Test: Volvo XC40 D4 AWD Momentum 2018



Volvo XC40, som er det svenske bilmærkes mindste SUV, er blevet hædret og rost til skyerne, lige siden den blev lanceret. Den har blandt andet vundet titlen Car of the Year 2018 i Europa – noget af det ypperste en bil kan opnå på det europæiske marked. Men er den i virkeligheden så god, som det lyder til? Vi har taget et nærmere kig på bilen, der skal konkurrere med Audi Q3, BMW X1 og Mercedes-Benz GLA-klassen.

(Vi lånte en Volvo XC40 af Volvo Danmark i en uge, med henblik på at udføre denne test. Den blev afhentet i Århus med en fuld tank.)

Priserne for Volvo XC40 starter ved 414.985 kroner (beskatning 349.901). Her får man standardudstyr og en T3 benzinmotor, der yder 156 hestekræfter og er udstyret med en 6-trins manuel gearkasse. Herefter, fortsætter priserne opad, gennem udstyrsvarianterne Momentum, Inscription og R-Design hvor priserne slutter ved 656.980 kroner for en D4 AWD 190-hestes dieselmotor.

Af standardudstyr kan blandt andet nævnes 12,3-tommers digital instrumentering, varme i sidespejle og forsæder, fartpilot, LED forlygter og kørelys, læderrat, nøglefri start, en 9-tommers infotainment touchskærm, som vi kender den fra andre nyere Volvo’er, samt en række af sikkerhedsudstyr, der blandt andet inkluderer Lane Departure Warning, automatisk bremsning efter kollision, færdselstavlegenkendelse, Oncoming Lane Mitigation, m.fl.

Bilen, der er testet i anmeldelsen her, er en Volvo XC40 D4 AWD Momentum med automatgear. Den er udstyret med en 4-cylindret dieselmotor, der yder 190 hestekræfter. Gearkassen er en 8-trins Geartronic. Uden ekstraudstyr koster den 588.985 kroner. Herefter, er der fyldt på med ekstraudstyr til en værdi af, hold nu fast, 266.461 kroner. Dermed, bliver den samlede pris for testbilen her 855.446 kroner. Momentum-varianten er, udover førnævnte standardudstyr, også udstyret med Drive Mode Settings, et automatisk nedblændende bakspejl, en papirkurv med vippelåg, 2-zonet klimaanlæg, 18-tommers fælge, samt diverse mindre ting.

Herudover, er der så ekstraudstyret til en kvart million, som blandt andet består af 19-tommer fælge, smartphone integration, trådløs opladning af smartphone, Volvo On Call-Pakke, Radio-pakke, Harmon Kardon-anlæg, El-sæde pakke, Last pakke, varme i rattet, varme i bagsæderne, LED Tågelygter, adaptiv fartpilot og Pilot Assist, navigationssystem, og lidt mere.

Er du interesseret i at se testbilens fulde sammensætning, kan denne findes her. Og vil du bare have prislisten for Volvo XC40 og en oversigt over udstyrsvarianterne, kan disse findes her. Du opdager måske en uoverensstemmelse mellem de angivne priser i de to links – hvilket skyldes en ændring i priserne siden første dokument blev fremsendt.

Volvo_XC40_42

Hvordan kører Volvo XC40?

Ydeevne
Nok om de høje priser, lad os snakke lidt om hvordan XC40 er som bil. Testvarianten er, som nævnt, udstyret med en 2,0-liters 190 hestekræfters dieselmotor med All-Wheel-Drive (en form for firhjulstræk). Den har ingen problemer med at komme op i hastighed, når der er brug for det, og accelererer faktisk hurtigere end en Volkswagen Tiguan med en tilsvarende motor. Kombineret med det faktum, at det er en dieselmotor, er megen af kraften tilgængelig ved lavere omdrejning, hvilket gør dieselvarianten her til et udmærket valg over benzinmotoren. Når det så er sagt, er det ikke en sportsvogn, eller noget der ligner. Mens automatgearkassen er udmærket, og generelt skifter fint og uden man bemærker det, så kan den kæmpe lidt med at få skiftet “i tide” ved hurtige accelerationer.

