Igen i år har bilforhandlerne kunne mærke, at salget af biler har været påvirket grundet usikkerhed omkring eventuelle nye bilafgifter. Men lige inden weekenden kunne regeringen præsentere de nye bilafgifter for 2021, og vi kan roligt afsløre, at der er sket store ændringer i måden, hvorpå man udregner registreringsafgiften på biler.
I denne artikel gennemgår vi nogle af de vigtigste punkter fra den nye afgiftsreform, ligesom vi også vil komme med opskriften på, hvordan man finder frem til registreringsafgiften på nye biler fra 2021 af og endelig vil vi kigge lidt på, hvad nogle af de mest populære biler kommer til at koste efter reformen træder i kraft den 1. januar 2021.
Udregningerne i artiklen her er vejledende. Kontakt Motorstyrelsen eller en bilforhandler for mere nøjagtig vejledning.
Det skal være billigere at køre elbil
Det danske afgiftssystem på biler er ikke bare kendt for at være et af de dyreste i verden. Det er også kendt og kritiseret for at være et af de mest komplekse i udregningsmetoden. Det første bliver der ikke ændret på i 2021, men man har skruet ned for kompleksiteten og dermed også de spekulationer som bilforhandlere tidligere har kunne gøre sig i for at skrue ned for afgiften på bilerne.
Man har blandt andet fjernet alle de tekniske fradrag, hvor en afgiften på en bil afhang af dens udstyr og dens sikkerhedsniveau. I stedet har man introduceret en række nye elementer som gerne skulle gøre det mere attraktivt at køre i ”grønne” biler (elbiler og plug-in hybrider).
Det tæller blandt andet:
- Nyt bundfradrag, der er afhængigt af biltypen (jo mere grøn, jo højere fradrag)
- En CO2-afgift, der gør det dyrere at køre i biler, der udleder mere CO2
- Et batterifradrag, der er afhængigt af antallet af batteriets kWh
- Rabat på den endelige afgift for elbiler og plug-in hybrider
Dertil har man også tilføjet et tredje afgiftstrin (skalaknæk) i stedet for de nuværende to. Alle disse ting gør som udgangspunkt elbiler og plug-in hybrider væsentlig billigere, mens benzin- og dieselbiler bliver dyrere (dette gælder også for mild-hybrid-biler).
Sådan beregnes registreringsafgift i 2021
Udregningsmetoden af registreringsafgifter på biler i 2021 er meget vel blevet mindre kompleks, men det er desværre ikke ensbetydende med, at den er blevet simpel. Alligevel vil vi forsøge at gennemgå hvordan man i grove træk beregner registreringsafgiften på en bil efter de nye regler.
Nogle af nedenstående punkter vil løbende ændre sig over de kommende år. Vi skal forsøge at opdatere undervejs, men betragt guiden som vejledende.
Basisafgift
Det første trin i udregningen af den endelige registreringsafgift er at finde selve grundlaget. Her kigger man på, hvad bilen ville koste helt uden registreringsafgift. Denne pris ganger man med en bestemt procentsats, afhængig af hvad prisen er.
Det er her, at de tre skalaknæk kommer ind i billedet. Fra den 1. januar 2021 gælder det nemlig, at man tillægger en afgift på:
Fra | Til | |
Skalaknæk 1: 25% af bilens pris | 0 kroner | 65.000 kroner |
Skalaknæk 2: 85% af bilens pris | 65.000 kroner | 202.200 kroner |
Skalaknæk 3: 150% af bilens pris | 202.200 kroner og derover |
Nedenfor har vi opstillet tre forskellige eksempler på hvordan man kunne udregne den grundlæggende registreringsafgift på biler i tre forskellige prisklasser.
Pris ekskl. afgift | Skalaknæk 1 (25%) | Skalaknæk 2 (85%) | Skalaknæk 3 (150%) |
Bil 1: 60.000 kroner | 60.000 x 25% = 15.000 | ||
Bil 2: 140.000 kroner | 65.000 x 25% = 16.250 | (140.000 – 65.000) x 85% = 63.750 | |
Bil 3: 250.000 kroner | 65.000 + 25% = 16.250 | (202.200 – 65.000) + 85% = 116.620 | (250.000 – 202.200) + 150% = 71.700 |
Den endelige grundlæggende afgift for de tre biler i eksemplet ovenfor vil derfor være:
Bil | Udregning | Afgift | Endelig pris uden fradrag |
Bil 1 | 15.000 | 15.000 kroner | 75.000 kroner |
Bil 2 | 16.250 + 63.750 | 80.000 kroner | 220.000 kroner |
Bil 3 | 16.250 + 116.200 + 71.700 | 204.570 kroner | 454.570 kroner |
Denne basisafgift er gældende for alle biler uanset drivmiddel. Den fungerer som udgangspunktet, hvorefter der vil blive tillagt yderligere afgifter eller der vil blive fjernet afgifter afhængig af, hvordan bilen klarer sig i de efterfølgende udregninger.
CO2-tillæg
Næste skridt i processen med at udregne de nye afgifter er at finde ud af, hvor meget der skal tillægges afgiften baseret på bilens udledning af CO2. Dette er blevet en erstatning for brændstofsforbrugstallet, som man tidligere har brugt til at udregne bilafgifter med.
Også dette er opdelt i skalaknæk, hvilket betyder, at det bliver dyrere at køre i en bil, der udleder mere CO2. Skalaknækkene ser således ud:
Fra | Til | |
Skalaknæk 1: 250 kroner pr. gram | 0 g/km | 125 g/km |
Skalaknæk 2: 500 kroner pr. gram | 125 g/km | 160 g/km |
Skalaknæk 3: 950 kroner pr. gram | 160 g/km og derover |
Udleder en bil eksempelvis 80 gram CO2 pr. kilometer kørt, vil det betyde, at der tillægges 250 kroner x 80 gram = 20.000 kroner til afgiften.
Benzinbiler- og dieselbiler vil typisk befinde sig i den højere ende, når det kommer til CO2-udledning pr. kilometer, mens plug-in hybrider vil være i den lave ende. Elbiler udleder ikke CO2 under kørslen, og vil derfor ikke være påvirket af dette CO2-tillæg.
Batterifradrag
Er der tale om en plug-in hybrid eller en elbil som er udstyret med et batteri, vil man nu kunne få fradrag i afgiften afhængig af størrelsen på batteriet. Her arbejder man med en fast sats på 1.700 kroner pr. kWh i batteriet.
Fradraget stopper dog ved 45 kWh hvilket betyder, at en elbil eller plug-in hybrid maksimalt kan få et batterifradrag på 76.500 kroner. Som eksempel har vi udvalgt tre populære biler med batterier:
- Tesla Model 3 Long Range (75 kWh) får et batterifradrag på 76.500 kroner
- Mercedes-Benz A250e (15,6 kWh) får et batterifradrag på 26.250 kroner
- KIA e-Niro (39,2 kWh eller 64 kWh) får et batterifradrag på 66.640 eller 76.500 (afhængig af variant)
Rabat på plug-in hybrider og elbiler
Indtil nu har vi udregnet basisafgiften, tillagt CO2-tillægget og fratrukket fradraget for batterier i elektrificerede biler. Nu er det igen tid til at reducere afgiften for ebiler og plug-in hybrider. Der er nemlig ekstra rabat så at sige på disse biler.
Som du kan se i tabellen nedenfor, kommer bundfradraget faktisk alle typer biler til gode, men naturligvis er det elbilerne, der får lov at trække mest fra den udregnede afgift.
Du skal nemlig kun betale henholdsvis 40% procent og 45% af den udregnede afgift på elbiler og plug-in hybrider. Det vil sige, at hvis man eksempelvis har udregnet registreringsafgiften til 100.000 kroner vil prisen være:
- 100.000 kroner x 40% = 40.000 kroner for en elbil
- 100.000 kroner x 45% = 45.000 kroner for en plug-in hybrid
I realiteten er der tale om, at rabatten er afhængig af hvor meget CO2 en bil udleder. Så hvis en plug-in hybrid udleder mere end 50 gram CO2 pr. kilometer kørt, vil den ikke kunne nyde godt af ovenstående rabat på 45%.
