Test: Renault Megane RS Trophy 2020

I denne uge er der fart over feltet, når jeg tester den højtydende (og højtlydende) hot hatch Renault Megane RS Trophy. En bil, der oprindeligt var en helt almindelig Renault Megane, men i dag er et sandt bæst, der i den grad flytter sig, når man trykker pedalen i bund.

RS’et i Renault Megane RS Trophy er en forkortelse for Renault Sport. Det er den afdeling, som står for Renaults sportslige biler, og de har altid haft styr på at lave nogle seriøse maskiner. Spørgsmålet er blot, om det også er tilfældet i denne omgang – det forsøger jeg at finde ud af i denne anmeldelse.

Tak fordi du læser med!

Hvad koster Renault Megane RS Trophy?

Inden vi kommer for godt i gang med vores anmeldelse af Renault Megane RS Trophy, vil jeg lige hurtigt løbe gennem priserne på bilen, som de ser ud i dag. Det er heldigvis relativt hurtigt overstået, for der er kun én variant.

Det er en Renault Megane RS Trophy med en 1.8-liters benzinmotor, der yder op til 300 hestekræfter og 420 Nm. For dette betaler du 524.900 kroner, hvilket faktisk ikke er et helt ved siden af, når man kigger på den højtydende hot hatch klasse af biler.

For dine 524.900 kroner får du naturligvis også en hel del udstyr med i prisen. Nedenstående liste opsummerer nogle af de mest mærkbare ting:

  • Automatisk nødbremsesystem
  • Dæktrykssensor
  • 2-zoners klimaanlæg
  • Håndfri betjening
  • Parkeringssensorer for og bag
  • Bakkamera
  • CUP-chassis med hydrauliske kompressionsstop
  • Differentialespær
  • Brembo bremsekalibre i rød
  • 4-CONTROL firehjulsstyring
  • Launch Control
  • Drive modes
  • Lys- og regnsensor
  • LED-forlygter
  • 19-tommer alufælge
  • 9,3-tommer infotainmentskærm med navigation
  • Apple CarPlay
  • BOSE Sound System
  • En fuldstændig vanvittig udstødning

Dertil er der mulighed for at købe et lille udvalg af ekstraudstyr, der blandt andet tæller nogle andre alufælge, adaptiv fartpilot, el-soltag, m.m.

Testbilen, som denne anmeldelse er baseret på, er udstyret med blandt andet 19-tommers alufælge i et andet design og en RS Monitor (hvor man kan følge med i alle sine racerkørertal- og statistikker).

Hvis du vil vide mere om Renault Megane RS Trophys priser, udstyr og lignende, kan du altid besøge Renaults hjemmeside.

Hvordan kører Renault Megane RS Trophy?

Renault Megane RS Trophy er med sine brede hofter, sit store udstødningsrør placeret lige i midten og sin generelt onde fremtoning i den grad ikke en almindelig Renault Megane. Inde i bilen bliver man også mødt af sportssæder, der sørger for, at man sidder helt fast i selv de skarpeste sving.

Når man tænder for bilen, undgår man ikke brølet fra udstødningen, hvilket for mange (inklusive mig selv) er et godt tegn. Lydbilledet kan i den grad bidrage til køreoplevelsen, hvilket det også gør her i Renault Megane RS Trophy. Ikke at det som sådan er nødvendigt, for bilen kører rigtig godt. Den ligger godt i svingene, man er tæt på vejen, og man har konstant en følelse af, at man ved præcis hvor dækkene peger hen.

Som rendyrket køremaskine er der praktisk talt intet at sætte en finger på ved Renault Megane RS Trophy. Som hverdagsbil er situationen lidt en anden – selv på laveste indstilling er der en god brummen fra udstødningen og affjedringen er stenhård. Jeg har både været i København, Odense og Nordjylland med bilen i løbet af ugen, og jeg tør godt sige, at den kan være lidt anstrengende at køre i på længere ture.

Ydeevne

Men det får mig alligevel ikke til at afskrive bilen helt, selvom jeg regelmæssigt kører på længere ture. For der er noget over en bil som Renault Megane RS Trophy, der er så rendyrket i sin køreoplevelse og i sin ydeevne.

