Jeg står og ser beundrende på bilen, mens den langsomt triller gennem de store glasdøre, fra showroom til solbeskinnet asfalt. Det er forår i Danmark, og søndagstur er blevet til en lørdagstur, da jeg prøver den utroligt flotte Volvo S90 for første gang.
Mens jeg langsomt manøvre bilen ud fra parkeringspladsen indstiller jeg sædet, ved hjælp af de elektroniske knapper på siden af sædepuden. Det går super nemt, og da jeg holder ude på vejen er jeg klar til at køre. Og hvis der er noget Volvo S90 kan, så er det at køre. Om man er til fart eller om man er til komfort, eller lidt af begge dele, så er første indtryk, at alt kan lade sig gøre. Bilen er udstyret med forskellige drive modes, eco, comfort og dynamic. Eftersom jeg blot er på en kort tur, kan jeg ikke dybdegående forklare hvor stor forskellen er, men ligegyldig hvilken drive mode man befinder sig i, så rykker bilen når man beder den om det, og den gør det uden, at man føler, at man sidder i en sport sedan med stiv affjedring. Det betyder altså kort sagt at du kan trække fra den trælse teenager i lyskrydset ved siden af dig, uden at skulle miste din komfort – hvis det er det du lyster.
Som tidligere nævnt er jeg glad for designet af den svenske sedan, der kæmper med Mercedes, BMW og Audi om kunderne med flest penge. Det er dog lige så meget interiøret, som det er eksteriøret, jeg kan lide. Udefra ser man en bil med flotte linjer, og især en front der får damerne til at sukke efter dig. Indenfor, ser man en lys kabine, der er brandhamrende flot, så længe man sørger for at spise sin Snickers inden man sætter sig ind i bilen. Sammen med den delvise træbeklædning i kabinen og panoramavinduet, får man en følelse af ikke blot eksklusivitet, men også rummelighed. Det har selvfølgelig også noget at gøre med at bilen er rummelig, der er rigeligt med plads til en voksen både for og bag i bilen – i hvert fald så længe vedkommende ikke spiller i National Basketball League til hverdag.
Midterkonsollen består primært af en stor skærm, som er flot og tilbyder masser af diverse indstillinger – det er dog ikke noget man skal rode med for meget mens man kører, da den, til en start i hvert fald, er meget uoverskuelig og har et utal af muligheder og knapper, der kan gøre det svært hurtigt at vælge lige præcis hvad man vil, uden at tage blikket fra vejen. Til gengæld havde testbilen også et Head Up Display, hvilket vil sige at nederst på foruden kan du se hvad der står på dit speedometer. Det vil sige, hvor hurtigt din adaptive fartpilot er sat til at køre, og hvor lang sikkerhedsafstand den skal holde, såvel som hvor hurtigt du kører. I sidespejlene er der en blindvinkelsadvarsel, der umiddelbart ser ud til at virke – hvor utroligt det end lyder, i denne verden med et hav af uduelige blindvinkelsadvarselsystemer (hvis det altså er et ord).
Alt i alt er førstehåndsindtrykket af Volvo S90 meget tæt på at være 100% positivt. Jeg gør hvad jeg kan for at få bilen til anmeldelse inden for den nærmeste fremtid, indtil da må du nøjes med et førstehåndsindtryk fra en person, som slet ikke har pengene til at køre i Volvo 90-serie, men blot kan drømme om det. Priserne for Volvo S90 starter ved 809.890 kroner og den testede bil kan købes til 1.132.601 kroner hos Autohuset Vestergaard.
Model | S90 2,0 |
Hestekræfter | 235 hestekræfter |
Km/l | 20,8 km/l ved blandet kørsel |
0-100 km/t | 7,0 sekunder |
Energiklasse | A |
Standardudstyr | Sensus Connect High Performance anlæg m. 9,3” touchskærm
Automatisk nedblændeligt bak- og sidespejle LED-tågeforlygter m. drejelys Komfortstole m. moritz læder Dobbelt udstødningsrør i chrome Digital instrumentskærm 12,3” El-førerstol m. hukommelse |
Ekstraudstyr |
Pris |
20” 8-eget Silver Diamond Cut fælge |
17.490 kroner |
230V stik |
2.233 kroner |
360 Surround View kamera |
21.570 kroner |
CD-afspiller |
2.095 kroner |
DAB Radio |
7.795 kroner |
Elektronisk klimakontrol 4 zoner |
13.983 kroner |
El-forstol passager |
8.708 kroner |
Halvautomatisk parkeringspilot |
15.526 kroner |
Head Up Display |
25.640 kroner |
IntelliSafe Surround |
10.715 kroner |
Laminerede sideruder |
10.523 kroner |
LED med ABL |
12.825 kroner |
Varme i rattet |
4.550 kroner |
Premium Sound by Bowers & Wilkins |
80.358 kroner |
Sensus Navigation |
17.770 kroner |
Smartphone Link |
4.465 kroner |
Solgardiner i bagdøre |
5.133 kroner |
Soltag |
22.735 kroner |
Varme i bagsæder |
4.810 kroner |
Volvo On Call pakke |
22.000 kroner |