Test: Suzuki Vitara Adventure 2018

Suzuki Vitara forfra

Vi har i den forgangne uge haft fornøjelsen af at sidde bag rattet i en blå / sort Suzuki Vitara. Og ja, det var faktisk en fornøjelse, for vi endte med at blive ret glade for Suzukis største SUV. Læs med i anmeldelsen her, og bliv klogere på, hvad Vitara gør godt – og hvad den gør knap så godt.

Men lad os først snakke om priser. Suzuki Vitara kan fås fra 197.990 kroner – og allerede der får man meget bil for pengene, men når man alligevel er i den prisklasse, kan man overveje om man vil lægge lidt ekstra penge på bordet og gå op i Adventure-udgaven, som koster 50.000 kroner mere, og dermed ender på 247.990 kroner for en 3 cylindret turboladet benzinmotor på 1,0-liter, 112 hestekræfter og et moment på op til 170 Nm.

Det var lige netop sådan en bil, som vi har haft til test i løbet af ugen, og det er sådan en man godt kan forelske sig i. Den har ikke meget ekstraudstyr – blot en 2-farvet metallak i lyseblå og sort. Resten af det du ser på billederne, kommer som standard i Adventure-udgaven. Det tæller blandt andet læderindtræk, nøglefri betjening, elbetjent panoramasoltag, navigation, parkeringssensorer for og bag, regnsensor, automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, vognbaneassistent, slingreadvarsel, skiltegenkendelse, blind vinkel advarsel, og mere.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Udover Adventure-udstyrsvarianten (som er det højeste udstyrsniveau), kan man også få Active-modellerne, som udover indgangsvarianten, blandt andet byder på klimaanlæg, 17-tommers alufælge, læderrat, sædevarme foran, varme i sidespejlene, infotainmentsystem m. en 7-tommers touchskærm, LED kørelys, m.m.

Selve indgangsvarianten er ret ringe udstyret, hvorfor det godt kan betale sig, som minimum, at gå op til Active-udgaven. Vælger du den værst udstyrede variant, får du dog stadigvæk automatisk stop/start system, elbetjente sidespejle, LED baglygter, aircondition, dæktryksovervågning, Bluetooth, m.m.

Bilen kan også fås med en 1,4-liters motor i stedet for den lille 1,0-liters, men vi oplevede på intet tidspunkt, at den lille 3-cylindrede var utilstrækkelig.

Hvis du vil nørde lidt med udstyrsskemaer og priser for Suzuki Vitara generelt, så kig her. Og hvis du vil se nærmere på testbilens specifikationer, finder du dem lige her.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Hvordan kører Suzuki Vitara Adventure?

Ydeevne
Nu nævnte vi før, at den lille 1,0-liters motor, som testmodellen er udstyret med, er tilstrækkelig i hverdagen – og det er den absolut. Når det så er sagt, er det her ikke en bil, som du kører race i. Og hvis du har planer om at trække tunge trailers bag dig, kan det også godt være, at den lille motor blive lidt for lille.

Men i hverdagen ved almindelig pæn kørsel er Suzuki Vitara med en 1,0-liters motor alt, hvad du behøver. Du sidder højt, i en relativ let bil, hvilket gør den letkørt selv inde i byen. Du går altså ikke på kompromis med noget her – så længe du ikke har forhåbninger om hurtige accelerationstider.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Kørsel og komfort
Den manuelle gearkasse er behagelig, og for den nervøse bilist, kan vi med glæde fortælle, at det er praktisk talt er umuligt at gå i stå med gearkassen her. Den hjælper dig godt på vej, og bukker ikke under, hvis du får løftet foden lidt for hurtigt fra koblingen. Så alt i alt, en rigtig fin bil at køre – både i by, på landevej og motorvej.

Vitaras affjedring er ganske udmærket – nuvel, det ikke er en Audi A8, men for prisen, får man en behagelig bil, der også godt kan klare lidt let terrænkørsel, med sin ekstra frihøjde og mulighed for Suzuki Allgrip, hvis man betaler ekstra for det.

Suzuki Vitara er, på trods af dens størrelse, en let bil, hvilket både kan være godt, når det for eksempel kommer til brændstoføkonomi, og knap så godt, når det, for eksempel, kommer til vindpåvirkning. Er der lidt sidevind, vil du hurtigt føle, at du er i en stor bil, som vejer mindre end en ny KIA Ceed. Man vænner sig til det, men det er desværre lidt ærgerligt – og et problem vi også oplevede, da vi testede Suzuki S-Cross. Desværre, er der også en smule vind- og vejstøj i kabinen ved højere hastigheder (typisk på motorvej), hvilket kan forårsage en til at skrue lidt højere op for anlægget end godt måske er. Men heldigvis, spiller anlægget ganske udmærket.

Hvad der til gengæld ikke spiller så godt er den aktive fartpilot, også kendt som adaptiv fartpilot. Vi kender det fra andre biler, men desværre er det ret udpræget i Suzuki Vitara her. Man kommer kørende med 130 kilometer i timen, og det passer fint, lige indtil man så småt indhenter bilisten foran sig, som kun kører 125 kilometer i timen. I stedet for langsomt at bremse efterhånden som man nærmer sig, når Vitara et punkt, hvor den nærmest klodser bremserne, så man hurtigt når ned på 100 – 110 kilometer i timen på blot et par sekunder. Udover, at det kan være ubehageligt, forårsager det også farlige situationer for bilisterne bag en – for selvom man holder sin sikkerhedsafstand, kan det give den bagkørende billist et chok. Det er blot et af flere eksempler, hvor den aktive fartpilot, desværre ikke er helt god.

Men når det så er sagt, så skal samtlige af resten af bilens sikkerhedsfunktioner have ros. Men mere om det senere.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Brændstofforbrug
Sådan en Suzuki Vitara er efter den nye WLTP-norm opgivet til at kunne køre 16,3 kilometer på literen (1,0-liters benzinmotor, 112 hestekræfter, manuelt gear). Efter en uges kørsel med omkring 65 procent motorvejskørsel og lige dele 17,5 procent landevej- og bykørsel, havde vi kørt 15,7 kilometer på literen. Det er en difference, der lige så godt kunne have været en afrundingsfejl, når man sammenligner med andre bilfabrikanter.

Hvis du benytter din bil til primært landevejskørsel, er det meget muligt at du vil opleve et bedre forbrug, da en bil kører længst på literen ved en konstant fart på omkring 70-80 kilometer i timen. Kører du derimod rigtig meget bykørsel, vil din Vitara nok have et værre forbrug, end det vi har oplevet, grundet den konstante start-stop trafik, som der oftest er, når man kører i byen.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Kabinen i Suzuki Vitara Adventure

Kabinen
Selve kabinen er egentligt et meget behageligt sted at befinde sig. Med det store panorama soltag, som kommer som standard i Adventure-udgaven (men kan fravælges med 5.000 kroner i rabat), er kabinen meget lys. Det er et stort plus for os, og sandsynligvis også de fleste andre, da det gør køreturen, især som bagsædepassager, til en noget mere behagelig oplevelse.

Sæderne er super lækre i Adventure-udgaven med deres læder og ruskindsstof, og der er generelt gode og bløde materialer på de steder som man primært er i berøring med. Med gode støttepuder i siderne, sidder man godt, især på forsædet, men også bagsæderne er udmærkede – især hvis man blot er to personer.

Generelt er kvaliteten i Adventure-udgaven væsentlig højere end man umiddelbart forventer af en Suzuki.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Opbevaringsplads
Rundt omkring i kabinen er der pænt med opbevaringsplads. For eksempel har man et midterarmlæn, med et opbevaringsrum nedenunder i en pæn størrelse, et stort rum, samt to kopholdere i midterkonsollen, et handskerum med plads til at gemme lidt af hvert væg, samt opbevaringslommer i begge forsæderygge, så børnene kan gemme deres tablets væk, når de bliver køresyge.

Desværre, er selve dørlommerne på bagsædet ikke så praktiske. Her er kun plads til en halvliters flaske, og altså ikke et større rum, der også kan holde et spil kort eller en pose slik. Det er lidt bedre i fordørene, hvor man godt kan få plads til lidt snacks til køreturen, ved siden af sin vandflaske.

Endelig er der et lille rum til venstre for rattet, som er relativt dybt, og kan holde en telefon, nogle mønter, eller hvad søren folk vælger at benytte det opbevaringsrum til. Vi får det aldrig brugt, men det er der under alle omstændigheder.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Bagagerum
Bilens bagagerum rummer 375 liter, og har plads til det meste af det en familie på fire kunne få brug for at slæbe med på tur. Kører man i trælasten eller på genbrugspladsen, kan man lægge bagsæderne ned, hvilket vil øge bagagerumskapaciteten til 1.120 liter.

Der er ikke så meget at komme efter andet end, at bagagerumsgulvet kan indstilles i to højder, alt efter om man vil have mere dybde, eller om man bare gerne vil kunne sætte tingene ind i bagagerummet i stedet for ned.

Derudover, er der to rum – et i hver side, hvor man kan lægge diverse småting. Alternativt, kan man, når bagagerumsgulvet er i højeste indstilling, benytte pladsen under det, til at opbevare småting, cykelstativ, hattehylde, og lignende.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Infotainmentsytem
Du har måske lagt mærke til det på billederne. Infotainmentsystemet ser gammelt ud. Meget gammelt. Desværre, opfører det sig også cirka lige så gammelt. Det er sløvt, uresponsivt, kræver mange klik for at komme frem og tilbage. Med andre ord – det er overhovedet ikke på niveau med, hvad vi efterhånden ser hos de fleste andre bilfabrikanter (måske lige undtaget Renault og Dacia).

Når det så er sagt, så har systemet de funktioner, som det skal have – Bluetooth, navigation (i Adventure-varianten), DAB+, USB-indgang, bakkamera, m.m.

Og endelig, så har du altid muligheden for at sætte din telefon til med USB-kabel, og så bliver det pludselig til Apple CarPlay eller Android Auto, hvilket er et meget brugbart alternativ til det langsomme infotainmentsystem. Så værre er det heller ikke.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

Sikkerhed i Suzuki Vitara Adventure

Sikkerhedsudstyr
Nåh, så blev det tid. Vi nævnte tidligere i anmeldelsen, at, med undtagelse af den aktive fartpilot, så spiller Vitaras sikkerhedsudstyr bare. Og det gør det virkelig.

I Adventure-udgaven har Suzuki Vitara blandt andet vognbaneassistent, som fungerer hver gang, den har automatisk nødbremse, som virker hver gang (og advarer dig med høje biplyde, hvis den mener, at du kommer for tæt på med for høj hastighed), den advarer dig, hvis du slingrer for meget (og slår i så fald fartpiloten fra), den genkender samtlige skilte, og fortæller dig, når du kører for stærkt, og så virker blind vinkel advarselssystemet hver gang.

Og det er bare ikke altid, at det sker. De fleste biler kan efterhånden prale af ovenstående sikkerhedsudstyr, men vi har endnu til gode, at prøve en, hvor det virkede, hver evigt eneste gang, vi kom i en situation, hvor en lampe burde lyse, et skilt burde være opfanget, eller en nødbremse burde have advaret. Så kæmpe ros til Suzuki Vitara for det – nu skal den aktive fartpilot bare fikses.

Anmeldelsen fortsætter under billederne.

EuroNCAPs sikkerhedstest
Suzuki Vitara blev i 2015 testet i EuroNCAPs sikkerhedstest, hvor den scorede fem ud af fem stjerner. Den fik tildelt følgende score i de fire kategorier:

Beskyttelse af voksne passagerer: 89%
Beskyttelse af børn i bilen: 85%
Beskyttelse af bløde trafikanter: 76%
Brug af assistentsystemer: 75%

Det er fire år siden nu, og der er basis for, at den har forbedret sig – især på de to sidste parametre. Men om den ville score fem stjerner i dag, kan vi ikke med garanti sige, da EuroNCAPs krav hele tiden højnes.

Udsyn
Suzuki Vitara har nogle store ruder bagtil, hvilket forbedre udsynet en hel del. Kombineret med et fortræffeligt blind vinkel advarselssystem, er vi meget tilfredse med udsynsforholdene i Suzuki Vitara.

Anmeldelsen fortsætter under billedet.

Konklusion

Det endelige spørgsmål er, som altid, er Suzuki Vitara en bil for dig? Og ja – hvis du er på udkig efter en SUV til fornuftige penge, med en behagelig kabine, udmærkede og relativt komfortable køreegenskaber, så er Suzuki Vitara sandsynligvis et af de absolut bedste bud til pengene.

Overvej dog kraftigt, hvorvidt det giver mening for dig, at spare de 20.000 kroner, det koster at gå fra indgangsvarianten Club til andet udstyrsniveau Active. Du får så meget ekstra udstyr, som gør bilen væsentligt bedre. Og hvis du har pengene til det, så køb Adventure-udgaven, og få alt udstyret med og nyd, at du har en bil til under 250.000 kroner, som bare spiller.

Hånden på hjertet, så var vores forventninger ikke høje til Suzuki Vitara, men den kunne et eller andet, som virkelig har imponeret os.

Exit mobile version