Nyhed: Ford Ranger Raptor på vej til Danmark



Pick-up trucks, eller ladbiler, har ikke just nydt samme popularitet i Danmark, eller Europa for den sags skyld, som de har i Nord- og Sydamerika. Især i USA dyrker man pick-ups i en nærmest religiøs grad. Derfor har de da også et noget større udvalg end vi har her i Danmark. Det betyder blandt andet at Ford har ført deres Raptor-modeller, derovre, som er højtydende pick-up trucks. Men nu skal det være slut med at fratage danskerne muligheden for højtydende ladvogne.

Ford Danmark introducerer nemlig deres “fuldblods ørkenracer og off-roader til den ekstreme livsstil”, en Ford Ranger Raptor. Den er udstyret med en 2.0-liters EcoBlue bi-turbodieselmotor med 213 hestekræfter og et moment på 500 Nm. Kombineret med en 10-trins automatiske gearkasse, som Ford F-150 Raptor også er udstyret med, kommer der til at være skub i den nye Ranger Raptor.

Bilen skulle angiveligt være særdeles velegnet til off-road kørsel, med sine 28,5 centimeter brede All-Terrain-dæk, såkaldt positionssensitiv støddæmpning og et stærkt chassis. Samtidig, er undersiden af bilen er udstyret med en stålplade, der skal forhindre bilen og motoren i at tage skade under kørsel i udfordrende terræn. Men på trods af tydeligvis at være en bil, udviklet med kørsel uden for den slagne vej i mente, så er den angiveligt også ganske komfortabel på almindelig vej.

Ford_Ranger_Raptor_2018_2

Køreindstillinger i Ford Ranger Raptor

Som moden nu engang dikterer, så kommer Ford Ranger Raptor også med muligheden for at skifte køreindstillinger. Her hedder systemet Terrain Management System og består af seks individuelle indstillinger, der er tilpasset forskellige terræn-mæssige situationer. Ford beskriver de enkelte indstillinger således:

Normal – Fokus på komfort, brændstofforbrug og køreegenskaber
Sport – Fokus på livlig kørsel på vej
Gras / Grus / Sne – Fokus på mere sikker kørsel på glatte og ujævne overflader
Mudder / Sand – Fokus på optimal trækkraft og moment på ujævne overflader
Sten – Fokus på lavhastigheds-områder med sten, hvor kontrol over bilen er vigtig
Baja – Fokus på ydelse ved høje hastigheder off-road

Udover køreindstillingerne ovenfor, vil bilen blandt andet også være udstyret med diverse sikkerhedssystemer som Roll Stability Control og assistance ved start og stop på stejle bakkesider. Hvis man betaler ekstra for det kan man få Ford SYNC 3, som er Fords infotainmentsystem. Med det får du blandt andet muligheden for et navigationssystem, der også virker uden for kortlagte veje. Samtidig logger systemet, den rute du har kørt hidtil, så du kan finde tilbage, i tilfælde af at du skulle komme på afveje.

Ford_Ranger_Raptor_2018_3

Funktionelt udseende

En stor kølergrill med FORD stående med store bogstaver, er nok noget af det der springer i øjnene på en når man ser Ford Ranger Raptor første gang. Den er, som udgangspunkt grålig i det, som flere andre steder på bilen, hvilket står i kontrast til den blå maling. Kofangeren har LED-tågelygter og kanaler, der leder luften gennem bilen på en mere aerodynamisk måde. Forskærmene er store og markerede nok til, at tage de værste sten og andet, der måtte kunne skade bilens dele og lak. Samtidig giver de mulighed for at udstyre bilen med større dæk, end de standard 838 mm i diameter.

Er du hooked på den nye Ford Ranger Raptor, så må du slå koldt vand i blodet. Den kommer nemlig først til Danmark om et års tid. Indtil da foreslår Ford, at du leger med den i Forza Horizion 4, som er et racerspil, der udgives i oktober. Jeg foreslår, at du måske i virkeligheden bare overvejer en almindelig Ford Ranger, hvis du alligevel bare skal bruge den i Danmark. For mange af funktioner er trods alt ikke noget man for alvor får brugt inden for landets grænser. Men fedt, at der sker en udvikling i udvalget af biler på det danske marked.

Ford_Ranger_Raptor_2018_1

Kilde: Ford Danmark

Total
0
Shares
Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede artikler