Nyhed: Ny generation af Range Rover Evoque – Se den her!



Da Range Rover Evoque blev introduceret tilbage i 2011, var den med til at starte markedet for kompakte lukus-SUV’er, eller crossovers om man vil. Nu er det tid til at give den en ordentlig overhaling, bare ikke på udseendefronten. Det ydre design er nemlig bevaret, men til gengæld er næsten alt andet ændret.

Nogle af de nye elementer, som af Land Rover bliver kaldt juvellignende, er Matrix LED-forlygter og flade dørgreb, som lader bilens profil være glat, fremfor at forstyrre dens design. Begge er ting, som vi kender fra Range Rover Velar og Jaguar I-PACE, som i øvrigt er med i finalen til Car of the Year 2019.

Indvendigt har Range Rover Evoque også fået en overhaling, både designmæssigt, men også udstyrsmæssigt. Udover klassisk læder, kan man også udstyre kabinen med tekstiler fremstillet af genbrugsplast og uld fra den danske virksomhed Kvadrat. Personligt er jeg stor fan af det minimalistiske design, og hvordan skærmene udgør en naturlig del af dashboardet. Disse skærme er døbt Touch Pro Duo, og det fungerer ganske udmærket, selvom man skal vende sig til, at mange fysiske knapper nu er erstattet med digitale. Angiveligt skulle softwaren være hurtigere end tidligere, hvilket absolut er godt at høre. Udover de to touchskærme, bliver der også mulighed for 16-vejs sædebetjening og ionisering af kabineluften.

Nyheden fortsætter under billedet.

Range_Rover_Evoque (3)

På trods af, at bilens mål er tæt på de samme, som forgængeren, så har en længere akselafstand givet 2 cm mere knæplads til bagsædepassagerne. Samtidig, er midterkonsollen og handskerummet blevet større, så der også her er ekstra plads. Bagagerummet er øget med 10% i forhold til første generation af Range Rover Evoque til 591 liter, og er blevet bredere, så der nu skulle være god plads til en sammenklappet barnevogn eller golfudstyret.

Som udviklingen vil det, skal der naturligvis også være en hybrid- og plug-in-hybrid-variant. Den førstnævnte er en såkaldt mild-hybrid-udgave med 48-volt, som hjælper til at reducere brændstofforbruget ned til 17,8 km/l under optimale omstændigheder. Plug-in-varianten bliver først tilgængelig et år efter, at den nye Range Rover Evoque lanceres.

En Range Rover skal naturligvis have en form for off-road egenskaber, og det skulle den nye Range Rover Evoque angiveligt også få. Udover firehjulstræk og noget Active Driveline-system, har bilen også Terrain Response 2, som registrerer underlaget under bilen, og justerer bilens opsætning herefter. Samtidig, kan du nu også køre igennem vand op til 600 mm, hvor det tidligere blot var 500 mm – skulle du få brug for dette.

Nyheden fortsætter under billedet.

Range_Rover_Evoque (1)

En spændende funktion, som jeg glæder mig til at prøve, er det såkaldte ClearSight bakspejl. Her kan man omdanne bakspejlet til en videoskærm, der viser billeder fra toppen af bilen, så man, hvis bagruden er blokeret af passagerer eller store genstande, kan se hvad der foregår bag bilen. Videobillederne optages med et 50 graders bredt synsfelt, og skulle angiveligt give bedre udsyn i dårlig belysning.

Udover ovenstående, kommer Range Rover Evoque også med det såkaldte Ground View-teknologi, der gør motorhjelmen “usynlig”. Her får man et 180 graders billede af, hvad der sker under bilens front på den øverste touchskærm i midterkonsollen. Dette kan blandt andet bruges ved terrænkørsel, på parkeringspladser eller ved høje fortovskanter. Range Rover Evoque er den første masseproducerede bil med denne teknologi, men du har måske set det før. Land Rover viste nemlig et koncept tilbage i 2014, hvor de kaldte det Transparent Bonnet.

Nyheden fortsætter under billederne.

Range Rover Evoque bliver produceret på Jaguar Land Rovers fabrik i Storbritannien, og forventes introduceret i Danmark sidst i marts 2019. De danske priser satser vi på at kunne offentliggøre her på Bilbloggen.dk i januar 2019.

Kilde: Jaguar Land Rover Danmark

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler