De fleste har sandsynligvis oplevet at købe en GPS, med et kort, der efter to år er dateret. Eller en bil med indbygget navigation, som ikke bliver opdateret regelmæssigt. Vi har, for eksempel, endnu til gode at teste en ny bil, der har et navigationssystem, der kender de veje, der blev anlagt, i forbindelse med det nye supersygehus, i Odense for to år siden. I en tid med biler, der i højere grad er forbundet til internettet, og hvor alle har mere eller mindre uopbrugelige mængder af data, kan det virke åndssvagt, at navigationen skal ligge på et gammelt SD-kort.
Derfor, er det også en fantastisk nyhed, at Volvo har valgt at samarbejde med Google om at implementere flere af IT-gigantens apps i Volvos infotainmentsystem Sensus. Næste generation af systemet er baseret på Android softwaren, og det giver derfor god mening at benytte sig af det hav af apps, som er tilgængelig på platformen. Men især nyheden om, at Google Maps bliver en game-changer for dem, der ofte gør brug af navigationen i bilen. Googles navigationssoftware bliver nemlig opdateret regelmæssigt og har aktuelle informationer om trafiksituationen, og kan dermed styre dig uden om stillestående køer.
Udover Google Maps, vil Google Play Store og Google Assistant også blive integreret i næste generation af infotainmentsystemet. Det vil, som nævnt, betyde mulighed for at benytte sig af et hav af diverse applikationer – såsom DR, avisen, Facebook. Dermed kan man holde sig opdateret på rastepladsen eller sørge for underholdning til passagererne. Google Assistant vil forhåbentligt gøre muligheden for brug af stemmekontrol noget mere brugbar, end den er nu i mange biler.
Nu har Volvo og Google indgået det her strategiske partnerskab, men lad os håbe, at det ikke er en eksklusiv aftale, så de andre bilmærker kan følge trop.
Kilde: Volvo Car Group