Det er ikke meget mere end en måned siden at det blev offentliggjort at PSA, som står bag Peugeot og Citroën, har købt Opel, men allerede nu præsenterer Opel en helt ny SUV baseret på samme platform som den skamroste Peugeot 3008. Sammen med den nye Citroën C5 Aircross og DS 7 Crossback fuldender Opel altså PSA-gruppens SUV-række med den nye Opel Grandland X.
Grundet den delte platform er Grandland X mere eller mindre samme størrelse som sine franske søskende. Det betyder altså at den er 4,48 meter lang, 1,84 meter bred og 1,64 meter høj. Akselsafstanden er på 2,68 meter. Men angiveligt så stopper broderskabet også her. Bagagerumspladsen er som minimum 514 liter, men kan, ved nedlægning af sæderne, øges til 1.652 liter, hvilket er henholdsvis 77 liter og 18 liter mindre end bagagerumspladsen i en Peugeot 3008.
Opel lægger meget vægt på at den nye Grandland X er designet af tyskere, og at interiøret kommer til at minde mere om den nye Astras end det vi ser i en Peugeot 3008 – hvilket også ser ud til at være situationen på det ene billede vi har fået af interiøret. Eksteriøret giver et tydeligt Opel-look, især med den klassiske Opel-grill forrest. Derudover er den et lidt mere sporty og dynamisk look end dens mindre brødre, Crossland X og Mokka X.
Udstyrs- og sikkerhedsmæssigt kommer den nye tysk-franske SUV med adaptiv cruise control, automatisk nødbremsning, træthedsadvarsel, parkeringsassistent, 360-graders kamera , såvel som varme i rat og både for- og bagsæder, bagagerum der kan åbnes ved blot at bevæge foden, adaptive LED-forlygter, med blandt andet drejelys. Hvis man har en telefon der kan oplades trådløst, kan dette også lade sig gøre. Det måske mest spændende ved den nye Grandland X er dog det såkaldte Grip Control-system, som angiveligt sørger for at man har mest muligt vejgreb i diverse situationer, som for eksempel ved kørsel i sne, mudder eller sand.
Angående motor ved vi ikke noget konkret endnu, men diverse medier gætter på at Grandland X vil komme med en 1,2 liters og 1,6 liters benzinmotor, med henholdsvis 130 og 165 hestekræfter, såvel som 1,6 liters og 2,0 liters dieselmotorer med 120, 150 og 180 hestekræfter. Derudover kan vi sandsynligvis også forvente en plug-in hybrid, som blandt andet Citroën har lovet med C5 Aircross.
Så det var endnu en SUV at tilføje til rækken af nyheder de seneste par dage. Den vil have officiel premiere i Frankfurt i september, og kan forventes i de danske forhandlere i november i år.