ŠKODA har lavet en ny bil, den hedder ŠKODA KODIAQ og er den første SUV (vi snakker ikke om Yeti..) fra den tjekkiske bilproducent. For at introducere bilen har de i løbet af det sidste stykke tid kørt en kampagne hvor de har prøvet at få folk til at “reconnecte” med naturen. Som en del af deres “Lets Reconnect” kampagne har de blandt andet lavet et website og en video der er gået semi-viral på Facebook. Og idéen er god nok, for vi bruger nok allesammen for meget tid foran skærmen, og for lidt tid ude i naturen. Men slut med alt det snakkeri, lad os se på bilen.
Sådan ser den ud, og den er lige knap 4,7 meter lang, 1,9 meter bred og 1,7 meter høj. Så det vil sige at den er i den øvre del af det segment vi kalder “compact cars”, og hvis vi skulle sammenligne, så er den cirka samme størrelse som en Volkswagen Tiguan. I modsætning til folkevognen så er ŠKODA KODIAQ bygget på samme base som en Volkswagen Golf, for at få bilen ned i vægt, og ender derfor lige omkring 1.500 kg, alt efter hvilken model man beslutter sig for.
ŠKODA har formået at holde deres linjer, og selvom den ikke ligefrem skriger sexet, så er den ikke afskyelig, og jeg er i hvert fald tæt på at være en stor fan af bagenden. Og når nu vi snakker om bagen på bilen, så er der hele 720 liter, med alle sæder oppe. Hvis man istedet vælger at lægge bagsæderne ned, så har man ligepludselig 2.065 liter til rådighed. Og ifølge ŠKODA selv, så er det det største bagagerum i klassen. Og hvis man ellers er villig til at betale for det, så kan man også få lov til at åbne bagagerummet ved bare at vifte med foden under bagenden på bilen.
ŠKODA har fyldt den med det de kalder “Simply Clever” som f.eks. børnesikring på bagdørene. I alt er der 30 af disse features, hvad end de så kan udover at spærre børnene inde bag i bilen. Og så er der et fuldt infotainment system i bilen, med en 6,5″ touch-skærm med CarPlay, Android Auto, osv.
ŠKODA KODIAQ kan fås med enten 1,4 liter eller 2,0 liter, enten diesel eller benzin.
Skal du have fat i den nye SUV fra ŠKODA må du tilgengæld også gribe dybt i pungen. Den starter, som tjekkernes absolut dyreste bil ved 445.000 kroner for en 1.4 liter. Hvis du i stedet skal have den dyrest model med 2.0 liters og firehjulstræk, så må du slippe 533.000 kroner.
Vi håber på at få bilen til test når den kommer til Danmark så vi kan fortælle dig om den er pengene værd.
1 kommentar