Test: KIA XCeed Diesel 2020

KIA XCeed er crossover-udgaven af den mere traditionelle KIA Ceed. Den er kendetegnet ved at have have et lidt mere muskuløst og off-road-agtigt design, der blandt andet kommer til udtryk gennem de store plastikkanter rundt om hjulkasserne og langs bunden af bilen.

Det er efterhånden meget almindeligt, at alle biler i dag også skal komme i en ”off-road”-version, men i modsætning til mange af de andre crossover-udgaver af ”almindelige” biler på markedet, så adskiller XCeed sig. Det gør den ved reelt set at være sin egen. Det gælder både i forhold til udseende og køreoplevelse.

Vi har haft lejlighed til at køre i den sydkoreanske crossover med en 1,6-liters dieselmotor og et mildhybrid-system (MHEV) – og det er lige netop den model, som denne KIA XCeed anmeldelse er baseret på. Hvis du er mere interesseret i KIA XCeed plug-in hybrid, så kan den læses her.

Hvad koster KIA XCeed?

Inden vi kommer for godt i gang med vores anmeldelse af KIA XCeed, vil vi hurtigt løbe henover bilens priser og udstyrsvarianter. Priserne starter i skrivende stund ved 239.000 kroner for en 1,0-liters benzinmotor med 120 hestekræfter og laveste udstyrsvariant.

Den billigste udgave med dieselmotor koster i øjeblikket 299.000 kroner i udstyrsvarianten Comfort, men hvis man vil have den med automatgear, må man slippe mellem 329.000 kroner og 359.000 kroner alt efter udstyrsvariant.

Priser på KIA XCeed
1.0 Benzin man.239.000 kroner
1.5 Benzin man.279.000 kroner
1.5 Benzin Mild Hybrid aut.309.000 kroner
1.6 Benzin aut.329.000 kroner
1.6 Diesel Mild Hybrid man.299.000 kroner
1.6 Diesel Mild Hybrid aut.329.000 kroner

Gældende priser ved anmeldelsens udgivelse. Aktuelle priser kan ses på KIAs hjemmeside.

Udstyrsvarianter

Der findes i øjeblikket 3 primære udstyrsvarianter til KIA XCeed, samt to udstyrspakker. De er angivet på listen nedenfor, hvor førstnævnte er den billigste og sidstnævnte er den dyreste udstyrspakke.

Modellen, som vi har testet i forbindelse med denne KIA XCeed anmeldelse er en KIA XCeed Comfort med udstyrspakken Edition. Sammen med et farvetillæg på 5.999 kroner, ender bilen derfor med at koste 344.999 kroner.

KIA XCeed kommer som standard (i Vision-varianten) med en pæn udstyrsliste, der blandt andet tæller 16-tommers alufælge, eljusterbare sidespejle med varme, LED lygter hele vejen rundt, automatisk fjernlysassistent, fartpilot, aircondition, varme i forsæder, 8-tommer touchskærm, Apple CarPlay, USB-porte og en række sikkerhedssystemer.

I realiteten har man alle sine behov dækket uden at opgradere til en højere udstyrsvariant, især fordi man i øjeblikket får ting som P-sensor, 2-zonet automatisk klimaanlæg, regnsensor og mere med, hvis man vælger den gratis udstyrspakke Active.

Opgraderer man til Comfort får man dog adaptiv fartpilot, hvis ellers bilen har automatgear, udvidet vejbaneassistent og andet. Modellen her har som sagt også Edition udstyrspakken, hvilket betyder, at den har lidt større alufælge, LED-blinklys indbygget i sidespejlene, et lille farvedisplay i instrumentbrættet, en større infotainmentskærm og et JBL-lydanlæg.

Premium-varianten kan ikke byde på meget mere udover Edition-pakken, som blev beskrevet ovenfor, hvorfor man kan overveje om den er de ekstra penge værd. I forhold til ekstraudstyr er der lidt forskelligt at vælge i mellem, og man kan blandt andet betale sig til et glassoltag, el-indstilbare lædersæder med memory, et digitalt instrumentbræt og lignende.

Vi anbefaler, at du selv kigger på pris- og udstyrslister for at få et bedre og aktuelt overblik over mulighederne.

Hvordan kører KIA XCeed?

Jeg har noteret mig, at KIA XCeed kører ganske udmærket – og selvom det ikke siger meget, så er det måske i virkeligheden meget sigende for den her bil. KIA XCeed rammer nemlig ind i et segment, hvor det vigtige er, at man kan komme fra punkt A til B uden problemer, men også uden at det behøver at være en speciel oplevelse.

Det er der ikke noget i vejen med – faktisk er der behov for sådanne biler, hvis man spørger markedet. Og det gør KIA XCeed rigtig godt. Den kører fint, og selvom den har lidt højde på, krænger den ikke i svingene. Så mens den ikke vækker de vildeste følelser, eller nogen følelser overhovedet, så er den letkørt og nem at få rundt i både byen, på landevejen og på motorvejen.

Den automatiske gearkasse virker fint, og det er kun, hvis man lidt pludseligt trykker speederen i bund, at den lige skal finde ud af, hvad det egentligt er der foregår. En interessant ting ved gearkassen i lige netop denne KIA XCeed er, at den skal placeres i N (neutral), for at bilen vil starte. Det er aldrig noget, jeg har oplevet før, men det er heldigvis ikke et problem, da det er noget, man ret hurtigt vænner sig til.

Der er dog relativt meget vind- og vejstøj, hvilket kunne tyde på, at bilen ikke er vældig godt isoleret. Det er en anelse ærgerligt, da det kan være anstrengende på længere køreture. Det bemærkes dog, at bilen er testet i en periode med særdeles meget blæsevejr, hvilket naturligvis har forstærket problemet.

Ydeevne

Som nævnt er testbilen en dieseldreven KIA XCeed. Helt konkret er den udstyret med en 1,6-liters dieselmotor, der på toppen yder 136 hestekræfter og har et moment på op til 280 Nm. Det er ikke alverdens, og man når op omkring de 10 sekunder, når bilen skal gå fra 0 til 100 km/t.

Det underbygger sådan set også min pointe fra afsnittet ovenfor; den gør hvad den skal, men den skiller sig ikke ud på køreoplevelsen. Det er dog værd at notere, at KIA XCeed med en dieselmotor ikke har nogen problemer med at følge med på motorvejen, og den overhaler man den, så hjælper den villigt til.

Hvis man vil have trailer, campingvogn eller andet på krogen, må det veje op til 1.500 kilo, hvis der er bremser på. Uden bremser på påhængsvognen, er dieseludgaven af KIA XCeed godkendt til 650 kilo.

Brændstofforbrug

KIA XCeed er med dieselmotoren og mild hybrid systemet opgivet til at kunne køre 19,2 km/l. Der kunne testbilen desværre ikke helt følge med, da den endte med et snit på 16,9 km/l. Det er lige lovlig meget under det opgivne, og faktisk virker det til, at man skal gøre sig umage for reelt set at nå op at ramme 19,2 km/l – selv med forsigtig landevejskørsel.

Det høje brændstofforbrug i testen her kan dog til dels skyldes, at testen blev foretaget i en periode med kraftigt blæsevejr. Det påvirker unægtelig modstanden og dermed også brændstofforbruget – men hvorvidt det er den eneste årsag til det højere forbrug, har jeg svært ved at tro.

Brændstofforbrug i KIA XCeed Diesel
Bykørsel15,0 km/l
Landevejskørsel18,9 km/l
Motorvejskørsel16,7 km/l
Gennemsnit over hele testperioden16,9 km/l

Kabinen i KIA XCeed

Sætter man sig i KIA XCeed bliver man mødt af en fin kabine, med nogle udmærkede materialer, der nogle steder er på niveau med konkurrenterne, og andre steder bedre. Der er naturligvis en blanding af hårde og bløde materialer, men det er i overvejende grad de bløde, der er til stede de steder, som man primært er i berørelse med.

Komforten er generelt i orden, og man sidder rimelig behageligt. Især på forsæderne savner jeg dog en lændestøtte ved længere ture, men det kan tilkøbes som ekstraudstyr. Man sidder lidt højere end i en traditionel Ceed, men jeg vil ikke gå så langt at sige, at man ligefrem er hævet over trafikken, som ellers er det, mange gerne vil have, når de køber nogle af de her crossovers.

Kabineplads

Rent pladsmæssigt klarer kabinen sig ganske fint. Den er udmærket rummelig, og jeg vil især gerne rose den for at have god plads på bagsædet til både hoved og ben. Det gælder vel at mærke, når man maksimalt er to personer bagerst i bilen. Er man tre på bagsædet, kan det vise sig at være lidt mere trangt og ikke optimalt til længere ture.

På forsædet er der god plads, og man føler sig ikke klemt på nogen måde. Der er også fin mulighed for at indstille sit sæde, uden at det går udover eventuelle bagsædepassagerer. Armlænet i midten har en nogenlunde størrelse, der gør, at man med lidt god vilje godt kan dele det med personen på passagersædet, hvis det skulle blive nødvendigt.

Opbevaringsplads

Når det kommer til opbevaringsplads i KIA XCeed, er der også udmærkede mængder af det. Man har blandt andet to store kopholdere fortil, to afdækkelige rum, samt et dybt rum under midterarmlænet. Forsædepassagerne har også adgang til dørlommer i en udmærket størrelse med plads til en halvliters flaske og andre småting. Der er også aflægningsplads forrest i midterkonsollen, men til gengæld er handskerummet ikke det største.