At kunne køre på motorvejen og med et let tryk på speederen have overhalet fem biler, mens udstødningen brøler – ja det kan et eller andet. Og der er bare gang i Renault Megane RS Trophy, der med sine 300 hestekræfter og 420 Nm er opgivet til at gå fra 0 til 100 km/t på blot 5,7 sekunder. Herefter fortsætter den gerne deropad, indtil den rammer topfarten på 260 km/t.

Bilen er lynhurtig, og speederresponsen er helt i orden – især, når man kører i race- eller sport-mode. Renault Megane RS Trophy kommer nemlig med muligheden for at vælge mellem 4 drive modes, samt muligheden for selv at konfigurere bilens opsætning. Uanset om man vælger en forudindstillet drive mode eller en individuel opsætning, så kan man justere på alt fra klima og 4Control styring (styring med alle hjul) til motorens opsætning, speederrespons og udstødningslyd.

Brændstofforbrug

Som du måske kan forestille dig, så vinder Renault Megane RS Trophy ingen priser for at være den mest økonomiske bil at køre i. Den er opgivet til at køre 11,8 km/l, og der nåede jeg, med mit gennemsnitlige forbrug på 10,4 km/l, altså ikke helt op.

Når det så er sagt, så har jeg fra tid til anden kørt som en Renault Megane RS Trophy skal køres. Det vil sige hurtige accelerationer, meget uøkonomiske gearskift og lignende. Med det i betragtning, er et gennemsnitligt forbrug på 1,4 km/l mindre end det opgivne, måske slet ikke så værst endda.

Jeg har i nedenstående tabel samlet mit gennemsnitlige forbrug i Renault Megane RS Trophy ved forskellige typer af kørsel. Forhåbentligt kan det være med til at belyse, hvordan et eventuelt forbrug ville se ud for dig.

Renault Megane RS Trophy brændstofforbrug
By9,5 km/l
Landevej15,3 km/l
Motorvej11,0 km/l
Gennemsnit10,4 km/l

Kabinen i Renault Megane RS Trophy

Invendig er Renault Megane RS Trophy på mange måder stadig en Renault. Det betyder, at kvaliteten er udmærket, men den mangler lidt det sidste ”lækre finish”, for at man her kan se, at det er en bil til mere end 500.000 kroner.

Jeg er godt tilfreds med de lækre sæder, der er tilpas faste og hårde til, at man sidder godt og samtidig bliver holdt godt på plads. Det er i den grad noget, som min ryg er tilfreds med – at den så blev udfordret af den hårde affjedring, er en anden sag.

Det hele er meget mørkt, hvilket jeg tidligere har klaget over i Renaults biler. Fordelen ved denne Renault Megane RS Trophy er, at den lige er det større end eksempelvis Renault Clio. Så den mørke kabine virker ikke helt så trang, som den kunne gøre i en mindre bil.

Kabineplads

Nu vi er ved trang plads, så er det lidt tilfældet på bagsædet, hvor mine ben er millimeter fra at ramme forsædet, når jeg sidder bag mig selv. Som 1 meter og 80 centimeter høj synes jeg, at det er lige lidt nok benplads på bagsædet i en mellemklassebil.

Når det så er sagt, så er skulderpladsen og hovedhøjden ganske fornuftig. Man kan godt sidde tre på bagsædet, men medmindre der er tale om børn, så vil man nok helst være fri.

På forsædet er situationen bedre, hvor man har rigeligt med plads hele vejen rundt om kroppen. Man har også et lille armlæn, som er rart at have, men ikke stort nok til, at to personer kan deles om det.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads i kabinen af Renault Megane RS Trophy, er det faktisk ganske udmærket. Den har dørlommer fortil med plads til en flaske, plus lidt småting, samt dørlommer bag, hvor der også er plads til en flaske. Handskerummet har en god størrelse, og der er et lille rum under midterarmlænet på forsædet.

Foran gearstangen har man et rum med to USB-indgange, samt en AUX-indgang. På den anden side af gearstangen, er der et tildækkeligt rum, der i øvrigt også har justerbare kopholdere, hvilket faktisk fungerer vældig fint.

Bagtil kan man opbevare lidt i de lommer, som er i ryggen på forsæderne. De er oplagte til at opbevare tablets, bøger, vejkort og lignende.

