Tilbage i 2016 annoncerede Aston Martin officielt deres nye hyperbil, Valkyrie. Sidenhen er den blandt andet blevet kaldt den nye McLaren F1 (McLaren F1 er en, for mange, legendarisk sportsvogn fra 90’erne, som blandt andet er kendt som verdens bedste bil godkendt til at køre på almindelige veje). Nu har vi endelige officielle og klare billeder af bilen, som gør det klart at vi har at gøre med en bil uden lige. Designet er futuristisk, og er tydeligt inspireret af racerbilerne i Le Mans. Cockpittet, som Aston Martin, forståeligt nok, kalder bilens kabine, ser en smule trang ud, men den britiske bilfabrikant fortæller, at der er plads til den 98. percentil af voksne mennesker. Dette har været et vigtigt mål for Aston Martin, i og med chef designeren er 193 centimeter høj. Hvis du en dag beslutter dig for at købe denne, sandsynligvis meget dyre bil, vil Aston Martin 3D-scanne din krop, for herefter at tilpasse sæderne til din krop, hvorefter de vil blive boltet fast til bilen – altså ingen fancy sæder, der kan rykkes frem og tilbage elektronisk, mens du får rygmassage. Derudover kommer bilen også med et aftageligt rat, med en skærm i midten, og diverse knapper rundt om skærmen. I stedet for spejle, kommer Valkyrie med to bagudvendte kameraer, som sender direkte til en skærm i hver side af bilen. Dette er blandt andet en beslutning, der er taget for at spare vægt, samt forbedre aerodynamikken. Inden du køber den nye Aston Martin skal du også vænne dig til tanken om at køre uden et bagvindue, hyperbilen er nemlig udstyret med et luftindtag på taget. Til gengæld kan du blære dig med nogle vilde tal – Valkyrie kommer angiveligt med en 6,5-liters V12 motor, som yder 1130 hestekræfter. Samtidig vejer bilen blot 1.029 kilo (211 kilo mindre end en Toyota Aygo).
Indlægget fortsætter under billederne.
Motorens ydelse lyder imponerende, især når den nævnes sammen med bilens vægt. Aston Martin er også gået langt for at få bilens vægt ned – selv deres logo er kommet på slankekur. På Valkyrie er Aston Martin-vingerne nemlig blot 70 mikroner tynd, hvilket svarer til 30 procent af tykkelsen på et menneskehår – samtidig vejer vingerne 99,4 procent mindre end det traditionelle Aston Martin badge. Derudover kommer Valkyrie med verdens mindste bremselys, og forlygterne har også fået reduceret deres vægt med 30-40 procent. Aerodynamik skal der også til, hvilket blandt andet også er grunden til at bilen ingen bagrude eller sidespejle har. Derudover er der også store åbninger mellem bilens forhjul og cockpittet, som også arbejder i downforcens navn.
Alt ved den her bil er vildt, lige fra udseende til ydelse til den utrolig lave vægt. Men hvad der muligvis er det vildeste er, at den her racerbils-lignende bil er godkendt til kørsel på almindelige veje. Vi ser nok aldrig en på danske plader, men man kan da altid håbe.