Suzuki-importøren Andersen Motors A/S kunne tidligere i dag melde ud, at de bliver den officielle danske importør af det kinesiske mærke Aiways. Det forventes, at mærkets første model U5 kommer til salg allerede i løbet af foråret i 2021. Dermed bliver Danmark det 5. land i Europa med mulighed for at købe en bil fra Aiways.
Salget af Aiways U5 kommer som udgangspunkt til at foregå online – om end med udvalgte showrooms rundt omkring i landet. Ambitionen fra importørens side er at nå 10 til 12 forhandlere med salgssupport og service, der dækker det meste af landet. Det forventes at blive en blanding af forhandlere i og udenfor Suzukis eksisterende forhandlernetværk.
En kort introduktion til Aiways U5
Elbilens indtog har i den grad betydet en opblomstring i den kinesiske bilindustri. Vi ser flere og flere kinesiske producenter, der melder sig på banen med en elbil. Flere af dem har ingen umiddelbare planer om at producere andet end elektriske biler, og her er Aiways ingen undtagelse.
Aiways U5 er nemlig blot den første i rækken af elbiler fra det kinesiske mærke. Der er tale om en crossover / SUV, som angiveligt skulle have rigeligt med komfort- og sikkerhedsudstyr som standard. Samtidig fortæller Andersen Motors A/S, at bilens kabine opleves som værende af høj kvalitet.
Bilen er opgivet til at kunne køre 410 kilometer på en fuld opladning (WLTP), men den kan ikke prale af mere end 90 kW. Det er udmærket, men vi ser samtidig den helt nye (og væsentligt mindre) Fiat 500e, der kan lade med 85 kW. I det billede, kan Aiways U5’s ladekapacitet godt virke en anelse utilstrækkelig.
Den første model fra Aiways er udstyret med et batteri på 63 kWh, og bilen er bygget på en platform, der er udviklet specifikt til elbiler. Aiways U5 samles i Shangrao, Kina, mens batterierne fremstilles på bilmærkets egen batterifabrik.
Der findes allerede anmeldelser af Aiways U5
Aiways U5 har allerede været på markedet i et stykke tid i blandt andet Tyskland, Holland, Belgien og Frankrig. Her bliver den af bilanmeldere rost for blandt andet sin gode pris og det høje udstyrsniveau.
Til gengæld bliver den kritiseret for en upålidelig rækkeviddeangivelse, samt diverse assisterende sikkerhedssystemer, der ikke altid fungerer. Flere af disse problemer støder vi også på i andre og mere konventionelle bilmærker, og det bliver således interessant, at se, hvordan Aiways U5 klarer sig, når vi får lejlighed til at teste den.
Praktiske informationer
Priserne på Aiways U5 er endnu ukendte, men det forventes, at de meldes ud inden længe. Det vil være muligt at bestille en prøvekørsel i en ny Aiways U5 allerede i april.
Hvis man vil vide mere om modellen og mærket i Danmark, kan man besøge Aiways hjemmesiden. I skrivende stund er der ikke mange informationer, men den forventes opdateret, når vi kommer tættere på lanceringen af Aiways U5.
Selvom Aiways U5 primært skal sælges online, vil man fortsat kunne få den personlige service, rådgivning og mulighed for både at testkøre bilen og bytte sin gamle bil hos en forhandler – præcis som vi kender det fra mere ”traditionelle” bilmærker.