Test: Renault Captur 2019

Renault Captur har aldrig helt været en bil, der faldt i min smag. Den var på en eller anden måde lidt for anonym og kedelig at se på. Men med introduktionen af den nye Renault Captur er det ikke længere tilfældet – det nye design har gjort vidundere for bilen, men spørgsmålet er, om Renault Captur kan mere end bare at se godt ud.

Det undersøger jeg i denne anmeldelse af Renault Captur, som uden tvivl er en af de mest populære biler fra den franske bilproducent – både herhjemme og i resten af Europa. Læs med og bliv klogere på alt fra priser og udstyr til ydeevne, komort, bagagerumsplads og sikkerhedsudstyr.

God fornøjelse!

Hvad koster Renault Captur?

Hvis du skal bag rattet i en Renault Captur, kommer det i skrivende stund til at koste dig et sted mellem 200.102 kroner og 267.903 kroner afhængig af, hvilken udstyrs- og motorvariant du vælger.

Hvis vi starter med motorvarianterne, så kan Renault Captur købes med tre forskellige benzinmotorer med henholdsvis 100 hestekræfter, 130 hestekræfter og 155 hestekræfter. Dertil kan den fås med to forskellige dieselmotorer, der yder henholdsvis 95 hestekræfter og 115 hestekræfter. Endelig kan den fås som en plug-in hybrid med en kombineret ydelse på 160 hestekræfter.

Der er to udstyrsvarianter; Zen og Intens. Førstnævnte er den billigste og dermed også den lavest udstyrede – dermed ikke sagt, at den ikke er fornuftigt udstyret. Du får nemlig alt det som du i realiteten behøver. Men Intens-varianten koster kun 20.000 kroner oveni startpriserne for hver motorvariant, og for de penge får du rigtig meget udstyr, der blandt andet tæller:

Hvis der er én ting jeg har lært i mine mere end 4 år som bilanmelder, så er det, at priser og udstyr ikke er en konstant faktor. Så i stedet for, at vi bruger mere tid på det her, så kan du altid gå ind på Renault Danmarks hjemmeside og hente de senest opdaterede prislister.

Så kan vi i stedet bruge tid på det interessante; denne Renault Captur anmeldelse.

Hvordan kører Renault Captur?

Ydeevne

De 155 hestekræfter i den testede Renault Captur er rigeligt til hverdagsbrug – faktisk vil jeg mene, at du godt kunne nøjes med den mindre 130 hestekræfters motor. Men med den store motor kommer du relativt hurtigt op på 100 km/t; det behøver nemlig ikke at tage mere end 8,6 sekunder – hvilket er hele 4,6 sekunder hurtigere end den mindste motorvariant.

Så hvis du gerne vil have lidt motorkraft, der kan sikre, at du ikke får problemer med at overhale på motorvejen, med at komme hurtigt væk fra farlige situationer eller lignende, så er du mere end rigeligt dækket ind med den største benzinmotor.

Til gengæld må jeg erkende, at den automatiske gearkasse ikke er helt optimal. Den skifter sådan set gear ganske behageligt, men den kan godt være lidt for lang tid om at skifte henholdsvis op og ned i gear. Det er især gældende ved hurtige accelerationer, hvor der kan gå lang tid efter du er stoppet med at accelerere inden bilen skifter op i gear.

Kørsel og komfort

Som mange af de lidt billigere biler i samme størrelse som Renault Captur, er kørekomforten udmærket, men så heller ikke mere end det. Ujævnheder i vejen og bump kan mærkes mere end i eksempelvis en Skoda KAMIQ eller en Mazda CX-30. Det bliver bedre, når man kommer op i hastighed, og hvis man holder sig til 17-tommers alufælge burde bilens affjedring være tilpas for de fleste.

Når det kommer til vind- og vejstøj, klarer Renault Captur det ganske godt. Man hører ikke meget til alt det, der foregår uden for bilens karosseri – og det er absolut med til at gøre komforten bedre. Det gør sig især gældende i Renault Captur med enten 130 hestekræfter eller 150 hestekræfter, mens den helt lille variant med 100 hestekræfter døjer med både støj og vibrationer fra motoren.

Styretøjet i Renault Captur er ganske let og nogenlunde præcist, når man kører i byen. Det er rart, for det gør det nemmere at færdes i de små gader og stræder. Kommer man op i hastighed, kan man i nogle tilfælde godt savne, at styretøjet bliver lidt mere tungt, men til gengæld føles det ikke som om bilen er ved at vælte i et skarpt sving, som det ellers godt kan være tilfældet i mange crossovers og SUV’er.

Brændstofforbrug

Renault Captur med den største benzinmotor, der yder 155 hestekræfter, er opgivet til at køre 16,1 km/l – om end ikke imponerende, så er det ganske almindeligt for klassen. I realiteten testede vi Renault Captur til i gennemsnit at køre 15,4 km/l med en god blanding af kørsel i både by, på landevej og på motorvej. En afvigelse på blot 0,7 km/l er sådan set ganske acceptabelt, og det er derfor ikke meget at sige til Renault Capturs brændstofforbrug.

Kabinen i Renault Captur

Kabinen i Renault Captur er som sådan en udmærket kvaltiet og nogenlunde flot, men der er også bare meget hårdt plastik rundt omkring. Når det så er sagt, så er de bløde overflader alligevel det blødere, end man oplever i andre biler i samme størrelse og fra dyrere mærker som eksempelvis Volkswagen og SEAT.

