Danmarkspremiere: Ny KIA Ceed



Det er torsdag formiddag, og turen går til Hørsholm – nærmere bestemt Søhuset Konferencecenter. Her har KIA Danmark nemlig inviteret på let morgenmad, præsentation af den nye KIA Ceed, prøvekørsel og lækker frokostbuffet. Og selvom maden var god, er temaet her, trods alt, biler.

Under deres præsentation kunne KIA-folkene blandt andet fortælle, at Ceed har været den 7. bedst sælgende bil i C-segmentet, der blandt andet rummer VW Golf, Ford Focus, Renault Megane og Peugeot 308, siden sin introduktion. Og blandt de tilfredse kunder, er det altså designet, der har været den primære faktor i købet af Ceed (som i øvrigt tidligere har heddet Cee’d, men nu har droppet apostroffen).

Efter en let morgenmad og præsentation i et mødelokale, der minder ualmindeligt meget om et klasselokale i folkeskolen, får jeg stukket nøglerne til en KIA Ceed med en 1,4-liters T-GDi-benzinmotor med en ydelse på 140 hestekræfter. Motoren er firecylindret og går fra 9,2 sekunder, når den er udstyret med en 7-trins automatgearkasse. Er du KIA-nørd har du måske bemærket, at den brunlige farve på bilen er ny. Den hedder Copper Stone, og er en af de seks nye farver, som kommer i forbindelse med lanceringen af den nye KIA Ceed. Udover testbilens farve her, vil der også være to nuancer af blå, to nuancer af grå og en orange farve, som kommer i forbindelse med lanceringen af GT-line varianten.

Indlægget fortsætter under billedet.

KIA_Ceed_Colours

Efter at have lokaliseret min testbil, blandt de mange øvrige KIA’er på parkeringspladsen, hopper jeg ind på forsædet, og leder straks efter en start-knap. Sådan en er bilen dog ikke udstyret med, og jeg må altså benytte den udklappelige nøgle, til at få gang i motoren. Et interessant valg, da flere og flere biler, på tværs af prisklasser, er begyndt at introducere nøglefri start og stop. Ikke at det gør noget, for så ved man da, hvor man har sine nøgler.

Og så er det ellers afsted ud i det blå (omend grå er en bedre betegnelse for det ret så kedelige vejr). Som fynbo, må jeg indrømme, at Hørsholm ikke er der, jeg kommer mest. Derfor, kører jeg da lidt rundt på må og få, og ender til sidst på Rungsted havn. Og på trods af store villaer, og en ualmindelig bestand af store dyre biler, og unge mennesker i cabrioleter, fanger jeg flere i at vende blikket efter mig, når jeg kører forbi. Eller altså, det er måske nok i virkeligheden efter bilen, må jeg desværre erkende. Men det er også en rigtig flot bil, og man ser tydeligt, at den har arvet en hel del af den større og noget mere potente KIA Stinger. Både for- og bag ser den mere sporty ud, blandt andet på grund af den hældende taglinje, diffuseren bagtil, det korte overhæng foran, og det længere bagerst. Også fælgene ser super skarpe ud – og medvirker også til det overordnede sportslige udtryk, som den nye KIA Ceed har i noget højere grad end forgængeren.

Indlægget fortsætter under billedet.

Ny_KIA_Ceed_Hatchback22

Udover at bilen, ved første indtryk, kører skarpt, og står godt fast på vejen, så er kabinen også særdeles konkurrencedygtig med de bedste i klassen. Inden jeg giver mig i kast med at rose dens fortræffeligheder, må jeg hellere lige notere, at jeg endnu ikke kender den fulde liste over standardudstyr, og derfor heller ikke kan sige, præcis hvad der er ekstraudstyr og hvad det i så fald koster. Men testbilen her viser under alle omstændigheder, hvor behagelig et sted den nye Ceed kunne gå hen og blive for de kommende ejere. Sæderne er delvist læder delvist stof, og udover at være gode at sidde i, så støtter de dig også godt i siderne. På min tur rundt i Hørsholm og omegn, faldt jeg dog ikke over muligheden for at justere på lændestøtten. Derudover, er indstillingerne af sæderne også manuelle, så ingen luksuriøse elektroniske justeringsknapper her. Når det så er sagt, så sidder drejehjulet til ryglænet, og pumpen til sædehøjden, tilgængelige steder, og er nemme at benytte. Der er også rigeligt med opbevaringsplads rundt omkring i kabinen, herunder i dørlommer, under midterarmlænet, i bunden af midterkonsollen og i handskerummet.

Indlægget fortsætter under billederne.

Der er rigeligt med plads til passagerer både for- og bagtil i bilen. Man har blandt andet, fjernet unødvendigt plastik i førersiden, for at give mere plads til førerens højre ben – og så har man løftet panelet foran forsædepassageren, så der også her er bedre plads til benene. På bagsædet, kan jeg, som passager “bag mig selv”, sagtens sidde ualmindeligt komfortabelt, med rigeligt plads til ben, skuldre og hoved.

Indlægget fortsætter under billederne.

Alle de nye KIA Ceed’er, kommer som standard med en 7-tommers infotainmentskærm, der understøtter Apple CarPlay og Android Auto. Det er dog muligt at opgradere til den større, og pænere, 8-tommers infotainmentskærm, som også har TomTom-navigation med 7 års gratis kortopdateringer. Skærmen er placeret i toppen af midterkonsollen, og kan styres via berøring. Derudover, er der en række fysiske genvejsknapper under skærmen. Længere nede i midterkonsollen finder man klimastyring, med små skærme, der viser den valgte temperatur – noget, som er med til at løfte det opfattede kvalitetsniveau af bilen. Det fungerer, og er intuitivt at bruge – hvilket i øvrigt gælder for hele bilen, inklusiv infotainmentsystemet.

Og apropos det opfattede kvalitetsniveau, så virker KIA Ceed, på tværs af bilen, som en velkonstrueret bil. Materialerne i kabinen er i orden, der er bløde materialer flere steder end i en skrabet udgave af en Audi, samlingerne virker til at være i orden, og selv der hvor der er brugt plast, virker intet til at sidde løst. Kombineret med brugen af krom- og blank-sorte detaljer rundt omkring, både ud- og indvendigt, er der ingen tvivl om KIA Ceed sagtens kan holde trit med mange af konkurrenterne.

Indlægget fortsætter under billederne.

Og det virker til at være trenden på tværs af bilen. Den er rummelig, bygget ordenligt, har lang garanti (7 år), kører udmærket, og kommer med al sandsynlighed med nok standardudstyr til at tilfredsstille de fleste. Og selvom vi endnu ikke kender priserne på bilen, så er det nok ikke helt forbi, at de starter omkring 200.000 – 210.000 kroner for en 5-dørs variant som denne. Og så 15.000 – 20.000 kroner ekstra for SW-varianten (stationcarudgaven).

Lanceringen af de to førnævnte varianter forventes at finde sted midt i september 2018. Herefter, vil der i starten af 2019, blive introduceret en shooting brake variant, såvel som en GT-udgave (der måske kommer til at være udstyret med samme motor som KIA Stinger GT-line – en 2,0-liters benzinmotor med en ydelse på 255 hestekræfter). Endelig, bliver der sandsynligvis introduceret endnu en variant sidst i 2019 og mon ikke det bliver en crossover / SUV?

2018_Kia_Ceed_Stationær_03

Total
0
Shares
5 kommentarer
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler