Test: Volvo XC40 plug-in hybrid 2021

Et par år efter introduktionen af Volvo XC40, som er den mindste SUV i Volvo-regi, er vi nu blevet introduceret til Volvo XC40 Recharge. Det er en plug-in hybrid, hvilket vil sige, at bilen både er udstyret med en benzinmotor og en elmotor, der kan arbejde sammen eller hver for sig.

I denne anmeldelse tester jeg Volvo XC40 T5 Recharge, som er den store udgave af de to motorvarianter, som Volvo XC40 plug-in hybrid kan købes i. Den anden variant hedder T4, og den primære forskel består i, at dennes ydelse er en anelse lavere.

Spørgsmålet er, om Volvo XC40 fungerer som plug-in hybrid, og om det er en bil, der er værd at købe i 2021. Det undersøger jeg i anmeldelsen nedenfor, hvor jeg skriver lidt om køreoplevelsen, komfort, sikkerhedsudstyr, plads i kabinen, bagagerummets størrelse og naturligvis brændstofforbrug, rækkevidde og opladetider.

God læselyst!

Hvad koster Volvo XC40 T5 Recharge?

Hvis du overvejer at anskaffe dig en Volvo XC40 plug-in hybrid kommer det på nuværende tidspunkt til at koste dig et sted mellem 415.805 kroner og 474.155 kroner afhængig af motor- og udstyrsvariant.

Bilen som jeg baserer denne Volvo XC40 anmeldelse på, er en T5 aut. Recharge i udstyrsvarianten Inscription Expression. Den har en listepris på 442.605 kroner, og dertil kommer ekstraudstyr, der blandt andet tæller en lyspakke, en førerassistentpakke, en navigationspakke og en parkeringspakke.

Eftersom Inscription Expression er den laveste udstyrsvariant, er alt, udover de nævnte udstyrspakker, standardudstyr. Det vil altså sige, at du uden at tilkøbe noget får ekstraudstyr som:

  • LED-lygter
  • DAB+ radio
  • El-opvarmet rat, forsæder, bagsæder, sprinklerdyser og sidespejle
  • El-justerbar lændestøtte
  • El-styret bagklap
  • Parkeringssensor bag
  • Regnsensor
  • Sensus Connect High performance lydanlæg
  • Nøglefri betjening
  • Automatisk nedblændelige bak- og sidespejle
  • 18-tommers alufælge

Dertil kommer en lang række sikkerhedsudstyr, som jeg vil komme nærmere ind på senere i anmeldelsen.

Hvis du vil læse mere om aktuelle priser og udstyr på Volvo XC40 Recharge, så kan du gøre det på Volvo Danmarks hjemmeside.

Hvordan kører Volvo XC40 T5 Recharge?

Ydeevne

Kigger du under motorhjelmen i Volvo XC40 T5 Recharge, vil du se to motorer; en 3-cylindret benzinmotor på 1.5 liter med en ydelse på 180 hestekræfter, samt en elmotor på 82 hestekræfter. Tilsammen laver de en systemydelse på 262 hestkeræfter og et moment på 425 Nm.

Det betyder i bund og grund, at du kan nå fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder. Samtidig er Volvo XC40 godkendt til anhængertræk, hvor den må trække op til 1.800 kilo med bremser på anhængeren.

Ligegyldig om der er strøm på motoren eller ej, så føles Volvo XC40 plug-in hybrid som om, at den har rigeligt med motorkraft til rådighed. Den er hurtig i optrækket, og det er en sand fornøjelse – både i byen og på motorvejen.

Kørsel og komfort

Køreoplevelsen i Volvo XC40 er i høj grad præget af komfort. Det skyldes blandt andet, at der er utrolig stille i kabinen, hvor man nærmest ikke hører støj fra benzinmotoren, når den kører. Det er særdeles usædvanligt for plug-in hybrider. Kombinerer du dette med, at den er ganske vindstille og nærmest ingen dækstøj, så har du bare en behagelig og ikke-anstrengt køreoplevelse.

Affjedringen er ganske komfortabel, hvilket betyder, at du relativt ubesværet glider over diverse bump og ujævnheder i vejen. Dertil må jeg fortsætte rosen af Volvo XC40, fordi den virkelig overraskede mig angående køreoplevelsen. Det er en ganske velkørende bil, taget dens højde i betragtning – det skyldes meget vel, at batteripakken i gulvet er med til at sikre et lavere tyngdepunkt og dermed en bedre køredynamik.

Brændstofforbrug

Sætter man sig ind i Volvo XC40 T5 Recharge og barer kører derudaf; først med strøm på bilen og sidenhen uden, så vil man opleve, at brændstofforbruget stiger med cirka 25%, når elmotoren ikke længere kan hjælpe til. På trods af dette præsterer den mindste SUV fra Volvo alligevel at have et nogenlunde brændstofforbrug, der selv med tomt batteri er på niveau med konkurrenterne uden en tung batteripakke i gulvet.

Volvo XC40 plug-in hybrid er opgivet til at have en rækkevidde på mellem 43 og 45 kilometer, og baseret på min test er det ikke helt forkert. I løbet af min tid med bilen præsterede jeg omtrent at køre 40 kilometer på ren el inden benzinmotoren slog til.

Volvo XC40 T5 Recharge brændstofforbrug og rækkevidde
Gennemsnitligt brændstofforbrug14,3 km/l (16,8 km/l)
Motorvejskørsel12,2 km/l (15,6 km/l)
Landevejskørsel16,6 km/l (17,9 km/l)
Bykørsel12,6 km/l (18,2 km/l)
Rækkevidde med 100% opladt batteri40 kilometer
Opladningstid fra 5% – 100%3 timer

Kabinen i Volvo XC40 T5 Recharge

Volvo er god til at lave lækre kabiner udført i materialer af god kvalitet og med en byggekvalitet, der holder. Og Volvo XC40 Recharge er ingen undtagelser, heller ikke i den billigste udstyrsvariant.


Kabinen har et fint og overskueligt design og den er udført i gode materialer, og naturligvis nogle gode sæder, som Volvo er kendt for. Når det så er sagt, så kan man godt mærke, at de ikke helt er på niveau med dem i Volvo V90 Cross-Country Ocean Race Edition, som jeg testede for et par år siden.

Kabinen byder også på et rimeligt fornuftigt udsyn, om end der er en lidt stor stolpe mellem bagruden og de bagerste sideruder. Hvis man ønsker det, kan man lægge nakkestøtterne ned på bagsæderne via en knap på skærmen, og dermed forbedre sit udsyn ud af bagruden, hvis man alligevel ikke har passagerer bag i bilen.

Kabineplads

Volvo XC40 plug-in hybrid er en ualmindelig rummelig kabine. På trods af, at det er den mindste SUV fra Volvo, er der absolut ikke en finger at sætte på kabinepladsen; hverken når det kommer til loftshøjde eller benplads – både på forsædet og bagsædet.

Det eneste, der muligvis kan udfordre bilens rummelighed, er at proppe tre voksne mennesker ind på bagsædet – for selvom den er bred, så kommer man til at sidde skulder og skulder.

Opbevaringsplads

Desværre er oplevelsen af rummelighed ikke helt lige så fremtrædende, når det kommer til opbevaringsplads i Volvo XC40. Godt nok er der et stort opbevaringsrum i midterkonsollen og usandsynligt store dørlommer i fordørene, men rummet under midterarmlænet er så fladt, at det kun lige akkurat kan have en telefon liggende i højden. Ligeledes er handskerummet heller ikke en imponerende størrelse og dørlommerne i bagdørene er også lige til den lidt lille side.

Heldigvis har bagsædepassagererne lidt opbevaringsplads ved siden af ydersæderne, et midterarmlæn med to opholdere og et net i ryggen af forsæderne. Ikke overvældende med plads, men det hjælper da på det.

Bagagerum

Åbner man op indtil bagagerummet i Volvo XC40 finder man et veludnyttet bagagerum i en god størrelse, hvor der virkelig er plads til at transportere noget gods. Hvad end det så er kufferter eller skraldesække, så er der vist ingen tvivl om, at Volvo igen viser, at XC40 ikke nødvendigvis er upraktisk, bare fordi den er mindre end sine større søskende.

De 452 liter (1.328 liter med bagsæderne slået ned) rummer altså meget og suppleres af et rum under bagagerummet med plads til opbevaring af kabler eller lignende. Lægger man bagsæderne ned får man ikke bar et større bagagerum, men også et fuldstændig fladt gulv helt frem til forsæderne. Det gør det til en fornøjelse at læsse ting i bilen uden besvær. Har man brug for at transportere længere ting i bilen, samtidig med, at der skal være plads til 4 passagerer, har Volvo XC40 en skilem.

Infotainment

Volvos infotainmensystem er sådan set velfungerende og udstyret med de funktioner, som det skal have. Desværre er designet ved at være forældet, ligesom der også er så mange små touchknapper, at det kræver meget af brugerens opmærksom at betjene. Og det duer bare ikke, hvis man samtidig skal koncentrere sig om at køre bil.

Det digitale instrumentbræt er også udmærket, men her er der ikke helt så mange muligheder for at tilpasse layoutet og lignende, som vi ser i biler fra andre mærker som eksempelvis Mercedes-Benz.