Den officielle 0-100 km/t tid er 7,9 sekunder, hvilket er relativt kvikt for en bil af dens størrelse.

Kørsel og komfort
Volvo XC40 er ikke just en sportsbil, men den er behagelig at køre. Så medmindre man skal ud og køre ræs på en snoet landevej, vil de fleste være tilfredse med dens køreegenskaber. Den har masser af vejgreb – især i AWD-varianterne og den drejer, når man beder den om det. At man så ikke får så meget feedback gennem rattet, og at det til tider føles som om den er ved at vælte i et hurtigt sving, er i virkeligheden ligegyldigt. Så længe man kører afslappet og holder sig til fartgrænserne, så kommer man ikke til at føle mangler ved dens køreegenskaber.

Ved højere hastigheder mærker man ikke meget til bump og ujævnheder i vejen – det absorberer bilen ganske godt. Ved lavere hastigheder vil det være lidt mere tydeligt hvis man bevæger sig ud på en ujævn overflade.

Begiver man sig ud i en dieselmotor, som testbilen her, må man forvente en hel del motorstøj, når der accelereres. Når først den er faldet til ro et sted mellem 1500 og 2500 omdrejninger i minuttet, er den til gengæld ganske stille. På trods af, at den kan støje en del ved accelerationer og lave omdrejninger, er der så godt som ingen vibrationer i bilen fra motoren. Vindstøj er der heller ikke meget af, og støj fra vejen er begrænset – men bliver mere tydelig jo større fælgene er.

Brændstofforbrug
Varianten vi testede her med dieselmotoren D4 og AWD er opgivet til at kunne køre 20,0 km/l. I løbet af testugen med kørsel på cirka 50% motorvej, 25% bykørsel og 25% landevejskørsel kørte bilen i gennemsnit 12,5 km/l. Ikke just imponerende. Ved mere kørsel på landevej, vil forbruget sandsynligvis kunne forbedres til 15-16 km/l.

Volvo_XC40_17

Kabinen i Volvo XC40 Momentum

Kabinen (se videogennemgang)
Volvo XC40 er en udmærket rummelig bil. Der er fint med plads til en 180 centimeter høj person på bagsædet. Det kan også godt lade sig gøre at sidde tre voksne på bagsædet, om end længere ture nok ikke er at anbefale i sådan en situation. Er det trillingerne, der skal med på bilferie, så kan det dog sagtens lade sig gøre, så længe de ikke er kommet ind i deres langbenede teenager-år.

Udover pænt med plads til hovedet, på trods af et stort soltag, er der også plads til det meste af ens pikpak. Testvarianten er blandt andet udstyret med opbevaringsrum i midterkonsollen, små “skuffer” under forsæderne, store lommer i sidedørene (store nok til en bærbar eller et par 1,5-liters flasker), kopholdere, samt diverse opbevaringsplads til telefoner og nøgler i midterkonsollen. Blandt andet en smart holder foran gearstangen der kan holde din telefon oprejst. Derudover, er bilen her også udstyret med en skraldespand, der kan fjernes. Et simpelt, men absolut genialt træk fra Volvo, så man ikke fristes til at smide skrald ud af vinduet, eller skal døje med at have en plastikpose til at vælte rundt på gulvet under kørslen.

Andre har rost Volvo XC40s interiør for dets exceptionelle kvalitet. Og der er ingen tvivl om at det er ganske god kvalitet og nok skal holde i mange år. Der er da også bløde materialer i kabinen, men vi må her på redaktionen indrømme, at vi overordnet set blev lidt skuffede på det her punkt. Der er på ingen måder tale om en bil, der føles billig at være i, men der er bare nogle steder, hvor den ikke føles så meget mere luksuriøs end en Dacia Duster i topudstyr. Og det er nok nærmere en positiv omtale om Dacia end det er negativt om Volvo. Men, når det er en bil, der koster på den høje side af trekvart million kroner, så var kabinen bare ikke så fantastisk at træde ind i, som jeg personligt ville forvente.

Og mens det kan lyde negativt, så er der trods alt intet i vejen med kvaliteten. Det er sikkert, at det nok skal holde til familielivets strabadser i mange år.

Bagagerum (se videogennemgang)
Bevæger man sig om bagerst i Volvo XC40 finder man det meget rummelige og praktiske bagagerum. Der er elastikstropper og kroge i siderne, så man kan spænde ting fast. Der er et 12-volt stik til køleboksen – og så kan bagagerumsgulvet løftes op så det danner en genial mulighed for at hænge sine indkøbsposer op. Man har ser disse kroge i flere og flere biler, men Volvos metode med at gøre bagagerummet dybere under poserne, gør at krogene for en gangs skyld rent faktisk er brugbare.

Den officielle størrelse på bagagerummet er 460 liter, hvilket umiddelbart kan lyde af lidt, i forhold til konkurenterne. Men med mulighed for at løfte gulvet og bilens generelle indretning, gør det det nemt at pakke bagagerummet, så man sagtens kan tage på et par ugers bilferie.

En af de ting, der får mig helt op i skyerne er, at der ingen kant er, som man skal løfte ting over, hvilket er utroligt rart, når man står og skal transportere tunge ejendele. Samtidig kan bagsæderne, i testvarianten her, lægges ned fra bagagerummet af, ved blot at klikke på en knap. Bagsæderne splitter 60/40, så der er mulighed for at transportere op til fire passagerer, selvom man har nogle lange ting med. Ikke helt så godt, som de 40/20/20, som man kan få i blandt andet en Tiguan eller X1. Til gengæld, lægger sæderne sig fladt ned, så der ingen problemer er med at skubbe de ting, der skal transporteres, helt op foran i bilen.

Derudover er den elektriske bagagerumsklap udstyret med både en almindelig “luk bagagerum”-knap. Lige ved siden af er der en tilsvarende knap, men hvor bilen låser når bagagerummet er lukket. Også en genial ting, som alle biler med elektrisk bagklap burde være udstyret med.

Så thumbs up til Volvo for at have lavet en generelt praktisk bil.

Infotainmentsystem
Bilen er udstyret med Volvos infotainmentsystem Sensus, som bliver vist frem på en 9-tommers touchskærm. Det er det samme system, som Volvo bruger i den nye V60, XC60 og modellerne i 90-serien. Det fungerer ganske udmærket og er uden tvivl et af de flottere og mere gennemførte infotainmentsystemer derude. Mulighederne er mange, med blandt andet en Spotify-app, nyheder, m.m. Man kan enten udstyre bilen med et sim-kort, eller dele data fra ens telefon med bilen, så den kan tilgå internettet. Dermed, fungerer den som hotspot for ungernes tablets og giver mulighed for brug af en række apps.

Mens det er et flot system, er der, hvis man skifter væk fra forsiden, et par sider med et hav af små knapper med små tekst og små ikoner. Ikke just det sikreste, hvis man skal benytte nogle af disse funktioner under kørslen. Efterhånden som ugen med XC40 lakkede mod enden, begyndte vi dog så småt at have en nogenlunde idé om, hvor de forskellige knapper sad, og behøvede derfor ikke at bruge lige så meget tid på at finde det rigtige sted at trykke. Der er dog ingen tvivl om, at det kunne gøres mere intuitivt. Til gengæld, er det muligt at tilkøbe muligheden for Apple CarPlay og Android Auto, som er mere overskuelige. Deruodver bliver skærmen, som det kan ses på billederne, fedtet efter kort tids brug. Alt i alt, er Sensus altså et infotainmentsystem med masser af muligheder, som fungerer godt. I realiteten skal man dog være opmærksom på, at medmindre der er en medpassager til at styre interaktionerne, så er det ikke det nemmeste, og dermed heller ikke det sikreste, system af bruge under kørsel.

I midterkonsollen er der mulighed for at tilkøbe trådløs opladning, så hvis man er moderne nok til at have en telefon, der kan det, så er det en god mulighed. Pladsen til telefonen hælder, så man kan se hvad der foregår fra førersædet af. Samtidig er der riller på, så den ikke glider nogen steder under kørslen.

Udsyn
Når man sidder på førersædet i Volvo XC40 føler man sig hævet over trafikken. Man har udmærket udsyn ud på vejen, om end man har en stor køler foran sin. Bagudtil er der desværre to store stolper i hver side af bagruden, som skaber ret store blinde vinkler. Heldigvis kan man i nogle tilfælde benytte 360-graders kameraet, hvis bilen er udstyret med dette, eller støtte sig op ad de særdeles velfungerende blindvinkelsadvarsler i sidespejlene.

Sikkerhed

Volvo XC40 er endnu ikke blevet testet af EuroNCAP, som er det europæiske agentur for test af bilers sikkerhed. Det forventes dog, at bilen med sin meget lange liste af standard sikkerhedsudstyr og generelt kendskab til Volvos image som en af de sikreste bilfabrikanter i verden, at den vil score 5 stjerner, som er topscoren. XC40 deler meget af sit sikkerhedsudstyr med Volvo XC60, som blev kåret til årets sikreste bil i 2017 af EuroNCAP.

Og det er netop udstyr som adaptiv fartpilot, en særdeles velfungerende semi-autonom Pilot Assist (vi kørte fra Århus – Odense, mere eller mindre udelukkende på Pilot Assist), færdselstavlegenkendelse, som giver besked ~1 km før den nye færdselstavle kommer (anden hastighedsgrænse, overhaling forbudt, osv.), nødbremse ved fare for kollision, en blindvinkelsassistent der virker hver gang… Ja listen er lang, og vi vil ikke nævne dem alle her. Vores erfaring var, at alle de diverse sikkerhedssystemer bilen er udstyret med, de virker bare. Ingen undtagelse.

Konklusion

Volvo XC40 er en, i vores opfattelse, flot og mægtigt-udseende bil. Den har mange træk fra Volvos ganske pæne design-linje, mens den stadig er lidt anderledes. Det betyder at den skiller sig lidt mere ud fra mængden, end sine tyske konkurrenter, som kan være ret konservative at se på.

Samtidig er den praktisk, har godt med plads både til passagerer og deres oppakning. Der er simple, men geniale løsninger, som man ikke får hos konkurrenterne. Komforten er i orden, man sidder godt i sæderne, og der er mulighed for god lyd og connectivity.

Kørselsmæssigt er den også udmærket. I hvert fald, hvis man er til afslappet kørsel og gerne vil gøre brug af diverse assisterende systemer, som klarer dele af kørslen for en, og samtidig holder dig sikker. Og på trods af, vores lidt anti-klimatiske oplevelse af interiørkvaliteten, er prisen det eneste, der taler i mod en Volvo XC40.

For mens fra-prisen er meget fair, så kommer man hurtigt til at tilkøbe diverse ekstraudstyr, som man gerne vil have. Og ligepludselig lander man på 858.000 kroner, som PR-afdelingen hos Volvo gjorde i dette tilfælde. Men kan man undvære de luksuriøse ting, som et lækkert anlæg, elektrisk indstillelige sæder, navigation, adaptiv fartpilot, så er Volvo’en faktisk ret pænt udstyret fra standard.

Så konklusionen mål vel være, at er man på udkig efter en anderledes udseende by-SUV, med en overkommelige fra-pris, som samtidig er proppet med sikkerhedsudstyr, så er Volvo XC40 et rigtig godt bud.

 

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler