Nyhed: Danske priser på KIA Stinger



Da KIA tidligere på året annoncerede den sportslige KIA Stinger var det til manges overraskelse. Det er en utrolig køn bil, der samtidig, på papiret i hvert fald, kan opfylde de fleste bilentusiasters våde drømme, med blandt andet en V6-motor. I sand gran turismo stil, er det en bil, der er bygget til både at være sportslig, og samtidig brugbar i hverdagen, og er behagelig at tage på roadtrip i. Kort og godt, ikke lige den bil man ville forvente fra KIA. Stinger bliver dog en realitet, og vi kan slet ikke vente på at prøve den, når den kommer til Danmark til december.

KIA Danmark har lige udsendt en pressemeddelelse med det danske modelprogram, og det er, forventeligt nok, lidt pebret når man tænker på at det er et KIA-logo der sidder på rattet. Priserne starter ved 649.999 kroner for en KIA Stinger GT-line med en 2,0-liters turboladet benzinmotor, der sender 200 hestekræfter ned i asfalten gennem baghjulene, som er monteret med 19-tommers alufælge. Derudover er der to varianter mere inden vi når topvarianten, KIA Stinger GT med en 3,3-liters V6-motor med bi-turboladning og et prisskilt på 849.999 kroner.

Se den fulde prisliste, udstyrsvarianter, samt tekniske specifikationer nederst i indlægget.

Motormæssigt er der tre muligheder. En 2,0 benzinmotor, en 2,2 dieselmotor og en 3,3 benzinmotor. Den førstnævnte er den samme motor, som kan findes i en KIA Optima, blot er turboladeren blevet effektiviseret, så motoren performer bedre ved lave og mellem hastigheder. Dieselmotoren er taget fra en Sorento, men også her har de koreanske ingeniører leget lidt med teknikken, så performancen er blevet “væsentligt forbedret”, for at bruge KIAs egne ord. Sidst har vi den store V6-motor, som er modelprogrammets største, og en motor, der ikke kan findes i andre KIA-modeller.

Indlægget fortsætter under billederne.

Hvis du har prøvet en KIA Optima, Alfa Romeo Giulia, Renault Talisman, etc., vil du sandsynligvis være bekendt med begrebet drive modes, altså muligheden for at skifte mellem forskellige indstillinger, som justerer på bilens performance og køredynamik. I KIA Stinger vil der være mulighed for at vælge mellem fem drive modes, Smart, Eco, Comfort, Sport og Sport+ – derudover vil Stinger GT, altså topvarianten, også have launch control, der gør at bilen kan nå fra 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Spørgsmålet er om KIA med fem drive modes har givet os lidt for meget af det gode? Det må tiden vise. Til de lidt mere teknisk interesserede kan vi fortælle at gearkassen bruger SBW, altså Shift-By-Wire, fremfor Shift-By-Cable (SBC). Det betyder kort sagt at KIA har cuttet den mekaniske del mellem gearkasse og gearstang, hvilket betyder at overgangen fra gear til gear bliver mere flydende.

Der er ingen tvivl om at KIA med den nye Stinger forsøger at løfte sig selv, som brand, ind i en ny klasse. De vil væk fra opfattelsen af, at de er en billigbilsfabrikant, som man kun vælger for den lange fabriksgaranti. Jeg bliver gang på gang positivt overrasket over kvaliteten af de KIA biler vi tester her på Bilbloggen.dk, og håber virkelig at KIA har gjort et ordenligt stykke arbejde med deres nye performancebil – de er nemlig oppe i mod de store tyskere – mon koreanske KIA kan følge med?

Priser

2.2 CRDI RWD 2.2 CRDI 4WD 2.0 T-GDI RWD 3.3 T-GDI 4WD
GT-Line GT-Line GT-Line GT
674.999 699.999 649.999 849.999

Udstyrsvarianter

GT-Line
Sikkerhedsudstyr Komfort- og diverse udstyr
Forventeligt 5 stjerner i EURO NCAP 18” alufælge 2.2 CRDI 19” alufælge 2.0 T-GDI Smart Key og start/stop knap
7 airbags inkl. knæairbag Continental dæk Regnsensor
DAW Driver Attention Warning Længde og højdejusterbart rat el-justerbart Automatisk nedblændeligt bakspejl
Full LED forlygter med Dynamic Bending Light El-justerbare sidespejle i bilens farve Automatisk nedblændelige sidespejle
LKAS Lane Keep Assist System El-sammenklappelige sidespejle 2-zone fuldaut. klimaanlæg
SLIF Speed Limit Information Function 8” navigationsanlæg med Apple CarPlay + AUX og USB Smart Power Tailgate
AEB nødbremse (City / Urban / Pedestrian) Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere 3-eget læderrat D-cut + lædergearknob
FCW (Front Collision Warning) DAB radio Varme i rattet
HBA High Beam Assist Bakkamera med dynamisk linjeføring Armlæn bag
TPMS dæktrykskontrol Bluetooth + stemmekontrol Loftsbeklædning i
Active Hood System Lædersæder Aluminium indlæg i midterkonsol
LED baglygter Elektriskjusterbart førersæde ISG (Idle Stop & Go)
Elhåndbremse med Auto hold Elektriskjusterbart passagersæde 3.3 & 2.0 med 2×2 afgangsrør
Parkeringsensor for og bag Memory – førersæde, rat og sidespejle 2.2 med 2 afgangsrør i samme side
Advanced Smart Cruise Control Ventilerede forsæder Autolight control
Head-up display Justerbar lændestøtte fører + passager
7” Supervision cluster Sædevarme for + bag
Drive Mode Control Paddle shift
GT varianten har udover ovenstående også følgende udstyr
Sikkerhedsudstyr Komfort- og diverse udstyr
BSD Blind Spot Detection 19” GT specielle alufælge GT Brembo bremser (røde)
RCTA Rear Cross Traffic Alert Power Air cell support i førersæde Wireless Phone Charger
SVM Surround View Monitor ECS Electronic Control Suspension Reservehjul, alu

Tekniske specifikationer

Motor 2.2 CRDi 2.0 T-GDi 3.3 T-GDi
T/M Type 8-trin aut 8-trin aut 8-trin aut
Slagvolumen (cc) 2199 1998 3342
Max. Ydelse (hk / rpm) 200 / 3800 255 / 6200 370 / 6000
Max. Drejningsmoment (Nm / rpm) 440 / 1750 – 2750 353 / 1400 -4000 510 / 1300 – 4500
Tank indhold (l) 60 60 60
Max. Hastighed (km/t) 230 240 270
Præstation (0-100 km/t) 7,6 6 4,9
Brændstofforbrug ved blandet kørsel 18″ RWD: 17,9 km/l
18″4WD: 15,6 km/l
19″ RWD: 12,0 km/l 19″ 4WD: 9,4
Påhængsvægt med bremse 1500 kg 1500 kg 1500 kg
Påhængsvægt uden bremse 750 kg 750 kg 750 kg

 

Total
0
Shares
1 kommentar
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler