Tilbage i efteråret præsenterede Mazda for første gang anden generation af den meget populære Mazda CX-5. I dag kan vi så småt begynde at se frem til at den dukker op på de danske veje, den har nemlig premiere hos de danske forhandlere i juni måned. Og der er sket lidt i forhold til sidste version.
Design og linjer
Jeg sidder her påskesøndag med et 33 siders dokument, der går i dybden med alle de små og store ændringer som Mazda har lavet på den nye CX-5, og størstedelen af det er sort snak for den gennemsnitlige person. Så her er den filtrerede version. Mazda CX-5 bliver 10 mm længere, og 35 mm lavere end sin forgænger. Det betyder at den Mazda CX-5 vi kommer til at se til sommer vil være 4,55 meter lang, 1,84 meter bred og 1,68 meter høj. Derudover er bagagerummet blevet øget til 506 liter. Mazda har lavet lidt japansk hokus pokus, og ved hjælp af en såkaldt active air shutter, og skarpere linjer, er CX-5s såkaldte drag coefficient forbedret med 6%. På almindelig dansk er den nye generation altså 6% mere aerodynamisk.
Kabine
Mazda kalder af flere omgange den nye kabine for human-centered – hvor man fristes til at spørge: “Ja, i modsætning til papegøjeorienterede kabiner, eller hvad?”. Faktum er dog at de prøver at sælge den nye kabine som værende mere funktionel og komfortabel. Og så får pressebillederne den til at se ganske lækker ud. Nogle af tingene som bliver fremhævet af Mazda er blandt andet varme i rattet, elektronisk bagklap, bagsæder, der kan lænes tilbage og bedre udsigt fra førersædet. Derudover kan du få Bose lydsystem hvis ellers pengepungen kan holde til det.
Japanerne har også lavet et smart system, som konstant måler på støj, vibrationer og hårdhed under kørslen, og løbende tilpasser bilens indstillinger, for at mindske kabinestøj til hvad de selv kalder class-leading standards. En anden fed feature er bilens head-up-display, som kan vise både navigation, hastighed, fartgrænse og fartpilot i ruden foran dig, så du ikke behøver at tage dine øjne fra vejen.
Motor
Motormæssigt kan du enten få en 2.0 liters benzin, eller en 2.2 liters diesel, som begge kan komme med enten en manuel eller automatisk gearkasse, samt enten forhjulstræk eller all wheel drive. Hvis du ellers vælger den rigtige model vil du angiveligt være i stand til at køre 20 kilometer på literen.
Sikkerhed
I forhold til sikkerhedsfunktioner er der lidt af hvert, og de har allesammen lange navne, som lyder smart, men ikke giver mening, så i stedet for får du bare nogle af de væsentlige funktioner her:
- Automatisk nødbremsesystem, som virker mellem 4 og 80 km/t, i modsætning til den nuværende generation, hvor samme system kun virker op til 30 km/t. Hvis du bakker fungerer det mellem 2 og 8 km/t.
- Langt lys der blænder LED lygterne ned automatisk. Om det virker, tør jeg ikke sige. Har stadig til gode at opleve et sådan system der for alvor fungerer som det skal.
- Et system der hjælper dig med at blive i din vejbane når du er for træt til at køre eller kigger på den telefon som egentligt skulle være alle andre steder end i dine hænder. Hvis du alligevel kæmper i mod din lille vejbaneassisten, så sørger den for at gøre dig opmærksom på at du er på vej ud af din vejbane.
- Advarsel når du har en bil liggende i din blinde vinkel, så du ikke laver buler i din nye Mazda.
Tekniske specifikationer
SKYACTIV-G 2.0 benzin (FWD) | SKYACTIV-D 2.2 diesel (FWD) | |||
Gearkasse | Manuel | Automat | Manuel | Automat |
Tophastighed | 201 km/t | 192 km/t | 204 km/t | 200 km/t |
0-100 km/t | 10,4 sek. | 9,9 sek. | 9,4 sek. | 10,1 sek. |
Gns. Brændstofsforbrug | 15,6 km/l | 15,4 km/l | 20,0 km/l | 17,9 km/l |
CO2-udledning | 149 g/km | 152 g/km | 132 g/km | 147 g/km |
Vægt | 1360 kg | 1390 kg | 1460 kg | 1480 kg |
Maks. tilladte vægt | 2020 kg | 2030 kg | 2110 kg | 2120 kg |
Trailer u. bremser | 715 kg | 730 kg | 750 kg | 750 kg |
Trailer m. bremser | 1800 kg | 2000 kg | 2000 kg | 2000 kg |
SKYACTIV-G 2.0 benzin (AWD) | SKYACTIV-D 2.2 diesel (AWD) | |||
Gearkasse | Manuel | Automat | Manuel | Automat |
Tophastighed | 198 km/t | 188 km/t | 199 km/t | 196 km/t |
0-100 km/t | 10,9 sek. | 10,5 sek. | 9,6 sek. | 10,3 sek. |
Gns. Brændstofsforbrug | 14,7 km/l | 15,2 km/l | 18,5 km/l | 17,2 km/l |
CO2-udledning | 159 g/km | 155 g/km | 142 g/km | 152 g/km |
Vægt | 1420 kg | 1425 kg | 1520 kg | 1530 kg |
Maks. tilladte vægt | 2080 kg | 2115 kg | 2143 kg | 2143 kg |
Trailer u. bremser | 715 kg | 730 kg | 750 kg | 750 kg |
Trailer m. bremser | 1800 kg | 2000 kg | 2000 kg | 2100 kg |
Længde | 4550 mm |
Bredde (eksklusiv sidespejle) | 1840 mm |
Bredde (inklusiv sidespejle) | 2115 mm |
Højde | 1675 mm |
Akselafstand | 2700 mm |
Frihøjde, front | 1007 mm |
Frihøjde, bag | 991 mm |
Skulderplads, front | 1451 mm |
Skulderplads, bag | 1391 mm |
Sædeplads, front | 1402 mm |
Sædeplads, bag | 1405 mm |
Benplads, front | 1041 mm |
Benplads, bag | 1007 mm |
Bagagerumsplads, alle sæder oppe | 477 liter |
Bagagerumsplads, bagsæder need | 1620 liter |
Bagagerumsåbning, afstand fra Jorden | 745 mm |