Da KIA tidligere på året annoncerede den sportslige KIA Stinger var det til manges overraskelse. Det er en utrolig køn bil, der samtidig, på papiret i hvert fald, kan opfylde de fleste bilentusiasters våde drømme, med blandt andet en V6-motor. I sand gran turismo stil, er det en bil, der er bygget til både at være sportslig, og samtidig brugbar i hverdagen, og er behagelig at tage på roadtrip i. Kort og godt, ikke lige den bil man ville forvente fra KIA. Stinger bliver dog en realitet, og vi kan slet ikke vente på at prøve den, når den kommer til Danmark til december.
KIA Danmark har lige udsendt en pressemeddelelse med det danske modelprogram, og det er, forventeligt nok, lidt pebret når man tænker på at det er et KIA-logo der sidder på rattet. Priserne starter ved 649.999 kroner for en KIA Stinger GT-line med en 2,0-liters turboladet benzinmotor, der sender 200 hestekræfter ned i asfalten gennem baghjulene, som er monteret med 19-tommers alufælge. Derudover er der to varianter mere inden vi når topvarianten, KIA Stinger GT med en 3,3-liters V6-motor med bi-turboladning og et prisskilt på 849.999 kroner.
Se den fulde prisliste, udstyrsvarianter, samt tekniske specifikationer nederst i indlægget.
Motormæssigt er der tre muligheder. En 2,0 benzinmotor, en 2,2 dieselmotor og en 3,3 benzinmotor. Den førstnævnte er den samme motor, som kan findes i en KIA Optima, blot er turboladeren blevet effektiviseret, så motoren performer bedre ved lave og mellem hastigheder. Dieselmotoren er taget fra en Sorento, men også her har de koreanske ingeniører leget lidt med teknikken, så performancen er blevet “væsentligt forbedret”, for at bruge KIAs egne ord. Sidst har vi den store V6-motor, som er modelprogrammets største, og en motor, der ikke kan findes i andre KIA-modeller.
Indlægget fortsætter under billederne.
Hvis du har prøvet en KIA Optima, Alfa Romeo Giulia, Renault Talisman, etc., vil du sandsynligvis være bekendt med begrebet drive modes, altså muligheden for at skifte mellem forskellige indstillinger, som justerer på bilens performance og køredynamik. I KIA Stinger vil der være mulighed for at vælge mellem fem drive modes, Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+ – derudover vil Stinger GT, altså topvarianten, også have launch control, der gør at bilen kan nå fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Spørgsmålet er om KIA med fem drive modes har givet os lidt for meget af det gode? Det må tiden vise. Til de lidt mere teknisk interesserede kan vi fortælle at gearkassen bruger SBW, altså Shift-By-Wire, fremfor Shift-By-Cable (SBC). Det betyder kort sagt at KIA har cuttet den mekaniske del mellem gearkasse og gearstang, hvilket betyder at overgangen fra gear til gear bliver mere flydende.
Der er ingen tvivl om at KIA med den nye Stinger forsøger at løfte sig selv, som brand, ind i en ny klasse. De vil væk fra opfattelsen af, at de er en billigbilsfabrikant, som man kun vælger for den lange fabriksgaranti. Jeg bliver gang på gang positivt overrasket over kvaliteten af de KIA biler vi tester her på Bilbloggen.dk, og håber virkelig at KIA har gjort et ordenligt stykke arbejde med deres nye performancebil – de er nemlig oppe i mod de store tyskere – mon koreanske KIA kan følge med?
Priser
2.2 CRDI RWD | 2.2 CRDI 4WD | 2.0 T-GDI RWD | 3.3 T-GDI 4WD |
GT-Line | GT-Line | GT-Line | GT |
674.999 | 699.999 | 649.999 | 849.999 |
Udstyrsvarianter
GT-Line | ||
Sikkerhedsudstyr | Komfort- og diverse udstyr | |
Forventeligt 5 stjerner i EURO NCAP | 18” alufælge 2.2 CRDI 19” alufælge 2.0 T-GDI | Smart Key og start/stop knap |
7 airbags inkl. knæairbag | Continental dæk | Regnsensor |
DAW Driver Attention Warning | Længde og højdejusterbart rat el-justerbart | Automatisk nedblændeligt bakspejl |
Full LED forlygter med Dynamic Bending Light | El-justerbare sidespejle i bilens farve | Automatisk nedblændelige sidespejle |
LKAS Lane Keep Assist System | El-sammenklappelige sidespejle | 2-zone fuldaut. klimaanlæg |
SLIF Speed Limit Information Function | 8” navigationsanlæg med Apple CarPlay + AUX og USB | Smart Power Tailgate |
AEB nødbremse (City / Urban / Pedestrian) | Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere | 3-eget læderrat D-cut + lædergearknob |
FCW (Front Collision Warning) | DAB radio | Varme i rattet |
HBA High Beam Assist | Bakkamera med dynamisk linjeføring | Armlæn bag |
TPMS dæktrykskontrol | Bluetooth + stemmekontrol | Loftsbeklædning i |
Active Hood System | Lædersæder | Aluminium indlæg i midterkonsol |
LED baglygter | Elektriskjusterbart førersæde | ISG (Idle Stop & Go) |
Elhåndbremse med Auto hold | Elektriskjusterbart passagersæde | 3.3 & 2.0 med 2×2 afgangsrør |
Parkeringsensor for og bag | Memory – førersæde, rat og sidespejle | 2.2 med 2 afgangsrør i samme side |
Advanced Smart Cruise Control | Ventilerede forsæder | Autolight control |
Head-up display | Justerbar lændestøtte fører + passager | |
7” Supervision cluster | Sædevarme for + bag | |
Drive Mode Control | Paddle shift |
GT varianten har udover ovenstående også følgende udstyr | ||
Sikkerhedsudstyr | Komfort- og diverse udstyr | |
BSD Blind Spot Detection | 19” GT specielle alufælge | GT Brembo bremser (røde) |
RCTA Rear Cross Traffic Alert | Power Air cell support i førersæde | Wireless Phone Charger |
SVM Surround View Monitor | ECS Electronic Control Suspension | Reservehjul, alu |
Tekniske specifikationer
Motor | 2.2 CRDi | 2.0 T-GDi | 3.3 T-GDi |
T/M Type | 8-trin aut | 8-trin aut | 8-trin aut |
Slagvolumen (cc) | 2199 | 1998 | 3342 |
Max. Ydelse (hk / rpm) | 200 / 3800 | 255 / 6200 | 370 / 6000 |
Max. Drejningsmoment (Nm / rpm) | 440 / 1750 – 2750 | 353 / 1400 -4000 | 510 / 1300 – 4500 |
Tank indhold (l) | 60 | 60 | 60 |
Max. Hastighed (km/t) | 230 | 240 | 270 |
Præstation (0-100 km/t) | 7,6 | 6 | 4,9 |
Brændstofforbrug ved blandet kørsel | 18″ RWD: 17,9 km/l 18″4WD: 15,6 km/l |
19″ RWD: 12,0 km/l | 19″ 4WD: 9,4 |
Påhængsvægt med bremse | 1500 kg | 1500 kg | 1500 kg |
Påhængsvægt uden bremse | 750 kg | 750 kg | 750 kg |
1 kommentar