Renault Austral overtager pladsen for Renault Kadjar, som franskmændenes bud på en SUV, der kan konkurrere med Nissan Qashqai, KIA Sportage, Hyundai Tucson, m.fl.
Der er ingen tvivl om, at de kan være det endelige produkt bekendt, men alligevel udebliver SUV’ens succes. Svaret skal findes under motorhjelmen, hvor du kun finder en benzinmotor med et mildhybridsystem.
Det kan afskrække mange, men er du ikke hoppet på elvognen endnu, er der ingen tvivl om, at Renault Austral er et knivskarpt køb. Læs med videre her i denne anmeldelse for at blive klogere på, hvad du kan forvente dig af Qashqai-konkurrenten.
Hvad koster Renault Austral?
Renault Austral koster 374.900 kroner.
Så simpelt kan det siges. Her er ikke alverdens af udstyrs- og motorvarianter at vælge i mellem. Det eneste du kan gøre for at tvinge prisen op, er at tilkøbe ekstraudstyr. Her har du i alt fem forskellige muligheder:
Pakke | Ekstraudstyr | Pris |
---|---|---|
Pack Safety | Nødbremse (bagudrettet sensor), blindvinkeladvarsel, occupant safety exit | 7.000 kr. |
Pack Premium City (kræver Pack Safety) | 360-graders kamera, autoparkering, elektrisk foldbare og opvarmede sidespejle med hukommelse) | 13.500 kr. |
Pack Look | Fast panoramaglastag, tagrælinger | 10.500 kr. |
Elektrisk bagklap | Elektrisk bagklap m. automatisk lås | 5.000 kr. |
Reservehjul | Reservehjul | 2.500 kr. |
Nåh ja, du kan selvfølgelig også betale for at få din nye SUV i en anden farve end hvid, der er standard. I skrivende stund kan man få Renault Austral i følgende farver:
- Hvid Solid (almindelig lak): 0 kr.
- Sort Metallic (metallak): 8.500 kr.
- Grå Schiste (metallak): 8.500 kr.
- Hvid Solid (almindelig lak med sort tag): 8.500 kr.
- Rød Flamme (speciel metallak): 12.500 kr.
- Hvid Nacre (speciel metallak): 12.500 kr.
- Blå Iron (speciel metallak): 12.500 kr.
- Grå Schiste (metallak med sort tag): 17.000 kr.
- Rød Flamme (metallak med sort tag): 17.000 kr.
- Hvid Nacre (metallak med sort tag): 17.000 kr.
- Blå Iron (metallak med sort tag): 17.000 kr.
Det betyder, at hvis du vælger alle de dyreste krydser, er maksprisen 430.490 kroner for en ny Renault Austral. Dermed er bilen på niveau med eller billigere end samtlige konkurrenter.
Standardudstyr i Renault Austral
Listen af standardudstyr er lang, som den relativ korte ekstraudstyrsliste afslører. Jeg har plukket bemærkelsesværdigt udstyr her, men den fulde liste kan findes på Renaults hjemmeside.
- 12,3-tommer digitalt instrumentbræt og 12-tommer infotainmentskærm med Google-system (Google Maps, Google Assistant og Google Play)
- Apple CarPlay & Android Auto
- Trådløs telefonoplader
- LED-for- og baglygter
- Adaptiv fartpilot
- Bakkamera
- El-justerbart førersæde med massage
- 2-zoners klimaanlæg
- Varme i rat og forsæder
- 19-tommer alufælge
- Opvarmet forrude
- Automatisk udfoldeligt anhængertræk
Testbilens udstyr og pris
Inden, at vi for alvor tager hul på min Renault Austral anmeldelse, får du for gennemsigtighedens skyld her en oversigt over testbilens udstyr og pris.
Bilen er en Renault Austral Techno med en fra-pris på 374.900 kroner. Udover standardudstyret er anmeldelsen her baseret på en bil med Pack Look-pakken til 10.500 kroner. Derudover er der brugt 17.000 kroner på metallakken ”Hvid Nacre” med sort tag.
Totalprisen for testbilen løber således op i 402.400 kr.
Hvordan kører Renault Austral?
I andre danske anmeldelse har Renault Austral fået hug for sin CVT-gearkasse, der angiveligt skulle gøre køreoplevelsen både tøvende og rykkende. Det er dog et billede, som jeg har svært ved at genkende.
Jovist, det er ingen sportsvogn, men afhængigt af den valgte køremode (komfort, ECO og sport), oplevede jeg speederresponsen som værende god. Uanset køreindstillinger, var gearskiftene behagelige og uden ryk i bilen, som ellers beskrevet af andre anmeldere.
