3 gode grunde til at vælge leasing af bil i 2022



I Danmark er vi rigtig glade for leasing; faktisk så glade, at omtrent 7% af den samlede bilpark i landet bestod af leasingbiler i 2020. Det viser en rapport fra Motorstyrelsen, som blev offentliggjort for ret præcis et år siden.

Med stadig lange leveringstider på biler, usikkerhed om fremtiden og meget mere, tør jeg godt gætte på, at det tal er stigende. Men hvorfor er det, at flere og flere danskere vælger at lease fremfor at købe? Det vil vi forsøge at komme lidt nærmere ind på i de nedenstående afsnit.

#1 – Økonomisk overskueligt at få drømmebilen

Den første og nok mest drivende faktor for leasing i Danmark er, at det for mange er mere økonomisk overskueligt og -kommeligt. Man kan med BMW leasing eksempelvis få sig den store BMW X5, man altid har drømt om eller måske en velkørende 4-serie eller 8-serie – uden, at det behøver at koste en bondegård.

Det bliver muligt på grund af flexleasing. En kort og simpel forklaring af konceptet er, at man leaser en bil i en begrænset periode, og kun betaler den andel af registreringsafgiften, der svarer til den indregistrerede periode.

Fordi det netop er registreringsafgiften, der gør det ualmindeligt dyrt at købe biler i Danmark, er flexleasing en stor økonomisk mulighed. Det gør det ikke nødvendigvis billigt at lease, men der er ingen tvivl om, at det bliver mere overkommeligt at køre i dyre biler.

#2 – Lang leveringstid på nye biler

Mangel på mikrochips, COVID-19, krig i Ukraine og generel høj efterspørgsel på nye biler gør, at bilfabrikanterne er ualmindeligt pressede. Bestiller man i dag en ny bil hos eksempelvis Mercedes-Benz, Volkswagen, Audi og praktisk talt alle andre mærker, er det ikke urealistisk, at der går mellem 9 og 14 måneder, før den bliver leveret.

Det er der naturligvis mange, der ikke kan eller vil vente på, og de tyer derfor til leasing i stedet. Når der er tale om brugte biler, vil de typisk kunne blive leveret samme dag eller inden for et par uger – alt efter om bilen står på lager eller skal hentes hjem.

Den indbyggede tidsbegrænsning ved leasing gør naturligvis også, at man kan vælge at fastholde sin bestilling på trods af leveringsudfordringer, og i mellemtiden lease en bil. Så er man godt kørende både nu, og når den nye bil bliver leveret.

#3 – Usikkerhed om fremtiden

Der er vist ingen tvivl om, at vi er en overgangsperiode. Biler har altid været drevet af fossilt brændstof, men det er i stigende grad ved at blive udfaset på tværs af mange lande. I stedet skal elbilerne komme og transportere os rundt – gerne med grøn strøm på batteriet.

Selvom der efterhånden er nogle rigtig gode elbiler på markedet, så er vi endnu i den relativt spæde fase for elbilen. Mange vil typisk ikke mene, at deres kørselsbehov kan blive dækket af en elbil på nuværende tidspunkt. Derfor vælger de en benzin- eller dieselbil.

Problemet er bare, at hvis der for alvor kommer fart på elbilerne, og ikke mindst lovgivningen mod biler, der kører på fossilt brændstof, så vil benzin- og dieselbilerne falde drastisk i værdi. Der er naturligvis nogle, der er så usikre på den fremtid, at de ikke vil binde en masse penge i at investere i en dyr fossildreven bil, hvis den snart bliver ”værdiløs”.

Her kan leasing være en god løsning, fordi man her binder sig for kortere perioder. Derfor kan man løbende udskifte til mere tidsaktuelle biler, uden at binde en masse kapital og et billån i en helt ny benzin- eller dieselbil.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Relaterede artikler