Bagagerum

Bagagerummet i Renault Megane RS Trophy er med sine 384 liter en udmærket størrelse. Det er ikke verdens største, men det rummer en del. Med lidt strategisk pakning, er det ikke det store problem at pakke til en to-ugers ferie for 4 personer.

Når det så er sagt, så er det ”bare” et bagagerum. Det har ikke en hel masse dikkedarer og smarte features, som vi ser det i mange andre biler. Du får blot et stort rum – hvilket også kan have sine fordele.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet er ganske udmærket og godt integreret i bilen. Den 9,3-tommer store skærm er en fin størrelse, på trods af, at den ikke helt er oppe og ramme de 10+ tommer, som flere og flere bilfabrikanter introducerer i deres biler.

Selve systemet er lidt gammeldags i dets udtryk. Brugerfladen bærer præg af, at den ikke er designet for nyligt, og responsen er en anelse langsom. Det har dog alle de funktioner, det skal have – og det er rimelig logisk opbygget.

Bilens Bluetooth fungerer upåklageligt, og det er særdeles ubesværet at koble sin telefon på bilen. Som nævnt tidligere i anmeldelsen, er Renault Megane RS Trophy også udstyret med Apple CarPlay, så hvis man har en iPhone, kan man også slå det til.

Renault Megane RS Trophy har også et digitalt instrumentbræt, hvilket fungerer super fint. Det ser godt ud, og jeg har de informationer, jeg skal bruge.

Sikkerhed i Renault Megane RS Trophy

Renault er ikke altid den bilfabrikant, som har mest sikkerhedsudstyr i deres biler. Dermed ikke sagt, at deres biler ikke er sikre, men på diverse assisterende systemer, er de ikke helt på niveau med nogle af konkurrenterne.

Af sikkerhedudstyr i Renault Megane RS Trophy kan følgende blandt andet nævnes:

  • Lys- og regnsensor
  • LED forlygter
  • Tågeforlygter med svingfunktion
  • Parkeringssensorer for og bag
  • Bakkamera
  • Automatisk nedblændeligt bakspejl
  • Afstandskontrol (kollisionsadvarsel)
  • Aktivt nødbremsesystem med fodgængergenkendelse

Det er ikke en overvældende liste, og man vil blandt andet bemærke, at der eksempelvis ikke står adaptiv fartpilot; det er nemlig ekstraudstyr.

EuroNCAP sikkerhedstest af Renault Megane RS Trophy

EuroNCAP er en europæisk organisation, der sikkerhedstester nye biler på det europæiske marked. Hver test resulterer i en score på op til 5 stjerner, hvor 5 naturligvis er det bedste. Ligeledes bliver bilerne tildelt en procentscore i fire underkategorier, for at belyse, hvad der ligger til grund for den overordnede rating.

Renault Megane blev sidst testet i 2015, da den nuværende generation blev introduceret. Her scorede den 5 ud af 5 stjerner, samt følgende i de fire underkategorier:

Renault Megane sikkerhedstest (EuroNCAP)
Beskyttelse af voksne i bilen88%
Beskyttelse af børn i bilen87%
Beskyttelse af bløde trafikanter71%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer71%
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Du kan læse mere om testen på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Jeg startede ud med at spørge mig selv om, hvorvidt Renault Sport var lykkedes med at gøre Renault Megane RS Trophy en seriøs køremaskine. Svaret til dette må være et klart og rungende ja. Når det kommer til hot hatches, så er der ikke mange, der leverer en lige så medrivende køreoplevelse som Megane RS.

Til gengæld er der nogle af konkurrenterne (eksempelvis Hyundai i30N), der har formået at lave en bedre bro mellem hverdagsbrug og den sportslige køreoplevelse. Her er Renault Megane RS Trophy måske lidt for meget en rendyrket køremaskine i min optik.

Men hvis du har det okay med en hård affjedring (som i realiteten er det største kompromis ved Renault Megane RS Trophy), så får du en fuldstændig fantastisk bil, der nok skal give mange underholdende timer på vejen. Og jeg kan love dig for, at du også får noget opmærksomhed; både på grund af bilens design og den helt vilde udstødning.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler