Test: Mercedes-Benz Vito 2024



Læs med her i vores Mercedes-Benz Vito test, hvor vi kigger nærmere på 2024-udgaven af den populære kassevogn.

I anmeldelsen vil du blive klogere på alt fra priser og udstyr til køreoplevelse, ydeevne, brændstofforbrug, komfort og praktiske egenskaber.

Er du interesseret i noget specifikt? Så kan du bruge indholdsfortegnelsen nedenfor til at klikke dig direkte videre til de enkelte underoverskrifter.

Mercedes-Benz Vito priser

Prisen på en Mercedes-Benz Vito starter i skrivende stund ved 257.777 kr. ekskl. moms. Det er for den korte udgave med baghjulstræk, den mindste motor med 102 hk og manuelt gear.

Vil du have det modsatte; altså en ekstra lang udgave med den størst mulige motor med 190 hk og automatgear, står Mercedes Vito til 369.448 kr. ekskl. moms.

Der er i alt 21 forskellige kombinationer af motorstørrelse, længde og gearkasse – og de ligger altså alle i spændet mellem 257.777 og 369.448 kr. ekskl. moms.

Du kan til hver en tid finde de opdaterede prislister på mercedes-benz.dk.

Standardudstyr

Når du køber en Mercedes Vito, får du blandt andet følgende standardudstyr:

  • Aktiv bremseassistent
  • MBUX Multimediesystem
  • Multibeam LED-forlygter med fjernlysassistent
  • Parkeringspakke med bakkamera
  • Blindvinkelassistent
  • Aktiv vejbaneassistent

Testbilens pris og ekstraudstyr

Den testede Mercedes-Benz Vito er en 119 CDI Select med automatgear i A2-varianten.

En tilsvarende variant uden ekstraudstyr koster fra 363.717 kr. ekskl. moms, mens testbilen med alt ekstraudstyr koster 466.771 kr. ekskl. moms.

Der er således udstyr i bilen for 103.054 kr. ekskl. moms. Nedenstående liste viser et udpluk:

  • Luftundervogn (AIRMATIC)
  • Navigation
  • Digitalt bakspejl
  • Automatisk klimaanlæg
  • 360-graders kamera
  • Træbund i varerum
  • Tyverialarm med GPS-tracking
  • Oliefyr

Merecedes-Benz Vito køreoplevelse

Den testede Mercedes Vito beskrives vist bedst som en mestervogn, hvilket blandt andet kan tilskrives luftundervognen som bilen er udstyret med.

AIRMATIC hedder systemet, og det gør en enorm forskel for køreoplevelsen. For i modsætning til en mere traditionelt udstyret kassevogn, er det ganske behageligt at køre lange distancer i denne Vito.

Kombineret med de to enkeltsæder (kontra en bænk med tre sæder), er komforten omtrent så god i Mercedes Vito, som den kan blive i en kassevogn, hvor sædernes indstillingsmuligheder er naturligt begrænset af væggen om til lastrummet.

Ydeevne

Med 119 CDI-motoren, der yder 190 hk, er der ingen smalle steder, når det kommer til ydeevnen.

Den testede Mercedes-Benz Vito trækker ubesværet et par hundrede kilo i lastrummet, og også med trailer er præstationerne tilstrækkelige, selvom den øgede vægt naturligvis mærkes.

Skal du aldrig mangle motorkraft er den største motorvariant et fornuftigt valg. Kommer du derimod ikke til at køre med tunge trailere eller skal bilen blot bruges til pakketransport, kan de mindre motorvarianter sagtens være tilstrækkelige.

Brændstofforbrug

Efter at have kørt 1.073 kilometer i Mercedes-Benz Vito, hvor omtrent 40% har været på landevej, 40% har været på motorvej og 20% har været i byen, har det gennemsnitlige brændstofforbrug været 6,4 liter/100 km.

Det svarer til 15,6 km/l og en total rækkevidde på 1.094 km på en fuld tank diesel. Det er væsentligt bedre end det opgivne forbrug ved blandet kørsel på 14,1 km/l.

Bemærk, at omtrent halvdelen af de kørte kilometer har været med varierende læs i lastrummet (cirka 50 – 300 kg) og de resterende kilometer har været uden nævneværdig last, men med to personer i biler.

Merecedes-Benz Vito kabine

Kabinen i den testede Mercedes Vito er en fornuftig kombination af komfort og praktikalitet.

Der er god aflægningsplads hele vejen under forruden, hvor man hurtigt kan smide papirer, handsker, og hvad man ellers måtte have.

Derudover er der kopholdere i midterkonsollen, i hver ende af instrumentbordet og i dørlommerne, der i øvrigt er ganske store. Din termoflaske, drikkedunk eller kaffekop må bare ikke være for stor, da kopholderne har en diameter på blot 7 cm. Flaskeholderen i dørlommen måler 10 cm i diameter.

Som nævnt sidder man ganske behageligt i enkeltsæderne, der har armlæn og god plads imellem sig, så der kan stå en køletaske, ligge et par hjelme eller andet, som er rart at have ved hånden.

Infotainmentsystem

I deres personbiler er Mercedes-Benz begyndt at have store skærme, der strækker sig halvt eller helt gennem bilen.

Det har man (endnu) ikke implementeret i Vito, men de bagvedliggende systemer er de samme. Det betyder altså, at du stadig har en touchskærm i midterkonsollen, men den er mere robust og den akkompagneres fortsat af mange fysiske knapper.

Det gør infotainmentsystemet nemt at bruge med handsker på eller beskidte fingre. Til gengæld har man droppet de fysiske knapper på rattet for længe siden, og erstattet dem med en form for touch-knapper, som kan være en smule sværere at bruge med arbejdshandskerne på.

Heldigvis fungerer stemmestyringen fremragende i Vito (og Mercedes’ øvrige nye biler), så du behøver i virkeligheden ikke at kunne ramme andet end stemmestyringsknappen. Så kan du indstille navigationen, justere på klimaanlægget, osv. med stemmen – på dansk.

Merecedes-Benz Vito lastrum

Lastrummet måler 240 cm i længden (275 cm med frirummet under kabinen) og er 165 cm på sit bredeste sted og 126,5 cm på sit smalleste mellem hjulkasserne. Der er 135 cm til loftet.

Bemærk, at Vito som standard kommer med en bagklap og ikke bagdøre. Det vil sige, at der skal være omtrent 1 meters frirum bag bilen for at kunne tilgå lastrummet bagfra.

Alternativ kan man benytte skydedøren, der gør det nemmere at komme ind i lastrummet, takket være det indvendige trin.

Bagklappen har som udgangspunkt et tonet vindue, der umiddelbart er svært at se igennem, så længe lyset ikke er tændt i lastrummet. Er man meget opsat, kan man dog se indholdet af lastrummet ved at stille sig helt op til ruden.

Den testede Vito har et gulv med indbyggede fastgørelsespunkter, der gør det nemt at fastspænde lasten. Derudover kan der tilkøbes skinner til siden i varerummet.

Merecedes-Benz Vito sikkerhed

I SELECT-udgaven kommer Vito som standard med aktiv bremseassistent og genkendelse af fartskilte, så føreren af bilen altid kan se, hvad den tilladte hastighed er. Derudover kan adaptiv fartpilot og udvidet skiltegenkendelse tilkøbes.

Bilen har også som standard en traditionel fartpilot, blindvinkelassistent og vognbaneassistent, samt sensorer og bakkamera indbygget. I den testede bil er der blevet opgraderet til et 360-graders kamera, samt et digitalt bakspejl.

Udover at Vito er ualmindelig veludstyret fra start, når det kommer til sikkerhedsudstyr, så virker det også bare. Alle assistenterne fungerer nærmest upåklageligt – det er faktisk kun lige skiltegenkendelsen, der til tider ser skilte, som ikke eksisterer.

Det er som sådan ikke et stort problem, bortset fra, når man har sat den adaptive fartpilot til automatisk at tilpasse sig de registrerede skilte.

Her kan man risikere, at bilen pludselig bremser fra 130 km/t til 90 km/t på motorvejen, fordi den tror, at den har set et 90 km/t-skilt.

Det kan heldigvis undgås ved at undlade at sammenkoble de to systemer.

EuroNCAP

Tag ikke kun mit ord for det, når jeg udtrykker tilfredshed med sikkerheden i Mercedes-Benz Vito. Kassevognen scorer nemlig højest mulig karakter i EuroNCAPs sikkerhedstest; Plantinium.

Det får den efter at have scoret 90% i sikkerhedstesten med følgende point:

TestPoint
Automatisk nødbremse – Biler28,0 ud af 30,0 point
Automatisk nødbremse – Fodgængere9,9 ud af 10,0 point
Automatisk nødbremse – Cyklister7,1 ud af 10,0 point
Vognbaneassistent17,5 ud af 20,0 point
Hastighedsassistenter12,6 ud af 15,0 point
Førerovervågning15,0 ud af 15,0 point
Point scoret i Mercedes-Benz Vito sikkerhedstest.

Konklusion

Uanset om du skal købe ny mestervogn eller skal bruge en kassevogn med rimeligt brændstofforbrug og masser af tilpasningsmuligheder, så er Mercedes-Benz Vito et godt bud.

Den er letkørt, scorer højt i sikkerhedstests, har masser af sikkerhedsudstyr, der kan forebygge ulykker og værkstedsregninger, en god komfortabel kabine med rimelige mængder opbevarings- og aflægningsplads, og meget mere.

Samtidig kommer Vito i så mange varianter og med så mange forskellige udstyrsmuligheder, at du kan få lige præcis den varevogn, der passer til dit behov.

Fordele

  • Scorer højest mulig karakter i sikkerhedstest
  • Kommer i mange varianter
  • Udmærket standardudstyr
  • Attraktiv fra-pris
  • Rimeligt brændstofforbrug
  • Anhængervægt op til 2.500 kg
  • Velfungerende stemmestyring

Ulemper

  • Sensitiv skiltegenkendelse
  • Touchknapper på rat
Total
0
Shares
Relaterede artikler