Bliv kørende i en flexleaset bil: Gode ting at vide



Det er dyrt at købe ny bil, og det er ikke altid, at man har lyst til at binde så mange penge, som det typisk kræver at lave et køb. Heldigvis er der flere alternativer, som kan gør det muligt at blive godt kørende uden at bruge hele sit indestående på én gang.

En af disse muligheder er flexleasing. Når man flexleaser en bil, så udbetaler man en mindre førstegangsydelse med efterfølgende månedlige betalinger. Det kræver naturligvis også noget kapital, men man fordeler omkostningerne ud på året, hvilket kan gøre det mere overkommeligt.

Dette hjælpes også på vej af, at man ved flexleasing kun betaler en lille andel af registreringsafgiften i stedet for den fulde afgift, som købte man bilen kontant eller med et lån. Dermed kan man blive kørende i en dyrere bil uden, at det mærkes i samme grad på økonomien.

I denne artikel kan du læse lidt mere om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du vælger flexleasing til at anskaffe dig en bil.

Ved flexleasing skal du finde en køber til bilen

Det første som er vigtigt at være opmærksom på er, at flexleasing er en form for finansiering. Det vil sige, at det er dit ansvar at finde en køber til den leasede bil efter endt kontrakt. Om det så er dig selv eller en tredjepart er i princippet ligegyldigt, men ansvaret hænger på dine skuldre, og bilen kan således ikke bare afleveres tilbage til leasingselskabet.

Det gælder uanset om der er tale om flexleasing af en af leasingselskabets biler eller om du har valgt flexleasing af egen bil. Det er derfor en god idé at undersøge markedsprisen på din bil, det gennemsnitlige værditab og lignende, så der kan blive sat en realistisk restværdi ved kontraktens indgåelse. Derudover kan det være fornuftigt at begynde salget af bilen i god tid inden, at kontrakten udløber, så du kan nå at finde en køber.

Ønsker du ikke at stå med ansvaret for bilen efter endt kontrakt, kan du overveje operationel leasing i stedet. Det kommer dog for en merpris, hvorfor du må forvente en højere månedlige ydelse.

Du er selv ansvarlig for at servicere bilen

Fordi du med flexleasing står med hele ansvaret for bilen, så er det også dig, der er ansvarlig for at servicere den og i øvrigt sikre, at den bliver vedligeholdt. Er der derfor behov for et serviceeftersyn, reparationer og lignende, er det dig, der står med regningen.

Derfor er det også vigtigt, at du har samme grundighed ved valg af bil, når du flexleaser, som hvis du skulle købe den brugt. For viser det sig efter 6 måneder, at der er større problemer med bilen, så er det dit ansvar, at den bliver repareret i sådan en stand, at du kan sælge bilen for den fastsatte restværdi.

Ligesom med det at finde en køber til bilen, er der en måde at undgå betalingen for vedligehold. Det ansvar pålægges nemlig leasingselskabet, hvis du vælger finansiel eller operationel leasing, og giver dermed færre bekymringer for dig. Det koster dog på den månedlige ydelse, som du må forvente er væsentlig højere end ved flexleasing.

Få et skræddersyet leasingtilbud

Der er således intet rigtigt eller forkert svar på, om du skal vælge flexleasing eller ej. Det er bare vigtigt, at du er opmærksom på de elementer, der er med til at gøre det billigere i leasingomkostning, men muligvis dyrere i vedligehold og salg, sammenlignet med andre leasingmetoder.

Hvis du gerne vil få et mere reelt billede af, hvad det koster at blive kørende i en flexleaset bil, så vil du kunne få et skræddersyet leasingtilbud ved at tage kontakt til et leasingselskab. Det kan enten være for en bil, de allerede har på lager, eller for en bil, du ønsker at få hentet hjem fra en anden dansk forhandler eller udlandet.

Det skræddersyede leasingtilbud vil blive baseret på en kreditgodkendelse, den specifikke bil, samt dit specifikke kørselsbehov.

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler