som jeg har, så kommer det hurtigt til at blokerer for de informationer, der er yderst på hver side af instrumentbrættet – hvilket jo så desværre er navigationen.

Men så er det heller ikke et større problem, for jeg er på det hold, der synes, at Porsche skal holde fast i sine traditioner – og en af disse er omdrejningstælleren i midten af instrumentbrættet. Hvis jeg har brug for at kigge på navigationen, kan jeg trods alt blot kigge over på skærmen i midterkonsollen, som jeg gør i så mange andre biler.

Sikkerhed i Porsche 911 Carrera S

Porsche 911 er som standard udstyret med følgende sikkerhedsudstyr:

  • Full-size airbags for fører og passager
  • Porsche Side Impact Protection System (POSIP), som inkluderer beskyttelseszoner i døre, integrerede Thorax-airbags i forsæderne samt hovedairbags til fører og forsædepassager
  • 4 stk. 3-punkts sikkerhedsseler
  • Selestrammere ved alle seler
  • ISOFIX-beslag i bagsæder, inkl. Top-Tether beslag (Top-Tether kun ved Coupé-modeller)
  • Europæisk automatisk nødopkaldssystem eCall
  • Warn- & Brakeassist med integreret frontkamera

Som man måske kan se, så er det begrænset hvor meget, der reelt set er udover det forventelige. Derfor, kan det være nødvendigt at tilkøbe ekstra sikkerhedsudstyr. Det har man gjort på den den Porsche 911 testbil, som du ser på billederne i anmeldelsen her, og derfor er den udstyret med følgende:

  • Adaptiv fartpilot med Porsche Active Safe (SAF)
  • ParkAssist (for og bag) med bakkamera (parkeringssensorer)
  • Automatisk nedblændelige spejle med regnsensor
  • Vognbaneassistent
  • Skiltegenkendelse
  • LED Matrix forlygter inkl. PDLS Plus
  • Vognbaneskifteassistent

Til en samlet pris á 151.978 kroner. Er det hele nødvendigt? Nej. Er det rart at have? Ja. Man skal altså være indstillet på, at det kan være en god idé at sætte små 100.000 kroner af til sikkerhedsudstyr, når man køber Porsche 911 Carrera S.

Generelt virkede alt som det skulle, og en af funktioner fungerede virkelig til UG. Adaptiv fartpilot er ikke noget, som jeg traditionelt set er stor fan af. Men i den nye Porsche 911 fungerede det bare. Der var ingen hårde opbremsninger, der var ingen unødvendigt hurtige accelerationer, afstanden til forankørende var acceptabel, og det hele fungerede så godt, at jeg ikke tænkte over at det var der. Det er en kæmpe ros herfra, og det er næsten værd at købe bilen udelukkende derfor.

Mens sensorer, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent fungerede godt, så er jeg knap så imponeret over bakkameraet. Billedet var middelmådig kvalitet, og proportioner var en anelse forvrænget. Kameraet kunne vise, at man var lige på nippet af at bakke ind i bil, mens der i realiteten var tæt på 1 meter mellem Porschen 911 og den pågældende bil.

EuroNCAPs sikkerhedstest

Porsche 911 er ikke blevet testet af EuroNCAP, og vi kan derfor ikke rapporterer om dens sikkerhedscore. Hvad vi derimod kan fortælle, er at Porsche er ejet af Volkswagen-koncernen, som generelt producerer biler, der klarer sig ganske udmærket i sikkerhedstests. Dermed, er det også forventeligt, at Porsche 911 er ganske sikker.

Som vi gennemgik ovenfor, så fungerer dens sikkerhedssystemer ganske udmærket – og bedre end i de fleste andre biler.

Konklusion

Porsche 911 er på mange måder en perfekte sportsvogn. Den har en god kombination af komfort og ydeevne, samt tilpas meget blikfang til, at alle vender sig om, når de ser den på gaden. Udstødningssystemet i testbilen er urimeligt godt, og der er intet, der kan give et smil på læben, som en god, dyb og brummende udstødning.

For at være helt ærlig, så er prisen det eneste, der reelt set taler imod en Porsche 911 (udover manglen på bagsædeplads). For 2,8 millioner kroner for en Porsche 911, udstyret på niveau med testbilen, så er det virkelig en fornøjelse for de få. Og selv hvis man har pengene, giver det så mening at bruge dem på en bil?

Det fornuftige svar er nej. Det har aldrig, og kommer aldrig til at give mening, at bruge små 3 millioner kroner på en bil. Men heldigvis er vi ikke fornuftige mennesker – vi er drevet af følelser, og det er de følelser, der giver plads til, at der kan eksistere biler som Porsche 911.

Havde jeg pengene, da jeg afleverede den nye Porsche 911, så havde jeg købt den på stedet – og det havde du nok også. Så spar dig selv for 2,8 millioner kroner, og undlad en prøvetur.

Total
0
Shares
1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler