Test: Volvo XC60 2022



Vi havde en tidligere på året muligheden for at låne en Volvo XC60, som er en mellemstor SUV, der bliver produceret i Torslanda, Sverige – og hvilken bedre måde at lave en Volvo XC60 anmeldelse på, end ved at køre den på skiferie til Sverige?

Desværre blev skiferien booket før testbilen, og turen gik derfor til Norge i stedet. Vi ramte næsten plet, og til undertegnedes forsvar må det siges, at vi bevidst tog ruten gennem Sverige, så vi da i det mindre kunne få noget svensk grund under fødderne og bland-selv slik fra Gottebiten i maverne.

Gennem denne anmeldelse af Volvo XC60 kommer du til at kunne mærke, at testen er foretaget med et skiferie mindset. Jeg kommer ind på alle de samme punkter som sædvanlig, det bliver bare med et lidt andet perspektiv, som måske kan virke lidt ligegyldigt her sidst på foråret.

Heldigvis er der lange leveringstider på biler for tiden, så i virkeligheden er en skiferie nok den første ferie du tager i en Volvo XC60, hvis du vælger at købe en efter at have læst disse bevingede ord. Spøg til side; læs med i anmeldelsen her og bliv forhåbentligt klogere på om Volvo XC60 er en god bil for dig.

Hvad koster en Volvo XC60?

Volvo XC60 koster i skrivende stund 624.723 kroner for den billigste variant, hvis den skal købes fra ny. Er du interesseret i erhvervsleasing af den her mellemstore SUV, kan vi oplyse, at den billigste Volvo XC60 har en beskatning på 577.001 kroner i skrivende stund.

Der er dog tale om et mindre facelift, hvorfor der ikke er de store forskelle mellem de erfaringer, som jeg har gjort mig i forbindelse med anmeldelsen. Den vigtigste er forskel er nok, at denne test er baseret på en Volvo XC60 diesel med B4-motor, mens Volvo udelukkende markedsfører Volvo XC60 hybrid for det nye modelår.

ModelFra-pris
Volvo XC60 T6642.723 kroner
Volvo XC60 T8735.377 kroner
Volvo XC60 Polestar Engineered851.981 kroner
Priser på Volvo XC60 ved anmeldelsens udgivelse. Opdaterede priser kan findes på Volvos hjemmeside.

Priserne i tabellen ovenfor er faktisk lidt snyd, for det er for 2023-modellerne, og altså ikke 2022-modellen, som testen her er baseret på. For disse foreligger priserne desværre ikke. Derfor har jeg være et smut forbi Bilbasen for at finde ud af, hvad en brugt Volvo XC60 koster, hvis den skal være af modelåret 2022. Svaret er et sted mellem 700.000 kroner og 990.000 kroner.

Hvordan kører Volvo XC60?

Volvo XC60 kører godt – så simpelt kan det siges. Komforten er i top og det er køreegenskaberne også. På trods af, at det er en relativ stor bil, der eksempelvis måler 1.653 mm i højden, er der ikke de store udfordringer med, at den krænger i sving eller lignende.

Den testede bil er blot forhjulstrukken, men det er også muligt at købe en Volvo XC60 med AWD, som kan trække på alle fire hjul. Vi må dog erkende, at det vil være langt de færreste danskere, der behøver at gå efter en firehjulstrukken model.

Hvis du nogensinde har været i Hemsedal, vil du vide, at det går rimeligt stejlt op ad bakke, når man skal fra dalen og op til hytterne på højre side af skisportsområdet. Hvis ikke kan du tage et kig på vejen via Google Streetview og forestille dig, at den er godt beklædt med sne i stedet.

Her kørte Volvo XC60 uden problemer med et sæt helt almindelige vinterdæk – eller så almindelige, som et sæt 235/55 R19-dæk nu engang er. Vi havde snekæder med, men havde ikke behov for at montere dem en eneste gang. Den eneste situation, hvor AWD havde været udmærket, var da jeg kom til at bremse på vej op ad en bakke for efterfølgende at finde ud af, at fordækkene holdt lige oven på en stribe is.

Komfort

Den er utrolig komfortabel, hvilket hjælpes på vej af flere ting. Den nok mest bidragende faktor er det faktum, at der stort set ingen vind- eller vejstøj slipper ind i kabinen. Dette var særligt tydeligt på vej til Norge, hvor vi kørte i tørvejr og med relativ lidt vind, men trods alt stadig på motorvej. Men selv på vej hjem i nær-stormvejr og på våde veje, var støjniveauet begrænset.

Testmodellen er, som sagt, Volvo XC60 diesel med automatgear. Gearskiftene er meget behagelige – ja faktisk nærmest umærkelige. Accelerationen er blød uden at være langsom – også ved brug af den adaptive cruise control (fartpilot), som i øvrigt også laver en fin og glidende opbremsning. Det er i den grad noget, der er en mangelvare blandt biler med adaptiv fartpilot, så jeg har noteret et stort plus i bogen ud for det punkt.

Ligesom med accelerationen og gearskiftene, er affjedringen i Volvo XC60 også meget behagelig. Selv store ujævnheder og bump på vejen glider man let og elegant over, når man kører i den store SUV. Samtidig er det rart at sidde højt, fordi det giver et godt overblik over trafikken og dermed mere tryghed. Man skal dog også bare huske, at det er en stor bil med en kæmpe motorhjelm, så det kræver givetvis noget tilvænning at køre i den, hvis man er vant til mindre biler.

Ydeevne

På trods af, at den testede Volvo XC60 er udstyret med en dieselmotor, er den overraskende stille. Man hører den reelt set kun, når pedalen trykkes helt i bund. Gør man det, så flytter bilen sig – hurtigt. Realiteten er dog også, at selvom du ikke trykker speederen helt i gulvet, kommer du stadig hurtigt frem.

Motoren i testbilen yder 197 hestekræfter (145 kW), og det er mere end rigeligt. Køber man en ny Volvo XC60 plug-in hybrid vil man få flere hestekræfter, og således være endnu bedre stillet i forhold til at have tilstrækkelig motorkraft i alle situationer.

Volvo XC60 kan købes med anhængertræk – også i hybrid-udgaven. Her må den trække 2.250 kilo, og finder du en B4-udgave må du trække 2.300 kilo (2.400 kilo med AWD). Alt dette er illustreret i nedenstående tabel. Bemærk, at hestekræfterne for plug-in hybrid-modellerne er delt op i to; førstnævnte er benzinmotorens ydelse og sidstnævnte er elmotorens ydelse.

ModelHestekræfterAnhængervægt
Volvo XC60 B4197 hk2.300 kg
Volvo XC60 T6253 hk + 145 hk2.250 kg
Volvo XC60 T8310 hk + 145 hk2.250 kg
Volvo XC60 Polestar Engineered310 hk + 145 hk2.250 kg
Tekniske data for Volvo XC60 kan findes på Volvos hjemmeside.

Brændstofforbrug

Hvor langt går en Volvo XC60? 16,39 kilometer per liter, hvis du kører mellem fra København til Hemsedal og hjem igen i en B4 dieseludgave med fire mennesker og et fuldt pakket bagagerum. Det er naturligvis en meget specifik test, som ikke er særlig sigende for Volvo XC60 T8 eller andre hybrid-versioner af bilen.

Men som nedenstående tabel vil vise, er der ingen tvivl om, at en dieselbil for alvor kommer til sin ret på en tur som denne. At kunne køre 1.904,1 kilometer med en gennemsnitsfart på 77 km/t og samtidig køre 16,39 km/l må siges at være ganske pænt. Samtidig tankede vi kun én gang på hele turen og selvom det naturligvis var på en af turens dyreste tankstationer, så er jeg måneder senere stadig begejstret over, hvor nemt det bare var at køre derudaf.

Distance1.904,1 kilometer
Gennemsnitsfart77 km/t
Testet brændstofforbrug6,1 liter per 100 kilometer
Opgivet brændstofforbrug (WLTP)7,3 – 8,0 liter per 100 kilometer
Volvo XC60 brændstofforbrug.

Originalt var det min plan at tage turen i en elbil for at teste om man kan køre på skiferie i en elbil uden at blive skilt på vejen. Det kunne desværre ikke flaske sig at booke en elektrisk testbil til turen, og derfor blev det det stikmodsatte; en dieselbil. Selvom jeg fortsat godt kunne tænke mig at prøve det af, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at det havde været en noget mere temperamentsfuld tur.

Når det så er sagt, så var der adskillige danskere, der ankom til Hemsedal i elbil. Jovist, kom de flere timer efter os, men de kom da – og de havde ikke alle taget færgen. Vi mødte nemlig flere på den svenske motorvej. Så jo, det kan lade sig gøre.

Går du og tænker: ”Hvornår kommer Volvo XC60 som elbil?”, så er du ikke den eneste. Du kommer desværre til at vente nogle år endnu. Volvo XC60 electric bliver nemlig først lanceret i 2025, hvis ellers alt går efter planen – og det bliver i øvrigt nok ikke navnet.

Kabinen i Volvo XC60

Kvaliteten af kabinen er på alle måder i orden, og bidrager også til fornemmelsen af komfort, som jeg tidligere har været inde på. Der er generelt brugt lækre materialer, og man får lynhurtigt en idé om, at der i den grad er tale om en velfremstillet bil, der er bygget ordentligt og hvor man ikke er sprunget over, hvor gærdet er lavest.

Generelt synes jeg også, at interiøret har et rimelig pænt design, hvis ellers man ser bort fra skærmen i midten. Der er nemlig noget ved måden, den er blevet implementeret i resten af designet, som ikke helt spiller i min verden. Det er dog rent visuelt og, om noget, subjektivt.

Noget Volvo XC60 i den grad skal roses for er, hvor hurtig og effektiv den er til at varme op (og køle ned). På trods af, at bilen havde stået natten over i -20 grader og vi kørte afsted om morgenen i det, der er værre, så var vi ikke engang nået foden af fjeldet før den var fuldstændig gennemvarm.

Det er noget som jeg i den grad har lært at sætte pris på efter først at have ejet en Peugeot 107 fra 2008 og sidenhen en Toyota iQ fra 2009, for hvem isolering, hurtig opvarmning og effektiv nedkøling er byer i Rusland.

Kabineplads

Som vi tidligere har været inde på, så er Volvo XC60 en bil, der ville blive betegnet som en mellemstor-SUV. Men i daglig tale ville jeg vist bare kalde den stor – for det er den. Det kommer blandt andet til udtryk indenfor, hvor der er meget god plads.

Jeg måler 180 stolte centimeter i højden, og hvis jeg sætter mig ”bag mig selv” kan jeg nyde godt af små 10 centimeters frirum ved knæene og lidt mere over hovedet op til loftet. Samtidig er der god plads til fødderne under forsædet, og skulderpladsen er helt i orden, så længe man ikke har en midterpassager.

Har man det, vil det nok blive lidt presset – i hvert fald, hvis der er tale om tre halv- eller hel-voksne personer. Det forværres blandt andet også af kardantunnelen, der går foran midtersædet og dermed stjæler en eventuelt midterpassagers benplads, så man i stedet skal deles med de andre på bagsædet.

Fortil er der et komfortabelt forsæde, som i testbilen udlånt til denne Volvo XC60 anmeldelse er elektrisk indstilbart i praktisk talt alverdens retninger. Det fungerer fint og meget intuitivt. Samtidig er der god plads hele vejen rundt, om end passageren kan få lidt udfordringer, hvis handskerummet skal åbnes mens de sidder i passagersædet.

Der er til gengæld et armlæn mellem de to forsæder, der har en god bredde, som giver rig mulighed for, at begge personer på forsædet kan benytte det samtidig uden at deres arme behøver at ligge ovenpå hinanden.

Opbevaringsplads

Opbevaringspladsen i Volvo XC60 er generelt udmærket. Det er lidt småt bagtil, fordi lommerne i døren er relativ små. Der er kun lige plads til en almindelige halvliters vandflaske, samt nogle småting. Derudover er der et net på ryggen af hvert forsæde, som eventuelt kan bruges til et vejkort, en refleksvest eller en tablet.

Den eneste anden opbevaringsplads på bagsædet er reelt set ryggen af midtersædet, som kan fungere som et armlæn med et lille rum og to kopholdere, hvis man slår det ned.

