Den originale KIA c’eed blev introduceret i 2006 som en europæisk designet bil til det europæiske folk. Siden da, er den blevet produceret i lige knap 1,8 millioner eksemplarer og står nu overfor en større opdatering i forbindelse med introduktionen af generation tre. I forhold til generationen den afløser, har den nye Ceed fået nye teknologier, et nyt design og angiveligt bedre køreegenskaber. Og så har KIA endelig valgt at droppe apostroffen mellem c og eed. Bilen er udviklet i Frankfurt og vil blive produceret på KIAs egen fabrik i Slovakiet fra maj af. Vi kan dog først forvente den i Danmark fra 3. kvartal i 2018.
Nyheden fortsætter under billedet.
Design
Meget lig den nye generation af KIA Rio, er den nye KIA Ceed blevet en smule mere konservativ og kantet. Den sydkoreanske bilproducent siger selv, at dens lavere og bredere form, og et længere overhæng bagpå, gør den nye Ceed mere sportslig. Om den i realiteten er sportslig er op til diskussion – i hvert fald ind til vi ser GT og GT-Line-udstyrsmodellerne, som forhåbentligt kommer.
KIA Ceed 5-dørs vil fra lanceringen af være tilgængelig med et dusin forskellige lakfarver, samt et udvalg af diverse stål- og aluminiumsfælge. Samtidig er designet af kabinen, samt kvaliteten af dens materialer blevet opgraderet, så det minder mere om hvad man kan finde i nyere KIA-modeller.
Den nye Ceed er 1.800 mm bred og 1.447 mm høj, hvilket betyder, at den er 20 mm bredere og 23 mm lavere end sin forgænger. Akselafstanden på 2.650 mm forbliver uændret, men der er blevet flyttet 20 mm fra bilens overhæng foran til bagpå. Det betyder, at bilens forreste overhæng nu er 880 mm, mens det bagerste er 780 mm. Den nye platform, som bilen er bygget på har været med til at gøre det muligt for KIA at lave disse ændringer. Det kan lyde meget teknisk og det er det også. Det vigtige er, at det giver mere plads i bagagerummet, som nu er på 395 liter, det giver mere skulderplads til teenagerne på bagsædet, større loftshøjde foran og en lavere kørestilling.
Nyheden fortsætter under billederne.
Kørsel og motorprogram
Præsentationen af den nye KIA Ceed var blot en statisk præsentation. Vi har altså endnu ikke haft muligheden for at prøve den. KIA lover dog selv, at kørekomforten og køreegenskaberne i den nye generation er blevet forbedret. Der benyttes ord som “mere adræt”, “hurtig respons” og “hurtigere styretøj”. Om det passer må vi endnu vente med at finde ud af, men den generelle trend hos KIA virker til at være biler, der bliver mere konkurrencedygtige på køreegenskaber.
Motorprogrammet kommer til at bestå af tre forskellige benzinmotorer, samt et par dieselmotorer. På benzinsiden vil følgende muligheder byde sig hos en af landets KIA-forhandlere: En 1,0-liters T-GDi-motor med 120 hestekræfter, en 1,4-liters T-GDi-motor med 140 hestekræfter og en 1,4-liters MPi-motor med 100 hestekræfter.
Er man mere til diesel kan man i den nye Ceed få KIAs nye U3 dieselmotor, som er en 1,6-liters CRDi-motor, der kan fås med enten 115 heller 136 hestekræfter. KIA lover, at den nye dieselmotor udleder færre partikler, mindre CO2 og mindre NOx i forhold til deres tidligere dieselmotorer.
Alle motorer kommer som standard med en 6-trins manuel gearkasse, og vælger man enten en 1,4-liters T-GDi-motor eller en 1,6-liters CRDi-motor kan man også vælge en 7-trins automatisk dobbeltkoblingsgearkasse.
Nyheden fortsætter under billederne.
Teknologi
KIA lover, at den nye Ceed bliver den “mest højteknologiske bil i sin klasse”, når salget starter sidst på året. Der bliver blandt andet mulighed for et infotainmentsystem med en 5-, 7- eller 8-tommers touchskærm. Derudover er der også mulighed for navigation og et JBL Premium Sound System. Som standard får man Bluetooth-integrering automatisk lys og nøglefri betjening.
Andet diverse udstyr består af et Drive Mode-system med mulighed for en normal eller sport indstilling, som efterhånden er noget alle biler tilbyder, lige meget hvor lidt sporty de er. Derudover kan man betale sig til opvarmning af forruden, trådløs smartphone oplader, opvarmede og ventilerede forsæder, opvarmede bagsæder, full LED-forlygter, ECO Pack,som forbedrer aerodynamik og brændstoføkonomi, Lane Following Assist (Level 2 selvkørende teknologi), såkaldt intelligent fartpilot, stop & go, blindvinkelsadvarsel, parkeringsassistent, registrering af fodgængere og et hav af andre diverse sikkerhedssystemer.
Især Lane Following Assist bliver interessant at prøve, da det er en af de første halvautonomiske funktioner i en bil i den klasse. Den skal angiveligt kunne skifte vognbane og klare let kørsel mellem 0 og 130 km/t.
Den nye KIA Ceed byder altså på flere nye ting. Nogle vil måske mene, at designet er lidt til den kedelige side, i forhold til de skitser vi tidligere har set. Jeg hører personligt ind under den gruppe. Den nye Ceed er nemlig lidt for konservativ, men forhåbentligt forbedres det når / hvis, der kommer en GT-line variant. Men som familiebil er den kun blevet mere sikker og mere rummelig. Med 7 års / 150.000 kilometer garanti og sandsynligvis lave priser, vil KIA Ceed formentligt endnu være et fornuftigt valg.