Generelt er jeg faktisk positivt overrasket over køreoplevelsen i Renault Austral. En kombination af en fornuftig affjedring, en, for klassen, meget stille kabine og behagelige gearskift efterlod mig med indtrykket af at køre en komfortabel bil i en klasse over den, som jeg ellers normalt ville placere Renault i.
Ydeevne
En vigtig del af komfortabel kørsel er også, at man har motorkraft til rådighed, når det behøves. Med sin 1,3-liters motor kunne man fristes til at tro, at Renault Austral kom til kort på den front.
Men de 158 hestekræfter og fire cylindre assisteret af et mildhybridssystem på 12V er åbenbart nok til, at der er kraft nok til hurtige overhalinger og andre situationer, hvor der er behov for, at bilen flytter sig, når der trykkes på speederen.
Renault Austral kommer som standard med et automatisk udfoldeligt anhængertræk, og bilen på at trække 1.800 kilo med bremser og 750 uden. Jeg havde en trailer på krogen med fuldt læs uden problemer, men jeg forestiller mig, at 1.800 kilo kan mærkes.
Brændstofforbrug
Renault Austral er opgivet til at køre 16,1 km/l ved blandet kørsel efter WLTP-metoden. Det er vist lidt et langstræk, medmindre du primært kører landevej uden den store trafik.
Jeg oplevede i hvert fald generelt et højere forbrug end det opgivne i løbet af min Renault Austral test:
Kørselstype | Brændstofforbrug |
---|---|
Bykørsel | 11,36 km/l |
Landevejskørsel | 19,23 km/l |
Motorvejskørsel | 15,63 km/l |
Kabinen i Renault Austral
Kvaliteten af materialer er i orden gennem det meste af kabinen i Austral, og der er ikke mange steder, hvor man får oplevelsen af, at Renault er hoppet over, hvor gærdet var lavest.
Det gælder også for sæderne, som man sidder godt i – både for og bag – og den generelle rummelighed. Lige netop rummeligheden er da også hjulpet på vej af glastaget, der giver masser af lys i kabinen.
På bagsædet har jeg lige knap 20 centimeter fra mine knæ til ryggen af førersædet, når jeg ”sidder bag mig selv” som 180 centimeter høj. Samtidig er der god plads til både fødder og hoved. Til gengæld bliver det nok en anelse trangt, hvis der skal sidde tre halvvoksne personer skulder og skulder på bagsæderne.
Opbevaringsplads
Der er fornuftigt med opbevaringsplads i Renault Austral. Hvis vi bliver på bagsædet, så har de to kopholdere i ryggen af midtersædet, hvis denne lægges ned. Dertil kommer lommer i god størrelse i begge bagdøre, samt et net på ryggen af hvert forsæde, som også har plads til lidt snacks, en tablet eller et vejkort (for dem, der stadig bruger sådanne).
På forsæderne er der endnu større lommer i dørene, samt et handskerum i en god størrelse, og som ikke er fyldt af en brugermanual, da denne ligger på infotainmentsystemet. Under midterarmlænet er et mindre opbevaringsrum og foran det, er midterkonsollen med endnu et opbevaringsrum, samt to kopholdere og fralægningsplads.
I loftet ved bakspejlet er der en udklappelig brilleholder – lige ved siden af loftslyset, som i testbilen levede sit eget liv. Det havde det med at tænde af egen fri vilje i tide og utide. Heldigvis er det placeret sådan, at det ikke er generende for udsynet gennem spejlet, men alligevel irriterende i længden.
Bagagerum
Bagagerummet har en fornuftig størrelse (rummelighed på 487 liter), men hvis du har tænkt dig at købe et PAX-skab i IKEA, er du bedre tjent med at udnytte anhængertrækket og hente det i en trailer. Her er pakkerne nemlig for store til at være i bagagerummet – også selvom sæderne er lagt ned (rummelighed 1.525 liter).
Sæderne kan kun nedfældes fra bagagerummet via håndtag i hver side. Jeg er generelt fortaler for, når det er en mulighed, men jeg savner muligheden for, at man også kunne lægge bagsæderne ned uden at skulle om i bagagerummet.
Når sæderne er lagt ned, er bagagerumsgulvet ikke fladt. I stedet er der en højdeforskel på omtrent 10 centimeter mellem det regulære bagagerum og ryggen af de nedfældede sæder. Det gør det en anelse besværligt at læsse bilen bagfra, da ting skal løftes op over niveauforskellen.
Det skulle vise sig, at selealarmerne ikke slår fra, når bagsæderne lægges ned. Det vil sige, at hvis du, ligesom jeg, læssede halvtunge ting ovenpå de nedfældede bagsæder, er der en risiko for, at du kommer til at skulle lytte til en insisterende selealarm i de første par minutters kørsel indtil den slår fra.
Infotainmentsystem
Infotainmentsystemet i Renault Austral er lige præcis det, jeg altid har drømt om og været fortaler for. I mange år troede Renault (og alle andre bilfabrikanter), at de var softwareudviklere og lavede deres egne (ofte dårlige) infotainmentsystemer.
Disse dage er heldigvis passé, og i dag kommer Renault Austral med et Google-drevet system komplet med Google Maps, Google Assistant og Google Play. Det spiller 100 procent, og øger brugeroplevelsen gevaldigt.
Derudover kommer bilen også som standard med trådløst Apple CarPlay og Android Auto. Som iPhone-bruger har jeg kun testet førnævnte, og det virker også bare hver gang. Kombineret med trådløs mobilopladning som standard, er der næsten helt styr på denne del af Renault Austral.
I virkeligheden mangler den kun, at Apple CarPlay og Android Auto også var integreret i det digitale instrumentbræt, så man kunne se navigationen herfra uden at skulle kigge på midterskærmen. Det gør dog heldigvis ikke så meget, når nu standardnavigationen, som er integreret i instrumentbrættet, er Google Maps.
Sikkerhed i Renault Austral
Nu roste jeg tidligere Renault Austral for den lange standardudstyrsliste, men det er ikke ubetinget positivt. For i modsætning til andre bilfabrikanter, har man hos Renault valgt, at det er sikkerhedsudstyr, der kan tilkøbes fremfor komfortudstyr.
Det vil sige, at du skal betale ekstra, hvis du vil have fuldt hus på sikkerhedsudstyr. Når det så er sagt, så får du som standard adaptiv fartpilot, skiltegenkendelse, vognbaneassistent, bakkamera, parkeringssensorer hele vejen rundt, m.m.
Særligt den adaptive fartpilot og p-sensorerne fungerer upåklageligt, mens bakkameraet er i en nærmest uhyggelig lav opløsning taget 2024 i betragtning. Samtidig er det eksponeret for regn og skidt, hvilket betyder, at det til tider skal rengøres.
Skiltegenkendelsen var dog i virkeligheden den mest skuffende oplevelse. Den kan uden problemer genkende fartskilte med tal på og med et klik på en knap, kan du tilpasse fartpiloten dertil.
Der hvor filmen knækker er, når skiltene ikke har tal på. Det kan eksempelvis være, når man kører ind i en byzone eller hvis en zone med fartgrænse ophører. Så ved systemet nemlig ikke, hvad der så gælder. Ærgerligt, fordi andre fabrikanter har formået at kode det ind.
EURONCAPs sikkerhedstest
Renault Austral scorer fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest og klarer sig fornuftigt i tre ud af fire kategorier, mens beskyttelse af bløde trafikanter kniber en anelse. Se nedenstående tabel for opsummering af resultater:
Kategori | Score |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 88% |
Beskyttelse af børn i bilen | 83% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 69% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 87% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
Alt i alt er Renault Austral en bil, der har imponeret mig på langt de fleste fronter. Komforten er imponerende for prisen og det samme er udstyrslisten, og det er i virkeligheden kun et lidt sløjt brændstofforbrug og et halvfærdigt skiltegenkendelsessystem, der trækker ned.
Så hvorfor er den ikke mere populær? Det handler i høj grad om, at markedet for benzindrevne SUV’er i den prisklasse er i kraftig tilbagegang. For godt nok er der begejstring for Austral ude hos Renault-forhandlerne, men det er kun indtil det uundgåelige: ”Hvor langt kører den på en opladning?”-spørgsmål bliver stillet.
Men er du i markedet for en benzindrevet SUV til 375.000 – 400.000 kroner, går du ikke galt i byen med denne meget helstøbte Renault Austral, hvor du ikke behøver at bekymre dig om et kompliceret plug-in-hybrid-system eller en dieselmotor, der snart bliver ulovlig i storbyerne.
Fordele
- Høj komfort
- Stille kabine
- Masser af standardudstyr
- Lækre materialer
- God plads på bagsæder
- Velfungerende adaptiv fartpilot
- Meget brugervenligt infotainmentsystem
- Attraktiv pris
Ulemper
- Bakkamera i lav opløsning
- Kommer ikke som elbil
- Lændestøtte er svær at indstille
- Selealarm på bagsæde aktiveres, når sædet er lagt ned