Til gengæld trækker opbevaringspladsen forrest i kabinen lidt op i regnskabet. Handskerummet har eksempelvis en god størrelse, og dørlommerne er utroligt store med plads til alverdens ting og sager. Derudover er der to kopholdere i midten mellem forsæderne, og det er også her, at man finder andre små opbevaringspladser og -rum til småting.

Armlænet kan også vippes op, så man får adgang til endnu et opbevaringsrum i en god størrelse. Det eneste jeg savner er, at det havde en form for nedkølingsfunktion, så der var adgang til kolde drikke på længere ture.

Bagagerum

Bagagerummet i Volvo XC60 er lige som det skal være. Det har en god og fornuftig størrelse med plads til det meste. Vi havde pakket bilen med mad og oppakning til fire personers skiferie, og vi kunne se ud af bagruden hele vejen … eller det vil sige, at vi kunne se ud ad bagruden indtil vi opdagede, at alle vores snacks var pakket nederst, så vi måtte pakke (mindre strategisk) om på en rasteplads for at finde dem frem.

Dette er vel at mærke uden ski og støvler, men dog med skihjelme. Skulle der også have været ski inde i bilen, ville det have været problematisk. Det til trods for, at denne Volvo XC60 rent faktisk har en skilem, som giver god mulighed for at transportere længere ting såsom ski eller bjælker fra trælasten. Der er dog ikke plads til fire sæt ski gennem lemmen; i bedste fald kan du få to til at være der.

Bagagerummet er godt indrettet. Der er et lille rum under bagagerumsgulvet, hvori man kan have diverse småting, der er rare at have med sig. Desværre har man lige akkurat ikke gjort plads til, at bagagerumsdækkenet kan lægges derned, og det er drønærgerligt, når nu rummet er der.

Derudover er der små i siderne, og gulvet er udstyret med metalringe, der kan bruges til at fastgøre diverse ting, der ikke skal glide for meget rundt under kørslen. Altså alt i alt et meget praktisk bagagerum, der i testbilen i øvrigt også åbner og lukker automatisk, hvis man laver et trick – om det er med nøglen, foden eller noget tredje nåede jeg ikke at gennemskue. Jeg registrerede bare, at klappen til tider åbnede og lukkede, når det passede mig vældig fint.

Størrelse på bagagerum i Volvo XC60

Hvis vi kort skal berøre størrelsen på bagagerummet, så får du her de kolde tal:

Volvo XC60 bagagerum liter438 liter
Volvo XC60 bagagerum mål (dybde med og uden bagsæderne rejst)960 mm / 1.746 mm
Volvo XC60 bagagerum mål.

Det er værd at bemærke, at selve kapaciteten i liter sandsynligvis er lavere i Volvo XC60 T6 og T8, da batteriet i plug-in hybrider har det med at æde noget af gulvpladsen i bagagerummet. Bare rolig; så længe det ikke er en lige så uforstandig løsning som i første generation af Mercedes-Benz C-Klasse plug-in hybrid – og det er det ikke – så er det til at leve med for de fleste.

Sammenligner man Volvo XC60 med BMW X3 (som mange gør) vil man dog hurtigt opdage, at sidstnævntes bagagerum er noget større; det rummer nemlig 550 liter. Vælger man plug-in hybrid-udgaven af BMW X3, reduceres bagagerummets rummelighed dog til 450 liter.

Hvis du virkelig skal have så meget bagagerumsplads som muligt er der således andre konkurrenter, der kan gøre det bedre. Husk dog også, at rummelighed i liter kan være lidt svært at overføre til hverdagsbrug, da man sjældent fylder bagagerummet med væsker. Derfor kan et bagagerum, der i teorien er mere rummeligt, godt være mindre praktisk i hverdagen.

Infotainmentsystem

Når du køber en Volvo XC60 i dag, så er den udstyret med et Google infotainmentsystem. Ja, du læste rigtigt. Endelig er der en bilfabrikant, der har lyttet til mine bønner (ja, specifikt mine bønner) og droppet tanken om selv at skulle være fuldt ansvarlig for sin software, og i stedet udnyttet de løsninger, som bliver stillet til rådighed af softwaregiganten Google.

Det er et gigantisk trin op for brugeroplevelsen af infotainmentsystemet og kommer blandt andet til udtryk gennem Google Maps, Google Assistant og Google Play. Faktisk så meget, at jeg har skrevet et lille afsnit om hver af disse, og fælles for dem alle er, at det spiller bare hele vejen rundt.

Google Maps

Problemet med traditionelle GPS’er er, at de ikke bliver opdateret løbende, og hvis de gør, så koster det spidsen af en jetjager. Google Maps har ikke det problem; det bliver altid opdateret – også i Volvo XC60, fordi den er udstyret med et simkort og i øvrigt kan forbinde til WiFi.

Det betyder ikke bare, at du får præcis og nøjagtig navigation hver eneste gang – præcis som du kender det fra din telefon. Det betyder også, at du får live-opdateringer med trafik, vejlukninger, fartkameraer og så videre. Sidstnævnte var der ikke hver gang, men det var tæt på.

I øvrigt kan Google Maps i Volvo XC60 kobles op på din Google-konto, så den automatisk overfører de adresser, som du har fremsøgt på din telefon eller computer til bilen. Dermed skal du ikke pille med tastaturet på touchskærmen i bilen, men blot sætte gang i senest søgte destination.

Google Assistant

Faktisk kan du i stor grad undvære at skulle bruge touchskærmen ret meget, når du kører i din Volvo XC60. Det nye infotainmentsystem kommer nemlig også med Google Assistant, som er et stemmestyringsværktøj, der rent faktisk virker – også på dansk.

Jeg er ikke selv super begejstret for stemmestyringssystemer, men du kan roligt regne med, at det virker lige så fint i bilen her, som det gør på din Android-telefon, Google Home eller andre Google Assistant-produkter.

Google Play

En anden ting som du sandsynligvis kender, hvis du har en Android-telefon, er Google Play. Det er Googles app-store, som nu også er kommet til Volvo XC60 med en række apps, der er klar til download. Her er eksempelvis lydbogstjenester og der kommer løbende flere til, efterhånden som formatet bliver bredere understøttet.

Digitalt instrumentbræt

Udover en touchskærm i midten, så er Volvo XC60 også udstyret med et digitalt instrumentbræt. Skærmen fylder det hele, og har et kort i midten, et speedometer i den ene side og en omdrejningstæller i den anden. Det er meget ligetil og overskueligt, og det fungerer egentligt præcis som det skal.

Har man tidligere kørt i en nyere Mercedes-Benz vil man måske komme til at savne muligheden for at kunne tilpasse opsætningen på instrumentbrættet, for det kan man ikke rigtig her. Der er ligesom det setup, der er – og det er det. For mig er det okay, men jeg kan ikke fortænke andre i at savne nogle tilpasningsmuligheder.

Hvad jeg til gengæld savner, er en mere intuitiv styring af instrumentbrættet via rattet. Her er der flere andre bilmærker, der gør det bedre, men når det så er sagt, så vænner man sig til det – især fordi det er relativt begrænset, hvor meget man reelt set kan styre via rattet.

Opladningsmuligheder

Det bliver mere og mere vigtigt, at vi kan forbinde til vores biler og oplade vores enheder, når vi er undervejs. Her er Volvo XC60 fornuftigt udstyret med sine 4 USB-C-porte; 2 på bagsædet og 2 under midterarmlænet.

Det kan godt være, at du ikke har nogle USB-C-kompatible enheder lige nu, men det vil du sandsynligvis få fremadrettet. Det er der al teknologi er på vej hen, og i øvrigt også der, hvor lovgivningen er på vej hen. Hvis det stod til EU skulle det nemlig være lovpligtigt, at al elektronik var USB-C-kompatibelt.

En anden opladningstype i fremgang er den trådløse. Derfor har Volvo XC60 naturligvis også en trådløs opladerplade, og den har jeg desværre ikke ret meget positivt at sige om. Den er under anmeldelsen blevet testet med fire forskellige telefoner, og ingen af dem fungerede den ret godt sammen med.

For alle fire telefoner begyndte den nemlig kun lige kort at lade dem, hvorefter den stoppede igen. Efter lidt tid startede den igen, og så stoppede den. Sådan blev processen ved, og efter 4 timer, havde en telefon opladt 8 procent. Det er ikke meget værd.

Sikkerhed i Volvo XC60

Volvo er generelt kendt for høj sikkerhed; det var dem, der opfandt 3-punktsselen og det er dem, der gang på gang bygger karosserier, der holder til stort set hvad som helst. Det er også Volvo, der var først til at sætte et mål om, at ingen må dø eller blive alvorligt såret, når de kører i en Volvo.

Selve karroseriets styrke i en ulykke har jeg ikke sat mig for at teste – det håber jeg, at du kan acceptere. Til gengæld har jeg konstateret, at bilen har vældig fine parkeringssensorer hele vejen rundt, som gør det nemt at undgå kollisioner i parkeringssituationer – det hjælpes også på vej af det udmærkede bakkamera.

Både sensorer og kamera er rare at have, fordi Volvo XC60 er en stor bil, som jeg tidligere har været inde på. Heldigvis er der også ganske fint udsyn hele vejen rundt, så når først man vænner sig til det, er den ganske nem at køre. Desværre er der det lille problem, at bakkameraet er placeret lige under nummerpladen, hvor det er tilpas eksponeret til, at kørsel på vådt eller støvet underlag vil tildække det med skidt på ingen tid.

Træthedsalarm

Derudover er denne Volvo XC60 udstyret med et væld af sikkerhedssystemer. Træthedsalarmen foreslår en pause, hvis man slingrer for meget på vejen eller på anden måde virker uregelmæssig i sin kørsel. Det er rigtig fint, og den siger også en lyd, som passagererne kan høre og dermed bliver de ligeledes opmærksomme på, at det måske er pausetid.

Adaptiv fartpilot

Den adaptive cruise control virker fint, som jeg nævnte tidligere. Den er meget glidende i sin accelerering og opbremsning, hvilket gør det til en fornøjelse at køre med den – især, hvis man har prøvet andre biler, hvor det er fuld acceleration og hård opbremsning.

Hvad der er interessant er, at den adaptive fartpilot her i Volvo XC60 holder en rigtig god afstand til forankørende – også når den er indstillet til at køre så tæt på som muligt. Er man vant til en mere aggressiv kørestil kan det virke irriterende, men det er endnu engang for at øge sikkerheden og sikre, at du og bilen har nok tid til at reagere i tilfælde af en ulykke eller lignende.

Vognbaneassistent

Hvad de til gengæld ikke virker super godt er vognbaneassistenten – eller i hvert flad ikke super autonomt. Den er nemlig på ingen måder et system, der sørger for, at du bliver inden for vognbanen, hvis du slipper rattet. Så ingen selvkørende Volvo XC60 her.

Det er derimod mere et system, der forsøger at sørge for, at du ikke kører i grøften. Derfor vil du også opleve, at bilen når at trække et godt stykke ind i nødsporet eller over i banen ved siden af, før den begynder at reagere.

Det er som sådan også fint, men jeg erkender da, at når Mercedes-Benz kan lave en utrolig velfungerende vognbaneassistent kombineret med adaptiv fartpilot, der automatisk kan skifte bane, sænke farten inden rundkørsler og sving, selv tage motorvejstilkørsler og så videre, så er det ærgerligt, at Volvo ikke helt er der endnu.

Skiltegenkendelse

Det sidste sikkerhedssystem som jeg vil tale om her, er skiltegenkendelsessystemet. Det fungerer i overvejende grad fint som en vejledende løsning. Der var dog enkelte gange, hvor den angav, at jeg måtte køre 110 kilometer i timen, selvom jeg passerede vejarbejde med en grænse på 50 kilometer i timen.

Omvendt kom den også nogle steder med advarsel om, at maksimalhastigheden var 80 kilometer i timen, mens vi netop havde passeret et skilt, der gav lov til at køre 120 kilometer i timen. Det er meget almindeligt, at skiltegenkendelsessystemerne ikke fanger den hver gang, og min overvejende opfattelse er, at Volvo XC60 er helt deroppe med de bedste.

EuroNCAP sikkerhedstest

Når nu jeg ikke vil køre Volvo XC60 frontalt ind i en mur for at se om jeg overlever, så er det godt, at det er andre der vil. EuroNCAP er det europæiske institut, der tester biler for deres sikkerhed. De deler altid deres vurderinger op i fire hovedområder og hvert område får en score på mellem 0 procent og 100 procent, samt en samlet vurdering på mellem 0 stjerner og 5 stjerner.

KategoriVurdering
Beskyttelse af voksne i bilen98%
Beskyttelse af børn i bilen87%
Beskyttelse af bløde trafikanter76%
Brug af assisterende sikkerhedssystemer95%
Samlet vurdering5 ud af 5 stjerner
Volvo XC60 sikkerhedstest. Se detaljer på EuroNCAPs hjemmeside.

Som det illustreres i tabellen, klarer Volvo XC60 det meget pænt. Det er værd at bemærke, at Volvo XC60 sidst blev testet i 2017, da denne generation blev introduceret. EuroNCAP øger kravene til scoren hvert eneste år efterhånden som der kommer mere sikkerhedsteknologi på markedet; derfor er en 5-stjernet vurdering for 5 år siden ikke en garanti for en 5-stjernet vurdering i dag.

Volvo har dog siden tilføjet flere sikkerhedssystemer og lavet andre mindre opdateringer, så jeg er ikke et sekund i tvivl om, at den fortsat ligger i toppen blandt nogle af de sikreste biler på vejene.

Konklusion: Er Volvo XC60 en god bil?

Det var næsten alt, hvad jeg havde at sige i forbindelse med dette års Volvo XC60 anmeldelse, men inden, at jeg siger fuldstændig farvel og tak for i dag, må vi hellere lige komme med en konklusion på om Volvo XC60 er en god bil.

Det korte svar er ja. Det er det lange sådan set også, men der er lidt flere nuancer. Hvis du er på udkig efter en mellemstor-SUV, der ligger i top over stort set hele linjen, så er Volvo XC60 den rette bil til dig. Her får du usammenlignelig komfort, en sikker bil og masser af plads til både passagerer og bagage. Samtidig kan du trække op mod 2.400 kilo (alt efter motorvariant) på anhængertrækket.

Derudover er infotainmentsystemet noget for sig selv; det er bygget på Googles platform, og det betyder bare, at det fungerer. Med indbygget app-store og Google Maps, er jeg meget begejstret for løsningen.

Det er meget få mindre positive erfaringer jeg har gjort mig med Volvo XC60. Den største problematik har været den trådløse mobiloplader, som bare ikke fungerer særlig godt. Derudover, snakker vi en mere selvkørende vognbaneassistent og lidt mere opbevaringsplads på bagsædet; så er jeg solgt.

Volvo XC60 vs BMW X3

På baggrund af populær efterspørgsel, har jeg lavet dette lille Volvo XC60 eller BMW X3 afsnit. Her kommer jeg til at give den klare fordel til Volvo XC60; især hvis vi taler om plug-in hybrid-udgaverne. Priserne er fuldt ud konkurrencedygtige, og du får en langt højere systemydelse, samt et bedre brændstofforbrug.

Samtidig har jeg aldrig været verdens største fan af BMW’s infotainmentsystem, så her vinder Volvo XC60 også. Køreegenskabsmæssigt er X3’eren mere fokuseret på sportslig kørsel, mens XC60’eren fra Volvo er mere end komfortabelt opsat.

Der hvor BMW X3 blandt andet vinder er på bagagerumspladsen. Så hvis det er utroligt vigtigt for dig, så kan det være, at du skal kigge den vej i stedet. Hvis ikke det er det vigtigste for dig, og du i øvrigt foretrækker komfort og sportslige køreegenskaber, så ville jeg til enhver tid anbefale Volvo XC60.

Fordele

  • Komfortabel køreoplevelse
  • Google Infotainmentsystem m. Google Maps, Google Play og Google Assistant
  • Stor trækkraft
  • Meget fint brændstofforbrug
  • Høj sikkerhed
  • Meget velfungerende adaptiv fartpilot

Ulemper

  • Ikke-så autonom vognbaneassistent
  • Lidt opbevaringsplads på bagsædet
  • Defekt trådløs mobiloplader
Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler