Siden 1996 har Audi A3 været en utrolig populær bil – både herhjemme og i udlandet. Med A3’eren kunne man lige pludselig få en kompakt premiumbil, der altså ikkebehøvede at være stor og dyr i hverken anskaffelsespris eller i drift.
Siden 1996 har Audi A3 været på gaden i tre forskellige generationer, og en håndfuld facelifts ind i mellem. Nu er det blevet tid til fjerde generation, hvor Audi for alvor har haft fokus på at skabe en digital bil. Som med så mange andre lanceringer af nye generationer og nye biler, står den nye Audi A3 2020 altså også i digitaliseringens tegn.
Læs med i artiklen her eller se videon nedenfor, hvis du vil vide mere om den nye Audi A3.
Nyt design og bæredygtig kabine
Lad os starte med at kigge lidt på den nye Audi A3 Sportback, som har fået et nyt design. Den er blevet mere sportslig og muskuløs at se på, hvilket blandt andet skyldes de store luftindtag og at bilen virker bred – noget man har opnået ved eksempelvis at fremhæve hjulkasserne mere end tidligere.
Udover nye linjer, så kan den nye Audi A3 også udstyres med et såkaldt digitalt dagskørelys i Matrix LED forlygterne. Det skulle angiveligt skabe en helt unik lyssignatur, så alle med det samme genkender den nye Audi A3. Det er store ord fra Audi, men hvem skulle ellers komme med dem?
I selve kabinen har man fortsat med et sportsligt design. Men bare fordi der er fokus på at bilen skal se sportslig ud, så behøver den ikke samtidig at være miljøforurenende. I hvert fald har man for første gang i Audis historie, valgt at udstyre kabinen med sædebetræk, der er fremstillet af genanvendte PET-flasker (diverse typer af flakser, der er fremstillet af plast). Vi har lavet en lille video, der forklarer en lille smule mere om, hvordan plastikflasker bliver til sædebetræk – den kan du se her.
Det nye design har også givet plads til, at den nye Audi A3 Sportback er blevet 3 centimeter større (i bredde og længde) end forgængeren. Akselafstanden og højden på bilen er dog fortsat uændret. Audi er rimelig uspecifikke i forhold til, hvorvidt det har gjort en positiv forskel for passagererne i bilen eller bagagerummet, men man kan da håbe.
Digitalisering betyder åbenbart store skærme
En generel trend for bilindustrien er tilsyneladende, at en bil skal have minimum to store skærm, hvis den skal kunne kaldes digital. Hvorvidt det har hold i virkeligheden, ved jeg ikke – men det ser nu godt ud. Den nye Audi A3 kommer nemlig med en 10,1-tommers touchskærm i midterkonsollen – som standard. Det samme gælder skærmen, der erstatter det traditionelle instrumentbræt.
Dertil kan man tilkøbe Audi virtual cockpit i Plus-varianten, hvor instrumentbrættet bliver 12,3 tommer stort. Hvis man vil gå helt amok, kan den nye Audi A3 også købes med et head-up display (HUD), som viser bilens hastighed og andre relevante informationer på forruden.
Men det er ikke kun skærmene, der er nye i Audi A3. Også selve softwaren, som er installeret på dem. Infotainmentsystemet har angiveligt en processorhastighed, der er 10 gange højere end hos forgængeren. Dertil er bilen LTE Advanced-kompatibel, hvilket vil sige, at det er en tand hurtigere end traditionel LTE (4G). Med andre ord; den nye Audi A3 fungerer som WiFi hotspot, og forbinder med Audi connect-tjenester cirka så hurtigt, som det kan lade sig gøre.
Gem dine favoritindstillinger og lad bilen forudsige trafikken
Er I mange, der benytter jer af samme bil? Så vil I måske blive glade for at høre, at den nye Audi A3 gør det muligt at gemme alle individuelle indstillinger i op til 6 profiler. Det gælder alt fra regulering af klimaanlægget og sædeposition til de mest benyttede medier og destinationer på GPS’en.
Apropos GPS, så kan navigationssystemet i den nye Audi A3 forsøge at forudsige trafikken og tilpasse ruten derefter. Du får samtidig vist området omkring dig som satellitbilleder i høj opløsning og med 3D modeller af store byer i Europa. Det kan virke som en gimmick, men når vi har prøvet lignende funktioner i Mercedes-Benz, har det vist sig, at de faktisk kan være ganske behjælpelige, når man skal finde ud af, hvor man skal dreje.
Er man ikke så meget til bilfabrikanternes egne infotainmentsystemer, kan den Audi A3 2020 også bruges sammen med Apple CarPlay eller Android Auto.
Motorvarianter i ny Audi A3
Audi A3 Sportback får to forskellige motorer, når den bliver introduceret i Danmark. Der er tale om én benzinmotor og én dieselmotor, der kan købes med enten en 7-trins S tronic autoamtgearkasse eller en 6-trins manuel gearkasse. I alle tilfælde, vil den nye Audi A3 have forhjulstræk.
Benzin | Diesel |
Audi A3 Sportback 1.5 TFSI 150 hk | Audi A3 Sportback 2.0 TDI 150 hk |
Efter lanceringen, vil man introducere et yderligere udvalg af motorer, som blandt andet vil byde på elektrificerede drivlinjer, samt udgaver af bilen med det quattro firehjulstræk.
Er man til sportslig kørsel, vil man glæde sig over, at man kan købe en undervogn med adaptiv støddæmperregulering som ekstraudstyr. Det gør det muligt at tilpasse hver enkelt støddæmper, så den giver den mest optimale køreoplevelse i forhold til vejens forløb og hvilken køreindstilling, føreren af bilen har valgt.
Førerassistentsystemer til Audi A3 2020
Når du køber en Audi A3 4.0, så kan du vælge en række førerassistentsystemer – præcis ligesom vi kender det fra andre mærker og andre modeller i Audis modelportefølje. Der er efterhånden et væld af disse assisterende sikkerhedssystemer til biler, så det kan være en anelse svært at finde rundt i – især fordi deres forkortelser kan være håbløst forvirrende.
Men om alt er, så kommer Audi A3 blandt andet med:
- Vognbaneassistent
- Undvigeassistent
- Assistent til skift af vognbane
- Advarsel, hvis man er ved at åbne døren op i en forbipasserende cyklist eller bil
- Advarsel ved tværgående trafik bag bilen
- Parkeringsassistent
- Adaptiv kørselsassistent
Alle disse systemer er generelt rigtig gode at have i sin nye bil. De hjælper til at skabe en mere sikker og tryg køreoplevelse, og kan som regel deaktiveres, hvis man bliver træt af, at de på sin vis overtager kørslen.
Hvornår kommer den nye Audi A3 til Danmark?
Er du spændt på at se og prøve den nye Audi A3 hos din lokale forhandler? Så kan vi berolige dig med, at du ikke skal vente længe. Bilen kommer nemlig til Danmark inden sommeren 2020.
Du kan dog allerede nu læse meget mere om Audi A3 Sportback på Audis egen hjemmeside, hvor du også får adgang til tekniske specifikationer, udstyrsvarianter og meget mere.
Da vi skrev nyheden her, var de officielle danske priser på Audi A3 Sportback endnu ikke offentliggjort. Det er de dog nu, hvorfor vi kan præsentere dem nedenfor.
Audi A3 Sportback pris
Den helt nye og fjerde generation af Audi A3 Sportback er lige rundt om hjørnet – og nu har vi de danske priser.
Derfor kan vi fortælle, at prisen på en Audi A3 Sportback kommer til at starte ved 339.989 kroner for en benzindreven Audi A3 35 TFSI COD med manuelt gear og 150 hestekræfter i varianten Sportback Prestige.
Priserne fortsætter op til 404.987 kroner, som er den dyreste fra-pris. For de penge får du en Audi A3 Sportback S Line med en 35 TDI dieselmotor. Den yder 150 hestekræfter og har en 7-trins automatgearkasse.
Model | Pris |
A3 Sportback Prestige 35 TDI man. | 374.987 |
A3 Sportback Prestige 35 TFSI man. | 339.989 |
A3 Sportback Prestige 35 TFSI aut. | 364.987 |
A3 Sportback S-line 35 TDI man. | 404.987 |
A3 Sportback S-line 35 TFSI man. | 369.987 |
A3 Sportback S-line 35 TFSI aut. | 394.987 |
Vil du se flere priser på den nye Audi A3 Sportback, kan du gøre det i denne PDF. Her er også en liste over standard- og ekstraudstyr.