Ugens testbil, en Volvo V90 Cross Country T5 AWD Volvo Ocean Race Edition, har næppe det mest mundrette navn, men til gengæld er det en af de mest spændende biler i klassen for luksuriøse biler målrettet aktive mennesker. Den har en frihøjde, højere end flere SUV’er, et stort og praktisk bagagerum, og en affjedring, der er ualmindelig god. Derudover, er den sikker og benytter flere steder i kabinen miljøvenligt materiale, ligesom der bliver doneret penge til havbiologisk forskning hver gang en Ocean Race Edition-model bliver solgt. Altså umiddelbart en hel del at rose den for, men helt perfekt er den ikke. Læs med, når vi går i dybden med alt det gode, og det knap så gode ved den store stationcar fra Volvo.
Men lad os først gennemgå priserne. For det er ikke en billig omgang at køre i Volvo V90 Cross Country T5 AWD Volvo Ocean Race Edition. Den fås med to motorer, en D5 dieselmotor med 8-trins automatgearkasse og 235 hestekræfter for 954.265 kroner og en T5 benzinmotor med samme gearkasse og 350 hestekræfter for 971.565 kroner. For de penge får du i virkeligheden alt, hvad du har brug for. Udstyrslisten tæller blandt andet automatisk nedblændende bakspejl med kompas, el-indstillige sæder, en række sikkerhedsfunktioner, som adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, automatisk oplåsning af døre ved kollision, et utal af airbags, fartbegrænser, der automatisk tilpasser sig fartgrænser, m.m. Også LED-lygter, en 9,3-tommers touchskærm med Volvos Sensus infotainmenstystem og varme i forsæderne er standard. Af unikke Volvo Ocean Race Edition-detaljer, kan blandt andet nævnes, ekstra lys i bagagerummet, fire ekstra USB-stik, orange kontrastsyninger, skinner i bagagerumsgulvet og gummimåtter til at dække det. Men, i stedet for at gå mere i dybden med udstyr, så kig her, hvor du selv kan nørde med hvad, der er standardudstyr og hvad du må købe dig til.
Testbilen, som du ser på billederne, har udover ovenstående, også en række ekstraudstyr, som blandt andet tæller Head Up Display (25.640 kr.), 360-graders kamera (21.570 kr.), aktiv undervogn med luftaffjedring (38.465 kr.), el-soltag (29.888 kr.) og navigation (17.770 kr.), plus en del andet, som til sammen koster 237.534 kroner. Dermed, ender den samlede pris for testbilen her på 1.209.099 kroner. Med andre ord, så ved Volvo udmærket godt hvad de vil have for deres biler – så må vi jo så vurdere om det er for meget, for lidt eller lige tilpas. Hvis du vil nørde lidt med med testbilens specifikationer og udstyr, kan du gøre det her.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Hvordan kører Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race?
Ydeevne (8/10)
Testbilen er, som nævnt, udstyret med benzinmotoren med 250 hestekræfter. Den har et moment på op til 350 Nm v. 1800 – 4800 omdrejninger/minutter. Det betyder i bund og grund, at hvis du er interesseret i at komme hurtigt fra start, så kommer du hurtigt fra start. Det er ikke en sportsbil, og gearskiftene kommer lige sløvt nok, ift. f.eks. Audis automatgearkasse, men du har, som udgangspunkt, al den motorkraft og speederrespons, som du behøver.
Og så er V90 ikke en bil, der lægger op til at køre race. I stedet er komforten i højsædet, så du kan køre langt, og overhale de sløve bilister, uden at mangle motorkraft.
Den officielle 0-100 km/t tid lyder på 7,3 sekunder.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Kørsel (6/10) og komfort (9,5/10)
Hvor V90 Cross Country virkelig brillerer, er, som sagt, på komforten. Bilen er nemlig hverken sportslig eller specielt inspirerende at køre. Til gengæld, er kabinen tæt på at være den mest stille kabine, jeg har prøvet. Vejstøjen er minimal, og vindstøjen ligeså. Samtidig, kan man køre på tværs af Danmark uden, at kunne mærke det i kroppen, når man stiger ud. Bilen ligger solidt på vejen, og man mærker virkelig, at den er i sit es som langdistancebil.
Man kommer dog ikke uden om, at det en stor bil. Den er meget lang, hvilket, desværre, kan mærkes inde i byen. Men det kommer man sjældent uden om, når man kører en bil af den størrelse i tæt parkerede gader.
Lad os kort berøre bilens off-road egenskaber. Det er trods alt en Cross Country-udgave, hvilket betyder, at den har en højere frihøjde i forhold til en almindelig Volvo V90. Derfor, tog vi til Vejers Strand ved den smukke Vesterhavskyst, for, at se hvordan den egentligt håndterede lidt løst sand og solide huller. Og bilen manøvrede, helt uden problemer, rundt på stranden og heden. Huller på en halv meters dybde, føltes blot som et lille bump, som kørte man over et kloakdæksel. Det er vel at mærke, med den aktive undervogn og luftaffjedring, hvilket, hvis man har tænkt sig at bevæge sig uden for den slagne vej, nok ikke er en helt dum idé at tilføje til udstyrslisten.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Brændstofforbrug (7/10)
Ikke nok med, at Volvo V90 Cross Country T5 AWD Ocean Race Edition er en dyr bil at investere i, så er den også dyr i drift. Med benzinmotoren, er den nemlig opgivet til blot at køre 13,7 km/l. Det reelle brændstofforbrug lå dog og rodede rundt omkring 9-10 km/l. Med de benzinpriser, som vi må betale for tiden, så løber det altså hurtigt op – især hvis man skal bruge den som langdistance pendler.
Når det så er sagt, afviger forbruget i realiteten ikke meget fra det opgivne, hvilket Volvo gerne må få lidt ros for. Og så er et højt brændstofforbrug trods alt naturligt nok, når bilen har en køreklar vægt på 1.837 kg og 250 hestekræfter.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Kabinen i Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race
Kabinen (8/10)
Der er absolut ingen tvivl om, at man sidder i en af Volvos absolut top-varianter, når man sidder i kabinen af testbilen her. Den er nemlig udstyret med lækkert, lyst læder på de fleste overflader, som man er i berøring med og bløde materialer, stort set alle andre steder, hvor det har kunnet lade sig gøre. Samtidig, har man de orange kontrastfarver på selerne og syningerne rundt omkring i kabinen. Det er muligvis ikke for alle, rent smagsmæssigt, men der er ingen diskussion om, at det er en lækker og pæn kabine.
Som nævnt i introduktionen, er sæderne i bilen elektrisk justerbare, om end Volvos justeringssystem er lidt spøjst. Hvor man i andre biler, ofte kan justere sædehøjden lodret, så bliver den hos Volvo lidt mere diagonal. Så, når man skubber sædet op, ryger det også frem, og omvendt, når man skubber sædet ned, bevæger det sig bagud. Et mindre irritationsmoment, hvis man har indstillet de andre parametre korrekt, inden man justere på siddehøjden. Der er dog mulighed for at gemme forskellige kørerprofiler, så sædet automatisk indstilles til en ønsket position ved tryk på en knap. Så i dagligdagen kan man komme ud over et problem som dette.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Der er oceaner af plads til passagererne, både for- og bag. Selv med tre teenagere på bagsædet, vil længere ture være udholdelige. Ikke nødvendigvis komfortable, men det kan lade sig gøre. Er man to, kan man nyde godt af rigelig med ben- og skulderplads, mens man har et armlæn i midten med opbevaringsrum og kopholdere. Har man lange stænger, vil man dog opleve, at sæderne er lige lave nok, så man kommer til at sidde med benene i en ubelejlig vinkel. Ikke i en sådan grad, at det er decideret ubehageligt, men et højere sæde ville forbedre komforten for bagsædepassagererne. Foran sig finder man et par USB-indgange, såvel som et almindelige 230V-stik, så man kan lade sin computer op undervejs.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
En fed lille detalje ved Ocean Race-udgaven, er at måtterne er lavet af Econyl, som er et materiale fremstillet af nylon, som er fisket op fra havet. Derudover, donerede Volvo 100 euro til deres eget forskningscenter, som forsker i havet og dets tilstande, for hver af de første 3.000 Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race Edition de solgte. Om tallet er nået, er jeg ikke sikker på, men når det bliver nået, vil det være en samlet “intern” donation på 300.000 euro eller hvad der svarer til cirka 2,2 millioner kroner ved dagens kurs.
Rent opbevaringsmæssigt, er Volvo V90’eren her rigtig godt stillet. Der er et større, afdækkeligt opbevaringsrum i midterkonsollen med plads til telefon, nøgler, samt kopper eller flasker. Derudover, er der under armlænet et stort rum, som ikke er afkølet, men trods alt er køligere end resten af kabinen. Det er også her man finder forsædernes to USB-indgange. Handskerummet er en okay størrelse, med mulighed for opbevaring af diverse bøger, kort, handsker, brilleretui, og lignende. Man behøver nemlig ikke at have manualen liggende i handskerummet, for den kan nemt tilgås via bilens infotainmentsystem. Hvilket selvfølgelig kræver, at bilens tænding virker. Så måske du i virkeligheden er godt tjent med at have manualen med dig. Men i stedet for at opbevare den i handskerummet, kan den komme i det store bagagerum, som vi vender tilbage til lige om lidt. Først vil jeg lige nævne, at dørlommerne for- og bag er ret store, med plads til mindst en vandflaske plus ungernes og ægtefællens iPads. Og mens lommerne i fordørene er de største, så er bagsædedørenes lommer de nemmeste at komme til, da armlænet blokerer mindre for rummene. På bagsædet får man i øvrigt også lommer i ryggen af forsæderne, som også har plads til diverse nødvendigheder.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Bagagerum (8/10)
Bilens bagagerum med en kapacitet på 560 liter er rigeligt for langt de fleste i hverdagen. Og har man brug for at have cyklerne med, eller vil man sove på stranden efter en lang dag på havet med surfboardet under fødderne, så kan man lægge bagsæderne ned og dermed udvide bagagerumskapaciteten til 1.526 liter. Under bagagerumsgulvet finder man et stort opbevaringsrum, hvor man blandt andet kan placere sin fysiske manual. Det skal ikke holdes oppe manuelt, da et hydraulisk system automatisk sørger for at holde gulvet løftet ind til du er færdig med at rode rundt dernede. Gulvet i sig selv ligner træ, og er, angiveligt, vandafvisende. Skal man på stranden – ligesom os – så er man godt tjent med gummimåtterne, der kan dække hele bagagerumsgulvet, også når bagsæderne er lagt ned. De kan nemt tages ud, rystes, vaskes og støvsuges, og så lægges ind igen. Dermed er bilen nemmere at holde ren, end ellers. Det eneste minus ved måtterne, er at de dækker over krogene i bagagerumsgulvet, som man kan spænde ting fast til. Krogene kan stadig bruges, men det er ikke helt optimalt. Til gengæld er der nogle ting, der vejer op for dette, som blandet andet net i siderne, elastiske stropper, og to USB-indgange til dit GoPro-kamera, eller ungerne og deres gadgets, når de bliver for højlydte.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Det er en Volvo, så der er naturligvis også en skilem, så man kan transportere længere objekter, som for eksempel ski, uden at skulle ofre siddepladser. Volvo Ocean Race Edition kommer i øvrigt også med muligheden for en tagboks i samme farver og stil som bilen, den var dog ikke monteret på testbilen. Kører man med tagboksen, må man nok forvente værre brændstoføkonomi og lidt mere støj i kabinen.
Via en række knapper i siden af bagagerummet, kan man automatisk lægge bagsæderne ned og folde anhængertrækket ud. Det er nemlig skjult under bilen, når det ikke er i brug. Det fungerer uden kvaler og gør bilen noget pænere og mere praktisk i hverdagen. I bagagerumsklappen er testbilen udstyret med muligheden for at lukke den ved hjælp af en knap. Det er set før, men en ting som Volvo gør godt, er at man her også kan vælge at bilen låses efter bagagerumsklappen er lukket. Super smart, hvis man har hænderne fulde. I bagagerumsklappen finder man, i Ocean Race Edition, også en ekstra stærk lampe, der for alvor lyser bagagerummet og omkringliggende område op. Desværre sidder den løst i testbilen, hvilket, sammen med diverse andre småting rundt omkring, giver et indtryk af, at bilen ikke er 100% gennemført.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Infotainmentsystem (7/10)
Som nævnt tidligere i anmeldelsen her, så er Volvo V90 udstyret med Volvos infotainmentsystem Sensus. Det er som udgangspunkt et rigtig godt system, med masser af funktioner og mange muligheder. Det er baseret på mobilstyresystemet Android, hvilket åbner op for en lang række apps, efterhånden som infrastrukturen og bilen understøtter det. Et klogt valg, rent teknologisk set. Når det så er sagt, er det ærgerligt, at systemets opsætning er som den er. Brugeroverfladen består af et hav af forskellige, små knapper, som er uoverskuelige at finde rundt i, selv når man holder stille. Det er selvfølgelig rart med funktionaliteten, men sådan som funktionerne bliver fremstillet, skal man som fører af bilen bruge for meget tid på at rode rundt på skærmen, til at det er forsvarligt at gøre under kørslen. Og det ærgrer mig, når nu Volvo er et symbol på sikkerhed, og når de gør en dyd ud af at skilte med lige netop dette. Samtidig, bliver skærmen og omkringliggende areal hurtigt tydeligt fedtet, hvilket desværre ødelægger æstetikken en smule.
Anmeldelsen fortsætter under billederne.
Sikkerhed
Sikkerhedsudstyr (9/10)
Går du ud og køber en Volvo V90 Cross Country Volvo Ocean Race Edition, får du en række standardudstyr, som du kunne udforske i starten af anmeldelsen. Blandt det er al sikkerhedsudstyret. Det tællre blandt andet: ABS bremser, automatisk bremsning efter kollision, automatisk oplåsning af døre ved kollision, træthedsregistrering, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, absorberende siddehynder ved ulykke, som skal mindske risikoen for rygskader, tværgående trafik sensor, automatisk bremse ved forestående kollision ved lavere hastigheder, færdselstavlegenkendelse, LED-forlygter, låsbare hjulbolte, parkeringssensorer, IsoFix-beslag på bagsæderne, m.m.
Listen er lang, og mange af tingene er måske ikke noget, man lige tænker over i hverdagen, men som egentligt er smarte og rare sikkerhedsfunktioner at have. Også selvom man forhåbentligt aldrig kommer til at prøve dem af. Udover ovenstående, så er bilens karosseri også ret solidt bygget.
EuroNCAPs sikkerhedstest (8/10)
Bilen scorede fem stjerner i EuroNCAPs sikkerhedstest i fjor (2017), med særdeles præsentable scoringer i de fire kategorier, som bilens sikkerhed vurderes ud fra. I beskyttelse af voksne passagerer scorede den 95%, efterfulgt af 93% i sikkerhedssystemer. Beskyttelse af børn i bilen og beskyttelse af bløde trafikanter scorede også relativt højt med henholdsvis 80% og 76%.
Volvo er dog heller ikke bleg for at prale lidt af deres sikkerhedsniveau, hvilket de blandt andet gør med en fed lille detalje på forsædernes sikkerhedsseler. På selve metal-delen, der går i låsen står der “Since 1959”, som var året hvor Volvo, som de første, introducerede sikkerhedsseler i deres biler.
Anmeldelsen fortsætter under billedet.
Konklusion
Så er Volvo V90 Cross Country Ocean Race Edition pengene værd? Man får i hvert fald ikke det mest mundrette navn for sine små 1 million kroner. Jeg synes personligt, at det er en god bil. Den er en ufattelig behagelig lang-distance bil, samtidig med, at den giver muligheden for off-road kørsel. Med det rigtige udstyr, kan man nærmest ikke bevæge sig et forkert sted hen i den bil. Den er praktisk, både pladsmæssigt, men også med diverse løsninger som USB-indgange i bagagerummet, vandafvisende bagagerumsgulv, solgardiner, aktivt kulfilter, der filtrerer luften, head up display, genkendelse af færdselstavler, og meget mere.
Den kører ikke vildt spændende og gearskiftene er sløve, men til gengæld er det en meget pæn bil, der adskiller sig lidt fra sine tyske konkurrenter. Derudover, er den også knap så groft udseende, som for eksempel Audi A6 All-Road og Mercedes E-Klasse All-Terrain. Og så er den loaded med diverse sikkerhedsudstyr.
Det tager svenskerne sig så også godt betalt for, og med en pris på niveau med en mindre ejerlejlighed, så er Volvo V90 Cross Country Ocean Race Edition ikke for alle. Men lever du det aktive liv, og har en ødegård i Sverige, ja, så er det måske bilen for dig. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at du nok skal blive glad for den, så længe du har råd til at have den, om end kvaliteten måske halter et par skridt efter nogle af tyske, og asiatiske konkurrenter.
1 kommentar