Aston Martin er lig med klassisk James Bond stil. Eller er de? Med lanceringen af den nye generation af Aston Martin Vantage fristes man til at tro, at Aston Martin gerne vil være lidt mere ungdommelig og gerne vil have flere kunder, der endnu ikke har fået hvidt hår. Se lige denne meget neongrønne farve, som gamle Aston Martin aldrig ville have vovet sig ud i ved annoncering af en ny bil. Men Aston Martin er et gammelt britisk bilmærke, der skal give den gas og være klar på forandring, for at kunne forblive relevant. De kalder det selv deres second century plan eller på dansk, deres 2. århundrede plan. Det er kort sagt en plan om at lancere langt flere nye biler til et langt bredere segment end hidtil. Vi tog tidligere på året en snak med et par nøglepersoner fra Aston Martin om lige præcis den her plan, hvilket du kan læse mere om her.
Nyheden fortsætter under billedet.
Men lad os komme tilbage til Vantage. Det er en 503 hestekræfters ond “lille” brite, med en sideprofil, der kan få dig til at savle. Bilens chassis er lavet af aluminium, inspireret af DB11, men angiveligt består det af 70 procent nye komponenter, som gør den lidt over 100 kilo lettere end sin storebror. Ligesom DB11 og Volante får den nye Vantage sin saft og kraft fra en AMG-baseret 4,0-liters twin-turbo V8 motor, med en ydelse på 510 hestekræfter og et moment, der topper ved 685 Nm. Topfarten er 313 km/t og de første 100 km/t klares fra stilstand på lige over 3,5 sekunder. En 8-trins ZF automatgearkasse er på nuværende tidspunkt den eneste gearboks – det vil altså sige ingen manuel til traditionalisterne.
Nyheden fortsætter under billedet.
Den nye Vantage er også den første af briternes biler, der benytter sig af Aston Martins Electronic Rear Differential (Elektronisk Bagdifferentiale), som angiveligt kan gå fra at være fuldt åben til at være lukket på blot et par millisekunder. Derudover justere den også konstant på hvilket hjul, der får mest kraft. Det skulle gøre det til en ekstra fornøjelse at tage den med på bane.
Alt taget i betragtning ser den rigtig godt ud på papir og designet er da heller ikke helt hen i vejret, om end man lige skal vænne sig til, at Aston Martin er ved at lægge de hvidhårede dage bag sig, og endelig er klar til at opleve glæderne ved ungdommen.
Nyheden fortsætter under billederne.
Danske priser er endnu ikke blevet offentliggjort, men i Tyskland kan man få lov at betale 154.000 euro, eller hvad der, ved dagens kurs, svarer til 1.146.103 danske kroner. Så kan man jo sidde og gætte lidt på hvad de danske priser ender med at blive efter afgift. Bilen kan bestilles fra i dag af, og forventes leveret fra andet kvartal i 2018.
Kilde: Aston Martin Media
Længde | 4465 mm |
Bredde | 1942 mm |
Højde | 1273 mm |
Akselafstand | 2704 mm |
Tankkapacitet | 73 liter |
Minimum tørvægt | 1530 kg |