Med den seneste prisreduktion til 264.990 kroner er det intet under, at Renault Megane E- Tech var den mest solgte bil i Danmark i april. Her blev der i alt indregistreret 671 af slagsen, hvilket svarer til 4,4% af det totale salg af personbiler i april.
Men udover en attraktiv pris, hvad er det så, der gør Golf-klasseelbilen til en favorit? Det kigger jeg nærmere på her i denne Renault Megane E-Tech anmeldelse, hvor jeg gennemgår priser, udstyr, køreoplevelse, strømforbrug, opladning, komfort, bagagerumsplads og meget mere.
Hvad koster Renault Megane E-Tech?
Renault Megane E-Tech starter ved 264.990 kroner for den laveste udstyrsvariant, Evolution. Derudover kan den mellemste udstyrsvariant, Techno, købes fra 299.990 kroner og den højeste, Iconic, fra 319.990 kroner.
Bemærk, at den billigste udgave har et 40 kWh-batteri og en mindre kraftfuld motor, mens de to dyrere udgaver kommer med en 60 kWh-batteri og en mere kraftfuld motor.
I den billigste Megane E-Tech får du et 12,3-tommers digitalt instrumentbræt, samt en 9-tommers skærm i midterkonsollen med Apple CarPlay og Android Auto. Derudover er adaptiv fartpilot, parkeringssensor og bakkamera, to-zoners klimaanlæg, LED-lygter for og bag, regnsensor, vognbaneassistent, varmepumpe og dataopkobling i 5 år også standardudstyr.
Opgraderer du til Techno-pakken får du alt det ovenstående samt en 12-tommers skærm i midterkonsollen, trådløs mobilopladning, adaptivt lyssystem, elektriske sidespejle, og 20-tommers alufælge.
Skal den have hele armen, får du i Iconic-udgaven alt det ovenstående, samt et Harman Kardon-lydanlæg, parkeringsassistent foran og i siderne, el-justerbare forsæder med massage, m.m.
Som ekstraudstyr kan du tilkøbe automatisk parkering, 360-graders bakkamera, blindvinkelassistent, advarsel ved bagvedkrydsende trafik, en bagudrettet nødbremsesensor, indbygget kamera i bakspejlet, m.m.
Du kan naturligvis se de fulde priser og udstyrslister på Renaults hjemmeside.
Hvordan kører Renault Megane E-Tech?
Jeg er positivt overrasket over køreoplevelsen i Renault Megane E-Tech. Prisen taget i betragtning er der ganske stille i kabinen, hvilket gør længere ture på særligt motorvejen mere udholdelige. Derudover er affjedringen god, styringen præcis og speederesponsen passende.
Kombineret med en ganske velfungerende adaptiv fartpilot, er Megane E-Tech en behagelig bil at køre i – både til hverdag, og når turene er længere.
Ydeevne
Sætter man Renault Megane E-Tech i sport, accelerer den med en pæn fart i testudgaven, som har et 60 kWh-batteri med en ydeevne på 220 hestekræfter. Det er ikke ubehageligt hurtigt som i Porsche Taycan Turbo S, men derimod i det leje, hvor det stadig kan være sjovt uden at være svimlende.
De officielle accelerationstider er sat til 3,5 sekunder, 7,5 sekunder og 4,4 sekunder for henholdsvis 0-50 km/t, 0-100 km/t og 80 – 120 km/t for udgaven med det store batteri, som den jeg har testet.
Mens Renault Megane E-Tech ikke er designet til den engagerende køreoplevelse, så er den sjovere end de fleste Renault’er (det skulle da lige være med undtagelse af Clio RS og Megane RS), og vejgrebet fejler ingenting ved lidt frisk kørsel ad snoede veje.
Der er med andre ord plads til helt almindelig og komfortabel hverdagskørsel, samt mere sportslige udfoldelser, hvis man er til den slags. Man skal bare huske, at det kommer på bekostning af strømforbruget, når først man begynder at presse bilen.
Forbrug og rækkevidde
Officielt er Renault Megane E-Tech opgivet til at bruge 16 – 16,3 kWh per 100 kilometer og det kan du roligt regne med – i hvert fald her, når temperaturen ligger mellem de 15 og 20 grader.
I løbet af min uges test af bilen, hvor det blev til knap 500 kilometers kørsel, lå mit forbrug i gennemsnit på 16,6 kWh per 100 kilometer. Det er værd at bemærke, at omtrent 2/3 af kørslen foregik på motorvej.
Kører du meget i by eller på landevej, vil du sandsynligvis opleve et lavere forbrug, som det fremgår af nedenstående tabel.
Kørselstype | Forbrug | Rækkevidde |
---|---|---|
By | 15,2 kWh/100 km | 394 km |
Landevej | 14,9 kWh/100 km | 402 km |
Motorvej | 17,2 kWh/100 km | 348 km |
Blandet kørsel | 16,6 kWh/100 km | 361 km |
Holder du dig på maksimalt 110 km/t på motorvejen, vil du bruge næsten en kWh mindre per 100 kilometer. Det er nemlig især de sidste 20 km/t op til 130 km/t, der for alvor tærer på strømmen.
Kabinen i Renault Megane E-Tech
Jeg har længe haft Renault Megane E-Tech mistænkt for at have en rimelig trang kabine. Den mistanke blev dog i en eller anden grad bragt til skamme under testen.
Selvom der ikke er oceaner af plads, sidder jeg (180 centimeter) udmærket bag mig selv på bagsædet med et par centimeters frirum til førersædet ved knæene og udmærket plads op til loftet. Det lykkedes sågar at få plads til en person på 1,95 meter på bagsædet, når passagersædet blev rykket frem.
Når det så er sagt, så er Renault Megane E-Tech en bil, der lavet til maksimalt to personer på bagsædet. For selvom der er tre sæder, bliver det hurtigt trangt, hvis tre skal sidde side om side. I hvert fald lykkedes det kun lige at overtale tre spinkle piger i konfirmationsalderen til at sidde skulder om skulder på bagsædet.
Opbevaringsplads
Opbevaringspladsen i Renault Megane E-Tech er rimelig med dørlommer i en fornuftig størrelse både for og bag, et stort handskerum og masser af opbevaring i midterkonsollen, hvor der i en brændstofdreven bil som regel sidder en gearkasse.
Desværre er der ingen opbevaring under midterarmlænet mellem forsæderne, og der er ej heller mulighed for at slå sæderyggen ned på det midterste bagsæde. Derfor må de bagerste passagerer nøjes med den opbevaring, der er i dørene, samt de lommer, der er i ryggen af forsæderne.
Bagagerum
Bagagerummet er til gengæld ganske stort og rummer med en volumen på 440 liter uden problemer langt det meste, som man kunne have behov for at tage med sig som fire personer.
Slår du bagsæderne ned, kan du ovenikøbet få plads til en hel racercykel – uden at begynde at tage forhjulet af. Det er jeg egetnligt godt tilfreds med i en bil, der udefra ikke virker forfærdelig stor.
Der hvor Renault Megane E-Tech taber lidt på bagagerumsfronten for mit vedkommende, er på gulvet, der ikke er højdejusterbart. En grund til, at det er så rummeligt er, at det er meget dybt, hvilket er fint lige indtil du skal have noget tungt i bagagerummet. Så kan det nemlig være hårdt for ryggen at skulle løfte både ind i bagagerummet og ud af det igen.
Til gengæld kan hattehylden uden problemer ligge i bunden af bagagerummet, og så er der også et lille rum under bagagerumsgulvet, hvor du kan opbevare opladekablet. Det er rart at kunne få det væk, men fordi der ingen ”frunk” er, betyder det også, at man skal overveje om man vil have kablet liggende under bagagerumsgulvet inden bagagerummet læsses.
Infotainmentsystem
Har du læst min Renault Austral test vil du vide, at jeg er meget begejstret for Renaults beslutning om at benytte Google-software til deres infotainmentsystem. Det er utroligt, at bilfabrikanter i så mange år har holdt fast i at udvikle deres egne infotainmentsystemer, når der er mange andre, der er langt bedre til software.
Renault har indset det – som nogle af de første – og kører med et Google-baseret infotainmentsystem, der er nemt at bruge, responsivt og har Google Maps integreret. Faktisk er jeg så begejstret for det, at jeg aktivt fravælger at benytte den trådløste Apple CarPlay, som jo ellers kommer som standard.
Bruger du regelmæssigt navigation og er du til stemmestyring, der rent faktisk virker, så er Megane E-Tech og de øvrige nye Renaulter nogle af de bedste biler, du finder på den front lige nu.
Sikkerhed i Renault Megane E-Tech
Som tidligere nævnt virker Renault Megane E-Techs adaptive fartpilot ganske udmærket. Den har skiltegenkendelse, der stort set ingen fejl laver, samt en vognbaneassistent, der sørger for, at du ikke havner i grøften, men heller ikke er overfølsom. Bakkameraet er i udmærket opløsning og parkeringssensorerne virker fint.
Til gengæld er udsynet ikke fantastisk. Siddepositionen og den skrå rude gør, at bakspejlet hurtigt tager meget af udsynet ud af forruden, og bagruden er så tilpas lille, at der heller ikke ses meget den vej igennem. Derudover har Renault Megane E-Tech nogle brede C-stolper, der også mindsker udsynet, når du kigger dig over skulderen.
Derfor kunne jeg godt finde på at betale ekstra for Pack Advanced Driving Assist Premium til 10.000 kr., hvor du får indbygget kamera i bakspejlet, 360-graders bakkamera, blindvinkelassistent, osv.
EuroNCAPs sikkerhedstest
Renault Megane E-Tech scorer 5 ud af 5 stjener i EuroNCAPs sikkerhedstest. I nedenstående tabel har jeg opsummeret, hvordan den scorer i de fire underkategorier:
Kategori | Score |
---|---|
Beskyttelse af voksne i bilen | 85% |
Beskyttelse af børn i bilen | 88% |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 65% |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 79% |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Konklusion
Jeg havde ikke de store forventninger til Renault Megane E-Tech forud for denne test – hverken negative eller positive. Men jeg er i den grad havnet i fortalernes lejr efter en uge med den mest solgte elbil i april 2024.
Bilen er komfortabel at køre, er veludstyret fra start, har et velfungerende infotainmentsystem og kan ekstraudstyres med de sidste ting for relativt få penge. Køber man 60 kWh-udgaven, som er det eneste rigtige valg, kan man reelt set blive godt kørende uden ekstraudstyr for 299.990 kroner.
Selv hvis man vælger det hele til, står en Iconic med fuldt ekstraudstyr til 329.990 kroner, hvilket fortsat er en skarp pris. Ja, faktisk er jeg der, hvor Renault Megane E-Tech er meget tæt på at være den elbil jeg ville købe, hvis beslutningen skulle tages i dag.
Når det så er sagt, så er det ikke en bil for alle. Der er lidt med pladsen på bagsædet og udsynet fra førersædet, som skal afprøves inden bestilling. Kan du leve med disse og en rækkevidde på 350 – 400 kilometer i de varme måneder og 280 – 350 km i de kolde, er Renault Megane E-Tech uden tvivl et godt køb.
Fordele
- Velfungerende infotainmentsystem
- God stemmestyring på dansk
- Komfortabel køreoplevelse
- Lavt strømforbrug
- Attraktiv pris
- Fin standardudstyrsliste
- God adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse
Ulemper
- Dårligt udsyn
- Ingen "frunk"
- Ingen mulighed for at lægge sæderyggen på midterste bagsæde ned
- Bagsæde lige akkurat for smalt til tre personer