Hvis man overvejer Renault Captur, fordi man er på udkig efter en bil, hvor man kan komme lidt op i højden – så er det et fornfutigt valg. Kørepositionen er nemlig en fornuftig højde, der gør det muligt at bevare overblikket over trafikken, samt at man kan sætte sig ind i bilen i stedet for ned i den.

Kabineplads

Afhængigt af om man vælger soltag eller ej, er der fint med plads til hovedet i Renault Captur. Selv er jeg 1 meter og 80 centimeter høj, og jeg har ingen problemer med at sidde i førersædet – og man skal nok op på den anden side af 1 meter og 90 centimeter, før højden til loftet potentielt set kunne give udfordringer. Skulderplads og benplads er der masser af, og man har ingen fornemmelse af begrænset plads forrest i bilen.

På bagsædet er historien lidt en anden. Der er stadig fint med plads, og jeg kan godt sidde bag mig selv uden at støde knæene på forsædet foran mig – men så er der heller ikke meget mere plads at give af. Fordi Renault Capturs tag hælder en smule ud mod siderne, kan det godt skabe en lidt klaustrofobisk fornemmelse, hvis man er bare lidt højere end jeg er.

Man skal nok lokke med en god destination, hvis man vil klemme tre voksne om på bagsædet, om end det næsten-flade bagsædegulv giver en eventuel midterpassager lidt mere benplads end man ser i mange biler. Tre børn på bagsædet kan dog godt lade sig gøre, hvis ikke for alvor er nået ind i teenager-årene endnu.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen i Renault Captur er ganske udmærket. Der er et stort opbevaringsrum foran gearstangen og et endnu større under, hvis du kører i en udgave med automatgear. Dørlommerne er også en fornuftig størrelse, ligesom handskerummet også kan bruges til at gemme nogle af de ting væk, som du ikke skal bruge mens du kører. Du finder også et opbevaringsrum under midterarmlænet, om end der ikke er plads til meget deri.

Dørlommerne bagtil er mindre, men til gengæld er der lommer i ryggen af forsæderne, som trods alt giver ekstra opbevaringsplads til eksempelvis en tablet, et vejkort eller en sikkerhedsvest.

Bagagerum

Renault Captur har et bagagerum, der rummer 395 liter i alt og 1.334 liter, når bagsæderne er slået ned. De 395 liter er faktisk en ganske pæn størrelse, hvis man sammenligner med eksempelvis en lavbenet Mercedes-Benz A-Klasse eller en højbenet Skoda KAMIQ, som kun har 5 liter mere end Renault Captur. Der er ganske fint med plads, og man kan sagtens pakke til et par ugers bilferie og stadig have fire personer med i bilen.

Det er værd at nævne, at man kan justere gulvhøjden i bagagerummet, alt efter om man prioriterer at kunne løfte ting direkte ind i bagagerummet i stedet for ned i det, eller om man hellere vil have det ekstra bagagerumsplads. Justerer man gulvet til den øverste position får man også et fladt gulv, hvis bagsæderne lægges ned.

Infotainment

Når det kommer til infotainmentsystemet i midterkonsollen og det digitale instrumentbræt, så er Renault bare ikke helt den bilfabrikant, der er længst fremme i skoene. Designet kommer hurtigt til at virke en smule forældet, og funktionerne er ikke lige så mange som hos nogle af konkurrenterne. Men det fungerer – og det er trods alt det vigtigste.

Er man ikke meget til Renaults eget system, kan man i stedet gør brug af Apple CarPlay eller Android Auto. Begge systemer er velfungerende og er nemme at slutte til, hvis man har enten en Apple- eller Android-telefon.

Og så vil vi lige rose Renault for ikke at flytte kontrollen af klimaanlægget op på skærmen. For i modsætning til så mange andre nye biler, så kan man i Renault Captur fortsat styre temperaturen via en fysisk drejeknap – og det er altså guld værd, især i biler, hvor touchskærm og infotainmentsystem ikke er i den absolutte topklasse.

Sikkerhed i Renault Captur

Mens Renault Captur ikke er den bedst udstyrede bil i klassen, så klarer den det godt, når det kommer til sikkerhed. Ligegyldig om du vælger den billige eller den dyre udstyrsvariant, får du nemlig langt det meste sikkerhedsudstyr med som standard. Det gælder blandt andet:

Dertil er der mulighed for en række ekstra ”komfort”-sikkerhedssystemer, som eksempelvis automatisk parkeringsassistent, bakkamera og lignende.

EuroNCAP

Spørger man EuroNCAP, som er en europæisk organisation, der udfører sikkerhedstests af biler på det europæiske marked, så er Renault Captur en ganske sikker bil. Faktisk scorede den 5 ud af 5 stjerner, da den blev testet i 2019.

Resultater fra Renault Captur sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen96 procent
Beskyttelse af børn i bilen83 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter75 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer74 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Hvis du vil læse mere om sikkerhedstesten af Renault Captur, kan du gøre dette på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Ligesom sin mindre søsterbil Renault Clio, er Renault Captur en af de biler, som ikke efterlader det helt store indtryk på dig. Ikke fordi det er en dårlig bil, men fordi det er sådan en af de biler, som gør det hele fint uden at være den bedste til noget. Og det er sådan set helt okay.

For til gengæld får du en ganske veludstyret crossover med et fedt design til en særdeles fornuftig pris. Dertil kommer det, at den klarer sig godt i sikkerhedstests og har et rummeligt og ikke mindst fleksibelt bagagerum.


Exit mobile version