Bagtil kan ryglænet på det midterste sæde slås ned og dermed blive til et armlæn med kopholdere. Derudover, er der dørlommer, som er lidt mindre end dem fortil, men som stadig har plads til lidt af hvert.

Bagagerum

Bagagerummet i KIA XCeed med dieselmotor og mild hybrid system rummer 380 liter (1332 ved nedfældede bagsæder). Det er lidt mindre end de 426 liter, som det rummer, hvis ikke man har valgt en udgave med et mild hybrid system.

Til trods for dette er det en udmærket størrelse, hvor man også har et lidt mindre rum under gulvet. Det er ganske praktisk, og det bliver blot endnu mere praktisk af, at bagagerumsgulvet forbliver helt fladt, når bagsæderne lægges ned. Det gør det nemt at læsse bilen, og det er noget de fleste kan sætte pris på.

Det bemærkes også, at man har været smarte og placeret selerne på bagsædet sådan, at de ikke kommer i klemme, når man nedfælder og rejser bagsæderne. Udover det, er der dog ikke meget at komme efter omme i bagagerummet, der ikke kan prale af nogen smarte features eller andet.

Det gør hvad det skal, og det er at give plads til opbevaring af bagage.

Infotainmentsystem

Infotainmentsystemet i KIA XCeed har fået en overhaling, så det nu er mere responsivt og med et nyere og mere lækkert design. Det er en lille detalje, men det er med til at sikre, at bilen fremstår mere moderne og lækker overordnet set – eksempelvis sammenlignet med infotainmentsystemet i den mindre KIA Stonic, som fortsat har “det gamle” system.

I forhold til infotainmensystem og connectivity, så vil jeg gerne rose GPS’en, der fungerer fint. Til gengæld har jeg noteret mig, at det kunne være rart med nogle USB-porte til bagsædepassagererne.

Sikkerhed i KIA XCeed

Når det kommer til sikkerhedsudstyr i KIA XCeed, så er det meste standard. Uanset udstyrsvariant er bilen nemlig udstyret med:

Der er dog enkelte ting, der først kommer i højere udstyrsvarianter eller i form af ekstraudstyr. Det gælder eksempelvis den adaptive fartpilot, den udvidede vejbaneassistent, P-sensor foran, parkeringsassistent, blindvinkelassistent, intelligent skiltegenkendelse og advarsel for bagvedkrydsende trafik.

Generelt gælder det, at sikkerhedssystemerne i KIAs biler fungerer rigtig fint. De er måske ikke de bedste i klassen, men det er sjældent, at man har noget at klage over. I den testede KIA XCeed har jeg noteret mig, at den automatiske fjernlysassistent fungerer upåklageligt og det samme gør bakkameraet, om end opløsning på det er lidt lavere end vi efterhånden ser i de fleste andre biler. Vognbaneassistenten fungerer også udmærket.

EuroNCAP sikkerhedstest

Sikkerhedsudstyr og sikkerhedssystemer betyder meget, men der er naturligvis også andre ting, der spiller en rolle i, hvor sikker en bil er. Det gælder især konstruktionen, som man blandt andet tester hos det europæiske institut for sikkerhedstest af biler; EuroNCAP.

KIA XCeed er ikke blevet testet af EuroNCAP, men det er KIA Ceed – og det er sådan set også fint nok, fordi de to biler deler den samme base og konstruktion. Derfor er resultaterne af denne test meget sigende for sikkerheden i XCeed.

Nedenstående tabel opsummerer testens udfald, men vi kan allerede nu afsløre, at bilen slap afsted med 5 ud af 5 stjerner. Det kan du læse mere om på EuroNCAPs hjemmeside.

KIA XCeed sikkerhedstest
Beskyttelse af voksne i bilen88%
Beskyttelse af børn i bilen85%
Beskyttelse af bløde trafikanter68%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer73%
Samlet score5 ud af 5 stjerner

Konklusion

Konklusionen på denne KIA XCeed test må være, at det ikke er en bil, der sætter nogen nye rekorder. Det er heldigvis okay, fordi det er ikke derfor, at den er sat i verden. I stedet er det en bil, der er spækket med standardudstyr til en fornuftig pris, en bil med et vellykket design og en bil, der får dig fra A til B uden de store problemer.

Kvaliteten virker til at være i orden – og det mener KIA da også selv, da de tilbyder 7 års / 100.000 kilometers fabriksgaranti på alle deres nye biler; også på denne KIA XCeed. Pladsen er okay, og min største anke er i virkeligheden at det reelle brændstofforbrug var 2,3 km/l lavere end det opgivne.

Jeg er af den opfattelse, at KIA XCeed er værd at prøve, hvis man er på udkig efter en crossover i prisklassen omkring 300.000 kroner – uanset om man vil køre diesel, benzin eller plug-in hybrid.

Exit mobile version