Livet som bilblogger har vist sig at have sine goder. Ikke blot får man lov til at prøve alverdens biler, som nogen af de første på de danske veje, men man kommer også afsted til events af den ene eller anden slags, med flinke mennesker, lækre biler, god mad og meget mere. Senest var vi afsted med Bridgestone på Jyllandsringen, og denne gang stod den på fedt launch event hos Aston Martin i forbindelse med deres splinternye showroom på Strandvejen i København – hvor ellers?
(Aston Martin inviterede mig til den officielle åbning af deres nye danske showroom, og bød på diverse forfriskelser, såvel som interviews med højtstående mennesker i Aston Martin regi – Inden vi kommer for langt ind i indlægget, indrømmer jeg gerne at min passion for Aston Martin’er muligvis gør mig blind for smukke britiske bilers fejl og mangler, men I må bære over med mig)
Vældigt underdressed, både tøjmæssigt og bilmæssigt, ankom jeg klokken 15:49 torsdag eftermiddag, efter at have siddet i tæt trafik på først E20, og sidenhen E47. Som stor Aston Martin fan siden jeg første gang så en James Bond film, var forventningerne høje. Det nye showroom er knaldhamrende flot, og der er kælet lidt mere for detaljerne end hos dit gennemsnitlige autohus – men hvad søren, det er vel for pokker Aston Martin?
Selve presse-eventet foregik fra 16 – 17, hvor der blev indledt med en kort tale af Mogens Lindahl-Jessen, direktør for Aston Martin Copenhagen, hvorefter først Jac Nelleman, ejer af Nellemann-koncernen, som står for importen af Aston Martin biler i Danmark, og sidenhen Christian Marti, Chief Sales Officer & Vice President ved Aston Martin Lagonda Ltd. Derudover var blandt andet også den europæiske direktør, Mark Kenworthy, samt diverse andre danske og udenlandske medarbejdere hos den britiske bilfabrikant. Der blev sagt lidt om Aston Martins planer for det kommende århundrede, lidt om salgstal og forventninger, samt et kig tilbage i tiden i Aston Martins historie.
Da talerne var ovre, gik jeg straks i gang med at fotografere for livet løs, og som I kan se her gennem artiklen, kom der nogle enkelte billeder ud af det. Mit fokus var især på den fantastiske Aston Martin DB11, som er den første bil i hvad Aston Martin kalder sin plan for det 2. århundrede. Mens jeg stod fuldstændig uproffesionelt og savlede over den skønne bil, faldt jeg i snak med Oliver Turner, Network Developer for Aston Martin, og Mark Kenworthy. De kunne fortælle mig at DB11 symboliserer at Aston Martin er klar til at tage et skridt væk fra de smukke, men meget ens linjer der har været på deres tidligere biler, over til at producere stadigvæk utroligt smukke, men mere unikke biler. Briternes planer for de kommende år er at lancere én bil om året, hvilket betyder at de er gået fra at have blot 1 eller 2 biler under udvikling samtidig, til at de nu har 7 helt nye biler på tegnebrættet. Dette er blandt andet også som følge af deres nye fabrik i Wales, som blandt andet kommer til at stå for produktionen af Aston Martins SUV, som går under navnet DBX – den blev vist frem i Genève for to år siden, som en konceptbil, men nærmer sig altså nu produktion. Ifølge Mark Kenworthy er der sket rigtig meget fra Genève-konceptbilen, til den bil der holder i Aston Martins udviklingsafdeling i dag.
Lidt bekymret, spurgte jeg ind til om DBX ville føles som en rigtig Aston Martin – i modsætning til en del af de konkurrerende mærkers SUV’er, hvor man til tider bliver nødt til at tjekke logoet på rattet for at sikre sig at man ikke sidder i en Volkswagen Touareg. Oliver Turner forsikrede mig, at selvom målgruppen selvfølgelig er en anden end DB11s, Vantages, osv., så vil man ikke være i tvivl om at man sidder bag rattet i en Aston Martin. Hermed opmuntret, afsluttede vi den efterhånden lange samtale, og jeg opdagede at journalisterne var blevet udskiftet med potentielle kunder i jakkesæt og dyre kjoler. Vandglassene er blevet udskiftet med champagneglas, og DJ’en var gået i gang. Parkeringspladsen blev hurtigt fyldt med adskillige Aston Martins, Porscher, Ferrarier, samt diverse veteranbiler. Hurtigt skillede den lille hvide Toyota iQ sig meget ud, og jeg skyndte mig at få en hurtigt bid mad, som sandsynligvis ikke var tilegnet mig, og vendte snuden vestover, tilbage til Fyn, efter en god aften.
Stort tillykke til Aston Martin med deres nye showroom – forhåbentligt er det ikke sidste gang vi hos Bilbloggen.dk er i selskab med Aston Martin.
1 kommentar