Bundfradrag
Har man gennemgået ovenstående trin vil man er der ikke lang tigen. Der er nemlig kun ét trin tilbage i processen med at udregne registreringsafgiften på en bil. Det består af et såkaldt bundfradrag, der fratrækkes fra den udregnede afgift.
Som du kan se i tabellen nedenfor, kommer bundfradraget faktisk alle typer biler til gode, men endnu engang er det elbilerne, der får lov at trække mest fra den udregnede afgift.
Biltype | Bundfradrag |
Benzin og dieselbiler (50+ g CO2/km) | 21.700 kroner |
Plug-in hybrider (1 – 50 g CO2/km) | 71.700 kroner |
Elbiler (0 g CO2/km) | 191.700 kroner |
Også bundfradraget baseres i realiteten på bilens udledning af CO2, og altså ikke selve drivmidlet. Derfor er det ikke nødvendigvis alle plug-in hybrider der kan nyde godt af et fradrag på 71.700 kroner, men det er en udmærket tommelfingerregel.
Regneeksempel
For at gøre det hele mere håndgribeligt og forståeligt har vi lavet et lille regneeksempel på udregningen af afgiften på en fiktiv bil. Vi har valgt, at der er tale om følgende:
Type | Plug-in hybrid |
Pris ekskl. afgift | 300.000 kroner |
CO2-udledning | 42 g/km |
Batterikapacitet | 15 kWh |
Mere behøver vi sådan set ikke at vide, før vi kan udregne registreringsafgiften på lige netop denne bil. Følg udregningen her:
Udregning | Resultat | |
Basisafgift | (65.000 kroner x 25%) + ((202.200 – 65.000 kroner) x 85%) + ((300.000 – 202.200 kroner) x 150%) | 279.570 kroner |
+ CO2-tillæg | 42 gram x 250 kroner | 10.500 kroner |
– Batterifradrag | 15 kWh x 1.700 kroner | 25.500 kroner |
Registreringsafgift | 279.570 + 10.500 – 25.500 | 264.570 kroner |
– Rabat | 264.570 kroner x (100% – 45%) | 145.513 kroner |
Registreringsafgift | 264.570 – 145.513 | 119.057 kroner |
– Bundfradrag | 71.700 kroner | |
Endelig registreringsafgift | 119.057 – 71.700 | 47.357 kroner |
Det vil altså sige, at den fiktive plug-in hybrid, som koster 300.000 kroner, udleder 42 g CO2 pr. kilometer og har et batteri med en kapacitet på 15 kWh, vil have en registreringsafgift på 86.791 kroner i 2021. Det betyder samtidig, at den endelige pris på bilen ville være 300.000 + 47.357 = 347.357 kroner.
Priseksempler: Hvilke biler bliver dyrere og hvilke bliver billigere?
Som udgangspunkt kan du godt regne med, at alle plug-in hybrider og elbiler bliver billigere, mens benzin- og dieselbiler vil blive dyrere. Der er naturligvis undtagelser til reglen, da man ikke i samme grad er låst fast på typen af bil, men i stedet kigger på, hvor meget CO2 bilen udleder, når man regner på både bundfradrag og endelig rabat på afgiften.
Man har i brancheorganisation Autobranchen Danmark udregnet eksempler på, hvad nogle af de mest populære biler kommer til at koste i forbindelse med de nye bilafgifter i 2021. Her ser vi at ovenstående gælder i høj grad, men, at der også er elbiler der bliver dyrere, ligesom der også er benzinbiler, der bliver billigere.
Bil | Type | Ændring i pris |
Citroën C1 | Benzin | + 8.700 kroner |
Peugeot 208 | Benzin | – 9.700 kroner |
Nissan Qashqai | Benzin | – 5.900 kroner |
Toyota Yaris | Benzin Mild Hybrid | + 16.800 kroner |
Mercedes-Benz E-Klasse | Diesel | + 6.400 kroner |
BMW 5-serie | Deisel | + 5.800 kroner |
Ford Mustang | Benzin | + 87.200 kroner |
BMW Z4 | Benzin | – 3.400 kroner |
Porsche Panamera | Benzin | + 49.800 kroner |
VW e-UP! | El | Ingen ændring |
Hyundai KONA electric | El | Ingen ændring |
KIA Niro PHEV | Plug-in hybrid | + 22.500 kroner |
Mitsubishi Outlander PHEV | Plug-in hybrid | – 33.900 kroner |
Mercedes-Benz E-Klasse | Plug-in hybrid | – 129.900 kroner |
Tesla Model 3 | El | – 14.100 kroner |
Tesla Model S | El | + 40.400 kroner |
Porsche Taycan | El | + 262.300 kroner |
Flere danske bilimportører er begyndt at melde ud, hvordan den nye registreringsafgift kommer til at påvirke prisen på deres modeller. Nedenstående tabel viser de forventede prisændringer, som vi har fået besked om fra de forskellige importører. Tallene kan naturligvis nå at ændre sig endnu, men er som udgangspunkt et udtryk for den retning som priserne kommer til at bevæge sig i.
Bil | Ændring i pris |
Jaguar I-PACE EV400 HSE | + 45.020 kroner |
Jaguar F-TYPE Coupé First Edition | + 15.065 kroner |
Jaguar XE SE R-Dynamic | + 24.705 kroner |
Jaguar F-Pace S | + 15.355 kroner |
Land Rover Range Rover Velar S | + 22.885 kroner |
Land Rover Defender First Edition | + 69.855 kroner |
Land Rover Range Rover Evoque S | + 16.755 kroner |
Land Rover PHEV-modeller | Forventes at blive billigere |
Hyundai i30 1.0 Essential | + 4.695 kroner |
Hyundai IONIQ Hybrid Premium | + 21.851 kroner |
Hyundai KONA Hybrid | + 14.251 kroner |
Jeep Renegade 4xe Limited | – 20.000 kroner |
Jeep Compass 4xe Limited | – 35.000 kroner |
Renault Clio E-Tech | + 20.000 kroner |
Renault Clio RS-Line | – 7.646 kroner |
Øvrige Renault Clio-modeller | Forventes at blive dyrere |
Renault Captur PHEV | – 9.116 kroner |
Renault Megane PHEV | – 11.816 kroner |
Renault Megane RS-Line | + 3.709 kroner |
Renault ZOE | Ingen prisændring |
Dacia Sandero Stepway | – 20.622 kroner |
Vil du vide mere om de nye registreringsafgifter på biler?
Kan du slet ikke få nok af de nye registreringsafgifter? Så kan du med fordel læse videre hos nogle af de kilder, som vi har vores informationer fra.
Udover Autobranchen Danmarks udregninger, som du kan se resultaterne af ovenfor, så har de også en hel emneside om bilafgifter i 2021. Den kan du finde her.
Dertil har FDM også lavet deres udkast til potentielle nye priser på populære biler i 2021. Disse afviger en smule fra Autobranchens, men kan stadig være udmærkede til at give en idé om, hvad vi kan forvente. Disse udregninger finder du her.
Endelig kan du selv læse meget mere om de nye tiltag vedrørende registreringsafgifter på biler i 2021 ved at besøge Finansministeriets emneside om den nye aftale. Den finder du her.
Vil du klikke dig direkte videre til at læse denne aftale om grøn omstilling af vejtransporten, kan du gøre det ved at klikke her.
Du regner helt forkert. Bundfradag skal først trækkes til sidst.
Hej,
Du har helt ret. Kilden jeg brugte oprindeligt havde opsat det på samme måde som jeg havde beskrevet, men har sidenhen rettet udregningsmetoden til. Artiklen er blevet opdateret, så den reflekterer dette.
Tak for, at du er opmærksom!
Hmm… Denne udregning er stadig forskellig i forhold til Andersen og Martinis beregning, hvor batterifradraget allerede trækkes fra stålprisen:
https://am.dk/ny-bilafgift-paa-plads/
Hvem af jer har ret?
Hej Jesper,
Tak for lige at gøre opmærksom på dette. Der virker til, at der har været en del forskellige kilder ift. udregningen af den nye afgift, og det må alt andet lige bunde i en uklar kommunikation fra myndighedernes side. Jeg undersøger sagen, og vender tilbage, når jeg ved noget mere.
Og moms?
Du må ikke hænge mig op på det, men jeg mener, at udregningen er:
(Indkøbspris + Afgift) + Moms