Du har sikkert hørt det før. “Husk nu at pakke det tungeste forrest i traileren!” Du har sikkert også tænkt: “Hvor stor en forskel kan det lige gøre?”. Men faktum er at det er en absolut kritisk information, som i princippet kunne redde dit liv, eller i hvert fald spare dig for nogle træls problemer.
Teorien bag er relativ simpel, hvis størstedelen af vægten i traileren er tættest på bilen, fungerer det mere som en forlængelse af din bil og dermed er den nemmere at kontrollere. Hvis vægten derimod er længere væk fra bilen, så får du nærmest en pendul effekt, og det kan hurtigt gå galt. Men fremfor at bruge flere ord på at forklare det, så er det her eksempel fra U-HAUL genialt:
Great demo by @uhaul today @CVSA Conference shows affect of weight distribution on trailer #weightforward #trailer. pic.twitter.com/veefMuWC4v
— OPCVC (@OPCVC) 22. september 2016
Men bare fordi det er godt at have vægt foran i traileren, så skal man også passe på med ikke at overbelaste anhængertrækket. Ifølge U-HAUL er en vægtfordeling på 60/40 optimal (60% af vægten foran og 40% af vægten bagerst). Og selvom det her gerne skulle sikre dig, hvis uheldet alligevel skulle være ude, så er det vigtigt at du fjerner foden fra speederen, fremfor at træde bremsen i bund.
Hermed dagens nye (eller genopfriskede) viden.