Hos Audi hedder de RS, hos BMW hedder de M og hos Mercedes hedder de AMG. Når man kommer op i den lidt dyrere ende af biler, har mærkerne typisk en afdeling dedikeret til performance. Hos Jaguar Land Rover hedder den Special Vehicle Operations (SVO) og de laver nogle unødvendigt kraftfulde varianter af koncernens biler. Nu er det blevet tid til at give Jaguar F-Pace en overhaling i form af en F-Pace SVR.
Den tunede Jaguar F-Pace SVR har fået øget sin ydelse med op mod 44 procent. Det er lykkedes ved at stoppe en 5,0-liters supercharged V8-benzinmotor under kølerhjelmen. Den motor yder op mod 550 hestekræfter og har et drejningsmoment på op til 680 Nm. Derfor skal F-Pace SVR blot bruge 4,3 sekunder på at nå fra 0-100 km/t og så fortsætter den ellers bare derud af, til den rammer 283 km/t.
Chefingeniør hos Jaguar Land Rover, Mike Cross, lover at F-Pace SVR får køreegenskaber og dynamik, som matcher den høje ydelse. Typisk er det svært at opnå i en SUV, men der er nok ingen tvivl om at man får en noget mere sportslig fornemmelse i den her variant, end i en almindelig F-Pace.
Det er dog ikke kun styretøj, affjedring og ydelse der er blevet optimeret til at være mere sportslig. Med større luftindtag for og bag, er bilens aerodynamik også blevet forbedret. Samtidig er F-Pace SVR også blevet udstyret med en hækspoiler bagtil, samt en ny kofanger, der fungerer som ramme om de fire udstødningsrør fra et aktivt udstødningssystem.
Nyheden fortsætter under billederne.
Også fælgene har fået en overhaling af SVO-afdelingen. De er blevet lettere og er konstrueret således, at der kommer mere luft ind til bremseskiverne, som i øvrigt også er større end på den regelmæssige F-Pace. Samtidig er bilen også blevet udstyret med en elektronisk aktiv differentiale, adaptiv affjedring og en “Dynamic” køretilstand.
Kabinen er blevet udstyret med sportsæder og er flere steder prydet med SVR-logoet og en række sportslige designdetaljer. Derudover er der mulighed for 4G wi-fi for op til otte enheder, og så er F-Pace udstyret med et Touch Pro infotainment-system, der består af en 10-tommers touchskærm i midterkonsollen, samt en 12,3-tommers HD-skærm i instrumentbrættet.
Pris og officiel lanceringsdato i Danmark er endnu ukendt, men kigger man forbi Jaguars hjemmeside, kan man bede om at blive kontaktet af en forhandler, som kan fortælle en nærmere om mulighederne for at få en Jaguar F-Pace SVR.
Kilde: Jaguar Land Rover Damark