Hvad angår connectivity og ro på bagsædet, skal man ikke være bekymret, hvis man køber en Volvo XC40 T5 Recharge som testbilen her. Den er nemlig udstyret med 2 USB-indgange og et 12 V-stik foran, samt 2 USB-C-indgange på bagsæderne.

Sikkerhed i Volvo XC40 T5 Recharge

Hvis der er noget, som Volvo er kendt for, så er der deres sikre biler. Det er trods alt bilmærket, der har sat et mål om, at ingen skal dø i en Volvo, og det var også Volvo, der opfandt trepunktsselen, som er et lovkrav i store dele af verden i dag.

Og på det punkt skuffer Volvo XC40 Recharge da heller ikke. Som nævnt tidligere er praktisk talt alt sikkerhedsudstyr standard fra den billigste udstyrsvariant, og det vil altså sige, at man automatisk får:

  • Automatisk nedblændelige bak- og sidespejle
  • Energiabsorberende siddehynder ved ulykke
  • Fartbegrænser
  • Skiltegenkendelse
  • Lane Departure Warning
  • Lane Keeping Aid
  • Oncoming Lane Mitigation
  • Run Off Road Mitigation
  • Automatisk bremse ved kryds
  • Kollisionsadvarsel
  • Automatisk nødbremse med cyklist- og fodgængergenkendelse
  • Aktiv fjernlysassistent
  • Parkeringssensor bag

Og en hel del mere. Hvis man opgraderer til en af de øvrige udstyrsvarianter eller tilkøber ekstraudstyr, kan man også får et bakkamera, samt parkeringssensorer fortil.

Det meste af sikkerhedsudstyret fungerer ganske fint. Bakkameraet viser et billede i høj opløsning, men jeg savner mulighed for at udstyre bilen med et 360-graders kamera. Skiltegenkendelsen sørger for at fartgrænsen konstant vises i det digitale instrumentbræt, samtidig med, at den også gør opmærksom på forestående ændringer i fartgrænsen.

EuroNCAP

Volvo XC40 blev sikkerhedstestet af EuroNCAP tilbage ved modellens introduktion i 2018. Dengang klarede den sig ganske fint med et resultat på 5 ud af 5 stjerner, og nogle pæne procenter i hver af de fire underkategorier.

Resultater fra Volvo XC40 T5 Recharge sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen97 procent
Beskyttelse af børn i bilen87 procent
Beskyttelse af bløde trafikanter71 procent
Brug af assisterende sikkerhedssystemer76 procent
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Hvis du vil læse mere om sikkerhedstesten af Volvo XC40 T5 Recharge, kan du gøre dette på EuroNCAPs hjemmeside.

Konklusion

Volvo XC40 er en ganske vellykket plug-in hybrid, der reelt set ikke rigtig går galt i byen på nogle punkter. Jeg kunne måske have ønsket mig en længere rækkevidde, eller måske i hvert fald muligheden for hurtigere opladning. Ser man bort fra det, så er det et godt bud på en bil til dig, der gerne vil køre elektrisk i hverdagen, uden at være begrænset af rækkevidde, når du skal køre på ferie eller til familiefødselsdag i den anden ende af landet.

Volvo XC40 T5 Recharge er velkørende, har en høj ydeevne, en rummelig kabine og bagagerum og er udført i materialer af god kvalitet. Der er altså ikke meget at komme efter, hvis ellers man er villig til at betale den lille halve million, som det koster at komme bag rattet i Volvos mindste plug-in hybrid SUV.


Volvo XC40 T5 Recharged 2021

Volvo XC40 T5 Recharged 2021
0 100 0 1
Volvo XC40 plug-in hybrid med motoren T5 er en særdeles vellykket plug-in hybrid, som praktisk talt brillerer hele vejen rundt. Den hører til de dyrere plug-in hybrider, men til gengæld får man en rummelig kabine udført i lækre materialer, en god køreoplevelse, høj ydeevne og et godt praktisk bagagerum. Jeg savner dog muligheden for hurtigere opladning.
Volvo XC40 plug-in hybrid med motoren T5 er en særdeles vellykket plug-in hybrid, som praktisk talt brillerer hele vejen rundt. Den hører til de dyrere plug-in hybrider, men til gengæld får man en rummelig kabine udført i lækre materialer, en god køreoplevelse, høj ydeevne og et godt praktisk bagagerum. Jeg savner dog muligheden for hurtigere opladning.

Fordele

  • Rummelig kabine
  • Stort bagagerum
  • Lækre materialer
  • God køreoplevelse

Ulemper

  • Langsom opladning
  • Småforældet infotainmentsystem
Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler