OBS: Vi har nu fået bekræftet det danske modelprogram og de danske priser – læs mere om det her.
Kia har offentliggjort en ny bil, og for en bilproducent, der engang var kendt i folkemund som koreansk industri affald, så er den nærmest urealistisk utrolig. Ikke nok med at den har 365 hestrekræfter, ser fantastisk ud og er baghjulstrukken, så hedder den Stinger GT. I en tid hvor de fleste biler hedder kedelige ting som E-klasse, 6, 7-serie, osv., tør Kia navngive deres nye bil, som biler burde navngives. Jeg er fan!
Eksteriør
Bilen offentligøres officielt på Detroit Auto Show ved midnat mellem den 8. januar og 9. januar 2017, men vi har fået fingrene i nogle billeder af Stinger GT her et par timer før. Og hold da helt op hvor er den flot, den har adskillige fællestræk med en Alfa Romeo Giulia, en BMW 5-serie og til dels også en Jaguar XE Sport. Men den ser endnu bedre ud, måske især fordi prisen sandsynligvis er tæt på det halve af de nævnte. Ifølge Evo Magazine starter priserne i Storbritannien ved lige under 370.000 kr., hvilket gør Stinger til den dyreste Kia på markedet. Hvis man ligger lidt danske afgifter oveni, kan man vist godt forvente en pris der ligger over 600.000 og måske endda tæt på 700.000 kr. Det er dog kun gætværk. Linjerne er aggresive, men samtidig elegante, og bagenden, som ellers aldrig har været noget som Kia har været specielt gode til, ser sindssygt godt ud. Generelt overrasker Stinger mig meget. Den ligner noget jeg ville forvente fra BMW, Audi, Alfa Romeo eller måske endda en Maseratti (måske et long shot..)
Akselafstanden er 2.905 mm, og er, ifølge Kia, dermed længere end akselafstanden på en Audi A4, BMW 4 Gran Coupé og en Mercedes-Benz CLS. Længden er 4.839 mm og Stinger har en bredde på 1.800 mm.
Interiør
Interiøret ser kønt ud, lidt Mercedesagtigt, især hvis man kigger på ventilationssystemet. Det er dog ikke noget at klage over. Generelt ser det ud som om at kabinen er et behageligt sted at opholde sig.
Motor og ydelse
Men hvad så at den ser godt ud? Det er jo en bil, så hvordan køre den? Kia Stinger GT kommer med to forskellige valgmuligheder ift. motor. Den ene er en 2.0 liters 4-cylinderet Theta II-motor med turbo og 255 hestekræfter, den anden er en 3.3 liters V6 Lambda II-motor med dobbelt turbolader og 365 hestekræfter. 0-100 forventes at være 5,1 sekunder og tophastigheden med V6 motor kommer til at være ca. 269 km/t. Dette er desværre kun specifikationerne på de amerikanske modeller, så jeg kan desværre ikke love at det ikke bliver ændret når Stinger kommer til Europa.
Undervognen er udstyret med dynamisk stabiliseringskontrol, og kommer med fem forskellige indstillinger, blandt andet sport og komfort.
Og hvornår ser vi den så på vores breddegrader? Kia siger slutningen af 2017, så lad os krydse fingre for at det passer.
2 kommentarer