Toyota iQ er en speciel lille sag. Den ligner, som min niece på 2 sagde, en skumfidus på hjul, og vender faktisk flere blikke end de fleste dyrere biler, fordi man ser dem så sjældent, og de ser så spøjse ud. Og så alligevel, jeg oplevede den anden dag at vi kørte 3 Toyota iQ’er i hælene på hinanden på motorvejen. Den er kort, helt præcis 299 cm, men på trods af længden kan man lovligt, og lige så komfortabelt som i en 2016 Mustang sidde 4 personer i bilen – til gengæld må man så ofre bagagepladsen, som er mere eller mindre ikke-eksisterende når bagsæderne er slået op. Men hvis man kan nøjes med to sæder, bliver den lille bil lige pludselig til en bil med god plads til benene og forholdsvist meget plads til bagage.
Udstyrsmæssigt er der det man kan forvente – radio som styres fra rattet, AUX-indgang, MP3 afspiller sædevarme foran, A/C, osv. Altsammen noget der er mere eller mindre standard i biler nu til dags. Hvad jeg dog blev overrakset over da jeg satte mig ind i den lille bil er hvor flot og luksuriøs den egentligt er når man kigger sig omkring. Læderrat, flotte aerodynamiske linjer, lækkert stof, ja listen fortsætter. Det virker faktisk som om man har sat sig ind i godt veludstyret mellemklasse bil.
Som en sucker for musik og ordenlig lydkvalitet, er jeg ved at være godt træt af anlægget i min Renault Clio 2012, det er ærligt noget værre bras. Så da jeg begyndte at køre i iQ’en blev jeg positivt overrasket over hvor god lyd der kommer ud af de forholdsvis små højtalere. Det er ikke Bang & Olufsen kvalitet, men for en bil af den størrelsesorden havde jeg forventet cirka det samme som i min Clio. Hvis man er til basfyldt musik, skal man dog passe på hvis man skruer volumen op til max (som er 63 – jeg undrer mig ofte over hvor bilproducenterne får deres volumetal fra). Årsagen er såmænd meget simpel, bilen er så lille, og anlægget er så kraftfuldt, så du vil opleve at bakspejlet samt sidespejlene ryster hver gang der kommer en dybere tone ud fra højtalerne. Ikke at det forårsager nogen decideret fare, men kan potentielt være en gene hvis man benytter sine spejle ofte.
Når nu Toyota iQ bliver udråbt som en fantastisk pendlerbil, så skal den da også testes som pendlerbil. Derfor har jeg den seneste uge kørt knap 70 km om dagen til og fra skole, plus en enkelt dag over Storebæltsbroen – og her kommer den største fordel ved en bil som iQ’en. Man kommer over Storebælt til motorcykeltakst. Bilen er nemlig 299 cm, altså lige under 300 cm som er grænsen. Uden brobizz betyder det en pris på 125 kr. eller hvis du har en Storebælt Pendler aftale så er det 1.500 kr. om måneden i modsætning til de normale 3.000 kr. om måneden for biler der er længere end 3 meter. Nåh, tilbage til hvordan det er at køre i Toyota iQ. Test-modellen har en 1.0 benzin motor og er opgivet til at køre 22,2 km/l, på min uge med bilen havde jeg et snit på lige knap 16 km/l, ved primært motorvejskørsel. Og her klarer den sig fint, og på selv de korteste ramper på Nordøstfyn har den ingen problemer med at nå op i fart, og på trods af bilens størrelse sidder man ikke og bliver rystet godt igennem, som man ofte oplever i franske Peugeot 107 og Citroën C1 – under hele turen er bilen ganske komfortabel at køre i, både som fører og passager. Kører man ved lavere hastigheder, og over bump, giver bilen dog fuldstændig efter, og man mærker tydeligt at man ikke kører i en “almindelig” størrelses bil. Dette er dog til at leve med, når man som pendler ofte bruger mere tid på de større veje. At man skal kæmpe for at holde farten når det går op ad bakke på motorvejen er også noget man lige skal vænne sig til, jeg tog mig selv i flere gange at skifte ned til 4. gear med 130 km/t, simpelthen for at kunne holde trit med de andre. Og hvis man vil kører mere end 10% for stærkt i en 130 zone, må man også håbe på at man kan finde en længere bakke man kan køre nedad – især hvis man har passagerer med.
Men alt i alt er Toyota iQ en fantastisk pendlerbil, især hvis man skal frem og tilbage over Storebælt, og det ikke er firmaet der betaler for bilen. Den er desværre udgået af salg i Danmark, men kan findes brugt til et sted mellem 65.000 og 90.000 kr. Kilometertallet vil i mange tilfælde være i den højere ende, netop fordi iQ’en er så populær som pendlerbil. Bilen kan også fås med 1,4l motor og lidt flere hestekræfter end den testede 1.0 model.
Så er iQ’en pendlerbilen over alle pendlerbiler? Vores svar er måske. Hvis du kører ofte kører over Storebælt, så er der helt klart penge at spare her, derudover er den nem at have med sig rundt og man kan nærmest altid finde en parkeringsplads. Men hvis man er mere end 2 personer der skal bruge den til daglig, kan det godt gå hen og blive et problem med pladsen. Men den er uden tvivl klart at foretrække overfor en Smart, i hvert fald i min optik. Og hvis du kan smide bilen på firmakontoen, så ville jeg også anbefale at kigge på Audi, Mercedes eller BMW – bare fordi det er sjovere at tilbringe en masse tid i en Mercedes E300, end i en Toyota iQ.