Det er cirka 20 år siden, at den første Ford Focus blev introduceret. Siden da har den solgt rigtig pænt, med mere end 7 millioner solgte biler i Europa og mere end 16 millioner på verdensplan. Nu er det blevet tid til en helt ny generation, som blandt andet byder på adaptiv fartpilot, B&O Play lydssystem, en ny 8-trins automatgearkasse og en crossover-variant.
Som vi kender det fra Ford, bliver den nye Focus tilgængelig i en række varianter. De hedder Trend, Titanium, ST-Line, Vignale og Active. Den sidste er crossover-varianten. Det betyder, at den er hævet i forhold til resten af flokken, og har ekstra beskyttelse rundt om hjulkasserne, for at undgå skader fra sten, der springer op fra grusvejene.
Den nye Focus bliver den “mest sofistikerede” Ford, når det kommer til diverse førerassistancesystemer. Listen over disse systemer lyder blandt andet på Adaptiv Fartpilot, genkendelse af fartskilte, adaptive forlygter, som tilpasser sig vejens forløb, parkeringsassistent (fuld-automatiseret parkering), head-up display og et system, der hjælper føreren med at styre uden om kritiske forhindringer på vejen. Samtidig er Focus også udstyret med adaptive støddæmpere og en række drive modes, der angiveligt skulle forbedre køreoplevelsen markant.
Motorprogrammet kommer til at bestå af tre benzinvarianter og en dieselvariant. På benzinsiden, er det Fords velkendte EcoBoost-motorer i henholdsvis en 1,0-liters variant med enten 100 hestekræfter eller 125 hestekræfter og en 1,5-liters variant med 150 hestekræfter. På dieselsiden er det en 1,5-liters Ford EcoBlue med 120 hestekræfter. Begge motorer lever op til de nye Euro 6-emmisionsstandarder, og start-stop-system er standard på alle motorerne. Er man til automatgear, kan man fravælge 6-trins manuel gearkasse og i stedet udstyre sin nye Focus med en 8-trins automatgearkasse.
Som det er trenden for tiden, har Ford også gjort en indsats for at gøre den nye Focus “connected”. Derfor har man nu muligheden for FordPass Connect, som er et indbygget modem i bilen. Dermed kan Focus fungerer som et mobilt hotspot for op til 10 enheder. Udover, at ungerne kan forbinde deres iPads til internettet på turen, så giver dette system også muligheden for trafikopdateringer. Samtidig kan man, via sin smartphone, se hvor bilen er parkeret, olie- og brændstofstatus, samt muligheden for at fjernstarte bilen.
Trådløs opladning, bluetooth-forbindelse, Apple CarPlay, Android Auto og stemmekomandoer er også noget, som angiveligt er muligt med Focus’ infotainmentsystem. I forbindelse med sin opdatering, bliver den nye Focus også udstyret med et B&O Play-lydanlæg, som alle andre nye Ford-biler. Det er et 675 watts lydssystem, med 10 højtalere fordelt rundt i kabinen. Anlægget er angiveligt kalibreret forskelligt alt efter om man køber en hatchback eller en stationcar.
Den nye Ford Focus er bygget på en helt ny platform. Det betyder at akselsafstanden er blevet længere, hvilket bagsædepassagererne kommer til at nyde godt af. Udover at de får 5 cm mere benplads og 6 cm mere plads omkring skuldrene, så er gulvet også blevet fladt, hvilket gør det nemmere at have tre personer på bagsædet.
Læssehøjden i bagagerummet er blevet lavere, og rummet er også blevet 2,5 cm længere i forhold til den tidligere model.
Bilen bliver produceret på Fords fabrik i Saarlouis, Tyskland, som den amerikanske virksomhed netop har investeret 4,5 milliarder kroner i.
Bilen kommer til Danmark i sensommeren 2018, men vi kender endnu ikke de danske priser.
3 kommentarer