Nyhed: Audi Q8 er Audis nye flagskib



Audi har gennem de seneste adskillige år introduceret diverse Q-biler, så serien af SUV’er efterhånden spænder lige så vidt som serien af “almindelige” biler. Den seneste model i rækken er Audi Q8, der netop er blevet præsenteret i Kina – Audis største enkeltmarked og, med al sandsynlighed, også det marked, der kommer til at købe flest Q8’ere. Store, luksuriøse SUV’er, er hvad kineserne vil have.

Overskrifterne i Audis pressemeddelelse om den nye Q8 tæller blandt andet rummelighed, sportslig køreoplevelse, connectivity og førerasisstensystemer. Men inden vi kaster os ud i nogle af disse, starter vi med designet. Audi Q8 er designet med henblik på at se sporty ud, uden at give kald på de praktiske egenskaber, som en SUV nu engang har. Og hvor BMW med deres X4 og X6 havde samme hensigt, men måske glemte de praktiske egenskaber undervejs, så ser det, ved første øjekast, ud til, at Audi er lykkedes nogenlunde med at opnå deres originale mål. Det har blandt andet kunne lade sig gøre, ved at gøre brug af luftindtag, store hjulkasser med tilhørende store hjul, spoilere og en stor, lodret kølergrill.

Audi Q8 er én centimeter fra en længde på 5 meter og er 2 meter bred. Det betyder at den er kortere end Q7’eren, men til gengæld er den bredere. Ifølge Audi selv, slår Q8 alle direkte konkurrenter på de fleste “relevante mål”, men undlader, belejligt nok, at nævne målene, så det ikke kan fakta-tjekkes. Så tag det med et gran salt, eller slug det – bestem selv. Vi får dog at vide, at akselafstanden er “knap 3,00 meter” og at bagagerummet kan rumme op til 1.755 liter, når bagsæderne er lagt ned. Hvilket er cirka på niveau med en BMW X6 og en Mercedes GLE Coupé. Ud fra billederne, virker det dog til at de liter er mere brugbare i Q8’eren end i konkurrenternes.

Nyheden fortsætter under billedet.

Dynamic  photo Colour:  dragon orange
Køreoplevelsen skal selvfølgelig være så sportslig som muligt, ellers kunne man jo bare købe en kedelig Q7’er. Derfor er Q8 udstyret med samme quattro-system, som blandt andet findes i Audis performancemodeller. Ved at sende kraften til den aksel, der har det bedste vejgreb, sørger systemet for, at man altid står godt fast under kørslen. Det fungerer godt i andre Audi’er, så mon ikke også, det fungerer i Q8’eren. Når det så er sagt, bliver den aldrig lige så sportslig som en RS5 – den er trods alt noget højere, og baseret på samme platform som den kolossale Audi Q7. Hvor Q8’eren dog slår RS5’eren, er uden for asfalteret vej, hvor den med højere frihøjde og mulighed for at justere frihøjde og affjedring, angiveligt skulle klare sig ganske fint.

Kabinen byder, blandt andet, på muligheder som kontursæder med massagefunktion og ventilation og 4-zoners klimaanlæg, hvis ellers man er villig til at betale for det. Derudover er Q8 udstyret med MMI touch-response-systemet, som den nye Audi A6 blandt andet også er udstyret med. Det er et stort og, angiveligt, overskueligt infotainment område, bestående af to touchskærme. Samtidig, er instrumentbrættet blev udskiftet med Audi virtual cockpit, som består af en 12,3-tommer skærm, med mulighed for navigation, m.m. Head-up-display er også en mulighed. Derudover, fremhæves Bang & Olufsen Advanced Sound System i pressemeddelelsen, som dog undlader at nævne, hvorvidt det er ekstraudstyr.

Med den rigtige udstyrspakke, har Audi Q8 muligheden for at agere som WiFi-hotspot til ungernes tablets på bagsædet. Derudover, kommer navigationssystemet, efter at have observeret din kørsel, med forslag til destinationer, alt efter hvornår du sætter dig ind i bilen. Samtidig, oplyser den dig løbende om relevante vejskilte og eventuelle farer på ruten. Betaler man sig til Audi connect, kan man via en Android-smartphone styre bilens lås og starte motoren. Derudover, kan du sende adresser til navigationssystemet, streame musik og overføre din kalender til bilen.

Nyheden fortsætter under billederne.

Når det kommer til diverse førerassistentsystemer, så byder Q8 på adaptive kørselsassistent, effektivitetsassistent, vejkrydsassistent, vognbaneskiftadvarsel, kantstensadvarsel og omgivelseskameraer. Den første er vel nok en adaptiv fartpilot, den næste hjælper til mere effektiv kørsel, vejkrydsassistent sørger for, at du ikke kører ud foran en sidefrakommende bil, vognbaneskiftadvarsel gør dig opmærksom på et ufrivilligt vognbaneskift, kantstensadvarsel advarer dig sandsynligvis når du er for tæt på kantstenen og endelig er omgivelseskameraerne nok et 360-graders kamerassystem. Derudover er det, fra starten af 2019, muligt at køre sin Q8 ind og ud af sin garage via Audis mobilapp.

Motorprogrammet for Audi Q8 er endnu ikke officielt bekræftet af Audi. Det rygtes dog, at Q8, fra start, udelukkende vil kunne fås med en 3,0-liters V6 dieselmotor (50 TDI) med en ydelse på 282 hestekræfter og en acceleration fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Senere vil en mindre dieselmotor, navngivet 45 TDI sandsynligvis følge. Derudover er en 3,0-liters benzinmotor oplagt (55 TFSI). Og eftersom Q8 er Audis top-SUV, er det nok ikke helt galt at forvente en S-model, ja måske endda en RS-model. Alle motorerne vil være udstyret med et mild-hybrid-system (MHEV), som gør det muligt at spare på brændstoffet, når der ikke er behov for at bruge den brændstofdrevne motor.

Audi Q8 kommer til Danmark sidst på sommeren – og vi opdaterer selvfølgelig, så snart vi kender de danske priser og det danske motorprogram.

Static photo Colour: dragon orange

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler