Bilkøbere i hele verden savler over crossovers og små SUV’er, fordi de giver en høj siddeposition, fornemmelsen af at være mere sikker i trafikken og har et design, der falder i de flestes smag. Denne tendens er naturligvis også særdeles tilstedeværende i Danmark, hvor biler som KIA XCeed, Dacia Duster og Mercedes-Benz GLB sælger som varmt brød.
Men Skoda skal naturligvis også på banen med deres crossover; Skoda Kamiq. En lille SUV, der har omtrent samme længde og bredde som en Skoda Fabia.
I denne uge kigger vi nærmere på lige netop Skoda Kamiq, så du kan blive klogere på, hvorvidt det er den rette bil for dig. Som indholdsfortegnelsen nedenfor afslører, vil vi komme vidt omkring i vores Skoda Kamiq anmeldelse, hvor vi kigger på alt fra priser og udstyr til komfort, sikkerhed og bagagerumsplads.
God læselyst.
Hvad koster Skoda Kamiq?
Inden vi kommer for godt i gang med vores Skoda Kamiq anmeldelse, skal vi først lige runde priser og udstyr på den populære crossover.
Skoda Kamiq starter ved lige knap 200.000 kroner og kan købes med tre forskellige benzinmotorer, samt en dieselmotor. Bilen kan udstyres med automatgear ved alle motorvarianter for en merpris på 20.000 kroner, med undtagelse af den mindste benzinmotor, som kun kan købes med manuelt gear.
Når du køber en Skoda Kamiq, kan du udover motorerne vælge mellem tre udstyrsvarianter; Active, Ambition og Style. Udstyrsniveauet for hver af disse kan du læse mere om i denne online brochure fra Skoda.
Kamiq Active | 1,0 TSI (benzin) / 95 hk | 199.995 kroner |
Kamiq Ambition | 1,0 TSI (benzin) / 95 hk | 226.990 kroner |
Kamiq Ambition | 1,0 TSI (benzin) / 115 hk | 235.000 kroner |
Kamiq Ambition | 1,5 TSI (benzin) / 150 hk | 258.990 kroner |
Kamiq Ambition | 1,6 TDI (diesel) / 115 hk | 251.990 kroner |
Kamiq Style | 1,0 TSI (benzin) / 115 hk | 259.990 kroner |
Kamiq Style | 1,5 TSI (benzin) / 150 hk | 283.990 kroner |
Kamiq Style | 1,6 TDI (diesel) / 115 hk | 276.990 kroner |
Aktuelle priser ved udgivelse af denne Skoda Kamiq anmeldelse. Se Skodas hjemmeside for opdaterede priser.
Modellen som vi tester i denne Skoda Kamiq anmeldelse er en 1,5 TSI med 150 hestekræfter, automatgear og udstyrsvarianten Style i farven Velvet Red.
Hvordan kører Skoda Kamiq?
Ydeevne
Som nævnt ovenfor har vi i denne uge fat i den største benzinmotor til Skoda Kamiq med 150 hestekræfter. Og det kan mærkes – den lille crossover er nemlig ganske kvik i optrækket.
Det er såmænd både godt og skidt; på den ene side kommer man ikke til at mangle motorkræfter i hverdagen, men på den anden side, så kræver det, at gearkassen kan følge ordentligt med. Og det kan den bare ikke altid.
For selvom gearskiftene er bløde og behagelige, når først man er oppe i fart, så hakker gearkassen en del, når man accelerer hurtigt – hvilket naturligvis er lidt ærgerligt.
Kørsel og komfort
Skoda Kamiq er en højbenet bil, hvilket ofte er opskriften på en bil, der føles som en færge. Men det er ikke tilfældet her, for den kører faktisk ganske fornuftigt.
Affjedringen er udmærket, man sidder godt i sæderne (hvor der i testbilen er en indstilbar lændestøtte), og man har et generelt godt udsyn.
Desværre har vi døjet lidt med, at det rykker i bilen, når man sætter i gang efter at have holdt ved fuldt stop. Man kan altså ikke bare få bilen til at trille let og elegant ud fra en parkeringsplads. I stedet er det som om, at den minimum skal op på 10-15 km/t, hvis ikke den skal gå i stå.
Brændstofforbrug
Brændstofforbruget i Skoda Kamiq Style med den pågældende motor og gearkasse er opgivet til at være 15,9 km/l eller 6,3 l/100 km. Ikke synderlig imponerende, når man tager højde for, at bilen ikke er meget større end en Skoda Fabia, men det nu engang sådan det er.
Heldigvis klarer Skoda Kamiq sig særdeles godt i vores brændstofforbrugstest. I løbet af ugen har vi kørt en god blanding af bykørsel, motorvejskørsel og landevejskørsel, og har opnået et gennemsnitligt brændstofforbrug på 17,1 km/l eller 5,8 l/100 km.
Alt efter, hvor du kører, kan du forvente et forbrug på omtrent det følgende:
Bykørsel | 10 – 12 km/l |
Landevejskørsel | 20 – 22 km/l |
Motorvejskørsel | 16 – 18 km/l |
Kabinen i Skoda Kamiq
Når man sætter sig ind i Skoda Kamiq, sætter man sig ind i en kabine, der i høj grad emmer af praktiske løsninger og fornuftig kvalitet. Dette behagelige indtryk forstærkes af det store glastag, som sørger for, at der kommer masser af lys ind i bilen og får den til at virke mere rummelig.
De steder i kabinen, som man oftest er i berøring med, er beklædt med bløde materialer, som virker til at være i høj kvalitet. Det er med til at gøre Skoda Kamiq til en behagelig bil at køre og opholde sig i, hvor man i øvrigt også sidder ganske godt.
Kabineplads
Pladsen i Skoda Kamiq er ganske fornuftig, når man tager højde for, at der i realiteten ikke er tale om en særlig stor bil. Og det er som regel en fællesnævner for Skodas biler; de er rummelige og de er praktiske.
Det betyder da også, at jeg sidder behageligt på bagsædet. Her har jeg (med en højde på 1 meter og 80 centimeter) godt med benplads, når jeg sidder bag mig selv, og nyder også fint med plads til hovedet. Jeg må dog indfinde mig med, at vi nok ikke kan sidde 3 personer behageligt på bagsædet, hvis vi alle er lige så store som jeg.
Er der derimod tale om tre børn, der endnu ikke har ramt voksealderen, så burde det dog godt kunne lade sig gøre at deles om bagsædet.
Også på forsædet er der godt med plads, og man føler ikke på noget tidspunkt, at man er trængt op i en krog. Det skyldes igen det store glastag, som virkelig er med til at få kabinen til at virke rummelig og større end den måske i realiteten er.
Opbevaringsplads
Skoda Kamiq opfylder altså forventningen om rummelighed – men hvad med det praktiske? Jo, den er også godt dækket ind – i hvert fald, når det kommer til opbevaringsplads.
Rundt omkring i kabinen kan du opbevare dine ting alverdens forskellige steder. Du kan eksempelvis benytte dig at et handskerum i en god fornuftig størrelse, af lommer på siden af forsæderne, kopholdere, og et sæt store dørlommer i fordørene. Desværre er opbevaringsrummet under armlænet mellem de to forsæder ikke så stort.
Bilens bagdøre må nøjes med mindre dørlommer, men til gengæld kan du vippe midterarmlænet ned og få adgang til 2 kopholdere. Dertil kan bagsædepassagererne opbevare deres tablets eller vejkort sæderyggenes lommer.
Pladsen, hvor man kan lægge sin telefon til trådløs opladning, er placeret godt.
Bagagerum
Bagagerummet i Skoda Kamiq er en udmærket størrelse (400 liter), hvor man med lidt god vilje, godt kan pakke til et par ugers ferie med hele familien – eller tage en tur i IKEA for den sags skyld. I den testede udgave nød vi godt af, at bagagerummet kunne åbnes automatisk ved hjælp af nøglen. Det kan være smart, hvis hænderne er fyldte, men det ville være endnu mere smart, hvis man også kunne lukke det igen ved at klikke på nøglen. Men det kan man altså ikke.
En anden ting, som er lidt ærgerlig ved bagagerummet i Skoda Kamiq er, at gulvet er et stykke under selve bagagerumskanten. Det er ikke just belejligt for ryggen, hvis man skal løfte tunge ting op i bagagerummet. I mange biler er dette problem løst ved, at bagagerumsgulvet kan justeres i højden, men det har man altså ikke valgt at gøre i Skoda Kamiq.
Til gengæld er der nogle andre smarte løsninger. Eksempelvis er der et net på undersiden af hattehylden, ligesom der også er en række mindre rum i bagagerummet. Det er med til at gøre det nemmere at opbevare småting og andet, der ikke skal rutsje rundt bag i bilen, når man kører.
Dertil er der også plads til et reservedæk under bagagerumsgulvet, hvilket altid er en rar ting at have ved hånden.
Infotainmentsystem
Skoda Kamiqs infotainmentsystem fungerer sådan set okay, men det er ikke på niveau med det vi ser fra andre mærker i branchen. Det gælder både rent visuelt, men også funktion og brugervenlighed.
Det samme gælder for det digitale instrumentbræt, som ikke er det mest intuitive (hvilket er fælles for alle de nyere Skoda’er jeg har kørt til dato). Når det så er sagt, så virker de fint, og begge systemer har, i testbilen her, de mest essentielle funktioner.
Navigationssystemet fungerer fornuftigt, man forbinder hurtigt sin telefon med Bluetooth og så behøver man jo i virkeligheden ikke så meget mere.
Rent designmæssigt, har man valgt at benytte sig af semi-fysiske knapper som menu, hvilket egentligt er okay. Jeg undrer mig blot over placeringen af disse knapper. De sidder nemlig på højre side af skærmen – altså længst væk fra føreren. På venstre side af skærmen har man valgt at placere lydjusteringsknappen i stedet, selvom føreren kan justere volumen på rattet. I min verden burde det have været præcis omvendt.
Og så er der det med, at man har lavet kontrollen af klimaanlægget semi-digitalt også. Man har beholdt 75 procent af knapperne fysisk, men flyttet nogle af de mest essentielle funktioner op på skærmen. I denne Skoda Kamiq kan du nemlig ikke tænde og slukke for aircondition eller styre hvor kraftig ventilationen skal være via en fysisk knap. Det skal du i stedet gøre via skærmen.
Jeg er altså ikke helt overbevist, når det kommer til infotainmentsystemet i Skoda Kamiq, men der er ingen tvivl om, at de anker jeg har, i overvejende grad er smålige, hvorfor man sandsynligvis sagtens kan leve med det, når først man har vænnet sig til, hvordan tingene fungerer.
Sikkerhed i Skoda Kamiq
Skoda er kendt for at lave sikre biler, og Skoda Kamiq er naturligvis ingen undtagelse. Praktisk talt al sikkerhedsudstyr til den lille crossover er standard på tværs af de tre udstyrsvarianter. Det betyder, at du ikke behøver at gå på kompromis med din sikkerhed, bare fordi du vælger den billigste Skoda Kamiq.
Du får eksempelvis følgende sikkerhedsudstyr som standard i Skoda Kamiq:
- Dæktryksovervågning
- LED tågebaglygte
- Vejbaneassistent
- LED bremselys
- Hastighedsbegrænser og / eller fartpilot
- Lysassistent
- LED forlygter
- LED baglygter
- Nødhjul med donkraft og hjulnøgle eller reparationskit ved punktering
Der hvor udstyrsvarianterne adskiller sig på sikkerhedsudstyr er eksempelvis ved parkeringssensorer, træthedsregistrering, fjernlysassistent og lignende. Men alt dette kan du læse meget mere om på Skodas hjemmeside.
I testbilen, som jo er den højeste udstyrsvariant, undrer jeg mig over, at den ikke er udstyret med et bakkamera. Den har fine parkeringssensorer, som nok skal fortælle dig, hvor tæt du er på andre objekter, men hvorfor ikke også smide et bakkamera i?
Vejbaneassistenten, som er standard på tværs af udstyrsvarianterne, virker okay. Desværre kæmper den lidt med, at den ikke altid registrerer, at man har hænderne på rattet. Og det betyder skæld ud!
Helt generelt er Skoda Kamiq en bil, der skælder ud. Det bimler og bamler konstant, hvis man gør noget, den ikke synes om. Det kan eksempelvis være, at du lader døren stå åben mens motoren er tænd, hvis du lader tændingen stå for længe, hvis du slipper rattet i et kort sekund, og så videre og så videre.
Så hvis man har en tendens til at gøre nogle af disse ting, så er mit råd, at man finder ud af, hvordan man kan slå nogle af alle alarmerne fra.
EuroNCAP
EuroNCAP er det europæiske institut for sikkerhedstest af biler, og de har naturligvis også testet Skoda Kamiq. Det har de gjort på en skala fra 0 til 5 stjerner, hvor 5 er det bedste. Ligeledes har de vurderet bilen i fire underkategorier, for at gøre det nemmere at finde ud af, hvor den klarer sig bedst.
Og resultaterne for Skoda Kamiq er ganske pæne. Den scorer nemlig 5 ud af 5 stjerner, og klarer sig ualmindelig godt i underkategorierne.
Resultater fra Skoda Kamiq sikkerhedstest | |
Beskyttelse af voksne i bilen | 96 procent |
Beskyttelse af børn i bilen | 85 procent |
Beskyttelse af bløde trafikanter | 80 procent |
Brug af assisterende sikkerhedssystemer | 76 procent |
Samlet score | 5 ud af 5 stjerner |
Du kan læse den fulde sikkerhedstest af Skoda Kamiq her.
Konklusion
Skoda Kamiq er generelt en rigtig fin crossover, hvor du får masser af praktiske egenskaber, rummelighed og høj kvalitet for pengene. Desværre er der også bare nogle af de digitale løsninger i bilen, som halter lidt efter konkurrenterne.
Mens jeg ikke nødvendigvis vil kalde bilen for den bedste i sin klasse, så er der ingen tvivl om, at den ligger og kæmper i fronten af feltet. Og den har især en meget fordelagtig trumf i baghånden; det er nemlig en af de absolut sikreste biler i klassen – noget der absolut er værd at tage med!
Markedet for små crossovers, som det Skoda Kamiq befinder sig på, er fyldt med mange gode biler, som brillerer på hver sine punkter. Og ligesom så mange af konkurrenterne, er Skoda Kamiq en bil, som er tilpas god til, at du nok skal blive glad for den, hvis du køber den!
ok du er nok til store biler ?? har en selv det er den beste i denne klasse
jeg har købt en Skoda Kamiq 1,5 TSI 150 DSG og er imponeret over de faciliteter og dermed køreglæde denne bil giver.
Jeg kan varmt anbefale Skoda Kamiq